פורטל:גרמניה/צבא וביטחון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בונדסוור (Bundeswehr; "הגנה פדרלית" ‏האזנה?‏) הוא שמו הרשמי של הצבא של הרפובליקה הפדרלית של גרמניה, המורכב מהכוחות המזוינים המאוחדים של המדינה, המנהל האזרחי ורשויות הרכש. מדינות גרמניה אינן רשאיות לנהל מערכה צבאית משלהן, משנכנסה חוקת גרמניה לתוקף, בה נקבע כי ענייני הביטחון ניטלים לאחריותה הבלעדית של הממשלה הפדרלית.

הכוח כולל צבא יבשה (Heer), צי ("דויטשה מרינה") חיל אוויר ("לופטוואפה"), חיל רפואה ("צנטרלר זניטטסדינסט") ומפקדת קישור בין־שירותית ("שטרייטסקרפטבאזיס"). כ-250,000 בני אדם משרתים בצבא זה, כ-20% מהם גברים בני 18-30 המבצעים שירות בן תשעה חודשים. בזמני שלום, מפקד הצבא הוא שר ההגנה הגרמני. בעתות חירום, הקאנצלר מקבל לידיו את הפיקוד על הבונדסוור.

לערך המלא - לקטגוריה


כללי: המשטרה הפדרלית של גרמניה - פאלשירמייגר - רייכסווהר - ורמאכט - צבא גרמניה המזרחית - הצי הגרמני הקיסרי
אמצעי לחימה: במלחמת העולם הראשונה - במלחמת העולם השנייה - טנקים - מטוסי קרב - תותחים
קהילת המודיעין: אבווהר - המשרד הפדרלי להגנת החוקה - שירות הביון הפדרלי
יחידות צבא במלחמת העולם הראשונה: הארמייה השישית (האימפריה הגרמנית) - חיילי סער - חיל המשלוח הגרמני לקווקז
יחידות צבא במלחמת העולם השנייה: + ורמאכט + לופטוואפה + קריגסמרינה - ארמיית הפאנצר הרביעית - דיוויזיית שרלמאן - קבוצת ארמיות דרום - קבוצת ארמיות ויסלה - קבוצת ארמיות מרכז
קרבות ומלחמות: רשימת מלחמות - רשימת קרבות
בגרמניה המזרחית: המרד המזרח-גרמני - מרשל גרמניה המזרחית - פולקסמרינה - קבוצות המאבק של מעמד הפועלים - שטאזי - עוד...
בגרמניה הנאצית: אס אה - אס דה - גסטאפו - המשרד הראשי לביטחון הרייך - ורמאכט - משטרה בגרמניה הנאצית - פאנצר סימן 1 - עוד...
אנשי צבא: אדמירלים - בונדסוור - רייכסווהר - במלחמת העולם ה-I, במלחמת העולם ה-II - גנרל-פלדמרשלים - גנרלים - פרוסים

ערך נבחר

ורמאכט (גרמנית: Wehrmacht; מילולית: "כוח הגנה"; "צבא הגנה") היה שמו הרשמי של צבא גרמניה הנאצית בשנים 19351945. משנת 1918 צבא גרמניה כונה רייכסוור. הוורמאכט כלל שלוש זרועות: חיל יבשה (בגרמנית: Heer), חיל אוויר - לופטוואפה וחיל ים - קריגסמרינה.

במהלך שנות פעולתו שירתו בוורמאכט כ-18 מיליון חיילים. כ-5 מיליון מהם נהרגו בקרבות - בעיקר במלחמת העולם השנייה, וכ-11 מיליון מהם נשבו. הוורמאכט היה בין האחראים הראשיים לשואה, ורבים מקציניו הבכירים נשפטו על מעורבותם בפשע זה ובפשעי מלחמה אחרים.