משתמש:Ud101/אוטו ליסאואר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Ud101.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Ud101.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: יותר מדי פירוט על המשפחה פחות מדי על האיש. פרק מקורות סתום.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: יותר מדי פירוט על המשפחה פחות מדי על האיש. פרק מקורות סתום.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. עריכה

(פרידריך) אוטו ליסאואר (גרמנית: Friedrich Otto Lissauer;‏ 27 ביולי 1906- 1945), סופר, עיתונאי ותסריטאי יהודי-גרמני. בשמו הספרותי מיכאל לוגן (Michael Logan) כתב יחד עם שותף את סיפור הסרט רומן אהבים (Fanfare of Love), אשר לימים היווה מקור לתסריט הסרט "חמים וטעים".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע משפחתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליסאואר נולד למשפחה יהודית מברלין. אבי אביו, הוגו סימון ליסאואר, היה ממקימי אגודת סוחרי ברלין ומייסד הפירמה "ה. ליסאואר", שופט ויועץ לענייני מסחר, חבר כבוד בעיריית ברלין וכן חבר באגודת הבונים החופשיים. אבי סבו היה שמואל ליסאואר מג'אגרסטרס (Jagerstrasse), ממקימי הקהילה הרפורמית בברלין, אשר חתימתו מתנוססת על מגילת היסוד שלה, חבר במועצת העיר ברלין יחד עם רודולף פירכו (Rudolf Virchow), מייסד מפלגת הקידמה שהתנגדה לביסמרק. פריץ, אביו של ליסאואר היה מלחין ועורך דין אשר נישואיו לאשתו אלזה, שהייתה מורה לשפות, לא התקבלו בעין יפה על ידי אביו. לאור זאת, עברו הוריו מברלין לפורסטנוולד (Furstenwalde), בה נולד ליסאואר, בנם האמצעי של פרנץ ואלזה ליסאואר.

לאחר פטירת סבו שבו הוריו לברלין, בה גדלו אוטו ושני אחיו, בבית שהיה קשור לתרבות, למוזיקה ולאמנות של פרוסיה. בבית הוריו שתוכנן על ידי האדריכל אלכסנדר ברוולד חברם, היה מתקיים אחד ה"סלונים" הגדולים של המוזיקה בברלין באירוח אלזה ליסאואר, ובין המשתתפים בו היו האדריכל אלכסנדר ברוולד, נגן ויולה, שנבל, אפרים משה ליליין (ידידו אשר בנו אוטו ליליאן היה נשוי לבת משפחתו), אלברט איינשטיין ואחרים. איינשטיין היה מגיע באופן קבוע ומנגן בכינור, איינשטיין לא שמר על הקצב ופריץ ליסאואר אביו של אוטו נזף בו: "אלברט! מה אתך! אינך יודע לספור? אחת, שתיים, שלוש ארבע, תלמד לספור...", ציטוט שזכור עד היום.

בגרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוטו היה במקצועו עיתונאי. הוא ניסה להתרחק מבית הוריו השמרני, בשנות ה-30 עבר להתגורר בפריז שבצרפת. הוא היה טיפוס בוהמי. בין חבריו היוצרים בצרפת נמנו גם בני משפחתו, דודתו הסופרת מרגרט ויינברג, ביתה לוטה וכן בעלה העיתונאי והתסריטאי הנס לוסטיג, אשר מאוחר יותר עברו לגור בהוליווד, לוס אנג'לס, לוסטיג הוא התסריטאי שכתב את הסיפור והתסריט לסרט "ההגדה לבית פורסייט", את על אדונים ומשרתים ועוד סרטים רבים.

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, בוטלה אזרחותו הגרמנית של אוטו. חברתו של אוטו הייתה אזרחית שבדית, הם רצו להתחתן אך מכיוון שלאוטו לא הייתה נתינות שבדית הם לא יכלו, הם נפרדו וחברתו חזרה לשבדיה. ליסאואר ניסה ללא הצלחה להתנדב ללגיון הזרים הצרפתי כדי לקבל אזרחות צרפתית. ידידו מתקופת נעוריו, המדען מקס דלבריק, שהיגר שנים מספר קודם לארצות הברית, ארגן לו אשרת כניסה לארצות הברית, אולם אוטו לא ניצל או לא הספיק לנצל אפשרות זאת ונשאר בצרפת. הוא נלקח למחנה ריכוז בדרום צרפת ומשם הובל לאושוויץ לקראת סוף המלחמה ‏‏[1]

שנים לאחר סוף המלחמה, הייתה כוונה להסריט עליו סרט, ופנו לאחיו פטר דן ליאור לשם כך, אך לבסוף נזנח הרעיון על ידי המשפחה. מצבה לזכרו של אוטו ליסאואר נמצאת על קבר אחיו בבית הקברות בקיבוץ גבעת ברנר, שם גם נקברה אימו אלזה ליסאואר.

בני משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור שם משפחתו של ליסאואר הוא מהעיירה ליסה (Lissa, Leszno) הנמצאת במערב פולין, שעברה לידי פרוסיה. אחד מאבותיו, מיכאל סלומון, יהודי חסות, עבר בדרכו מהעיירה ליסה לברלין ומשם לוריצן אשר במחוז דאהלם (Dahlem), שם שינה את שמו לליסאואר.

בין בני משפחתו של אוטו היו: ולטר ליסאואר, פיזיקאי, מהנדס וטייס שהשתתף בניסויי הטיסה הראשונים, ממציא אחד מסוגי המיקרופון ותלמידו של וילהלם קונרד רנטגן; הרברט ליסאואר, ממציא המתג להחלשה והגברה של קול ברדיו; מירל תאומים, יהודיה שהייתה ספקית החצר ויועצת לענייני מסחר של ה"נסיך הגדול"; ארנסט ליסאואר משורר; ואברהם ריס, מייסד הקהילה היהודית בברלין וראשון המתיישבים בעיר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תרגום רשמיו של אביו פריץ ליסאואר מגרמנית פרוסית, שהסתמך על הספרייה הסודית של פרוסיה, ותיעוד בערים של רישומים שנעשו באותה תקופה.
על תולדות משפחתו
  • תיעוד ממידע של בני משפחת אוטו ליסאואר, שעברו להוליווד שביניהם גם לוסטיג שהעיד על כך שאוטו אכן היה אותו אדם שכתב תחת השם הסיפרותי מיכאל לוגן ,אותם ראיין החוקר מגרמניה
  • ראיון עם משפחת אחיו ואחותו בעבר.
  • השוואת מקורות באינטרנט מתוך המידע לחומר שנאסף
  • חשיפת מידע ראשוני של מכתביו של חוקר התרבות הגרמני פרופ' גונטר פטר סטראשאק Mainz מאוניברסיטת יוהנס-גוטנברג ואוניברסיטת מיינץ .
  • מחלקה 13 - מדעי הסרטים - מתוך נושא מחקר לאנציקלופדיה אותה כתב בנושא "הגירת סרטים".

(פרופ-ד"ר גונטר פטר סטראשאק היה הפרופ'\ד"ר שראיין את לוסטיג אשר חשף בפניו לראשונה את האמת מאחורי הסרט חמים וטעים שנבחר בתור הקומדיה של כל הזמנים וכיצד נוצר הסיפור של הסרט שהופיע בקולנוע בשפות שונות)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ‏על פי מידע שנמסר לבני משפחתו של ליסאואר על ידי אדם שהכיר אותו וניצל מהרכבת לאושוויץ, ב- 1945 אוטו ליסאואר היה עימו בדרך לאושוויץ, הוא רשום ברשימות של דרנסי אך לא רשום ברשימות המוות של אושוויץ לכן כפי הנראה נרצח בדרכה של הרכבת.‏


קטגוריה:יהודים גרמנים קטגוריה:סופרים יהודים קטגוריה:תסריטאים קטגוריה:תסריטאי קולנוע יהודים קטגוריה:תסריטאי קולנוע גרמנים