נעמי חשמונאי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נעמי חשמונאי
לידה 27 באוקטובר 1984 (בת 39)
חיפה, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2015
עיסוק מוזיקאית, משוררת
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה
חברת תקליטים קמע
פרסים והוקרה פרס תרבות יהודית ע"ש אורי אורבך (2016) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נעמי חשמונאי (נולדה ב-27 באוקטובר 1984) היא מוזיקאית ומשוררת ישראלית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה וגדלה בחיפה למשפחה דתית.[1] בנעוריה יצאה בשאלה, ובמהלך לימודיה באוניברסיטה חזרה בתשובה מתוך זיקה לחסידות ברסלב. כיום חיה באורח חיים מסורתי.

ב-2014 החלה להופיע עם שיריה בליווי פסנתר וגיטרה, ובאותה תקופה נוצר שיתוף פעולה בינה לבין המוזיקאי אמיר צורף. כעבור שנתיים הוציאה בהפקה עצמאית את אלבומה הראשון, "שמונה שורות", בהפקת צורף, ובו עשרה שירים שכתבה והלחינה. ב"הארץ" כתב בן שלו כי "יש ב'שמונה שורות' גם להט וגם תבונה, גם צעקה וגם תפילה חרישית, ויש בו קפיצת אמונה, תרתי משמע".[2] המבקר יוסי חרסונסקי כתב: "יש במוזיקה של נעמי חשמונאי עומק ויופי שנוגעים באמת הצרופה שלה... היא אינה מחפשת להיט. חשובה לה האמירה".[3] באותה שנה זיכה אותה האלבום בפרס שר החינוך לתרבות יהודית בתחום המוזיקה, לצד אביהו מדינה.[4]

לחשיפה רבה זכתה בסוף 2016, כשנבחרה לפתוח את פרויקט השירה המצולם "כאן שיר" בתאגיד השידור הישראלי עם שירה "אישה עם כיסוי ראש". בסרטון צפו יותר מ-200 אלף איש בפייסבוק וביוטיוב. בשיר מתחה חשמונאי ביקורת על היחס לאישה בציונות הדתית ובציבור החילוני גם יחד, ועל כך אמרה בריאיון: "אני מרגישה שלפעמים הפלורליזם חוטא בסלקטיביות, וחופש דעה נתון רק למי שחושב בדיוק כמונו. כמי שחיה בין שני העולמות וחווה על בשרי את הפיצול שבין המחנות, החילוני והדתי, אני מקווה שלא אצטרך להכריע ביניהם... אני רוצה שלא יצמצמו אותי לדמות האישה עם כיסוי הראש".[5] ב-2017 צילמה סרטון נוסף ל"כאן" ובו הביעה את עמדתה בסוגיית האיסור על האזנה לשירת נשים בקהל דתי וחרדי.

במקביל החלה לפרסם שירה בעיתונים ובכתבי עת, בהם "הארץ", "ידיעות אחרונות" ו"הו!". בשנת 2023 הוציאה את ספר שיריה הראשון, "בסוד החשמל".

שיתופי פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חשמונאי שיתפה פעולה והופיעה עם מוזיקאים רבים, בהם אמיר צורף, אסף אמדורסקי, יהוא ירון, תמר אייזנמן, דוד פרץ, אביב גדג', שי צברי, שלום גד, יוסי בבליקי ושני פלג. בפסטיבל הפסנתר 2018 העלתה מופע משותף עם הזמרת לונא אבו נסאר, ובאותה שנה השתתפה במופע מחווה משירי גבריאל בלחסן שנערך בפסטיבל אינדינגב ובמקומות נוספים. בתחילת 2019 ערכה עם עומר ולדמן ערב מחווה למשורר יאיר הורביץ, ובו השתתפו בין השאר חדוה הרכבי, שמעון אדף, אנה הרמן, עינב ג'קסון כהן ועודד כרמלי. לכבוד המופע הלחינה וביצעה את שירו של הורביץ, "שיר ילדים". בסוף אותה שנה שרה את השיר "נצח מיותר" באלבום "מיתולוגיה שלמה מתחת לציפורניים" שיצרו שמעון אדף וחיים רחמני בשם "דליה שושן".

יצירותיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שירה

בסוד החשמל, פרדס, 2023


מוזיקה

שמונה שורות, 2016

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נעמי חשמונאי בוויקישיתוף

שירים:


ראיונות:


על יצירתה:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]