קרדאנו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרדאנו
Cardano
נתונים כלליים
מייסדים צ'ארלס הוסקינסון
תקופת הפעילות 27 בספטמבר 2017 – הווה (6 שנים ו־30 שבועות)
 
cardano.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרדאנואנגלית: Cardano; קוד: ADA; סימול: ) היא פלטפורמת בלוקצ'יין ציבורית מבוססת קוד פתוח הפועלת בשיטת מערכת הוכחת סיכון לצורך השגת קונצנזוס בביצוע ואימות של עסקאות בין עמיתים, הרצת אפליקציות ויישומים מבוזרים ופריסת חוזים חכמים. היא נוסדה ב-2015 על ידי צ'ארלס הוסקינסון, מייסד-שותף של רשת אתריום.

כיום הפרויקט מפותח על ידי קרן קרדאנו המבוססת בצוג, שווייץ, וידוע בעיקר בשל היותו החלוץ בשימוש במערכת הוכחת סיכון כאלטרנטיבה ירוקה למערכת הוכחת עבודה המפעילה טכנולוגיות אחרות וישנות יותר כגון הביטקוין. רשת הפלטפורמה ממונעת על ידי המטבע המבוזר אדה (Ada) שהוא אמצעי התשלום המקובל באקו-סיסטם שלה[1][2].

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפלטפורמה קרויה על שם הפילוסוף האיטלקי ג'ירולמו קרדאנו, בעוד שהמטבע המבוזר המניע אותה קרוי על שמה של המתמטיקאית האנגליה עדה לאבלייס. יחידה אחת של המטבע נקראת אדה והיא מורכבת ממיליון יחידות הנקראות לאבלייס. כמו כן, כל אחד משלבי הפיתוח ההדרגתיים של הפלטפורמה מכונים על שם אמן מפורסם מסוים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח הפלטפורמה החל ב-2015, והיא הושקה לראשונה ב-2017 על ידי צ'ארלס הוסקינסון, שותף-מייסד לשעבר ברשת אתריום. הוסקינסון עזב בשל מחלוקת בינו לבין המייסד הראשי של אתריום, ויטליק בוטרין, מאחר שרצה לפתוח את הפרויקט בפני קבלת מימון והשקעות מצד קרנות הון סיכון ובכך להקים חברה שתגרוף רווחים. בוטרין מנגד ביקש לשמור עליו כמוסד ללא כוונת רווח, ודרכי השניים נפרדו. לאחר שעזב ייסד את אינפוט אאוטפוט הונג קונג, חברה להנדסת בלוקצ'יין שעיסוקה העיקרי הוא פיתוחה של קרדאנו.

החל מספטמבר 2015 ועד ינואר 2017 התקיימו מספר אירועי קדם-השקה בהם נמכרו קופונים השווים בערכם למטבעות אדה. הצעת המטבע הראשונית נפתחה באופן רשמי בספטמבר 2017 אולם עד אז נרכשו כבר כ-25 מיליארד יחידות בידי משקיעים, ו-5 מיליארד יחידות נוספות נרכשו בידי שלוש החברות המתחזקות את הפרויקט, קרן קרדאנו, חברת אינפוט אאוטפוט הונג קונג וחברת אמורגו, כלומר שסך המטבעות ששוחררו עד להשקה היו במספרם 31 מיליארד, מתוך כמות המטבעות המקסימלית שהפלטפורמה יכולה לייצא, כ-45 מיליארד[3].

כעבור שנה הודיעה חברת אינפוט אאוטפונג הונג קונג על הקמת שותפות חדשה עם ממשלת אתיופיה במטרה למצוא דרכים לשלב את טכנולוגיית קרדאנו ברחבי המדינה. באפריל 2021 הכריז שר החינוך על הקמת תוכנית להשקת ארכיון אלקטרוני ומערכת רשומות עבור זהויותם ותיקיהם של חמשת מיליון הסטודנטים הלומדים במדינה[4].

שר החינוך של גאורגיה מיכאיל בטאשוילי (אנ') חתם בשנת 2019 יחד עם צ'ארלס הוסקינסון על הסכם הבנה הדדית עם האוניברסיטה החופשית של טביליסי (אנ') בנוגע לשימוש בפלטפורמה של קרדאנו עבור בניית מערכת אימות לשימוש במדינה[5].

יצרנית הנעליים ניו באלאנס הודיעה באוקטובר 2019 על פתיחת תוכנית פילוט שמטרתה לזהות את האותנטיות של דגם נעלי כדורסל חדש שהוציאה לשוק באמצעות שימוש ביומן מבוזר על גבי הבלוקצ'יין של קרדאנו[6].

מייסד קרדאנו צ'ארלס הוסקינסון החל לעבוד בספטמבר 2021 עם יוצר המוזיקה האלקטרונית פול אוקנפולד במטרה להוציא אלבום באורך מלא בשם "זומבי לובסטר" הבנוי על הבלוקצ'יין של קרדאנו[7]. לפי אתר בלוקטריביון, כל אלמנט מתוך האלבום המוזיקלי יתקיים על גבי הבלוקצ'יין, כולל עטיפתו, רצועות השמע וההערות[8].

פרדריק גרגארד, אחד ממנהליה הבכירים של קרדאנו, הודיע ב-9 בינואר 2022 בחשבון הטוויטר שלו[9] כי הרשת הייתה אחראית לשתילתם של מיליון עצים באינדונזיה, האיטי, מדגסקר, נפאל, סנגל והאיטי. כחלק משיתוף פעולה עם חברת ההזנק וריטרי נערך מסע לגיוס תרומות בו כל מטבע של רשת קרדאנו אשר הוחלף במטבע הקרוי טרי או עץ, הוביל לשתילת עץ נוסף אשר נרשם על גבי הבלוקצ'יין[10][11][12].

התפתחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהליך פיתוחו של קרדאנו חולק לחמישה שלבים או עידנים אשר כל אחד מהם נוסף לרשת בהדרגה ונועד לייעל את כלל הפלטפורמה על ידי צירוף סדרה חדשה של שדרוגים או פונקציות. כל אחת ממדרגות הצמיחה של הבלוקצ'יין מכונה על שם אישיות מפורסמת.

  • ביירון: השלב הראשון כלל את הנחת יסודות הבסיס לפלטפורמת קרדאנו, קרי הקמת הבלוקצ'יין על גבי פרוטוקול אורובורוס והשגת קונצנזוס דרך מערכת הוכחת סיכון. אירוע מרכזי נוסף הוא השקת אמצעי התשלום של הפלטפורמה, המטבע אדה, המאפשר מסחר אלקטרוני. מאורעות נוספים אשר התרחשו במהלך שלב זה וראויים לציון הם השקת הארנק הרשמי של המטבע, דדאלוס, והשקתו של הארנק יורוי מבית חברת אמורגו, הנועד לביצוע תנועות מהירות ושימוש יום יומי.
  • שלי: השלב השני בהתפתחות הפלטפורמה התמקד בביזור הרשת. נכס דיגיטלי העובד בשיטת מערכת הוכחת סיכון מעודד את המחזיקים בו לסכן את נכסיהם על ידי הפקדתם בבריכות, ובכך ממנה אותם למאמתים או לצמתים (Nodes) ומזכה אותם בפרסים שונים על סיועם לקיומה של הפלטפורמה. בצורה זו מועברת השליטה בפרויקט מידי יוצריו לידי כלל המשתמשים בו.
  • גוגן: השלב השלישי כלל שדרוג משמעותי של הפיכת הפלטפורמה לבסיס שעל גביו ניתן לבנות יישומים מבוזרים וחוזים חכמים, נושא אשר הכביד על קהילת הבלוקצ'יין ועורר חשש בקרב משתמשיה במשך זמן רב. שיפורים אלו אפשרו למשתמשים לבנות מטבעות מבוזרים חדשים על גבי הפלטפורמה לצד מטבע האדה, וכן ליצור אסימונים חסרי תחליף.
  • באשו: השלב הרביעי עסק בשיפור נוהלי ההסתגלות והתיאום של הרשת. עם התפתחות עולם הקריפטו ויצירתן של חברות, זירות מסחר ופלטפורמות בלוקצ'יין חדשות, נדרשה קרדאנו להסתגל ליחסי הגומלין החדשים. הקמה של רשתות בלוקצ'יין צדדיות מאפשרת לתקשר עם ישויות אחרות בתחום אשר אינן בהכרח יכולות להתמזג בקלות לתוך הפלטפורמה המקורית של הרשת, וכמו כן עשויה לסייע בהורדת העומס הכללי ובניסויים טכנולוגיים חדשים.
  • וולטר: השלב החמישי והאחרון הוא למעשה סגירת מעגל בתהליך הפיכתה של הפלטפורמה למערכת מבוזרת ובלתי תלויה המסוגלת להתקיים בעצמה. תהליך זה כולל הוספת מערכת הצבעה בה המאמתים יכולים להעלות הצעות חדשות בדבר המשך פיתוחה של הרשת, ובעלי זכות ההצבעה, קרי כל המחזיקים במטבע, רשאים להשתמש בקולם. כמו כן התווספה מערכת אוצר או בריכת נזילות שמטרתה לאסוף עמלות מסך כל העסקאות המבוצעות ברשת לשם קידום הצעות שיפור ומימון המשך הפרויקט.

אקו-סיסטם[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלוקצ'יין קרדאנו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבלוקצ'יין של קרדאנו הוא פלטפורמה המשתמשת במערכת הוכחת סיכון בכדי להגיע לקונצנזוס. משתמשים המפקידים את מטבעות האדה שלהם ובכך מעמידים אותם בסיכון הופכים למאמתים או לצמתים. בכל מעגל חדש בוחרת הרשת באקראיות במספר מאמתים בכדי לייצר בלוק חדש.

מטבע אדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטבע הפלטפורמה מכונה גם הוא קרדאנו אך שמו האמיתי הוא אדה והוא מורכב ממיליון תת-יחידות הנקראות לאבלייס. שימושו העיקרי הוא למסחר, גביית עמלות במהלך ביצוע עסקאות, והפקדתו כסיכון לשם צבירת ריבית והשתתפות באימות הרשת. המטבע נסחר במרבית הבורסות המבוזרות ונחשב לאחד המטבעות הפופולריים ביותר בשוק. כמות המטבעות המקסימלית היא 45 מיליארד.

ארנק דדאלוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

מייסדי הפרויקט יצרו את ארנק דדאלוס במטרה הספציפית לאחסן מטבעות אדה, ובשל כך, ובשונה ממרבית הארנקים, יכול הארנק להחזיק רק במטבע הזה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "בני דודיו הקטנים של מטבע הביטקוין מובילים את כנס הקריפטו", בלומברג, קמילה רוסו, 10 בדצמבר 2017; אורכב מהמקור ב-26 ביוני 2018.
  2. ^ "שותף לשעבר ברשת טזוס מצטרף לצוות קרדאנו", לוזרנר צייטונג, 20 בפברואר 2018; אורכב מהמקור ב-21 בינואר 2022.
  3. ^ "ראשית קרדאנו", אתר קרדאנו; אורכב מהמקור ב-17 בדצמבר 2021.
  4. ^ "טסלה מרוויחה כסף (גם ממכירת רכבים)", הניו יורק טיימס, אנדרו רוס סורקין, ג'ייסון קאריאן, שרה קסלר, מייקל ג'יי. דה לה מרקד, לורן הירש, אפרת לבני, 27 באפריל 2021; אורכב מהמקור ב-30 בנובמבר 2021.
  5. ^ "שר החינוך של גאורגיה חתם על עסקה עם פרויקט אתאלה של קרדאנו", פורבס, 17 ביוני 2019; אורכב מהמקור ב-21 בינואר 2021.
  6. ^ "חברת סניקרס פוגשת לראשונה את טכנולוגיית הבלוקצ'יין בפיילוט לזיהוי אותנטיות של נעל איזון חדשה", סיליקון אנגל, קיט דוטסון, 17 באוקטובר 2019; אורכב מהמקור ב-21 בינואר 2022.
  7. ^ "אלבומו החדש של פול אוקנפולד יוצא לדרך על גבי הבלוקצ'יין של קרדאנו", אי די אם, קמרון סונקי, 28 בספטמבר 2021; אורכב מהמקור ב-21 בינואר 2022.
  8. ^ "הדיג'יי פול אוקנפולד הודיע על הקמת שיתוף פעולה חדש עם רשת קרדאנו במטרה לפתח את השלב הבא של המוזיקה האלקטרונית", בלוקטריביון, דייוויד פימנטל, 27 בספטמבר 2021; אורכב מהמקור ב-21 בינואר 2022.
  9. ^ "שתילתם של מיליון עצים", טוויטר, פרדריק גרגארד, 9 בינואר 2022; אורכב מהמקור ב-21 בינואר 2022.
  10. ^ "כחלק מהלחימה בתופעת ההתחממות הגלובלית, שתלה רשת קרדאנו כמיליון עצים בקניה ורשמה כל אחד מהם על גבי הבלוקצ'יין שלה", ווי, 12 בינואר 2022; אורכב מהמקור ב-21 בינואר 2022.
  11. ^ "קרדאנו הגיעה למטרתה של שתילת מיליון עצים", קוינדסק, שאוריה מאלווה, 10 בינואר 2022; אורכב מהמקור ב-21 בינואר 2022.
  12. ^ "קרדאנו ורשת היוה שותלות עצים בעוד ברזיל מגיעה לרמת בירוא היערות הגבוהה ביותר מזה חמש עשרה שנים", אנליטיקס אינסייט, 14 בינואר 2022; אורכב מהמקור ב-21 בינואר 2022.