סיפורי דגים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סיפורי דגים
Big Fish
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על Big Fish: A Novel of Mythic Proportions עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי טים ברטון עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי דן ג'ינקס, ברוס כהן, ריצ'רד ד. זאנוק עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ג'ון אוגוסט
עריכה כריס לבנזון עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים יואן מקגרגור
אלברט פיני
ג'סיקה לאנג
בילי קרודופ
הלנה בונהם קרטר
מריון קוטיאר
סטיב בושמי
דני דה ויטו
מוזיקה דני אלפמן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום פיליפ רוסלו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה סרטי קולומביה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Columbia Pictures
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, הפצה לאולמות הקולנוע עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 4 בדצמבר 2003 (ארצות הברית)
משך הקרנה 120 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פנטזיה, סרט קומדיה, סרט ריאליזם קסום, סרט מבוסס יצירה ספרותית, סרט דרמה, סרט אנשי זאב עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 70,000,000‏$[1]
הכנסות 122,919,055‏$[1]
הכנסות באתר מוג'ו bigfish
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סיפורי דגיםאנגלית: Big Fish) הוא סרט פנטזיה אמריקאי משנת 2003, בבימויו של טים ברטון. התסריט, של ג'ון אוגוסט, מבוסס על ספרו של דניאל ואלאס.[2] בסרט מככבים יואן מקגרגור, אלברט פיני, בילי קרודופ, ג'סיקה לאנג ומריון קוטיאר. את התפקידים המשניים מגלמים הלנה בונהם קרטר, דני דה ויטו ומת'יו מקגורי ועוד. אלברט פיני משחק בתפקיד אדוארד בלום, סוכן נסיעות לשעבר מאלבמה הניחן ביכולתו לספר סיפורים, לרוב בגוזמה. בהווה, בהיותו על ערש דווי, בנו העיתונאי (בילי קרודופ) מבקר את אביו במטרה לתקן את מערכת היחסים שלהם כאשר האב מתייחס לסיפורים מחייו מלאי האירועים. את דמותו כצעיר מגלם השחקן יואן מקגרגור.

התסריטאי ג'ון אוגוסט קרא העתק של הרומן שישה חודשים לפני צאתו לאור ושכנע את חברת ההפקות סרטי קולומביה לרכוש את זכויות היוצרים עבור הסרט. אוגוסט החל לעבוד על התסריט בזמן שמפיקים ניהלו משא ומתן עם סטיבן ספילברג בנוגע לבימוי הסרט. שפילברג תכנן לביים את סרט זה לאחר עבודתו בסרט "דו"ח מיוחד" (2002). שפילברג שקל את מועמדותו של ג'ק ניקולסון לשחק בתפקיד אדוארד בלום, אך לבסוף זנח את הפרויקט כדי להתמקד בעבודתו בסרט "תפוס אותי אם תוכל" (2002). טים ברטון נבחר לביים את הסרט לאחר עבודתו על "כוכב הקופים" (2001) והביא את יואן מקגרגור ואלברט פיני לצוות השחקנים.

"סיפורי דגים" קיבל מועמדויות רבות לפרסים במספר קטגוריות שונות, כולל ארבע מועמדויות לפרס גלובוס הזהב, שבע מועמדויות לבאפט"א, שתי מועמדויות לפרס סאטורן. בנוסף, קיבל מלחין הסרט דני אלפמן מועמדות לאוסקר ולגראמי עבור הפסקול המקורי הטוב ביותר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחתונת בנו, אדוארד בלום (אלברט פיני) מספר את אותו סיפור שסיפר פעמים רבות במהלך השנים: ביום שוויל (בילי קרודופ) נולד, הוא הצליח לדוג דג ענק, לאחר שהשתמש בטבעת הנישואין שלו כפתיון. וויל מתרגז ומסביר לאשתו ג'וזפין (מריון קוטיאר) שהוא לא מסוגל לסמוך על אביו כי לטענתו הוא חי בעולם של פנטזיה ומעולם לא סיפר סיפור אמת הגיוני. וויל מוטרד וחושש ממערכת יחסים דומה עם ילדיו בעתיד. מערכת היחסים של וויל עם אביו הופכת כה מתוחה עד כדי כך שהם לא מדברים במשך שלוש שנים. כאשר בריאותו של אביו מתדרדרת עקב מחלת הסרטן, וויל וג'וזפין ההרה חוזרים לביקור בעיר הולדתו באלבמה. בטיסתו, וויל נזכר בסיפורו של אביו אשר פגש מכשפה (הלנה בונהם קרטר) בילדותו, שהראתה לשני חבריו איך הם הולכים למות. שניהם רצו בפחד, אך כשהיא מראה לאדוארד איך הוא הולך למות, הוא מקבל את זה ללא פחד. עם הידע הזה, אדוארד ידע שיוכל להתמודד עם כל דבר.

בהגעתם, וויל וג'וזפין מקבלים קבלת פנים חמה מאמו סנדרה (ג'סיקה לאנג), אשתו של אדוארד. היא מיידעת אותם שהסרטן של אדוארד מתקדם ושהוא לא צפוי לחיות עוד זמן רב. כאשר וויל מתיישב ליד מיטת אביו הגוסס, אביו ממשיך לספר סיפורי גוזמה וטען שבילדותו, היה מרותק למיטה במשך שלוש שנים עקב גדילתו המהירה. בהיותו תלמיד בתיכון, אדוארד היה אתלט מצליח, אך הרגיש כי העיירה אשטון שבה גדל הייתה קטנה מדי עבור שאיפותיו. יחד עם קארל הענק (מת'יו מקגורי), אדוארד מחליט לצאת לדרך ועוזב את העיירה. המכשפה עם עין הזכוכית נראית מנופפת לו לשלום. במהלך המסע, אדוארד וקארל רואים שתי דרכים נפרדות ביציאה מאשטון. אדוארד מציע שכל אחד ייקח דרך אחרת, הוא ייקח את דרך העפר הישנה וקארל ייקח את הדרך הסלולה החדשה, והם יפגשו בצד השני. קארל חושש שאדוארד מנסה לנטוש אותו, אך אדוארד נותן את תיק הגב שלו לקארל כדי להוכיח לו שהוא לא עוזב.

לאחר שהלך דרך ביצה מפחידה, אדוארד מגלה את העיירה הנסתרת ספקטר, שכל תושביה ידידותיים עד כדי כך שהם מסתובבים יחפים בנוחות. בכניסה לעיירה, נראים נעליהם תלויים באוויר על חוט. כאשר אדוארד נכנס לעיירה, הוא מתקבל על ידי ראש העיירה ואשתו. לראש העיירה יש לוח כתיבה שבו רשום שאדוארד היה אמור להגיע לעיירה אך במועד מאוחר יותר. הוא מספר לו גם על המשורר נורת'ר ווינסלואו (סטיב בושמי) שגם הוא במקור מאשטון. בעת שהייתו בעיירה, הוא נתקל בבתולת ים בביצה הסמוכה, היא שוחה משם לפני שיכל לראות את פניה. למחרת, אדוארד עוזב את העיירה מכיוון שהוא עוד לא רוצה להשתקע איפשהו, אך מבטיח לג'ני, בתו בת השמונה של ראש העיירה, שיום אחד הוא יחזור. הוא האמין שגורלו יוביל אותו לשם שוב.

אדוארד נפגש עם קארל והם הולכים לראות הופעה בקרקס, שם אדוארד מתאהב במבט ראשון באישה מסתורית. יחד, אדוארד וקארל מתחילים לעבוד בקרקס. קארל מוצא את גורלו ומתחיל להופיע בקרקס כאיש ענק, לאחר שהחליף את השחקן הקודם שהיה קטן ביחס אליו. במקביל אדוארד עובד בקרקס ללא תשלום, לאחר שמנהל הקרקס אמוס קאלוואי (דני דה ויטו) טוען שהוא מכיר את האישה המסתורית ומבטיח לאדוארד שבסוף כל חודש של עבודה, הוא יגלה לו עוד פרט לגביה. שלוש שנים מאוחר יותר, לאחר שלמד פרטים שוליים ביותר לגבי האישה, אדוארד מגלה שאמוס הוא אדם זאב. כשהפך לזאב, אמוס ניצל ממוות לאחר שאדוארד שכנע עובד בקרקס לא לירות בו, בתמורה לכך, אמוס מספר לאדוארד ששמה של האישה הוא סנדרה טמפלטון (אליסון לומן), סטודנטית באוניברסיטת אובורן.

אדוארד הולך אל סנדרה ומתוודה באהבתו אליה. הוא מגלה שהיא מאורסת ועומדת להתחתן. אדוארד מחזר אחר סנדרה פעמים רבות וכאשר בן זוגה דון רואה את סנדרה יחד עם אדוארד, דון מאתגר את אדוארד להילחם עבור סנדרה, אך סנדרה מבקשת מאדוארד להבטיח לה שלא ירביץ לדון. אדוארד נותן לדון להכות אותו. לאחר שסנדרה המומה מהאלימות של דון, היא נפרדת מדון ומתאהבת באדוארד. מאוחר יותר מתגלה שדון מת בגיל מוקדם מהתקף לב, כפי שגילה בילדותו מעין מהמכשפה.

במהלך החלמתו, אדוארד מגויס על ידי הצבא ונשלח להילחם במלחמת קוריאה, הוא צונח לתוך מופע בידור עבור לוחמים צפון-קוריאנים, גונב מסמכים חשובים, ומשכנע את הרקדניות התאומות הסיאמיות פינג וג'ינג לעזור לו לחזור הביתה, שם יהפוך אותן לכוכבות. הוא לא מצליח ליצור קשר עם אף אחד בדרכו חזרה לארצות הברית, והצבא מכריז עליו כמת. לאחר ארבעה חודשים, אדוארד מגיע הביתה ומתחיל לעבוד כסוכן נסיעות. לאחר ששוב פגש במשורר נורת'ר ווינסלואו מהעיירה ספקטר, הוא עוזר לנורת'ר לא במתכוון לשדוד בנק שכבר פשט את הרגל. לאחר מכן, ווינסלואו מחליט לעבוד בוול סטריט. מאוחר יותר, ווינסלואו מודה לאדוארד על עצתו ושולח לו $10,000, שבהם הוא משתמש לקניית בית חלומות עבור משפחתו.

בהווה, וויל דורש מאביו לדעת את האמת, אך אדוארד מסביר שהוא אכן מה שהוא: מספר סיפורים. וויל מחליט לחקור את העבר של אביו בעצמו, ומגלה על העיירה הקטנה ספקטר. כאשר הוא מגיע לשם הוא פוגש את ג'ני המבוגרת (הלנה בונהם קרטר) והיא מסבירה לו שאדוארד הציל את העיירה הקטנה מפשיטת רגל לאחר שקנה אותה במכירה פומבית ובנה אותה מחדש עם עזרה כלכלית של רבים מעמיתיו. וויל חושד שאביו קיים רומן עם ג'ני, אך היא משיבה שאף על פי שהיא אכן התאהבה בו, עבור אדוארד היו שני סוגים של נשים, סנדרה וכל שאר הנשים, כך שהוא לא היה יכול לאהוב מישהי אחרת מסנדרה.

כאשר וויל חוזר הביתה, אמו מודיעה לו שאביו עבר שבץ ונמצא בבית חולים. וויל הולך לבקר אותו ומוצא אותו בהכרה חלקית. כאשר אדוארד לא מצליח להשלים משפטים, הוא לא מסוגל לספר סיפורים ומבקש מוויל לספר לו איך הוא הולך למות על פי סיפור מותו. וויל מחליט לספר לו סיפור משלו על איך הוא עוזר לאדוארד לברוח מבית החולים אל הנהר, שם מחכים לו כל החברים והדמויות מחייו וסיפוריו ומנופפים לו לשלום. וויל נושא את אביו אל תוך הנהר, שם הוא הופך למה שתמיד היה: דג ענק. אדוארד אז מת, בידיעה שבנו סוף סוף הבין את אהבתו לסיפור סיפורים.

בהלווייתו של אדוארד, וויל נדהם לגלות שכל הדמויות מסיפוריו של אדוארד מגיעות ללוות אותו בדרכו האחרונה; קארל, נורת'ר ווינסלואו, פינג וג'ינג, אמוס וג'ני כולם מגיעים להלוויה, אף על פי שהם פחות אגדיים כפי שהם בסיפוריו. לדוגמה, האחיות פינג וג'ינג לא באמת סיאמיות, רק תאומות זהות. וויל לבסוף רואה את האמת בסיפוריו של אביו ומבין שהסיפורים היו קישוטים ועיטורים לחייו מלאי האירועים של אביו. כשבנו של וויל נולד, וויל ממשיך את מסורת סיפורי הגוזמה של אביו, ומציין שאביו הפך לסיפוריו ובכך בעצם הוא חי לנצח.

צוות השחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אלברט פיני – אדוארד בלום המבוגר
  • ג'סיקה לאנג – סנדרה טמפלטון, אשתו של אדוארד
  • בילי קרודופ – ויליאם "ויל" בלום, בנו של אדוארד
  • מריון קוטיאר – ג'וזפין בלום, אשתו של וויל
  • הלנה בונהם קרטר – ג'ניפר היל (ג'ני). בונהם קרטר משחקת גם כמכשפה זקנה המראה לאדוארד הצעיר את חזיון מותו העתידי.
    • היילי אן נלסון – ג'ני בת השמונה, בתו של ראש עיריית ספקטר
  • רוברט גיום – דוקטור בנט, רופא המשפחה
  • מת'יו מקגורי – קארל הענק
  • דני דה ויטו – אמוס קאלוואי, מנהל הקרקס ואדם זאב
  • סטיב בושמי – נורת'ר ווינסלואו, משורר מהעיירה אשטון, נחשב לנעדר ומתגורר בעיירה ספקטר
  • אדה טאי וארלן טאי – פינג וג'ינג, תאומות סיאמיות המופיעות כזמרות בפני חיילים בקוריאה
  • דייוויד דנמן – דון פרייס, ילד מאשטון שתמיד נפל מהישגיו של אדוארד ולימים בן זוגה של סנדרה טמפלטון
  • לודון ויינרייט – בימן, ראש עיריית ספקטר ואביה של ג'ני
  • מיסי פייל - מילדרד, אשתו של בימן
  • מיילי סיירוס - רותי, ילדה בת שמונה

הכנסות וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרנת הבכורה המצומצמת של הסרט נערכה ב-4 בדצמבר 2003 באולם האמרשטיין במנהטן.[3] ב-9 בינואר 2004, יצא הסרט לאקרנים ב-2,406 בתי קולנוע ברחבי ארצות הברית וזכה להכנסות של 13.81 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון להקרנתו. בסיכום הכללי, הסרט גרף 66.81 מיליון דולר בארצות הברית ועוד 56.11 מיליון דולר מחוצה לה. בסך הכל, הכנסות הסרט נאמדות ב-122,919,055 דולר ברחבי העולם.[4] בישראל יצא הסרט לאקרנים ב-26 בפברואר 2004.[5]

הסרט קיבל ביקורות טובות ממבקרי הקולנוע. אתר הביקורות Rotten Tomatoes העניק לסרט ציון 77% בהתבסס על 212 ביקורות, עם ציון ממוצע של 7.2 מתוך 10.[6] מבקר הקולנוע אוון גלייברמן מהמגזין Entertainment Weekly כתב "זה כמו 'פורסט גאמפ' רק בלי פוליטיקה מזויפת".[7] מבקר הקולנוע פיטר טרוורס מהמגזין "רולינג סטון" שיבח את בימויו של ברטון וכתב "הסרט חוגג את האמנות מאחורי סיפורי סיפורים" והוסיף, "זו היא דרמת אב-בן נוגעת ללב".[8] מבקר הקולנוע האינטרנטי ג'יימס בררדינלי כתב "סיפורי האגדה בסרט מזכירים את הנסיכה הקסומה (1987) ואת סרטיו של טרי גיליאם". עוד כתב, "סיפורי דגים הוא סרט פנטזיה חכם שמכוון לצד הילדותי שבכל מבוגר".[9] ריצ'רד קורליס ממגזין Time התאכזב, ותיאר את הפיוס בין הבן לאב כקלישאה דרמטית מדי.[10]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "סיפורי דגים (2003)> Production Budget > Domestic Total Gross + Foreign". Box Office Mojo. IMDb. boxofficemojo.com. נבדק ב-2012-08-31.
  2. ^ אוון גלייברמן. 19 בדצמבר 2003. סיפורי דגים. Entertainment Weekly.
  3. ^ Mitchell-Marell, Gabrielle (2003-12-08). "Big 'Fish' fry for Gotham". Variety. נבדק ב-2009-06-20.
  4. ^ "Big Fish (2003)". Box Office Mojo. IMDb. נבדק ב-2009-07-11.
  5. ^ תאריכי הקרנות הסרט במדינות שונות באתר IMDb
  6. ^ סיפורי דגים באתר Rotten Tomatoes
  7. ^ "Big Fish". Entertainment Weekly. 2003-12-03. ארכיון מ-2009-06-05. נבדק ב-2009-07-13.
  8. ^ "Big Fish". Rolling Stone. 2003-11-20. אורכב מ-המקור ב-2008-06-21. נבדק ב-2009-07-13.
  9. ^ "Big Fish". ReelViews. נבדק ב-2009-07-14.
  10. ^ "Seven Holiday Treats". Time. 2003-12-08. נבדק ב-2009-07-13.