סליפי הולו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סליפי הולו
Sleepy Hollow
מבוסס על האגדה על סליפי הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי טים ברטון
הופק בידי פרנסיס פורד קופולה
תסריט קווין יאגר
אנדרו קווין ווקר
עריכה כריס לבנזון עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ג'וני דפ
כריסטינה ריצ'י
מירנדה ריצ'רדסון
מייקל גמבון
כריסטופר ווקן
כריסטופר לי
מוזיקה דני אלפמן
צילום עמנואל לובצקי
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה American Zoetrope, מכון הסרטים הבריטי, Mandalay Entertainment, פרמאונט, Mandalay Pictures עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי פרמאונט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 19 בנובמבר 1999
משך הקרנה 105 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט אימה גותי, סרט המבוסס על יצירה ספרותית, סרט אימה, סרט בלשים, סרט רוחות רפאים, סרט בלשי, סרט סלאשר, סרט פנטזיה, דרמה על-טבעית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 80,000,000‏$
הכנסות 206,071,502‏$
הכנסות באתר מוג'ו sleepyhollow
פרסים פרס אוסקר לעיצוב האמנותי הטוב ביותר (ריק היינריקס, פיטר יאנג) עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סליפי הולואנגלית: Sleepy Hollow) הוא סרט אימה ומתח משנת 1999, אשר בוים על ידי טים ברטון ונכתב על ידי קווין יאגר ואנדרו קווין ווקר. בסרט מככבים ג'וני דפ, כריסטינה ריצ'י וכריסטופר ווקן. הסרט הוא פנטזיה היסטורית המבוססת על אגדת הפרש בלי הראש המופיעה בסיפורו של וושינגטון אירווינג: "האגדה על סליפי הולו".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1799 פועל השוטר-חוקר איכבוד קריין בעיר ניו יורק. הוא מנסה להפעיל שיטות חקירה מדעיות כדי לחקור מקרי פשע. אולם מערכת המשפט והשיטור סביבו מתנגדת לכך ומסתמכת על דעות קדומות ועל עינויים כדי להרשיע אנשים. הוא מתעמת עם שופט, ששולח אותו לבחון את שיטותיו בעיירה סליפי הולו, שם עליו לחקור סדרה של מקרי רצח מחרידים שבהם הרוצח לוקח תמיד רק את הראש. הרוצח, פרש חסר ראש, על פי תאוריהם של התושבים המקומיים, נוהג להגיע בדהרה פראית, לערוף את ראשיהם של קרבנותיו ולשוב בסערה יחד עם ראשי הקורבנות אל מעמקי היער האפל שבפאתי העיירה. הנרצחים הם אב ובנו, פיטר ודירק ואן-גארט, ואלמנה, אמילי וינשיפ.

איכבוד קריין, איש מדע, מסרב להאמין בתחילה לאמונות הטפלות של אנשי העיירה. הוא טוען כי אדם בשר ודם הוא הרוצח ולא הפרש. אט אט נפרשים בפני איכבוד קריין סודותיה של סליפי הולו. את הפרש חסר הראש הוא רואה במו עיניו, כמו גם שאר מראות ותופעות שאינן עולות בקנה אחד עם ההיגיון המדעי. קמעות הגנה, עין רעה, נבואות מבעיתות, מכשפות זקנות ונקרומנסיה מבלבלים עליו את עולמו. למעשה, סיפור הפרש חסר הראש של סליפי הולו הוא סיפור של מאבק המיתוס בהיגיון, הכשפים והמדע, הרגשות מול הרציונל.

בו בזמן הוא נשבה בקסמיה של קתרינה ואן טסל, נערה יפהפייה שלמדה את סודות הכשפים מאמה שהלכה לעולמה. איכבוד נזכר בחלומותיו ונזכר באמו, "ילדת טבע" כפי שהוא מתאר אותה. למעשה, גם אמו, כמו קתרינה ואן טסל ועוד נשים בסליפי הולו, הייתה מכשפה שהייתה מחוברות לטבע ולכוחות קסומים. אמו נהגה להציג לו "קסם" שבו מסובבים במהירות דיסקית שבצידה האחד יש ציפור ובצידה השני כלוב, וכאשר מסובבים אותה במהירות נוצרת אשליה אופטית של ציפור בתוך כלוב. הוא מראה דבר זה לקתרינה שפוגשת בו בבית ישן והרוס, שבו היא מציירת ציור בחול. הוא פוגשת את מסבת' הצעיר, נער יתום, שאביו שהיה משרת באחוזת ואן-גארט, נרצח בידי הפרש. איכבוד מאמץ בחוסר רצון את מסבת' הצעיר כמשרת ונושא כליו.

מאבקו של איכבוד הרציונלי נראה כמאבק אבוד, שכן השיטות שלימד את עצמו בניו יורק נראות בלתי מתאימות בעליל למאבק בפרש בלי ראש ושאר מעשי הקסמים בעיירה. לאחר שראה את הפרש רוצח מול עיניו את השופט פיליפס, הוא נכס להלם ובני העיירה מאבדים את אמונה בו.

איכבוד מתאושש וממשיך לנסות לפתור את הפרשה באמצעות שיטות מדעיות, הגיון ונחישות. הוא מקבל את קיומו של הפרש שאי אפשר להורגו, ואת קיומו של העל-טבעי, אבל לא נכנע. בעקבות מידע משופט העיירה הוא מבצע ניתוח לאחר המוות בגופת האלמנה, ומגלה כי הפרש ערף את ראשה של האלמנה אבל הרג בשיטה דומה גם את העובר שברחמה. איכבוד ומסבת' הצעיר, יוצאים ליער ממערב לעיירה לחפש את קברו של הפרש בלי הראש. כל שאר תושבי העיירה מפחדים מדי מכדי להתלוות אליהם. לאחר מפגש עם מכשפה ביער הם מוצאים את הקבר, בדרך מצטרפת אליהם קתרינה שמפגינה אומץ רב.

איכבוד חופר את קברו של הפרש, ב"עץ הדמים" ומוצא שם שלד בלי ראש. הוא מסיק כי אחד מהתושבים מחזיק בראשו של הפרש ומשתמש בראש כדי לשלוט בפרש - שגוזל ראשים עד אשר יושב לו ראשו שלו. בניגוד לרושם הראשוני, הפרש אינו רוצח אנשים בצורה מקרית, ואכן יש רוצח שמתשמש בפרש לקידום מטרותיו שלו.

הפרש בלי הראש רוצח עוד אנשים, משפחתה של מיילדת בעירייה. ברום, ארוסה של קתרינה, מנסה לעצור אותו ונרצח גם הוא, ואילו איכבוד נפצע בידי הפרש. במהלך החלמתו הוא נזכר באמו שנרצחה באכזריות על ידי אביו כשהיה ילד קטן. דבר זה גרם לאיכבוד הצעיר לאבד את אמונתו ולפצעים מוזרים בידיו. הוא שוכח את הדבר הזה אבל נזכר בו כעת בעקבות ההלם ובעקבות הציור של קתרינה בעפר האח. הוא מגלה לקתרינה כי הוא מאמין רק בהגיון.

איכבוד מגלה כי הרציחות המסתוריות קשורות למזימה סביב ירושתו של פיטר ואן-גארט. זמן קצר לפני מותו הוא הוריש את הונו לאלמנה שאותה הכניס להריון ונישא איתה בסתר. הנרצחים היו שותפי סוד בנושא זה או שהיו מוטבים של הצוואה. איכבוד חושד כי אביה של קתרינה, באלטוס ואן טאסל, הוא השולט בפרש בלי הראש שכן במצב שנוצר הוא היורש של הונו של ואן-גארט. קתרינה מגלה זאת, שורפת את המסמכים המצביעים לכיוונו של אביה, ומתעמתת עם איכבוד. היא מגלה לו כי רצתה להציע לו את ליבה, אבל כעת היא מתעבת אותו. לא ייתכן שאביה הטוב הוא הרוצח.

תושבי העיירה נכנסים לבהלה המונית והפרש מתגלה לעיני כולם, שמתחבאים בכנסייה. הפרש אינו יכול להיכנס למקום הקדוש אבל גם הקדושה אינה מסייעת בפני הפרש. שני חברים בקנוניה נרצחים במהלך עימות ביניהם ואילו הפרש מצליח לרצוח את אמה החורגת של קתרינה ואת באלטוס אותו הוא "דג" מתוך הכנסייה באמצעות חבל וצלצל מאולתר.

איכבוד מסיק בשלב זה כי קתרינה אהובתו היא הרוצחת השולטת בפרש. היא הנהנית מן הירושה והיא גם עוסקת בכישוף אפל, ושלטה בפרש באמצעות סימני קמע מוזרים. מובס, הוא אינו מסוגל להוכיח את אשמתה או להתעמת איתה, הוא יוצא מן העיירה בחזרה לניו יורק. בדרך הוא רואה את גופתה של אמה החורגת של קתרינה, ליידי ואן טסל, ומזהה אותה לפי בסימן בידה שאותו הראתה לו ביום הקודם. בדרכו הוא מסתכל שוב במשחק מילדותו המסמן אשליה, וחשדו מתעורר. הוא מתבונן בספר שקתרינה העניקה לו ומגלה כי הקמעות המוזרים הם למעשה כישוף שנועד להגן על אהוביך מפני עין הרע. הוא מבין כי מישהו אחר שולט בפרש וכי קתרינה חפה מפשע. הוא חוזר לעיירה ומגלה כי אמה החורגת של קתרינה זייפה את מותה על ידי הרג המשרתת שרה. איכבוד מגלה כי החתך בידה של הגופה נעשה לאחר המוות ולכן לא היו בו סימני דימום. איכבוד ממהר לעבר ביתה של קתרינה.

ליידי ואן טסל שולטת בפרש חסר הראש, ומניעה אותו לערוף את ראשי קרבנותיו. ליידי ואן טסל מספרת לקתרינה, שהיא למעשה הילדה שגרמה למות הפרש. ואן טסל נחושה לנקום בתושבי הכפר, ולהנות מהון וקרקעות. פיטר ואן-גארט גרש את משפחתה מביתה, לגווע ברעב ביערות, את תושבי העיירה היא מתעבת שכן הם התנערו מאמה שנחשדה בכישוף, ואת משפחת ואן טסל היא שונאת בגלל שהם נכנסו לבקתה שבה גרה בילדותה וממנה גורשה משפחתה. ליידי ואן טסל מזמנת שוב את הפרש כדי להרוג את קתרינה, את איכבוד ואת מסבת' הצעיר כדי להסתיר את מעשיה. מותה של קתרינה יהפוך את ליידי ואן טסל ליורשת של הרכוש של שתי המשפחות.

איכבוד מצליח בסוף למצוא את הגולגולת של הפרש, ולאחר מאבק ממושך עם הפרש ועם ליידי ואן טסל, בסיועו של מסבת' הצעיר, הוא מחזיר אותה אל הפרש. כשהפרש מקבל בחזרה את ראשו, הוא חוזר אל קברו, ובדרכו הוא לוקח איתו את ליידי ואן טסל, שבתור ילדה גרמה למותו והציעה לשטן את נשמתה בתמורה לנקמה. הסרט נגמר כשאיכבוד וקתרינה יורדים לרחובה של ניו יורק בזמן המילניום החדש (1800), יחד עם מסבת' הצעיר.

הסיפור מתאר את ניצחון הרוח, התקווה, הנאמנות וההגיון על פני דעות קדומות, פחדים, שנאה ואמונות טפלות. אילו איכבוד היה נכנע לפחדים ואמונות טפלות הוא היה מתייאש במאבק אבוד מול דמות שאי אפשר להרגה, בדומה לחוסר האונים שפשט בתושבי העיירה. אילו לא צירף עוד ועוד עובדות לכדי תצרף כולל, היה מאמין לאשליה שהובילה לכך שקתרינה היא הרוצחת. גם האמונה בדת או בדעות קדומות, כמו קמעות, לא הועילו בפתרון התעלומה או בהגנה על הקורבנות. איכבוד נאלץ בעצמו לשנות את אמונותיו בעקבות העימות עם הפרש. למרות קיומם של דברים בלתי מובנים לו כמו כישוף, הוא לא נכנע ודבק בהיגיון ובתקווה. גם אהבתו לקתרינה ונאמנותו למסבת' הצעיר מסייעים לו: אהבתו אליה גורמת לו לעיין מחדש בספר הלחשים שנתנה לו, והספר בסופו של דבר גם עוצר יריית אקדח שכוונה אל ליבו, ונאמנתו למסבת' הצעיר משתלמת כאשר זה מסייע לו להשיג את הגולגולת. כל אלה עוזרים לגיבורים לפתור את תעלומת הרצח, ולאחד את זוג האוהבים.

צוות שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]