פליסיאן קבוגה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פליסיאן קבוגה
Félicien Kabuga
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1 במרץ 1933 (בן 91)
ביומבה, רואנדה-אורונדי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רואנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים אנייר-סיר-סן עריכת הנתון בוויקינתונים
ידוע בשל החשוד העיקרי במימון רצח העם ברואנדה
תפקיד דירקטור עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה התנועה הלאומית הרפובליקנית לדמוקרטיה ופיתוח עריכת הנתון בוויקינתונים
בת זוג ג'וזפין מוקזיטוני
מספר צאצאים 11
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פליסיאן קבוגהאנגלית: Félicien Kabuga; נולד ב-1 במרץ 1933) הוא איש עסקים רואנדי, שהואשם במעורבות ובמימון רצח העם ברואנדה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוגה נולד ב-1933 בביומבה, רואנדה. הוא צבר את עושרו על ידי בעלות על חוות תה בצפון רואנדה. כמו כן היה בקשרים עם בעלי עסקים מולטימיליונרים וכן היה בקשר הדוק עם יובנאל הבארימאנה נשיא רואנדה מהתנועה הלאומית הרפובליקנית לדמוקרטיה ופיתוח, תנועה לא רשמית של קיצוניים מקבוצת ההוטו אשר תרמו מאוד לרצח העם ברואנדה.

לפי מחקרים קבוגה עמד בראש חברת שידורי רדיו תעמולתי כבר מספר חודשים לפני רצח העם, שם הסיט את אנשי שבט ההוטו כנגד שבט הטוטסי. בחלק מהשידורים הוא טען כי אנשי שבט הטוטסי הם גנבים, רוצחים וקניבלים ואי אפשר לסמוך עליהם- ועל כן יש להשמידם. מעט לפני רצח העם עצמו הופצו מצ'טות ברחובות, שככל הנראה קבוגה בעצמו שיווק.

ב-29 באוגוסט 1998 הגישה תובעת בית הדין הפלילי הבינלאומי לרואנדה דאז, קרלה דל פונטה, כתב אישום נגד קבוגה בגין הפשעים הבאים:

  • רצח עם
  • קשירת קשר לביצוע רצח עם
  • שותפות לרצח עם
  • הסתה לרצח עם
  • השמדה כפשע נגד האנושות

חיים כנמלט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 1994, לאחר שארגון החזית הפטריוטית של רואנדה השתלט על רואנדה, ברח קבוגה מהמדינה. תחילה הוא ניסה להיכנס לשווייץ, אך הצטווה לעזוב. לאחר מכן נסע לקינשאסה בירת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, והתגורר זמן מה בניירובי, קניה.

בספטמבר 1995,ניהל קבוגה עסק בשם 'סוכנות נשיקאבם' בניירובי. בשנת 2003 נרצח איש עסקים קנייתי צעיר אשר סייע לבולשת הפדרלית של ארצות הברית (ה-FBI) לאתר את מר קבוגה, על ידי קבוצת מתנקשים. הממשל הקני הכחיש וטען כי איש העסקים התאבד, ושלא הייתה כלל אלימות מעורבת בנושא.

בנאום שנשא ב-28 באוגוסט 2006 במהלך ביקורו בקניה, האשים הסנאטור האמריקאי דאז, ברק אובמה את קניה. על כך שנתנה לקבוגה מקלט. ממשלת קניה הכחישה את הטענות הללו ותיארה את טענתו של אובמה לגבי קבוגה כ"עלבון לתושבי המדינה הזו".

ביוני 2008 דיווח בלוגר ממוצא נורווגי שקבוגה מסתתר באוסלו, וייתכן שהוא מבקש להסגיר את עצמו. הרשויות דחו את הטענה הזו וראו בה מתיחה[1][2]. מחלקת המדינה של ארצות הברית הציעה פרס של 5 מיליון $ עבור מידע שיוביל למעצרו של קבוגה. רשת החדשות KTN בקניה דיווחה ב-14 ביוני 2008 כי קבוגה נעצר על ידי משטרת קניה יום קודם לכן והוחזק בתחנת משטרת ג'יגירי בניירובי. מאוחר יותר התגלה כי האדם שנעצר היה מרצה באוניברסיטה מקומית ולא קבוגה, והוא שוחרר. מוקדם יותר היה חשד שקבוגה מתגורר בקניה, והאמינו שהוא מנהל עסקים ונהנה מהגנה מצד ממשלת קניה או ממספר גורמים משפיעים במדינה[3].

מעצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוגה נלכד באסנירס-סור-סן, ליד פריז, צרפת, ב-16 במאי 2020, לאחר 26 שנים בהן התחמק מהדין[4]. הוא נעצר על ידי המשטרה הצרפתית כתוצאה מחקירה משותפת עם משרד התובע IRMCT, בסיוע אינטרפול, וסוכנויות אכיפת החוק ברואנדה, בלגיה וארצות הברית[5]. הרשויות בצרפת הודיעו על כוונתן להעמיד אותו לדין בגין פשעים כנגד האנושות שבוצעו נגד חברי קבוצת הטוטסי ברואנדה[6]. ב-3 ביוני ולאחר מכן ב-30 בספטמבר 2020 אישרה מערכת המשפט הצרפתית את העברת קבוגה למנגנון השיפוט (IRMCT) שהוקם על מנת למלא את משימות בית הדין הפלילי הבין-לאומי ליוגוסלביה לשעבר ובית הדין הפלילי הבין-לאומי לרואנדה[7]. ב-26 באוקטובר 2020 קבוגה הועבר מצרפת למשמורת ה-IRMCT בהאג.

ב-29 בספטמבר 2022 חל הדיון הראשון במשפטו.

בתקשורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרה הפושעים המבוקשים ביותר בעולם, אחד הפרקים עוסק בפשעיו של קבוגה ועל כך שהוא אחד מהפושעים המבוקשים ביותר בעולם.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוגה נשוי לג'וזפין מוקזיטוני ויש לו 11 ילדים[8]. שתיים מבנותיו נשואות לשניים מבניו של יובנאל הביארימאנה, נשיא רואנדה לשעבר[9][10].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פליסיאן קבוגה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ - Etterlyst krigsforbryter oppholder seg i Norge, www.aftenposten.no (בנורווגית ספרותית)
  2. ^ Rwandan war criminal reportedly in Oslo - Aftenposten.no, web.archive.org, ‏3 ביוני 2008
  3. ^ Risking Irrelevance: The Threat of Impunity to the African Union, www.jurist.org (באנגלית)
  4. ^ AFP, אחרי 26 שנה: נאשם ברצח עם נתפס בצרפת, באתר ynet, 13 בנובמבר 2020
  5. ^ Most infamous fugitive of Rwanda Genocide captured after 26 year run, www.globalviews360.com (באנגלית)
  6. ^ Mechanism fugitive Félicien Kabuga arrested today, United Nations International Residual Mechanism for Criminal Tribunals, ‏16 במאי 2020 (באנגלית)
  7. ^ admin, פליסיאן קבוגה: בית משפט בצרפת מגבה את הסגרתו של החשוד ברצח עם | News1 עִברִית (באנגלית)
  8. ^ Staff, Reuters (2020-05-29). "Children of Rwandan genocide suspect Kabuga fear for father's life". Reuters (באנגלית). נבדק ב-2020-11-13.
  9. ^ ICTR-98-44B | United Nations International Criminal Tribunal for Rwanda, unictr.irmct.org
  10. ^ Celestin Ndereyehe, US Goes To Social Media Hunting For Hardcore Genocide Fugitives, THE CHRONICLES (באנגלית)