ערן כרמלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערן כרמלי
ערן כרמלי בהופעה
ערן כרמלי בהופעה
לידה 1967 (בן 57 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה ערן כרמלי (RainMan)
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים BPM
עיסוק זמר, נגן, מלחין, מפיק מוזיקלי
סוגה רוק, מוזיקת עולם
כלי נגינה חלילים, מפוחית בלוז, קלידים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ערן כרמלי (נולד בשנת 1967 בחיפה) הוא מלחין ישראלי, זמר-נגן ומפיק מוזיקלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדותו המוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערן התפרסם לראשונה ב-1975, בגיל 9 כאשר זכה במקום השלישי בפסטיבל שירי הילדים עם השיר "יום הילד", אשר שר יחד עם דודו זכאי. בגיל 11 החל לכתוב שירים.

שנות השמונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנעוריו, הופיע במועדון התיאטרון בחיפה ובמועדוני-לילה נוספים בצפון וכך אסף את המימון לתקליט השדרים הראשון שלו אותו הקליט בשנת 1982 בעיבוד ונגינת להקת גן עדן ובו היו שני שירים שהלחין: "אותך" (מילים של דרור לוי) ו"לפעמים" (מילים של כרמלי). שני השירים, יצאו כסינגלים לתחנות השידור בלבד.

ב-1988 הקים את להקת "ערן כרמלי ופינות העיגול", שכללה את ששי מזרחי (כיום ארתור אליהו) בבס, את אסף מרוז בתופים, אנתוני לי בגיטרות ואלירן נגר בקלידים, כאשר כרמלי הוא הסולן בשירה ובחלילים, בהמשך ניגנו בהרכב נגנים נוספים, הבולטים ביניהם ארז לב-ארי בגיטרות, דניאל סלומון בקלידים, ניר סגל בתופים ונגן הבס אודי קז'ימירסקי. הלהקה הופיעה כשנה במועדונים בצפון לפני הופעת הבכורה במועדון "רוקסן". באופן לא מסחרי הלהקה הקליטה שבעה שירים בלבד, ולא הוציאה אלבום שלם. שניים מהשירים נכתבו על ידי דליה רביקוביץ, המשוררת שכרמלי הלחין רבים משיריה. ההרכב פעל עד שנת 1993.

שנות התשעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1992 הקים את ההרכב "סלמבה", הרכב מוזיקה אתנית אקוסטית עם יאיר דלאל, יענקלה סגל, איל פארן ואודי בן כנען. הרכב שניגן שירים ופרגמנטים של המשורר ח.נ. ביאליק אותם הלחין כרמלי. הופעת הבכורה הייתה בבית המשורר בתל אביב לרגל 60 שנה למותו.

בשנת 1993 כרמלי ופינות העיגול הקליטו תקליט שדרים ובו שני שירים "בשם המוסר" לחן ומילים של כרמלי ואת שירה של רביקוביץ "מגורשים/לצאת מביירות". השיר בזמנו צונזר בטענה שהמצב יותר מדי רגיש לאחר גירושם של 415 פעילי החמאס ללבנון, אך למרות זאת זכה לחשיפה רבה ועורר הרבה רעש. לבסוף יצא לאור באלבומו "ביתן הזכוכית", שהיה הקלטה של הופעה חיה במועדון "צוותא" בתל אביב, כולה משיריה של רביקוביץ'.

במהלך שנות ה-90 השתתף בהפקות שונות, ביניהן התארח בהופעותיה של הזמרת דפנה ארמוני, השתתף בסרט הקאלט "ללקק את התות" של האחים אורי ברבש ובני ברבש ובמיצג בינלאומי של במאי הקולנוע עמוס גיתאי בפסטיבל האביב בפאריס.

בשנים 1993-5 ניגן בלהקת "הדרוויש" ב"מועדון הדרוויש" עם איציק ניני, יובל מסנר ורמי יוסיפוב.

ב-1996-8 הופיע ב"מופע שירי דליה רביקוביץ'" עם השחקנית לאורה ריבלין ובבימויו של דני הורוביץ ללחנים של כרמלי שגם עיבד והפיק מוזיקלית, עם הנגנים יובל מסנר (צ'לו), אורן בלבן (תופים וכלי-הקשה) וזוהר "בבה" בירגר(קלידים) . בשנת 2006, לאחר מותה של המשוררת, הועלה שוב המופע, כשלצוות הצטרף נגן הבס מיכה מיכאלי .

המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2000 הופיע ושיחק כרמלי כנגן-רחוב בהצגה 'נולד לחופש' מפרי עטה של תלמה אליגון בהפקת תיאטרון ארנה פורת לילדים ולנוער, למוזיקה של אלון אולארצ'יק ובבימויו של סיני פתר עם השחקנים ישראל גוריון והאנד איוב (Hend Ayoub).

ב-2004 השתתף באלבום "שירי-ציון" של הזמר אהרון רזאל.

ב- 2008 הלחין והפיק את הפסקול להצגת הילדים "סברס" של תיאטרון מראה.

בין השנים 1998-2008 נודע גם כ-"RainMan" איש-הגשם, ליצן החצר ב פסטיבל שנטיפי ופסטיבל בראשית.

2016-2018 מילא את תפקיד הפסיכופתיאטור הראשי  באופרת-רוק "ילד-תוף" של היוצרים רובי קפלן וישראל כסיף בבימויו של דורי בן-זאב.

ב-2016-17 יזם והפיק את "קפטן ג'ק" הרכב מחווה למוזיקאי גרי אקשטיין, עם נגן הבס מיכה מיכאלי, המתופף שלמה חממי שניגנו עם גרי בשנות ה-80, יחד עם הגיטריסט מעין פרלמן  והקלידן ארנון שרון. להרכב היו מספר הופעות בהן התארחו  לאה שבת, יהודית רביץ, אריק סיני, אביבה אבידן וארז לב-ארי.

השתתף בסדרת מופעי מחווה למשוררים שאול טשרניחובסקי, ח.נ. ביאליק, רחל חלפי, מאיר ויזלטיר במועדון צוותא  עם לחנים מקוריים שלו לשירי המשוררים.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לכרמלי שני ילדים, שי ומאיה, אותם הוא מגדל כהורה יחיד, וכן בן נוסף, השחקן דוד לוריא, מנישואיו הראשונים.

ב-2005 נפגע בתאונת דרכים אשר ממנה נותר עם פגיעת גב קשה. ב-2013-14 עבר שלושה ניתוחים בעמוד השדרה, בעזרת כסף שגויס, בין השאר באמצעות הופעה שנערכה לכבודו במועדון בארבי בתל אביב, בהשתתפות אמנים רבים מהתעשייה ביניהם לאה שבת, דין-דין אביב, אלון אולארצ'יק, ארז לב ארי ובמעגלי-שירה מקודשת וגיוס המונים למען מסע החלמתו.

סינגלים ואלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

1982  'אותך' (מילים: דרור לוי לחן: ערן כרמלי

1982 'לפעמים' מילים ולחן: ערן כרמלי עם "להקת גן-עדן"

1992 סינגל "מגורשים" ('לצאת מביירות') מילים: דליה רביקוביץ', לחן: ערן כרמלי. צד ב': "בשם המוסר", מילים ולחן: ערן כמרלי

1998 "תחת כיפת הרקיע" ח.נ.ביאליק/ע.כרמלי, עם דורון רפאלי ודין-דין אביב בהרכב המתופפים טררם

1998 "ים-אהבה" עם דורון רפאלי ודין-דין אביב בהרכב המתופפים טררם

1998 אלבום המופע של שירי המשוררת דליה רביקוביץ  בשם "ביתן הזכוכית" בהפקת ערן כרמלי.

2021 סינגל "רכבת לליסבון" ערן כרמלי/יוסי יוסף לוי עם ארז לב-ארי, מיכה מיכאלי, ניר סגל ויובל מסנר.

2022 סינגל להרכב "המחתרת הכורדית-הקוביד הזה" ערן כרמלי/רן אייזנברג ע.כרמלי עם ד.רפאלי, מ.מיכאלי, אייל בן המוריה וארנון שרון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]