משחק הרפתקאות מבוסס טקסט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צילום מסך של המשחק "Colossal Cave Adventure" במסוף מחשב מדגם VT100

משחקי הרפתקאות מבוססי טקסטאנגלית: Text-based games, או Interactive fiction), הוא תת-ז'אנר של ז'אנר משחקי ההרפתקאות הממוחשבים בהם נעשה רק שימוש בממשק משתמש מבוסס טקסט[1] והשחקן נדרש לרוב להוביל דמות ראשית בסיפור אינטראקטיבי, הממוקד בחקר עולם המשחק ו/או בפתרון חידות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילתו של טירוף משחקי הרפתקאה מבוססי טקסט מתחיל בשנת 1976 כאשר יצא לשווקים המשחק Colossal Cave Adventure (אנ') אשר פותח על ידי וויל קראותר. המשחק הניח את היסודות למשחקי הרפתקאות מבוססי טקסט בהם צריכים גם לפתור חידות שונות ותרם רבות לגל היצירתיות והחדשנות בקרב החברות שפיתחו משחקים בז'אנר.

חברת אינפוקום(אנ'), אשר נוסדה ב-1979, הפכה בהמשך לאחת מחברות הפיתוח הבולטות ביותר למשחקים מהסוג הזה[2] והיא הפיקה משחקים בולטים כמו סדרת משחקי "Zork", המשחק "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" והמשחק "טריניטי" (אנ').

בעקבות הדעיכה בפיתוח של משחקי הרפתקאות מבוססי טקסט מסחריים במהלך שנות ה-90 התפתחו בהדרגה באינטרנט קהילות מקוונות שונות שהוקדשו לפיתוח והערכה של משחקי הרפתקאות מבוססי טקסט.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילום מסך של המשחק "Zork" במחשב Kaypro

במשחקים מהסוג הזה מוצגים בפני השחקן קטעי טקסט עם תיאורים אודות עולם המשחק, הדמויות, ואירועים המתרחשים בו, והוא נדרש להקליד בשדה טקסט את הוראתו - לדוגמה, הוראה לדמות הראשית לפתוח או לסגור חפץ מתואר, לנוע בכיוון מסוים (מערבה, מזרחה, דרומה או צפונה), לדבר עם או לשאול דמות אחרת, ללקט פריט למלאי האישי, לעיין במלאי האישי, לשמוט או לעשות שימוש בפריט מהמלאי, וכדומה. קוד המשחק יודע לפענח מספר רב של פקודות, אבל מוגבל לפעולות הגיוניות, וככה המשחק מבצע חלק גדול מהפקודות שהשחקן רושם במהלך המשחק.

לרוב השחקן נדרש לקרוא בקפידה את הטקסטים ולהסיק מסקנות שונות על מנת להצליח להתקדם במשחק. המשחק יכול להסתיים לרוב באופן שונה בהתאם לבחירות של השחקן במשחק. לעיתים רבות השחקן צריך לפתור חידות שונות במהלך המשחק.

לרוב השחקן נע בין מיקומים ספציפיים בעולם המשחק, מתפעל אובייקטים שונים, ויוצר אינטראקציה עם דמויות שונות שנמצאות באותם המיקומים. לעיתים רבות ישנן גם דמויות שאינם שחקנים במיקומים אליהם מגיעים איתם ניתן לקיים אינטראקציה.

בנוסף לכך במשחקים הללו השחקן נדרש לקבלת החלטות רבות המשפיעות על האופן בו עלילת הסיפור מתפתחת. ההחלטות של השחקן יכולות להוביל לתוצאות מגוונות במשחק. האפשרות לקחת בחירות שונות לאורך המשחק מעודדת לעיתים רבות את השחקנים לשחק במשחק פעמים רבות על מנת לראות את כל התוצאות האפשריות השונות כאשר הבחירות הן שונות.

משחקים בולטים בז'אנר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סדרת משחקי זורק - סדרת משחקים שנוצרה על ידי חברת Infocom בין השנים 1977 עד 1982. במשחקים הללו השחקן חוקר אימפריה תת-קרקעית נטושה בחיפוש אחר אוצר. אלו המשחקים שזכו להצלחה המסחרית הגדולה ביותר בסוגה זו.
  • Colossal Cave Adventure (אנ') - משחק שנוצר על ידי וויל קראותר ודון וודס ואשר היה משחק ההרפתקאות מבוסס הטקסט הראשון שנוצר.
  • The Hitchhiker's Guide to the Galaxy (אנ') - משחק המבוסס על סדרת ספרי המדע הבדיוני הקומית מדריך הטרמפיסט לגלקסיה מאת דאגלס אדמס. המשחק נוצר על ידי חברת Infocom בשיתוף פעולה עם דאגלס אדמס ופורסם לראשונה ב-1984.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Rollings, Andrew; Ernest Adams (2006). Fundamentals of Game Design. Prentice Hall. ארכיון מ-17 פברואר 2009.
  2. ^ Graham Nelson (יולי 2001). "A short history of interactive fiction". The Inform Designer's Manual. ארכיון מ-27 אוגוסט 2007. נבדק ב-1 נובמבר 2006.