שיחה:מרצ/ארכיון 1

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 10 שנים מאת BlueHorizon בנושא "הדרת נשים"

דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.

לראש הדף
לתחתית הדף


הודעה ליוצר[עריכת קוד מקור]

שלום

דבר ראשון, ברוך הבא לויקיפדיה. אני מקווה שנזכה לראות תרומות רבות שלך.

אנא תכתוב יותר מסודר. חלק את מה שאתה כותב לפסקאות, ושים לב שהויקילינקים יהיו כתובים בצורה בה הערכים כבר מופיעים (במקרה שהם מופיעים), או בצורה שנהוגה פה, או שמופיעה במקומות אחרים בויקיפדיה (אפשר לבדוק את זה על ידי החיפוש). במיוחד שים לב שאי אפשר לעשות ערכים עם מרכאות. במקרה כזה לרוב יהיו השמות המלאים מפלגת הפועלים המאוחדת ולא מפ"ם שלא מצליח. או מפלגת פועלי ארץ ישראל. ואם תכתוב [[מפלגת פועלי ארץ ישראל|מפא"י]] זה יהיה מפא"י

ודבר אחרון, רצוי שתפתח חשבון, ואז יהיה לך שם ודף משתמש שנוכל לכתוב לך בו, ותקבל על זה אינדיקציה.

eman

הוספתי כמה תיקונים[עריכת קוד מקור]

העבודה הראשונה שלי כאן... תיקונים- אברהם פורז בכנסת ה-14, איחוד המפלגות, ובחירות 2003.--shbrm 09:50, 2 יוני 2004 (UTC)

מר"צ או מרצ?[עריכת קוד מקור]

שלום לכל עורכי דף זה. האם שם המפלגה הוא "מר"צ" או "מרצ"? מה שלא יהיה, יש לדעתי להקפיד על שימוש אחיד ולא לערבב בין השניים. --Eranb 17:17, 2 יוני 2004 (UTC)

לפי הלוגו של המפלגה, לפי אתר הכנסת ולפי הכתיב באתר של יחד - המפלגה היורשת, הכתיב הוא מרצ. שיניתי את שם הערך הראשי בהתאם. דוד שי 17:41, 2 יוני 2004 (UTC)

רשימות ח"כים, ועניין דוד צוקר ב-1999.

הכנסת ה-12[עריכת קוד מקור]

מה הטעם ברשימת חברי הכנסת בכנסת ה-12 שהיו מן המפלגות שהקימו את מרצ? יש שם אנשים כחסיין פארס שלא נבחרו לכנסת ה-13 ולפיכך לא היו מעולם חברי כנסת מטעם מרצ. הרשימה אינה חיונית לערך, והייתי מוריד אותה, אלמלא חששתי לפגוע בעבודה (יפה) של המשתמש שהקים את הערך. אלמוג 16:54, 17 ספט' 2004 (UTC)

דוקא אני מוצא בה ערך רב, שכן זה נותן מידע על מי הגיע מהצד של החתן, מי מהצד של הכלה, ומי מהצד של הרב. אז גם אם חלק אחרי זה לא היו ח"כים זה לא משנה. זה נותן מידע על הקדנציה בה הורמה מרצ, וגם על יחסי הכוחות של החלקים השונים שהרכיבו את המפלגה. eman

תודה רבה על ההערכה, אך יש כאן יותר מזה: מרצ הוקמה ב-1990, ולכן חסיין פארס אכן היה ממקימי מרצ, גם אם לא נבחר לכנסת ה-13. במשך שנתיים התקיימה בכנסת ה-12 סיעת מרצ, שכללה 10 מנדטים, וביניהם נמצא גם חסיין פארס. --shbrm 22:19, 18 ספט' 2004 (UTC)

הועבר משיחה על יח"ד[עריכת קוד מקור]

יש להביא ביסוס לגבי

  • עמדת יח"ד בנוגע לסרבנות: כיום, יח"ד מתנגדת לסרבנות.
  • עמדת יח"ד בנוגע למלחמה בטרור: יח"ד תומכת בלוחמה בטרור אך ורק בתנאי שהפגיעות האזרחיות יעמדו על אחוזים ספורים.

לאור התבטאויותיה של יח"ד שדי סותרות את הגישות הכתוב לעיל.

ניתן לשמוע רבים מאנשי יח"ד המתבטאים בנושא הסרבנות בצורה כזו: "אנו מבינים אותם, אבל זו לא הדרך" (כך התבטא ח"כ אבו וילן). דה פקטו, בכל הכרעה או הצבעה בעניין יח"ד מתנגדת לסרבנות. עם כל זאת, אין ספק שרבים מחבריה תומכים בכך. לגבי המלחמה בטרור, רבות ההגדרות שיכולות להתאים לדעת יח"ד, זו שבחרתי אני היא לדעתי המתאימה ביותר.--shbrm 22:15, 18 ספט' 2004 (UTC)

הערך הוא ימני מאוד, השמאל קרס, יוסי ביילין ערק וכו'. לצערי, אינני האדם המתאים למשימת זריקת כל הדברים הללו (דעתי על "יחד" גרועה עוד יותר ממה שמובע כאן) אבל יש לטפל בזה. טרול רפאים 21:43, 11 ינו' 2005 (UTC)

פוליטיזאציה של המאמר[עריכת קוד מקור]

איזו מין חוצפה זאת, אנשים מוסיפים כאן ומוחקים חלקים באופן לא הגיוני, כותבים דברים מאוד לא מאוזנים וכלל לא נכונים. בכלל, פסקת הבקורת לא מאוזנת כלל, מכילה תכנים שאינם נכונים בעליל, פשוט שקרים, ואני מבקש שאחד המנהלים ימחוק אותה, ויהפוך את המאמר למוגן, עד שימוצה כאן דיון בעניין. איזה מין תעמולה ימנית זאת??? --shbrm 22:56, 11 ינו' 2005 (UTC)

ניסיתי לשפר את הערך כהבנתי. כיוון שהוויכוח שלך הוא עם ויקיפד רשום ופעיל, אני מציע שתפתח כאן דיון, ותפרט את הנקודות הספציפיות שבהן אתה חולק על הכתוב בערך, כך שניתן יהיה להגיע לנוסח מוסכם. אני מניח שעל עובדות יהיה קל להסכים, לאחר שיובאו אסמכתאות. דוד שי 06:15, 12 ינו' 2005 (UTC)

הכרזת מלחמת עריכה[עריכת קוד מקור]

נראה לי שהמצב הנוכחי עונה להגדרה של מלחמת עריכה ואני מציע להפעיל מיידית את הנוהל הזה. טרול רפאים 19:31, 12 ינו' 2005 (UTC)

רפרנסים לעמדות מפלגת יחד בנושא סדר היום[עריכת קוד מקור]

יש להביא רפרנסים (כלומר, מראי מקום) לעמדות של מפלגת יחד בנושאים שעל סדר היום כגון סרבנות, מלחמה בטרור וכו. זאת מאחר ויש אי-הסכמה בין הכותבים ועמימות שנוצרה בקשר למהי באמת עמדתה של יח"ד בנידון.

נא להוסיף את הרפרנסים לפי נושא מתאים לפי הפורמט הבא: שם המקור + תאריך - תוכן בקצרה או ציטוט רלוונטי ציטוט מהמאמר - לינק

MathKnight 19:36, 12 ינו' 2005 (UTC)

סרבנות[עריכת קוד מקור]

בעד סרבנות:

נגד סרבנות:

  1. "זו הדרך" (בטאון מק"י), 12.2.2002 - ציטוט: הנהגת מרצ ושלום עכשיו החליטו לא להשתתף בהפגנה של מחנה השלום ב-9 בפברואר, למרות שהוזמנו. הסיבה להחלטתם - התנגדות ההנהגות של מרצ ושלום עכשיו לתמיכה המפורשת בסירוב המצפוני לשרת בשטחים הכבושים, שהיתה אחת מסיסמאות ההפגנה. נוער מרצ התקומם נגד החלטת הנהגת מרצ, והוא השתתף בהכנות ובעצרת ההפגנה עצמה. בקרב המפגינים ניראו גם פעילי מרצ מת"א .ומקומות אחרים, אשר דחו את ההחלטה המבישה של הנהגת מפלגתם. אז מרצ הייתה נגד, אך נוער מרצ היה בעד. [1]

אהדה לסרבנים, אבל הסתייגות מסרבנות:

  1. גוגיי, 19.1.2004 - ציטוט של ביילין: ביילין הפתיע כאשר אמר במפגש כי הוא "מצדיע לסרבנים". עם זאת, הוא ציין שהוא "נגד סרבנות קולקטיבית", כלשונו, וכי הסרבנות מדאיגה אותו. "אם יש משהו שפוגע באמת בחוסן של צה"ל הוא הידיעה בכל העולם שאנשים מרכזיים בצבא לא שלמים עם מה שהוא עושה", הדגיש. [2]

סיכולים ממוקדים/חיסולים[עריכת קוד מקור]

נגד:

  1. "NFC" חדשות, 31.8.2001 - ביקורת של זהבה גלאון ויוסי שריד על חיסול אבו-עלי שהיה פצצה מתקתקת. [3]
  2. YNET חדשות, 10.6.2003 - התנגדות לחיסול רנטיסי [4]
  3. YNET חדשות, ציטוט: יו"ר סיעת מרצ, ח"כ זהבה גלאון, פנתה הבוקר לשר הביטחון, שאול מופז, בבקשה לקבל את חוות דעתו על התנקשויות שצה"ל מבצע בעקרבות הפיגוע באוטובוס קו 2 בירושלים. לדבריה, "לא יתכן שהמדינה תכריז על פתיחת עונת הציד הרשמית. מדברי הרמטכ"ל עולה כי לא מדובר בחיסול של 'פצצות מתקתקות' אלא בהוצאה להורג ללא משפט עבור פעולה בלתי חוקית בעליל". [5]


מלחמה בטרור[עריכת קוד מקור]

זו עבודה פופוליטית לא רצינית[עריכת קוד מקור]

תסלח לי, אבל מה שאתה עושה זה חיפוף פופוליטי לא רציני שלא מוסיף לנו (כויקיפדיה) כבוד. אי אפשר לקחת הצהרה מבודדת של ח"כ בודד של מפלגה, מאתר תקשורת מכובד יותר או פחות (אתר בנק"י? גוגיי? עם כל הכבוד, לשני גופים אלה, זה הרפרנס שלך?!) ולעשות ממנה את העמדה הרשמית של המפלגה. זה פשוט לא רציני eman 09:34, 19 ינו' 2005 (UTC)

מאחר שלא מופיע בשום מקום עמדת המפלגה הרשמית בקשר לנושאים הנ"ל, הדבר הכי טוב שאפשר לעשות כדי לקבל מושג על עמדת המפלגה בפועל היא לבדוק את דעות אלה המייצגים אותה (חברי כנסת, בעלי תפקידים חשובים וכו), שכן - זה מאוד סביר להניח שיש מתאם בין עמדת המפלגה לעמדת הח"כים המייצגים אותה.
בקשר לרפרנסים: בנק"י הוא אתר תעמולה של מק"י, אני יודע את זה - אבל כרגע זה מה יש וזה עדיף על כלום. בקשר לשאר, YNET ו NFC הם אתרי רפרנס לגיטמיים לחלוטין. MathKnight 21:06, 19 ינו' 2005 (UTC)
לא, בנק"י זה תנועת הנוער של מק"י. וגוגיי זה אתר די מפוקפק בנושאים כאלה. אבל זה באמת שטויות.
הבעיה היא שיש לי הרגשה שאתה קודם מסמן את המטרה, ואחרי זה מחפש סימוכין בשביל להוכיח אותה (וגם זה תוך כיפוף מה של העובדות), ולא בא מתוך ניסיון לנסות להעריך בצורה אובייקטיבית מה אפשר להגדיר כעעמדות המפלגה (עד כמה שאפשר לדבר בכלל על דבר כזה).
קודם כל יש את המקורות הרשמיים - באתר יח"ד: האמנה, המסמך האידיאולוגי על חלקיו השונים (למרות שהוא טרם נדון בשום מוסד מפלגתי מוסמך),ואוסף אינסופי של ידיעות מטעם, והודעות לעיתונות.
אני מסכים שגם אם זה היה מושלם, לא צריך להסתפק בזה. אבל אי אפשר להעלות את הדבר הראשון שמוצאים. רק על עמדת זהבה גלאון על הסרבנים עשיתי חיפוש גוגל (ספציפי מספיק) וראיתי איזה 3-4 אתרים שהיו רלוונטיים לנושא (כתבה של ספירו, מטעם הסרבנים, פרוטוקול של דיון בועדת החינוך של הכנסת, וכו'). אי אפשר לדעת מה אתה חיפשת ואיף, אבל נוצר לי הרושם שלא עשית את זה במספיק דקדקנות.
צריך גם להיזהר לא לעשות מעמדה של ח"כ בודד (אפילו הוא יו"ר המפלגה) את עמדת המפלגה.
ובכלל, עדיף שלא יהיה כתוב על משהו, מאשר יהיו כתובים דברים לא נכונים, או לא בדוקים במידה הראויה.
eman 22:58, 19 ינו' 2005 (UTC)
  1. אפקטיבית, זה אתר תעמולה של מק"י.
  2. כל אחד מוזמן להוסיף רפרנסים מתאימים. יש לך רפרנסים שטוענים ההפך? תוסיף אותם. במאמר עצמו הופיעה הטענה שיח"ד לא נקטה עמדה רשמית בקשר לסרבנות (עמדה ששמעתי ממספר רב של פעילים במפלגה) ושהח"כים שלה חלוקים בנושא זה (עד כאן, מה לא נכון?). בעמוד השיחה העלתי אומנם מידע חלקי, אבל זאת מאחר ולא סיימתי את העבודה וזה די ברור שהרשימה נועדה לכך שגם אחרים יוסיפו רפרנסים. מאחר שמדובר בתהליך איסוף שעדיין לא הסתיים, אין כאן שום הטעייה או העלאת מידע שגוי.
  3. במקורות הרשמיים של יח"ד אין כל אזכור לנושאים השנויים במחלוקת (סרבנות, חיסולים).
  4. נכון, צריך להיזהר. אבל מצד שני, ח"כ שלא מתיישר עפ"י עמדת המפלגה לרוב מסיים שהוא מוקע באופן פומבי על ידה (נודלמן, פריצקי ושאר "סיעות יחיד" בכנסת). כך שאפשר למצוא אינדיקציה לכמה המפלגה תומכת בעמדות שמשמיע הח"כ.
MathKnight 11:22, 21 ינו' 2005 (UTC)

יחד, מרצ, מרצ - יחד[עריכת קוד מקור]

היום החליטה ועידת יח"ד לשנות את שם המפלגה למרצ - יחד. והשאלה היא מה אנחנו עושים?

  • משנים את שם הערך הזה למרצ יחד?
  • פותחים ערך חדש בשם הזה (לא נראה לי מומלץ כלל וכלל)?
  • מבטלים בכלל את הערך הזה ומשלבים אותו חזרה לערך מרצ (שכן רוב הסיכויים שעד הבחירות הבאות אף אחד לא ייזכור את החלק של ה"יחד", ובעצם למרות שמשפטית זו אולי כן מפלגה חדשה, למעשה זה לא)? eman 19:31, 26 יוני 2005 (UTC)
אני בעד האופציה האחרונה. גילגמש שיחה 19:32, 26 יוני 2005 (UTC)
הגיע הזמן לעשות משהו בנידון. לא משנה מה. MathKnight (שיחה) 18:08, 14 יולי 2005 (UTC)
אני סבור שיש לאחד. טרול רפאים 19:05, 14 יולי 2005 (UTC)
כדאי להודיע גם לאנגלים. צ'סשיחה 19:07, 14 יולי 2005 (UTC)

השם הרשמי של המפלגה הוא מרצ-יחד ולכן זה צריך להיות שם הערך.--ניצן 07:08, 21 ינואר 2006 (UTC)

למה שם הערך הוא מרצ-יח"ד ולא מרצ-יחד כפי שצריך להיות? עידן ד 11:28, 7 פברואר 2006 (UTC)
כי יח"ד זה ראשי תיבות (מאולצים, אבל עדיין, ראשי תיבות), ואילו מרצ זה לא ראשי תיבות. emanשיחה 11:49, 7 פברואר 2006 (UTC)
את זה אני יודע. אבל השם הרשמי הוא מרצ-יחד. מרצ-יח"ד זה טעות. עידן ד 12:10, 7 פברואר 2006 (UTC)
להפתעתי מתברר שאתה צודק. לא מצאת יבשום מקום יחד עם גרשיים.
אבל אולי עדיף להיפטר מהיחד בכלל. בכל פרסומי הבחירות היא כבר הועלמה. emanשיחה 21:10, 8 פברואר 2006 (UTC)
טוב. סיכמנו שיחד זה בלי גרשיים. השאלה היא האם חוזרים למרצ או מעבירים למרצ-יחד. נראה לי שעדיף מרצ, כי בכל הפרסומים לבחירות הם מופיעים כמרצ, ובמילא אחרי הבחירות השם יחד (בשעה טובה) יעלם כלא היה. אבל מצד שני, השם הרשמי הוא מרצ - יחד. מה דעתך? עידן ד 21:54, 8 פברואר 2006 (UTC)
האמת היא, שע"פ רשם המפלגות, אין דבר כזה מרצ-יחד (וגם לא מרצ). יש יחד, ולמרבית הפליאה גם רצ ומפ"ם עדיין קיימות כמפלגות! [6] emanשיחה 22:03, 8 פברואר 2006 (UTC)
נו ודאי, מרצ זו בכלל סיעה... עידן ד 22:05, 8 פברואר 2006 (UTC)
רגע, אבל יש שמה יחד. עידן ד 22:06, 8 פברואר 2006 (UTC)
אבל יחד זה של ביילין. חזרנו שוב לסיעה. נראה לי. עידן ד 22:07, 8 פברואר 2006 (UTC)
לא, לתנועה של ביילין קראו שח"ר. "יחד" זה היה השם של מה שהקימו כאיחוד של מרצ ושח"ר". אחרי זה החליפו את השם למרצ-יחד, אבל לא שינו ברשם המפלגות. emanשיחה 23:10, 8 פברואר 2006 (UTC)
נכון, נכון. אני התלבלבתי. יותר מדי שמות, בפחות מדי זמן. למה לשלם מלא כסף לשנות למרצ - יחד, אם אחרי הבחירות ישנו חזרה למרצ? ובכל זאת, מרצ או מרצ - יחד? עידן ד 23:18, 8 פברואר 2006 (UTC)
אני בעד מרצ ולו רק בגלל שהערך מדבר על המפלגה עוד מ-92. emanשיחה 14:21, 11 פברואר 2006 (UTC)
מעביר. אני גם אתקן את ההפניות. עידן ד 14:45, 11 פברואר 2006 (UTC)
אני חושב שזאת הייתה טעות. השם הרשמי של המפלגה הוא "מרצ-יחד" ולא מרצ ולכן ראוי שהערך יהיה בשם החדש והרשמי. לא מדובר פה על שתי מפלגות שסתם רצות יחד לכנסת (כמו העבודה ומימד לדוגמא) אלא שינוי מלא של שם המפלגה באופן רשמי ולכן ראוי לשנות את השם של הערך. תתארו לכם מחר גבעתיים תשנה את השם הרשמי שלה לנווה-חמציצים - מן הסתם גם השם הרשמי פה יצטרך להשתנות, אפילו אם בעבר קראו לעיר גבעתיים והערך מדבר על התקופה מלפני כן. לפי דעתי ראוי להחזיר את זה למרצ-יחד. אפשר אפילו לראות באתר הרשמי שלהם לא מוזכרת המילה "מרצ" לבדה אפילו פעם אחת. [7] אסף 15:11, 11 פברואר 2006 (UTC).

כל מה שאתה אומר אמת הוא. אבל איש לא קורא למפלגה מרצ-יחד, וגם בכל הפרסומים שלהם לפני הבחירות המפלגה קוראת לעצמה מרצ. רוב המשתתפים בדיון הסכימו על מרצ. אני חושב שלקרוא לשם הזה מרצ-יחד אולי יהיה מדויק יותר, אבל אז גם נפתח את הערך גלגשת. עידן ד 15:19, 11 פברואר 2006 (UTC)

אוקי, אני לא אלחם בשביל זה - סתם חשבתי שראוי להשתמש בשם הרשמי, כך שדווקא השם הנפוץ יפנה לרשמי ולא להפל כפי שזה עכשיו. ההבדל בין גלגלת וסקייטבורד הוא שהן שתיהן מילים זהות רק אחת מהשימוש בלעז והשנייה מעברית של האקדמיה ללשון - פה מדובר פשוט בשם לא מדוייק/נכון. בכל מקרה, זה לא כזה רלוונטי. בברכה, אסף 15:47, 11 פברואר 2006 (UTC).
שוב. אם בפרסומי הבחירות של המפלגה היא נקראית מרצ, ובציבור היא נזכרת כמרצ, אזי לדעתי עדיף מרצ. כך גם נקבע בשיחה, אך באם יבואו ויקיפדים רבים, וידרשו להסיר את רוע הגזירה ולהחזיר את השם מרצ-יחד, לא אתנגד, ואף אשמח לבצע את השינוי בעצמי. עידן ד 15:55, 11 פברואר 2006 (UTC)

אידיאולוגיה קודמת להיסטוריה[עריכת קוד מקור]

אני חושב שהפרק על אידיאולוגיה צריך להיות קודם לפרק על היסטוריה, כיוון שזה יותר הגיוני: קודם הוקמה מפלגה עם אידיאולוגיה מסוימת, ואז עם הזמן קרה ככה וככה.--Metal-wikiped 09:54, 14 ספטמבר 2005 (UTC)

ואגב,

"המפלגה החדשה נקראה יח"ד, ראשי תיבות של "ישראל חברתית דמוקרטית". השם המקורי היה יע"ד ("ישראל עובדת דמוקרטית") אך שונה ליח"ד בגלל ש"יעד" ברוסית זה רעל".

זו אמנם פיסת מדיע מאוד פיקנטית, חבל רק שברוסית אין אות ע', ככה שבטח אין מלה כזאת "יעד". רעל ברוסית זה "יד" ולא "יעד".

תחי הקטנוניות! אכן, ברוסית אין את העיצור עי"ן, אבל גם בעברית הוא די נשחק, למי שעדיין לא שם לב. אז נכון שברוסית רעל מבוטא Yad ו"יעד" מבוטא Yaad, אבל סה"כ זה נשמע מאוד דומה. ובגלל הדומי הזה הוחלט שלא לקרוא למפלגה "יעד", אלא "יחד". מארק ברלין 10:33, 14 ספטמבר 2005 (UTC)

יש המותחים ביקורת...[עריכת קוד מקור]

הערך נגוע בהיעדר נמ"נ בולט (ואם הוא בולט לעיני מישהו כמוני, שרואה במר"צ טרפה גמורה, הרי שהוא בולט ביותר) וכמו במקרים אחרים, הוא מנוסח בלשון מעורפלת המרמזת לכך שהכותב יודע, והקורא יודע ואין צורך להכביר פרטים. אלא שיש. לדוגמה:

"יש המותחים ביקורת על יח"ד בעקבות הקצנתה שמאלה... ועל חוסר סולידריות, כביכול, עם הציבור הישראלי הנתון תחת מתקפה של טרור פלסטיני..."

זה ניסוח עוין שלא לצורך, שאינו מגובה בציון שמם ומעלתם של אותם מותחי ביקורת. הקצנתה שמאלה של יח"ד היא טיעון שנכונותו מפוקפקת ביותר, ובכל אופן, אין מקומו כאן. ניסוח נטול נמ"נ יהיה:

"חברי כנסת ממפלגות א'/עיתונאים כמו א', ב', ג'/אישי ציבור כמו א', ב', ג' טענו כי בעמדותיה של יח"ד הוקצנו/לא השתנו בעקבות הנסיבות בזמן אינתיפאדת אל-אקצא. איקס/מיקס/דריקס אף טענו כי היה בעמדות המפלגה משום היעדר הזדהות עם הציבור הישראל במצב של מתקפת טרור פלסטיני. לגינוי זכו התנגדותה של יח"ד למבצע חומת מגן ולחיסולי מנהיגי החמס/פת"ח או הודעת התנחומים שפורסמה אחרי מותו של יאסר ערפאת, שהתקבלה אחרי ויכוח פנימי חריף בתוך התנועה (ר' כאן)

כל הקטע שמתחיל ב"בתחילת 1996 החליף יוסי שריד..." כתוב רע, מעורפל, ערוך מדי ומשקף לדעתי מלחמת עמדות שהזיקה לו. לקורא תמים לא ברור, לדוגמה:

  1. יוסי שריד "החליף... ויש אומרים סילק"? מי אומר? שולמית אלוני? הרב עובדיה יוסף? כותב הערך?
  2. , לכדי מפלגה אחת: אם הסיעות התאחדו ואפילו "סופית" הרי שאין צורך להבהיר עד כמה היה איחודן אחיד, מאוחד ואחידני. במקום המשפט הנפתל "במהלך כנסת זו, התאחדו סופית שתים מתוך שלוש המפלגות המרכיבות את המפלגה, רצ ומפ"ם , לכדי מפלגה אחת" אפשר לכתוב "בשנת x התאחדו רצ ומפ"ם" והקורא אפילו יהנה ממידע נוסף!
  3. "האיחוד גרם לפרישתו של אברהם פורז, איש שינוי, מהמפלגה ומהסיעה בכנסת לקראת סוף הקדנציה, על רקע מחלוקת על עתידה של שינוי. פורז, שהתנגד לאיחוד, לעומת מנהיג שינוי דאז, אמנון רובינשטיין, שתמך באיחוד, פרש ונותר בסיעת יחיד, שינוי." -- למה כל-כך ארוך? מדוע לא "בסיעת שינוי היו הדעות חלוקות ביחס לאיחוד עם רצ ומפ"ם ואברהם פורז, שהתנגד לעמדת המפלגה בתחום הכלכלי, פרש מן המפלגה והקים סיעת יחיד.
  4. "מחלוקת נוספת בתנועה, התרחשה על רקע פעילויותיו והתבטאויותיו של דוד צוקר, במיוחד בנושאי דת ומדינה (מעמד הזרמים הלא אורתודוקסיים), ולגליזציה של סמים קלים. צוקר, שסולק מהתנועה, נשאר חבר כנסת בסיעת יחיד." -- הקורא התמים עשוי לחשוב שצוקר סולק בגלל עמדותיו ולא בגלל שכיהן כיו"ר המועצה של קאמרה אובסקורה בשכר וגם ייצגה מול רשויות השלטון כח"כ, מה שאסור על-פי חוק (בהזדמנות זו, כדאי לתקן את הנ"ל גם תחת הערך "דדי צוקר".

רלף פון שוונץ 03:04, 3 דצמבר 2005 (UTC)

ברונפמן ומרצ, ההתנתקות[עריכת קוד מקור]

האם זה רק אני או שברונפמן באמת התפצל ממרצ?--בברכה, שהשיחה 06:41, 24 מרץ 2006 (UTC)

ברונפמן לא היה אף פעם חבר במפלגת מרצ. סיעת "הבחירה הדמוקטית" שלו היתה חלק מסיעת מרצ בכנסת. אבל הוא לא היה חבר במפלגה. emanשיחה 07:42, 24 מרץ 2006 (UTC)
הבחירה הדמוקרטית היא מפלגה נפרדת שרצה בבחירות לכנסת ה-16 ברשימה משותפת עם מרצ.--ניצן 03:22, 28 מרץ 2006 (UTC)

מספר המנדטים בכנסת ה 15[עריכת קוד מקור]

לפי מה שרשום כאן http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%9B%D7%A0%D7%A1%D7%AA_%D7%94-15, הוא 10. לעומת זאת בדף הזה רשום 12. תחליטו... (עד כמה שאני יודע, המספר הנכון הוא אכן 10). Shirbi 02:24, 21 באוגוסט 2006 (IDT)

10 --חאקויאק 03:24, 21 באוגוסט 2006 (IDT)

למען הסר הספק, בכנסת ה-15 היו למרצ 10 מנדטים, ועקב פרישת שני חכ"ים באמצע הקדנציה, כיהנו סה"כ 12 ח"כים. ראו באתר הכנסת: [8] דבר נוסף, מפ"ם כבר לא הייתה קיימת בבחירות לכנסת ה-15, עקב איחודן של רצ, מפ"ם ושינוי בשנת 1997.[9] --חאקויאק 16:59, 21 באוגוסט 2006 (IDT)

מדינת כל אזרחיה?[עריכת קוד מקור]

מהי עמדת מרצ בנוגע לרוב יהודי? למדינת כל אזרחיה? תודה על התשובה ואם כבר אז תוסיפו לערךברמודה 17:29, 22 בפברואר 2007 (IST)

אינני יודע מה עמדתה של מרצ היום, אבל בתקופה של יוסי שריד מרצ דגלה במדינה יהודית ודמוקרטית. פרופ' יעקובסון הפיץ בין חברי מועצת מרצ חוזר התומך במדינת כל אזרחיה ובתגובה שלחתי פקס' בו ביקשתי הבהרה ויוסי שריד הבהיר את העמדה הנ"ל באומרו שהחוזר אינו מייצג את עמדת מרצ. ניתנה הוראה לא לאפשר שילוח חוזרים דומים. בברכה. ליש 18:04, 22 בפברואר 2007 (IST)
סבבה....אבל אנחנו צריכים את מה שקורה עכשיו... אולי אני אשלח להם מייל? בברכה, ברמודה 23:08, 22 בפברואר 2007 (IST)
מר"צ איננה תומכת במדינת כל אזרחיה, העמדה הרשמית של התנועה לא השתנתה בנושא הזה. טרול רפאים 23:26, 22 בפברואר 2007 (IST)
במצע מרצ כתוב "ישראל היא מדינת העם היהודי ומדינת כל אזרחיה" [10].
emanשיחה 00:32, 23 בפברואר 2007 (IST)
כל מדינה דמוקרטית היא מדינת כל אזרחיה, אך יש מדינות לאום ויש מדינות שהן רק של כל אזרחיהן. כשכותבים שישראל היא מדינת העם הלאומי קובעים שזכויות קיבוציות של עם יש רק לעם היהודי, כמו בגרמניה, כמו בארמניה, כמו בהונגריה. הביטוי הרווח "מדינת כל אזרחיה" מכוון למדינות שהן לא מדינות לאום, כמו ארה"ב, כמו בלגיה, כמו ארגנטינה, מדינות בהן לאף עם אין זכויות יתר קיבוציות (כמו זכות השבות, כמו העדפה לשפה מסוימת, כמו העדפה ליום מנוחה לפי המקובל בדת מסוימת, כמו ימי זיכרון המקובלים על עם מסוים). בברכה. ליש 06:38, 23 בפברואר 2007 (IST)
הכוונה שאומרים "מדינת כל אזרחיה" היא אכן להצעות כמו ביטול חוק השבות, החלפת ההמנון וכדומה, מרצ לא תומכת בזה (גם אם יש כמה מהחברים בה שתומכים, זאת בפירוש לא עמדת התנועה). טרול רפאים 10:25, 23 בפברואר 2007 (IST)
כשבמרצ אומרים שהם תומכים במדינת כל אזרחיה הם מתכוונים לשוויון זכויות בין כל האזרחים, כפרטים, בלי הבדל דת גזע ומין, כפי שהדבר בא לידי ביטוי, למשל, במגילת העצמאות. אין הכוונה כאן ל"מדינת כלל אזרחיה" במובן האל-לאומי שלה. על פי הידוע לי, מרצ רואה עצמה כתנועה וכמפלגה ציונית מובהקת שאינה פסוט ציונית אנטי-לאומית מחד גיסא, אך כמובן שגם אינה פסודו-ציונית לאומנית גזענית מאידך גיסא. טל :) 17:29, 23 בפברואר 2007 (IST)
מסקנה: אני מוסיף לרשימת "עמדות המפלגה" את המשפט: "מרצ תומכת ברוב יהודי במדינת ישראל, אך גם בשיוויון זכויות לאזרחי ישראל הערבים." מי בעד? מי נגד? האם יש הצעות אחרות? בברכה, ברמודה 01:58, 13 במרץ 2007 (IST)
"רוב יהודי" זה ניסוח שלא מופיע באף מסמך - "מרצ תומכת באופיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", יהיה הרבה יותר מדויק. בברכה. ליש 05:09, 13 במרץ 2007 (IST)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

לדעתי יש לשוב ולמקם את הערות השוליים המתייחסות לסיעה ולחברי הכנסת בחלק העוסק בנציגי המפלגה בכנסת, ולא בנפרד ממנו, כמקובל בכל ערכי המפלגות. זו גם תצוגה אסתטית וברורה יותר. בזמנו עשיתי זאת אבל עכשיו הבחנתי שעריכתי בוטלה. Apollo 11שיחה 14:42, 12 ביולי 2007 (IDT)

מהי מפלגה יונית?[עריכת קוד מקור]

יש מפלגה שיחסה לערבים הוא יחס יוני, אך מרצ הידועה כמפלגה שעמדה מאחורי פוגרום השוטרים בעמונה לא ראויה לכינוי מפלגה יונית אלא "מפלגה קיצונית".

מרץ לא הייתה בקואליציה בעת האירועים בעמונה, כך שאין לה כל אחריות שלטונית על המעשה. לירן (שיחה,תרומות) 13:01, 26 באוגוסט 2007 (IDT)

מפלגה יהודית-ערבית?[עריכת קוד מקור]

דרוש מקור להגדרה הזאת. בברכה, MathKnight הגותי 00:25, 20 בדצמבר 2008 (IST)

ראה את האמנה[11] באתר הרשמי של המפלגה.אינגסוק 00:27, 20 בדצמבר 2008 (IST)

אזכור הורוביץ בפסקת הפתיחה[עריכת קוד מקור]

רובינשטיין וביילין היו מקימי התנועות שאוחדו עם מרצ והן היו מזוהות איתם. הורוביץ הצטרף רשמית לתנועה החדשה ימים ספורים לפני איחודה עם מרצ. ציון שמו בפסקת הפתיחה, עוד לפני ציון שמותיהם של שולמית אלוני, חיים אורון ויוסי שריד, הוא איבוד פרופורציות. חי ◣ 26.12.2008, 10:59 (שיחה)

חיים אורון מוזכר גם בפתיחת. אני מסכים לגמרי שצריך להזכיר בפתיחה אל שולמית אלוני ויוסי שריד. אנסה לנסח. ארז האחד והיחיד - שיחה 11:07, 26 בדצמבר 2008 (IST)

למה אין מקורות ?[עריכת קוד מקור]

שלום , אבקש להוסיף מקורות מהיכן אתם מביאים את הפרטים אודות ההיסטוריה של מר"צ

ניצן הורוביץ[עריכת קוד מקור]

כיוון שאין ערך נפרד לתנועה החדשה או לרשימה המשותפת, סביר לכלול אותו כאן, כחלק ממרצ. ‏– rotemlissשיחה 11:59, 21 בפברואר 2009 (IST)

ודאי. בברכה. ליש - שיחה 12:14, 21 בפברואר 2009 (IST)

מניעת הפללה ומאסר של אנשים הצורכים סמים קלים??[עריכת קוד מקור]

זה לקוח ממצע מרצ או ממצע עלה ירוק? מאיפה זה? Tmorid (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

זה לקוח מעמ' 29 במצע מרצ. להבא, אנא תעשה מאמץ מינימלי לבדוק דברים לפני שאתה עורך שינויים. emanשיחה 17:22, 25 במרץ 2009 (IST)

ביטול גרסאות - הסבר ושיחה[עריכת קוד מקור]

שלום אביר יקר! מצאתי לנכון לבטל את תרומתך בנוגע להערה על הכשלון בבחירות, וזאת כיוון שהמקור שהבאת הוא בלוג ולא דף המפלגה הרשמי, וזה לא מקובל בויקיפדיה. על הדרך ביטלתי את ההסרה שלך של ססמת הבחירות עד שתנמק את ההסרה. ראה גם הערה שלי בדף השיחה שלך. אילי - שיחה 00:56, 1 במאי 2009 (IDT)

אחלה שהחזרת את סיסמת הבחירות, אבל לגבי ההערה על הכשלון לבחירות - לא רק שלא הסרת, אלא גם שהבלוג הוא דווקא מקור טוב, בהתחשב בעובדה שהוא של יפעת סולל ועל פי כותרתו מדובר בנאום שנישא (על ידה?) בוועידה של המפלגה לאחר הבחירות - זהו בדיוק החריג המותר.- אלמוני שלא חותם
למה אתה חושב שסיסמת הבחירות היא מידע אנציקלופדי?האביר בן דמות היגון - שיחה 01:07, 1 במאי 2009 (IDT)
כי זה מייצג מגמה בה בחרה המפלגה כדי לייצג אותה. לא צריך לצטט את כל סיסמאות הבחירות, אבל את הראשית - כדאי.- אלמוני שלא חותם
לא זה סתם ספאם שלא תורם במהומה להבנת נושא הערך.האביר בן דמות היגון - שיחה 01:12, 1 במאי 2009 (IDT)

אביר יקר, אני מציע לך לא לעולל מהומה רבה על לא מאומה. בבדיקה מדגמית שערכתי (גודל המדגם=1, כלומר המפלגה היחידה שבדקתי) נמצא שבערך הליכוד מוזכרת ססמת הבחירות של נתניהו (ציטוט: הובילה את קמפיין הבחירות של נתניהו הסיסמה "עושים שלום בטוח") לכן הטעון שלך אינו מדוייק. המונח "מידע אנציקלופדי" הוא מושג חמקמק כידוע, אבל בפסקה שעוסקת בבחירות 2009 בערך של מפלגה הססמה המרכזית זה מידע רלוונטי ביותר! הסלוגן אינו "סתם ספאם" אלא מייצג את הקו החדש שהמפלגה בחרה ללכת בו לקראת הבחירות האחרונות כדברי האלמוני, לכן אני מחזיר את ססמת הבחירות.

לאלמוני - תודה על ההערה! ואני מקבל אותה. בגלל טעות טכנית אכן לא הסרתי את ההערה עם הקישור ואני משאיר אותם, למרות שלא מדובר בדמות מוכרת ביותר במפלגה, לא מוזכרת בערך (רק המפלגה מוזכרת בערך שלה)

האביר בן דמות היגון, לתשומת ליבך, התפשרתי בנושא ההערה שהוספת עם הקישור לבלוג (נמצא כחריג רלוונטי) אני מציע לך להתפשר בנושא ססמת הבחירות. ואם לא אני מציע שתביא את הנושא להצבעה מסודרת ולא תיכנס למלחמת עריכה.אילי - שיחה 11:18, 1 במאי 2009 (IDT)

השאלה מה המשמעות של הסיסמה? אני לא חושב שהיא נחרטה בזיכרון הציבורי וממש השפיע על השיח בבחירות כמו "הגידו כן לזקן", "נתניהו טוב ליהודים" ו"או ציפי או ביבי" שאפשר להגיד שהם הפכו לחלק מהזכרון הקולקטיבי של הציבור וכנראה תרמו באמת לתוצאת הבחירות.
בקשר לסולל, ברור שלא נזכיר בערך כל חבר מרכז (או מה שלא יהיה המקבילה במרצ) אבל העובדה שהיא נאמה בוועידת מרצ מעידה על מעמד בולט במפלגה. אם אכן מרצ נקטה ב"קו חדש" (לא ראיתי עדויות לכך, למעשה לי זה נראה כמו חזרה לימיה הסטליניסטים - ראה את הכרזות הענקיות עם דמותו של ג'ומס וההתקפות על ליברמן כ"פאשיסט", אבל אני מניח שלא תסכים איתי...) צריך להסביר אותו לדוגמה "לקראת הבחירות מרצ ריעננה את המצע שלה ב-X, Y, Z ולכן ניסתה לשווק את עצמה כמפלגה דינמית ובלתי מתפשרת, דבר שלא צלח לה" להזכיר איזה סיסמה לא נותנת לקרוא כלום (אלא אם כן ידוע לו כבר משהו על ה"קו החדש" שמרצ נקטה בו).האביר בן דמות היגון - שיחה 12:24, 1 במאי 2009 (IDT)

תיקונים ותוספות לערך על מרצ[עריכת קוד מקור]

חיים אורון כבר אינו חבר במפלגה, מחליפה אותו זהבה גלאון. חסרה התייחסות למצבה של מרצ כיום, 2011. 84.228.67.74 21:21, 6 בספטמבר 2011 (IDT)

חיים אורון הוא כמובן עדיין חבר במפלגה ויושב הראש שלה. הוא התפטר מהכנסת, וזהבה גלאון החליפה אותו, וזה רשום בערך. לגבי שאלתך השניה - מה היית מצפה לראות, שאין? emanשיחה 21:26, 6 בספטמבר 2011 (IDT)

כפילות לגבי הפיצול עם שינוי[עריכת קוד מקור]

"הקמת הרשימה המשותפת יצרה פילוג בשינוי וחלק מפעיליה פרשו. מאוחר יותר (בשנת 1997) החליטו המפלגות להתמזג למפלגה אחת וכתוצאה מכך חל פילוג במפלגת שינוי"

אולי זה לא מובן רק לי אבל אני חושב שיש כאן איזושהי כפילות. האם הכוונה היא שהייתה פרישה של פעילי שינוי בשנת 1992 לפני ובנפרד מהפילוג של 1997? אם כן, לדעתי זה לא ברור מספיק ויש גם לתת מקור לנושא.Didgin - שיחה 01:03, 8 באוגוסט 2012 (IDT)

האם היא מגדירה את עצמה כמפלגה ציונית או שאפשר למחוק את זה כפי שעשה המשתמש הקודם? 23:37, 21 בינואר 2013 (IST)

ברור שהיא ציונית, אולי המפלגה הכי ציונית בכנסת....
בכפר קסאם יש הרבה ציונים? http://www.votes-19.gov.il/cityresults?cityID=634 00:38, 3 בפברואר 2013 (IST)

זכויות אדם[עריכת קוד מקור]

זה מושג סובייקטיבי, צריך לכתוב שהמפלגה מתארת את עצמה כמגנה על זכויות אדם, אבל אסור לכתוב שהמפלגה מגנה על זכויות אדם. יש חוקים ברורים שמפלגה הזאת מנסה להעביר שפוגעים קשות בזכויות אדם, כמו חוק המציע ענישה פלילית ללקוחות הצורכים שירותי מין וכו'. החוק פוגע בזכויות האדם של הבחורה העובדת ושל הלקוחות שלה. 01:41, 22 בינואר 2013 (IST)

הפרדת הדת מהמדינה??[עריכת קוד מקור]

בתבנית באידאולגיות "הפרדת דת ממדינה" - אבל מסתבר שזה לא נכון: https://www.youtube.com/watch?v=DHljMs5jQao צריך לתקן. 02:14, 22 בינואר 2013 (IST)

תיקנתי. 02:14, 22 בינואר 2013 (IST)
סרטון תעמוןלה של מפלגה מתחרה הוא בוודאי לא מקור אינציקלופדי. Mr. Kate - שיחה 12:37, 13 בפברואר 2013 (IST)

מה זה מרצ?[עריכת קוד מקור]

מה מקור השם של המפלגה? זה קיצור של משהו? 109.67.161.223 13:43, 25 בינואר 2013 (IST)

המפלגה נוצרה מאיחוד של מפמ"ם ורצ ומכאן השם, מרצ בברכה, 89.139.175.188 15:58, 25 בינואר 2013 (IST)
קרוב, אבל לא מדויק. מרצ נוצרה מאיחוד של רצ, מפ"ם וחלק משינוי ברשותו של אמנון רובינשטיין (החלק האחר, ברשות פורז, יצא לדרך עצמאית). השם נוצר מפתקאות ההצבעה של רצ ושל מפ"ם מ+רצ=מרצ, לכן גם לא משתמשים בצד"י סופית. בברכה. ליש - שיחה 16:14, 25 בינואר 2013 (IST)
גם אתה לא מדייק. מרצ נוצרה מאיחוד של רצ מם ושינוי - כולל פורז. הוא פרש רק אחרי זה. emanשיחה 17:21, 25 בינואר 2013 (IST)
לא, עמנואל, אתה טועה. פורז אף פעם לא היה חלק ממפלגת מרצ. כאשר הגוש של רצ, מפ"ם ושינוי החליטו להתאחד למפלגה אחת, פורז וחבריו הודיעו על ההתפלגות בתוך שינוי, כי לא היו מוכנים למצע משותף עם הסוציאליסטים. גם אנשי שינוי הנותרים, רובינשטיין וחבריהם, הציגו כתנאי לאיחוד בחירות פנימיות לא שוויוניות, לפי שיטה מיוחדת שהבטיחה את בחירתם מראש של אנשי שינוי שנותרו. פורז לא השתתף בכך. אני הייתי שם, הייתי ציר במועצה ודובר מרצ באזור רחובות והסביבה. בברכה. ליש - שיחה 18:30, 25 בינואר 2013 (IST)
העובדה היא שהוא היה חבר כנסת מטעם מרצ גם בכנסת ה 13 וגם ה 14. בכל אופן מרצ נוצרה כסיעה עוד לפני שהיא נוצרה כמפלגה. ומשם השם, וזה מה שרלוונטי. emanשיחה 18:46, 25 בינואר 2013 (IST)
סיעת מרצ הייתה בעלת מעמד זהה לסיעת הליכוד ביתנו, כשכל אחד שומר על השתיכות המפלגתית הנפרדת. פורז מעולם לא היה חבר ב"מפלגת" מרצ. בברכה. ליש - שיחה 18:53, 25 בינואר 2013 (IST)

הפרדת דת ומדינה[עריכת קוד מקור]

מתוך המצע:

http://meretz.org.il/%D7%9E%D7%A6%D7%A2-%D7%94%D7%9E%D7%A4%D7%9C%D7%92%D7%94/%D7%93%D7%AA-%D7%95%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%94/

"שירותי דת

מרצ תפעל לקידום הנושאים הבאים:

• הבטחת מתן שירותי דת על-ידי המדינה באופן שוויוני לכל הדתות ולכל הזרמים ביהדות, על פי שיעורם באוכלוסייה ובהתאם ל"סל שירותי דת" אשר יעוגן בחוק ויתבסס על המלצת מועצה ציבורית מיוחדת.

שזה סותר לחלוטין את הפרדת הדת מהמדינה. 00:55, 3 בפברואר 2013 (IST)

הפרדת דת ממדינה, עוסק בדת אחת בלבד. שירותי דת לכל הדתות אינו סותר הפרדת דת ממדינה. ברכות אריאל פ. (slav4)דף שיחה 01:04, 3 בפברואר 2013 (IST)
ממש לא. "הפרדת הדת מהמדינה היא רעיון במחשבה המודרנית, כאשר הגישה היא שראוי למבני המדינה או הממשלה הלאומית להיות נפרדים מן המוסדות הדתיים.". 01:17, 3 בפברואר 2013 (IST)
שי הרבה מאוד מודלים של הפרדת דת ומדינה. הרעיון החשוב ביותר של "הפרדת דת ומדינה" זה שהמדינה היא "נייטרלית" מבחינה דתית. שאין דת רשמית (או זרם דתי רשמי). וכפי שאריאל כתב, שירותי דת שניתנים באופן שיוויוני לא סותרים את זה. emanשיחה 08:53, 3 בפברואר 2013 (IST)

אחד הכותבים פה מנסה להסתיר עובדות על המפלגה[עריכת קוד מקור]

הוא מחק את כל הנושא של "חוק הפללת לקוחות שירותי מין" שמופיעה במצע המפלגה בהרחבה, מרצ רוצה להכניס לכלא כל מי שצורך שירותים כאלה. מדובר בהצעת חוק פשיסטית שיכולה להפוך מאות אלפי אזרחים תמימים לעבריינים, ולמנוע פרנסה מאלפי נשים. גם צריך להוסיף את עמדת מרצ בנושא ההפלות. כנראה לאותו ויקיפד שהוא גם תומך מרצ מעוניין להסתיר מהציבור את העמדות הבעייתיות של המפלגה. כשר פרווה - שיחה 21:48, 12 בפברואר 2013 (IST)

אגב נראה שאותו כותב מנסה להבליט את זה מרצ "מפלגה ירוקה" (מה היא כביכול עשתה למען הסביבה) ואת זה שהיא נגד הפללת מעשני קנביס (אבל לא ממש עשתה משהו בנושא). כשר פרווה - שיחה 21:56, 12 בפברואר 2013 (IST)

טוב שלא הגזמת, לכל הכיוונים:
  • גם אם זה מופיע במצע (וזה למיטב זכרוני מופיע) לא בטוח שיש לזה מקום כל כך מרכזי (להזכירך המצע של מרצ היה באורך של 60~ עמודים) ולא כל דבר שמופיע שם מוזכר, אין סודות, במצע יש את העמדה בכל הנושאים (בשונה מרוב המפלגות) ומי שרוצה לדעת מוזמן להכנס לאתר המפלגה ולקרוא.
  • באופן דומה מרצ תומכת בעקרון אי ההפללה בשונה מהמצב כיום שהמדינה רוצה "להכניס לכלא כל מי שצורך שירותים כאלה. מדובר בהצעת חוק פשיסטית שיכולה להפוך מאות אלפי אזרחים תמימים לעבריינים, ולמנוע פרנסה מאלפי נשים" ולמיטב זכרוני זה לא מוזכר במצעי המפלגות שמתנגדות לכך.
  • בכלל לא זכור נושא ההפלות אבל אני מניח שמרצ תומכת בהפלות בעת הצורך (זכות האישה על גופה) כמו כל המפלגות הליברליות.
  • מרצ פעלה למען הסביבה והעבירה חוקים רבים בנושא, אם אתה לא יודע אתה מוזמן לחפש
בכל אופן אני לא אותו המשתמש המסתורי, בברכה, Nurick - שיחה 22:02, 12 בפברואר 2013 (IST)
המשתמש המסתורי זה EMAN, בכל מקרה מרצ היא לא מפלגה ליברלית!! הערך מטעה את הקוראים ויכול לגרום להם לחשוב כך. מפלגה ליברלית לא קוראת להפללת לקוחות זנות - היא תומכת בהסדרה שלה... נראה שהם אפילו רוצים להוציא מחוץ לחוק מועדוני חשפנות. אחת הח"כיות שם הכריזה מלחמת חורמה על מועדוני החשפנות. [12] [13] כמו באיראן. לזה אתה יכול לקרוא מפלגה ליברלית? למה אי-הפללה כן מופיע וזה לא מופיע. יש רק מפלגה ליברלית אחת בישראל - עלה ירוק. כשר פרווה - שיחה 22:12, 12 בפברואר 2013 (IST)
לגבי הסעיף השני נראה לי שאתה התבלבלת לגמרי, היום זה חוקי לחלוטין לצרוך שירותי מין (כל עוד הבחורה בת 18 או יותר). מרצ רוצה שזה לא יהיה חוקי. קרא כאן: [14] - ציטוט: " המשך קידום החקיקה להפללת לקוחות זנות." כשר פרווה - שיחה 22:35, 12 בפברואר 2013 (IST)
דבר ראשון אני שמח שאתה פותח את הדיון כאן בדף השיחה ולא מתחיל מלחמת עריכה (האם אתה ויקיפד ותיק במסווה?).
אני חושב שיש לתת לאנשים לכתוב ערכים שקרובים ללבם. כל עוד הערך לא מכיל ששקרים או כתיבה מגמתית אין טעם לפגוע בו, ניתן ורצוי להוסיף ולהרחיב אבל הכל צריך להשאר בפרופורציות האמיתיות (לא להדגיש נושאים מסויימים בכח). הטענה שהעלת קודם לגבי חוסר הפעילות הסביבתית שגויה מיסודה [15] ולכן יש לי תחושה שאינך האיש המתאים לשכתב ערך זה על כן צפה לביקורת קשה בשבע עניים מEman (וכעת גם ממני) על כל עריכה שלך... (שוב רק אחרי הסכמה בדף השיחה), בברכה, Nurick - שיחה 01:31, 13 בפברואר 2013 (IST)

זכויות אדם[עריכת קוד מקור]

זכויות של איזה בני אדם מרצ מקדמת? הומאים, קוקסינלים וכו'? ערבים אנטי-ציונים? מסתנני עבודה מאפריקה? פמינסטיות מתוסכלות (להבדיל מנשים רגילות)? מדובר במפלגה סקטוריאלית. באותו אופן ניתן לומר שגם "הבית היהודי" תומכת בזכויות אדם של מתנחלים, או ש"עוצמה לישראל" תומכת בזכויות אדם של תושבי דרום תל-אביב וכו'. כשר פרווה - שיחה 21:53, 12 בפברואר 2013 (IST)

הביטויים פה לא שווים התייחסות כלל, אני מציע לך למחוק אותם ולהתנסח מחדש, בברכה, Nurick - שיחה 22:03, 12 בפברואר 2013 (IST)
אם התכוונת לביטוי "סוטי מין" אז מחקתי כדי לא להעליב למרות שזה מה שאני חושב עליהם. כשר פרווה - שיחה 22:15, 12 בפברואר 2013 (IST)
בפרט כן. ועכשיו לעיקר, אני מקווה שאתה כותב את מילים אלו מתוך רצון פופוליסטי ולא מדם ליבך כי אלו שטויות. מרצ מקדמת זכויות אדם לכלל האזרחים בארץ ראה: [16] [17] [18] [19] [20] וזה רק על קצה המזלג... בברכה, Nurick - שיחה 01:34, 13 בפברואר 2013 (IST)

מפלגה ציונית ?[עריכת קוד מקור]

קשה להגיד את המושג יהודית-ערבית ואז להגיד ציונית , אולי זה מה שכתוב במצעה , אבל מרצ אינה מפלגה ציונית .--דניאל זליקוביץ' - שיחה 19:56, 27 ביולי 2013 (IDT)

תתפלא לדעת אבל הציונות לא שוללת שיתוף פעולה על בסיס שוויון עם ערבים. בכל מקרה, מרצ מגדירה עצמה ציונית ולוקחת חלק במוסדות הציוניים השונים, אז היא כן-ציונית. עדיף לא להכנס לויכוחים פוליטיים מסוג זה בויקיפדיה ולדבוק בהגדרות היותר יבשות, גם אם לעתים הן לא מוצאות חן בעיניי כולם. Mr. Kate - שיחה 20:58, 27 ביולי 2013 (IDT)
נכון שהציונות לא שוללת שיתוף פעולה עם ערבים , אפילו להפך , אני לא נכנס לוויכוח פוליטי , אבל אני שואל שאלה פשוטה, ואני נשבע לך שאם תענה לי עליה כן , אני אאמין לזה שמרצ ציונית , כיום יש שישה חברי כנסת של מרצ בכנסת , אחד מהם הוא חבר הכנסת עיסוואי פריג' , האם אתה מגדיר אותו ציוני ? כן או לא ?--דניאל זליקוביץ' - שיחה 21:11, 27 ביולי 2013 (IDT)
קודם כל גוף יכול להיות בעל הגדרה מסוימת וחלק מחבריו יכולים לא להסכים איתה. זה נקרא פלורליזם. בנוגע לפריג' עצמו, אני מניח שהתשובה עבורו מסובכת-הוא כמובן לא בן לעם היהודי ולכן אין ללאומיות היהודית קשר ישיר אליו(כמו למשל לחמד עמאר), אבל עובדה שהוא בוחר לנהל את דרכו הפוליטית במפלגה שפועלת ברוח אותה אידאולוגיה-ברוח הציונית. בראיון עימו כאן אתה יכול לקרוא מה עונה כששואלים אותו את זה. אבל אין לזה רלוונטיות ואני אסביר- אני רואה שאתה חדש בויקיפדיה ולכן חשוב להדגיש-באופן כללי, הדיון הזה מהווה מחקר מקורי, ואין למחקר כזה מקום אצלנו. ויקיפדיה היא אינציקלופדיה, לא במה רעיונית, יש הבדל גדול. אנחנו מסתמכים על כמה דברים כשאנחנו כותבים ערך-הגדרה עצמית, השתתפות במוסדות\אירועים, התייחסות בתקשורת ובמאמרים אקדמיים. בשום אופן אנחנו לא מסתמכים על ההשגות והמחשבות שלנו ככותבים. לדוג' בהקשר של מרצ- היא מגדירה עצמה ציונית, היא לוקחת חלק במוסדות הציוניים השונים ובאירועים ציוניים, והתקשורת מגדירה אותה כציונית(כמו בכתבה שקישרתי אליה). עבורנו זה מספיק. יש המון אתרים ומקומות נהדרים להתדיין ולהתווכח על פוליטיקה ועל הגדרות פוליטיות, ויקיפדיה היא ממש לא אחד מהם. חשוב לזכור את זה. בברכה, Mr. Kate - שיחה 21:18, 27 ביולי 2013 (IDT)
מרצ ציונית והיא בכלל לא מפלגה יהודית ערבית. Yoav Nachtailer - שיחה 22:33, 19 באוגוסט 2013 (IDT)
זו שאלה עובדתית פשוטה, לא נושא לפרשנויות ולא קשור כלל לעמדות או להתבטאויות. כמו שהשאלה אם איש עסקים פלוני הוא שותף בתאגיד אלמוני לא קשורה בעמדותיו או באופיו אלא רק לשאלה אם יש או אין לו נציגים בדירקטוריון כך גם הציונות היא תנועה שיש לה דירקטוריון (ההנהלה הציונית של ההסתדרות הציונית העולמית) ומרצ מיוצגת בו. יורם שורק - שיחה 16:37, 21 באוגוסט 2013 (IDT)
לדניאל, אין ניגוד בין היותה של מפלגה יהודית ערבית ובין היותה ציונית והדוגמה הטובה ביותר לכך הייתה מפ"ם, שהגדירה עצמה כמפלגה יהודית-ערבית וכמפלגה מרקסיסטית-ציונית. מכל מקום, אוסיף לדברים של קודמי, אנחנו כותבים בערך איך המפלגות מגדירות את עצמן ואם יש ניגוד בין ההגדרה העצמית שלהן ובין התנהגותן בפועל, לא לנו לדון בכך, אלא להיסטוריונים בעתיד. אנו לא רשאים "להסיק מסקנות". בברכה. ליש - שיחה 16:46, 21 באוגוסט 2013 (IDT)

מרצ מחזיקה באידאולוגיה ליברלית[עריכת קוד מקור]

  • הורכבה מרצ ושינוי הליברליות (ומפ"ם הסוציאליסטית)
  • רבים מצביעיה בורגנים וצעירים ליברלים
  • רוב מאבקה אינו חברתי - וגם אם כן אינו סוציאליסטי אלא נוגע בתחומי רווחה

Yoav Nachtailer - שיחה 14:34, 20 באוגוסט 2013 (IDT)

יואב, למרצ יש חוקה ויש מצע - לך לשם ותביא אסמכתא לטענתך שהיא מפלגה ליברלית. לא יזיק לך לקרוא אותם, אם כי את מבוקשך לא תמצא - מרצ איננה ומעולם לא הייתה מפלגה ליברלית ואם יש בעלי השקפות ליברליות המצביעים עבורה, אין זה משנה את אופיה כמפלגה סוציאל-דמוקרטית. בברכה. ליש - שיחה 14:38, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
אולי זה משנה שחבריה - יוסי ביילין, אמנון רובינשטיין, ניצן הורביץ ועוד, מחזיקים בעמדות ליברליות (אני בטוח שיש עוד הרבה) - האם אתה יכול לציין לי מאבק סוציאליסטי אחד של מרצ? בעוד שניתן למנות המון מאבקים ליברלים. גם אם מצעה לא תואם את הגישה הליברלית-הכלכלית, הוא מאוד ליברלי במהותו. Yoav Nachtailer - שיחה 14:44, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
מסכים עם דבריו של ליש. מרצ (לפחות כיום) היא ממש לא מפלגה ליברלית. ארגזי - שיחה 14:53, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
מרצ ניהלה לא מעט מאבקים סוציאליסטים החל מתמיכה בשביתות, התנגדות להפרטות, הגדלת המיסוי על בעלי הכנסה גבוהה ועוד. מה שאתה רואה כמאבקים ליברלים, הם למעשה מאבקים נגד הכפייה הדתית ולמען זכויות האזרח. בין מנהיגי מרצ בעבר ובהווה היו גם מרקסיסטים, כמו רן כהן ואילן גילאון, אך למרות זאת אין מכנים אותה מפלגה מרקסיסטית. מה שקובע זה המצע והחוקה. דרך אגב, מרצ חברה באינטרנציונל הסוציאליסטי, אך אינה חברה באינטרנציונל הליברלי. בברכה. ליש - שיחה 14:55, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
מרצ אכן משלבת מרקסיסטים, סוציאל-דמוקרטים וליברלים- אסור להתעלם מהפן הליברלי. Yoav Nachtailer - שיחה 15:00, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
מרצ אולי מתנגדת לפעמים לכפייה דתית יהודית, אבל תומכת בכפייה פמיניסטית כפי שניתן ללמוד מדיונים קודמים בדף השיחה זה. לכן לא מדובר במפלגה ליברלית. ארגזי - שיחה 15:02, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
"ליבֶּרליזם (liberalism; מהמילה הלטינית liber, מילולית: 'אדם חופשי')[1] היא פילוסופיה פוליטית אינדיבידואליסטית המבוססת על עקרון חירות האדם. הליברליזם תומך בעקרונות כגון ממשל חוקתי, חופש הדת, זכות הקניין, חופש הביטוי ושוויון בפני החוק ומתנגד למדיניות אטטיסטית ומשטר אוטוריטרי." עכשיו דונו. ערןב - שיחה 15:04, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
מר"צ היא מפלגה סוציאל-דמוקרטית מבחינת כלכלית (או לפחות כך היא מגדירה עצמה) ולצד זה ליברלית מבחינה חברתית (דת ומדינה, זכויות אדם ואזרח וכיו"ב). נראה לי שזאת הגדרה גם במר"צ יסכימו איתה. Ben tetuan - שיחה 15:19, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
בן, נתחיל מזה שלמפלגה קוראים מרצ ולא מר"צ ואל תדבר בשם חבריה, שכנראה אינך מכיר. אם תגיד לגילאון, שהוא חבר במפלגה ליברלית, אני לא אחראי לתוצאות. התוצר העיקרי של הליברליזם הוא הקפיטליזם ובמיוחד הקפיטליזם האמריקאי. הסוציאליזם והליברליזם הם שני ניגודים. בברכה. ליש - שיחה 15:24, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
אתה ממשיך להזכיר את גילאון אבל הוא הסממן הסוציאליסטי היחידי במפלגה לעומת עיסוואי פריג' וניצן הורביץ אשר מגדירים את עצמם כליברלים, תמר זנדברג החברתית, מיכל רוזין המגדרית, וזהבה גלאון ה... Yoav Nachtailer - שיחה 15:42, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
שלום יואב-קודם כל חשוב להבהיר שמפלגה היא יותר מסך חברי הכנסת שלה, למרות שהם כמובן הפנים הכי מוכרות שלה. תמר זנדברג שקראת לה חברתית מגדירה עצמה כסוציאל דמוקרטית וגם התמודדה בבחירות לראשות נעמ"ת כחלק מהבית החברתי של איתן כבל. לגביי גלאון והורוביץ-אני לא יודע למה אתה מגדיר אותם כליברלים? מאחר שהם "משכילים" ומתחומי "המקצועות החופשיים"? רק בסוף מושב הכנסת האחרון מרצ זכתה במדד החברתי. מרצ היא מפלגה שנוצרה מתוך איחוד של מפלגות שונות, חלקן יותר סוציליסטיות וחלקן פחות(אבל מאז הקמת מרצ עברו יותר מ-20 שנה, וגם המפלגות שהרכיבו אותה כבר לא קיימות עצמאית, ככה שאין זה רלוונטי מי הגיע מאיפה-היום כולם מרצ). אגב אם זה מעניין אותך אתה מוזמן לקרוא עוד בנושא סוצילאיזם מודרני, סוציאל-ליברליזם וכ'ו. Mr. Kate - שיחה 15:37, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
אם אתם באמת חושבים שאין במרצ שום סממן ליברלי בשום צורה ובשום מובן, ויש לכם רוב, אז אני מקבל את זה. Yoav Nachtailer - שיחה 15:46, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
קודם כל לא אמרתי שאין תפיסות ליברליות(הוספתי פסקה בפתיח על האידאולוגיה, אני חושב שזה ניסוח נכון), אבל חלק גדול "מהליברליזם" שמרצ כביכול מחזיקה נובע מתוך תפיסה של סוציליאזם דמוקרטי מודרני(למשל לגיליזציה, הפרדת הדת מהמדינה, זכויות אזרח וכ'ו). אבל-זה לדיון אחר.Mr. Kate - שיחה 15:49, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
ליש וMr. Kate, עיינו בהבהרה החשובה של ערןב לגבי "מהו ליברליזם". אתם דנים על ליברליזם כלכלי, שזה ביטוי אחד של ליברליזם, ואכן מרצ אינה שותפה לו ואף מתנגדת לו. לעומת זאת מרצ היא בהחלט ליברלית בנושאים חברתיים כגון דת ומדינה, זכויות אזרח וכיו"ב, וכמדומני שגם לגילאון לא תהיה כל בעיה עם ההגדרה הזאת. Ben tetuan - שיחה 15:54, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
גם אם מתעלמים לחלוטין מהפן הכלכלי, עדיין מרצ היא לא מפלגה ליברלית בכלל. מרצ תומכת ומעודדת כפייה פמיניסטית שכמובן סותרת על חופש הפרט וחירות האדם. ארגזי - שיחה 16:00, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
מהי "כפייה פמיניסטית"? חיפשתי את המושג הזה בגוגל ומצאתי רק 31 תוצאות. לעומת כ-66 אלף ל"כפייה דתית" למשל. ערןב - שיחה 16:33, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
אתה מוזמן לקרוא את הפסקאות הקודמות של דף השיחה ולהבין, שם דנו על הנושא. דוגמאות לכפייה פמיניסטית: מרצ במצע שלה מקדמת חוק לענישה פלילית גורפת של צרכני שירותי מין. חוק זה פוגע בחופש הפרט וחירות האדם - גם של הנשים העובדות שמתנגדות נחרצות לחוק וגם של הצרכנים. חברת כנסת של מרצ ניסתה למנוע את פתיחתו של מועדון חשפנות חוקי בתל אביב כאשר היא הייתה חברה במועצת תל אביב מטעם מרצ. היא נכשלה והמועדון נפתח בסופו של דבר. ארגזי - שיחה 17:14, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
כאמור, המושג הזה כמעט לא קיים בעברית וגם באנגלית לא מצאתי ערך ל-feminist coercion. לקחת משהו שאתה לא מסכים איתו ולקרוא לו "כפייה" זה צעד רטורי, אבל לא נראה לי שהוא מוסיף לדיון. ערןב - שיחה 17:37, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
זה נכון שהמושג "כפייה דתית" הרבה יותר נפוץ מ"כפייה פמיניסטית", אבל לפי הטיעון השני שלך שימוש במושג "כפייה דתית" הוא גם צעד רטורי - גם הדתיים יכחישו שמדובר בכפייה. מה ההבדל בין כפייה דתית לכפייה פמיניסטית? ארגזי - שיחה 01:32, 26 באוגוסט 2013 (IDT)
יתכן שהמדיניות של מרצ בנוגע לשירותי מין היא לא ליברלית; זה לא מפחית מהעובדה שלגבי שורה ארוכה של נושאים אחרים מרצ ליברלית. Ben tetuan - שיחה 01:44, 26 באוגוסט 2013 (IDT)
זה כן ולא מדובר רק על המדיניות שלהם בנוגע לשירותי מין. גם מפלגות דתיות מחזיקות בעמדות ליברליות בנושאים מסויימים. מפלגה ליברלית אמורה להיות כזו בכל התחומים ולא רק בתחומים שנוח לה. לא ברורה לי ההתעקשות להכניס את המושג "ליברלי" לערך. ארגזי - שיחה 01:52, 26 באוגוסט 2013 (IDT)
אולי לא שמת לב, אבל אף אחד לא כתב שמרצ היא מפלגה ליברלית בערך. מה שנכתב הוא, בדיוק מה שאתה כותב, שמרצ מחזיקה בעמדות ליברליות בנושאים מסויימים. מאחר שגם לא מדובר באסופות נושאים אקראיים, אלא בעמדות ליברליות בתחום האזרחי(אגב, כמו בכל דבר-יש דרגות שונות של ליברליזם ומרצ אינה קיצונית בהן). בנוסף היו מקורות שתמכו בכך תוך התייחסות לאלמנטים הליברליים של מרצ. מעבר לכך שהגרסה הקודמת כבר אינה יציבה כי עבר פרק זמן משמעותי מאז הכנסת התוספת, דווקא אתה זה שמתעקש למחוק את המונח ליברלי מהערך כשברור שיש אלמנטים ליברליים אזרחיים משמעותיים במרצ. אגב גם הליכוד מוגדרים כמפלגה ליברלית אבל הם מאוד לא ליברלייים בתחומים רבים. Mr. Kate - שיחה 17:22, 26 באוגוסט 2013 (IDT)
שמתי לב והסברתי את עמדתי בנוגע לעריכה שלך למטה. בנוגע לליכוד - צריך לתקן ולסייג את הערך כי הליכוד כיום (חוץ מפייגלין) בפועל היא לא מפלגה ליברלית בתחומים שאינם כלכליים. ארגזי - שיחה 16:19, 28 באוגוסט 2013 (IDT)

שבירה[עריכת קוד מקור]

בואו נתחיל מהסוף. לא חשוב מה כל אחד מאיתנו חושב על אופיה של מרצ, מה שחשוב הוא מה מרצ אומרת על עצמה. מרצ קובעת שהוא מפלגה סוציאל-דמוקרטית ולא קבעה שהיא מפלגה ליברלית. מי שרוצים להוסיף איפיונים, יתכבד ויביא מקורות בהן מרצ מגדירה את עצמה בהתאם. בברכה. ליש - שיחה 16:07, 20 באוגוסט 2013 (IDT)

ממש לא, אם מרצ תגדיר את עצמה כמפלגה חרדית אנחנו גם נגדיר אותה כך? מה שחשוב הוא מה שמרצ מייצגת בפועל ולא איך היא מגדירה את עצמה. ארגזי - שיחה 16:09, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
שוב, עיין בערך ליברליזם. אין כל סתירה בין ליברליות בנושאים אזרחיים לבין גישה סוציאל-דמוקרטית מבחינה כלכלית. זה שהמפלגה מגדירה עצמה כסוציאל דמוקרטית לא סותר שהיא גם ליברלית. אתה מבלבל בין ליברליזם לבין ליברליזם כלכלי (לא לשווא אלה שני ערכים נפרדים). שים לב לתקציר המצע של מרצ:

מרצ מניפה שלושה דגלים מרכזיים.. מדיני, חברתי ואזרחי-דמוקרטי

בעוד שהדגל החברתי של מרצ הוא בהחלט סוציאל-דמוקרטי, הדגל ה"אזרחי דמוקרטי" שלה הוא בהחלט ליברלי.

אגב, שים לב ל"הערה" מהערך ליברליזם כלכלי:

הערה: המונחים "ליברליזם" ו"ליברליזם כלכלי" משמשים בהוראה שונה והפוכה בארצות הברית, בה ליברליזם כלכלי מזוהה עם עמדות ניאו ליברליות וליברטריאניות המאפיינות את הימין הפוליטי (המפלגה הרפובליקאית והמפלגה הליברטריאנית, על אף שהאחרונה אינה ימנית "קלאסית" בכל התחומים), ואילו ליברליזם מזוהה עם עמדות סוציאל-דמוקרטיות המאפיינות את השמאל הפוליטי (המפלגה הדמוקרטית).

Ben tetuan - שיחה 16:28, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
בערך שלנו על ליברליזם יש פסקה מאוד גדולה על ליברליזם אזרחי וההבדל בינו לבין ליברליזם כלכלי. ובנוגע "לכפייה הפמניסטית", אני אשמח לקבלת דוג' לכוונתך, ובכל אופן זה לא לוקח ממרצ את התמיכה הרחבה בשורה של רעיונות ליברליים אזרחיים כפי שפירטתי בערך. וכפי שראית גם הוספתי שהיא מעלה על נס את דגל הפמיניזם. Mr. Kate - שיחה 16:36, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
אגב במחקר של הקונגרס האמריקאי מ-2006(לינק), הוגדרה מרצ בין היתר כ- Civil libertarianism. 16:47, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
בנוגע לכפייה הפמיניסטית, עניתי עכשיו לערןב למעלה. ארגזי - שיחה 17:14, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
היי, אני חושב שאפשר להסכים שמרצ נמצאת בסקאלה של תמיכה בערכים ליברליים, גם אם לא באופן מוחלט(למשל בנושא של התארגנויות גזעניות\אחזקת נשק\גיל ההסכמה), אבל הליברליזם של מרצ הוא חלק חשוב מהמצע ומאופן הפעולה הציבורי שלה. אתה צודק שהפמיניזם הוא חלק נכבד בנוסף-על כן בשורה שכתבתי גם לתמיכה בליברליזם אזרחי וגם בפמיניזם יש מקום. בכל מקרה נראה שמתפתח רוב יחסי בדף השיחה לאזכור של המוטיבים הליברליים של המפלגה בקצרה בפתיח.Mr. Kate - שיחה 19:05, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
לא רק בפתיח, אלא גם ב"אידאולוגיות" - הרי מזה הוויכוח החל. Yoav Nachtailer - שיחה 19:42, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
כל המפלגות (מלבד המפלגות הדתיות והערביות) הן ליברליות ודמוקרטיות בנושאים האזרחיים. אם מציינים זאת אצל מרץ, יש לעשות זאת גם בערך של מפלגת העבודה למשל. גרש - שיחה 20:49, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
כעקרון אתה צודק כי חלק נכבד מעקרונות הליברליזם הפך היום לקונצנזוס, אבל ככה גם תמיכה ודאגה לעניים ולא כל המפלגות הן סוצילאיסטיות או חברתיות. מרצ תומכת במצע של במדיניות של אי הפללה צרכני קנאביס, היא פעילה ביותר בנושא הפרדת דת ומדינה וחופש דת מאשר שאר המפלגות, גם בנושא זכויות הלהט"ב היא הייתה חלוצה (למרות שהיום חלק נכבד מהמפלגות הצטרפו לעמדותיה) וגם בנושא של חופש ההתאגדות היא נשמעת יותר ממפלגות אחרות. אני יכול למשל לחשוב על הבית היהודי-ליברלים כלכלית, אבל לא חושב שמאוד ליברלים אזרחית. לגביי העבודה-עדיף לנהל כל דיון במקומו ולהשאיר את הדיון בדף השיחה של מרצ על מרצ.--Mr. Kate - שיחה 21:03, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
לגרש - כשאתה אומר שהמפלגות הערביות לא ליברליות - צריך להוציא את בל"ד שהיא אולי המפלגה הכי ליברלית בכנסת. ולקייט, מק"י תמכה בזכויות להט"ב לפני שמרצ הייתה בתכנון . Yoav Nachtailer - שיחה 21:23, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
מה ליברלי בבל"ד? מדובר במפלגה פשיסטית ערבית שעיקר פעילותה הוא חתירה נגד מדינת ישראל. בברכה, MathKnight (שיחה) 21:25, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
היא לא פשיסטית היא לאומנית (הבדל של שמיים וארץ) - לאומנות מתיישבת עם ליברליזם (ראה מרצ והליכוד). Yoav Nachtailer - שיחה 21:30, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
אם מרצ היא לא מפלגה ליברלית, איזו מפלגה היא כן? גילגמש שיחה 17:47, 28 באוגוסט 2013 (IDT)
עלה ירוק - הרשימה הליברלית (עלה ירוק הייתה ליברלית מאז הקמתה) גם מפלגת שינוי בזמנו הייתה מפלגה ליברלית. ארגזי - שיחה 21:58, 29 באוגוסט 2013 (IDT)

תשובות מח"כ תמר זנדברג[עריכת קוד מקור]

פניתי לח"כ זנדברג בטוויטר והסבתי את תשומת ליבה לדיון. קיבלתי ממנה את התשובות הבאות: "ההגדרה הכי טובה שאני יכולה לתת היא ליברלית בנושאי זכויות אדם ואזרח וסוציאל-דמוקרטית מבחינת מדיניות כלכלית. לעניין הדיון שם, יש לשים לב ששינוי אמנם היתה במרכיבים המקוריים של מרצ, אבל פרשה כבר בשנות ה90. רצ היתה מפלגה ליברלית במובן שציינתי (זכויות אזרח), וכן יש לשים לב להבדל המשמעותי במדיניות הכלכלית בישראל מאז שנות ה90". ערןב - שיחה 17:52, 20 באוגוסט 2013 (IDT)

ישר כוח על הפניה. התשובה שלה מעניינת מאוד - מאוד ישירה ולא מתחמקת. אני חושב שמתשובתה ניתן להסיק שצריך להוסיף ליברליזם באידאולוגיות. Yoav Nachtailer - שיחה 18:30, 20 באוגוסט 2013 (IDT)
ערן, שיחות פרטיות של חברת כנסת זו או אחרת לא מחייבים אף אחד ולא מהווים מקור לשום דבר. אם תמר זנדברג תגרום לשינוי במצע או בחוקה או לפחות דבריה יופיעו באתר שלמרצ, אז יהיה על מה לדבר. בברכה. ליש - שיחה 18:08, 30 באוגוסט 2013 (IDT)
לא חושב שטענתי ששיחות בטוויטר מחייבות מישהו, אבל הן בהחלט דרך לקבל מידע נוסף על סוגיות שבדיון. ערןב - שיחה 10:37, 1 בספטמבר 2013 (IDT)

שחזור תמוה[עריכת קוד מקור]

משתמש:ארגזי שחזר את עריכתו של משתמש:Mr. Kate בנימוק "גרסה יציבה". אבל בעיני השחזור הזה תמוה. הטקסט שהוסר הוא: "בנוסף לכך מחזיקה המפלגה עמדות ליברליות מבחינה אזרחית-הפרדת הדת מהמדינה, תמיכה נרחבת בזכויות להט"ב, חופש הביטוי וחופש ההתארגנות; ובעמדות ליבה נוספות-פמיניזם, סביבתנות וקיימות.". אני חושב שלאור הדברים שהובאו כאן בדף השיחה אין מחלוקת על המשפט הזה. אם יש לארגזי התנגדות למשפט זה, נא להבהיר למה בדיוק. ערןב - שיחה 09:48, 26 באוגוסט 2013 (IDT)

יש בהחלט מחלוקת על כך וכבר כתבתי מדוע. כפי שכתבתי גם למפלגות דתיות יש תחומים בהם הן נחשבות ליברליות, מפלגה לא יכולה להיות "ליברלית" רק בתחומים מסויימים שנוח לה. בנוסף מדובר בכפילות, שכן טקסט דומה מופיע בגוף הערך. מרצ גם לא באמת תומכת בחופש הביטוי (למשל מצד הימין) ולמעשה גם לא תומכת בהפרדת הדת מהמדינה (תומכת בסל שירותי דת). מדובר בניסיון להציג את מרצ כמפלגה ליברלית בעוד מדובר למעשה במפלגת שמאל קיצוני. ארגזי - שיחה 16:38, 26 באוגוסט 2013 (IDT)
כפי שניתן לראות בערך ליברליזם, אחד מעיקרי התורה הוןא זכות הקניין, זכות עליה מגינים הליברלים בקנאות רבה. מפלגה סוציאליסטית, שבין דגליה נמנים גם התנגדות להפרטה ואפילו נכונות להלאמת תחומי ייצור מסוימים, אינה יכולה להיחשב ליברלית. בערך אנציקלופדי צריך להקפיד על דיוק המונחים, כדי לא להטעות את הקוראים. בברכה. ליש - שיחה 16:47, 26 באוגוסט 2013 (IDT)
בנוסף היא לא ליברלית גם בתחום ה"אזרחי דמוקרטי" כפי שכתבתי בפסקה הקודמת בדף השיחה. ארגזי - שיחה 16:51, 26 באוגוסט 2013 (IDT)
משתמש:Mr. Kate ענה לדעתי היטב לדברים לעיל. בערך ליברליזם מופיע המושג "ליברליזם סוציאלי" שנראה לי מתאים מאוד לתיאור של המפלגה. ערןב - שיחה 14:12, 28 באוגוסט 2013 (IDT)

האופנה הליברלית[עריכת קוד מקור]

שמתי לב שבדיונים המתנהלים על דף זה יש המעניקים את התואר "ליברלי", עם הסתיגויות או בלעדיהן, כפי שמעניקים מדליה ועומדים על כך שרק המפלגות החביבות עליהן יקבלו את התואר הזה. רבותי, לא כך כותבים כתיבה אנציקלופדית. לא לנו לשפוט מי "ליברלי" ומי לא, עלינו להיסתמך על מצעי מפלגות וחוקות של מפלגות וכשאנו כותבים בערך, נסייג בהתאם: "על פי מצעה מפלגת Z היא מפלגה ליברלית". אם זה לא כתוב במצע או בחוקה, נוכל להיסתמך על היסטוריונים (לגבי זמנים קדומים יותר), אך לא על חוות דעת שלי או של כל ויקיפד אחר. ערן, האם מצאת במצע של מרצ התיחסות ל"ליברליזם סוציאלי"? אני מניח שלא. איני מבין את ההתעקשות על שימוש במילה ליברלי, הרי את מה שרוצים להגיד, אפשר להגיד באמצעות מילים אחרות, יותר חד-משמעיות, אז למה להתעקש על שימוש במילה "ליברלי"? שימוש כזה טומן בחובו את הסכנה שבעוד זמן מה, כשהמתווכחים כבר לא יהיו נוכחים או לא ישימו לב, יבוא ויקיגמד ויהפוך את המילה "ליברלי" לקישור שיוביל לתורה הליברלית, שאין בינה ובין בין מרצ דבר. אני מבקש לוותר על ההתעקשות, כדי שלא נזדקק להצבעת מחלוקת מיותרת לחלוטין. בברכה. ליש - שיחה 16:52, 28 באוגוסט 2013 (IDT)

טרח אחד העורכים ואפילו הביא תשובה של חברת כנסת ממרצ שגם היא מגדירה את המפלגה כליברלית בנושאים אזרחיים. מה יותר מזה? "ליברלי" זו לא מדליה, זאת אידאולוגיה עם תומכים ומתנגדים. בשביל הרבה אמריקאים לקרוא "ליבראלי" למישהו זה כמעט עלבון. Ben tetuan - שיחה 16:58, 28 באוגוסט 2013 (IDT)
בן, את הגדרת המפלגה, מבחינה רעיונית, קובעים חוקתה ומצעה ולא חבר כנסת זה או אחר. הגדרת המפלגה נקבעת בפורומים המתאימים (אני יודע, הייתי שם). פרט לכך, תשובת חברת הכנסת אינה חד-משמעית. מכל מקום, אבקש התיחסות לדרך הנכונה מבחינה אנציקלופדית - לא לנו לשפוט מי ליברלי ומי לא. בברכה. ליש - שיחה 17:06, 28 באוגוסט 2013 (IDT)
הדרישה שלך למקור רק ממצע המפלגה או מהחוקה שלה היא לא סבירה. הנה מצע הליכוד - חיפשתי, ולא מצאתי מקום כל שהוא שבו המפלגה מוגדרת במילים מפורשת כמפלגה ימנית. בכל זאת, זה לא יפריע לנו להגדיר אותה כימנית בערך על הליכוד. מרצ היא מפלגה ליברלית בנושאים אזרחיים כי היא מביעה עמדות שהן ליברליות במובהק, חברת כנסת מטעם המפלגה בעצמה אומרת שהמפלגה ליברלית בנושאים אזרחים ויש גם מחקר רשמי של ממשלת ארה"ב שמגדיר אותה ככזאת. המקורות האלה עומדים בכל הכללים של ויקיפדיה לגבי "מקור אמין". Ben tetuan - שיחה 17:39, 28 באוגוסט 2013 (IDT)
+1ערןב - שיחה 14:57, 29 באוגוסט 2013 (IDT)
מסכים עם בן מהסיבות שציינתי בעבר. Yoav Nachtailer - שיחה 16:34, 29 באוגוסט 2013 (IDT)
רבותי, במקום להסכים עם מה שכבר אמרתם, אולי תנסו להתייחס למה שכתבתי לכם, כדי שיהיה דו-שיח. ראו את מצע מפלגת מרצ, יש בו שמאל וסוציאליזם, סיום הכיבוש וזכויות האזרח, יש בו הרבה ויש גם קישורים לפרקי המצע השונים. חפשו במצע ובפרקים ואם תמצאו את המילה "ליברלי" בכל הטייה שהיא תקבלו פרס - לא, לא תמצאו, אין אזכור לליברליות ואם אתם חושבים שזה מקרי, אם אתם חושבים שכותבי המצע לא ידעו מהי ליברליות, אז אינכם מכירים את הנפשות הפועלות. אנא, תפסיקו להסכים עם עצמכם ותסבירו לי מדוע אתם זקוקים למילה "ליברלי", מילה שאין לה זכר במצע מרצ, מדוע לא תוכלו לכתוב את רעיונות מרצ מבלי להיזדקק למילה "ליברלי". בברכה. ליש - שיחה 16:50, 29 באוגוסט 2013 (IDT)
מכיוון שמרצ היא מפלגה בעלת עקרונות ליברלים, שרבים מחבריה וממיצגיה ליברלים שגם מגדירה את עצמה כליברלית (ראה את התשובה של זנדברג) גם אם לא משתשמש במונחים כאלה במצעה, צריך עוד סיבות? סוציאליסטית היא בטח לא (היא ציונית, אז איך סוציאליסטית?) היא מפלגה מעורבת, המכילה ליברלים, ליברל-סוציאלים וסוציאל-דמוקרטים (ומיעוט פצפון מרכסיסטי) Yoav Nachtailer - שיחה 17:23, 29 באוגוסט 2013 (IDT)
לקרוא למרצ מפלגה ליברלית זאת בדיחה גרועה. זה שאותה חברת כנסת מגדירה את עצמה ליברלית לא הופך אותה לכזאת. היא פעלה למנוע פתיחה של מועדון חשפנות חוקי בתל אביב כי זה לא תואם את האג'נדה שלה. אם היא ליברלית גם ש"ס ליברלים. מרצ היא כיום מפלגה של שמאלנים קיצוניים שונאי ועוכרי ישראל. ארגזי - שיחה 17:29, 29 באוגוסט 2013 (IDT)
אחזור על מה שכתבתי לעיל וכתבו אחרים. ראשית, כמה מקורות מציינים את מרצ כמפלגה ליברלית. שנית, המונח שיש להשתמש בו בהקשר של מרצ, שכבר הפניתי אליו בערך ליברליזם הוא ליברליזם סוציאלי. אעתיק את הגדרתו לכאן: "ליברליזם סוציאלי (גם ליברליזם-פרוגרסיבי, ליברליזם-מודרני, ליברליזם אמריקאי, ליברליזם פוזיטיבי או ליברליזם חדש): מתאר תפיסה הדוגלת בליברליזם אזרחי לצד מעורבות ממשלתית משמעותית בכלכלה ומדיניות רווחה נרחבת. בארצות הברית המונח 'ליברליזם' לבדו מתייחס לליברליזם הסוציאלי. עמדותיו מקבילות במידה רבה לאלו המכונות על פי רוב 'סוציאל-דמוקרטיות' באירופה. משויך לעתים לאסכולה הקיינסיאנית בכלכלה." ערןב - שיחה 18:15, 29 באוגוסט 2013 (IDT)
במצע המפלגה והן בפעילות השותפת בכנסת ושמחוצה לה מוזכרים רעיונות ליברליים רבים, כפי שהם גם מפורטים בערך. לגביי ארגזי-יצא המרצע מן השק, הוכחת שאתה כותב פה לא מתוך ראייה אינציקלופדית אלא מתוך ניסיון לכפות אמת פוליטית שאתה מאמין בה. Mr. Kate - שיחה 19:13, 29 באוגוסט 2013 (IDT)

לפי המקור ל"ליברליזם אזרחי" המפלגות הדתיות לאומיות (האיחוד הלאומי, הבית היהודי) מוגדרות כמפלגות "אשכנזיות". לא הייתי סומך על מקור כזה. ארגזי - שיחה 18:05, 30 באוגוסט 2013 (IDT)

אלו שני מחקרים מ-2009 ומ-2011 (אגב הן היו אז וגם היום נותרו מאוד אשכנזיות). לפחות לגביהן ניתן להגיד שבפרק הזמן הנוכחי היה שינוי משמעותי, לגביי מרצ-לא. Mr. Kate - שיחה 18:23, 30 באוגוסט 2013 (IDT)

שבירה[עריכת קוד מקור]

טוב, חזרנו שוב לדיון בדף השיחה כפי שצריך שיהיה. הגענו כבר לפשרה שהייתה לדעתי מאוד טובה-מצד אחד הזכרנו את התמיכה של מרצ בחלק נרחב מתפיסת עולם של ליברליזם אזרחי(עם מקורות כמובן) ומצד שני את המקומות בהן היא מתרחקת מהתפסיה הליברלית הקלאסית. זאת הייתה פשרה מאוד ראויה. בשביל לחדד את זה, הוספתי שני מקורות מתוך מחקרים של הקונגרס האמריקאי שהגדירו את מרצ כ-"Civil Libertarian"(מ-2009 ומ-2011. במחקר של 2013 אין התייחסות ספציפית למרצ). המשפט הזה היה לא רק נכון, אלא גם ברמת מקורות לעילא ולעילא מבחינה הממוצע האינציקלופדי(אגב הליכוד מוגדרות כמפלגה ליברלית, יהיה מעניין להעביר את הדיון הזה לשם). כרגע המשפט בערך חסר משמעות כי הוא פשוט מציג עמדות רנדומליות של המפלגה בלי הסבר למה דווקא הן נבחרו. אני רושם פה שוב את הצעת הפשרה מהערך-

"המפלגה דוגלת בעמדות מן הליברליזם האזרחי-הפרדת דת ומדינה, חופש דת וחופש מדת‏[1], תמיכה נרחבת בזכויות להט"ב‏[2], חופש הביטוי וחופש ההתארגנות‏[3], לצד עמדות המנוגדות לתפיסה הליברלית הקלאסית כגון הפללה של צרכני שירותי מין, מלחמה בזנות,‏[4] והעדפה מתקנת; ובעמדות ליבה נוספות - פמיניזם, סביבתנות וקיימות." נראה לי שעם המקורות הנ"ל זה משהו שכולנו יכולים לחיות איתו בשלום.

--Mr. Kate - שיחה 18:29, 30 באוגוסט 2013 (IDT)

דיון שהובא מדף השיחה של Mr. Kate:

מקורות במרצ[עריכת קוד מקור]

שלום לך,

מה שעשית אינו ראוי, סיפקת כביכול מקור, מבלי לתת קישור, למרות שהוא מצוי באינטרנט ומבלי לתת את תוכן המקור כביכול. בדקתי את המקור והוא אינו מכיל את מה שהתיימרת לטעון שהוא מכיל. אבקשך להזהר בעתיד בהצגת מקורות. בברכה. ליש - שיחה 17:26, 30 באוגוסט 2013 (IDT)
אין לי מושג על מה אתה מדבר, או על איזה מסמך הסתכלת. אני קישרת למחקר של הקונגרס האמריקאי משנת 2009 ובו בעמוד 2 כפי שכתבתי תחת מרצ:"Civil Libertarian". אגב, במחקר מ-2011 (הפעם בעמוד 8) שוב מרצ מוגדרת "Civil Libertarian". אני אבקשך לבדוק טוב יותר לפני שאתה משמיץ משתמשים בדף השיחה שלהם. בברכה, Mr. Kate - שיחה 17:40, 30 באוגוסט 2013 (IDT)
אין לך מושג על מה אני מדבר?
מדוע לא נתת קישור אינטרנטי למקור?
מי שמך לתרגם Civil Libertarian ל"עמדות ליברליות מבחינה אזרחית"?
אבקשך להפסיק לחפש תירוצים להגדרת מרצ כמפלגה בעלת עמדות ליברליות - אם היא הייתה רוצה להיות מוגדרת כך הייתה מודיעה על כך במצעה או בחוקתה או באתר שלה. אם אתה רוצה לשנות את אופייה, הירשם למפלגה ותפעל במסגרות הפנימיות שלה ולא דרך שכתוב המציאות בוויקיפדיה. בברכה. ליש - שיחה 17:47, 30 באוגוסט 2013 (IDT)
תקשיב, זה כבר נהייה מגוחך. רצית מקורות על כל עמדה ליברלית (אזרחית!) שהמפלגה מציגה-קיבלת. רצית מקור על התייחסות חיצונית אליה כמחזיקה בעמדות ליברליות וליברטריאניות אזרחיות-קיבלת. בדף השיחה הרוב תומך בהוספה (אפילו ח"כ התייחסה לכך, אבל נעזוב את זה). נראה לי שהגיע הזמן לחדול.... אגב עדיין לא הבנתי באיזה מסמך הסתכלת ולמה הדיון הזה עבר לדף השיחה שלי במקום לדף השיחה של הערך. 17:50, 30 באוגוסט 2013 (IDT)
אתה נוהג בקביעות להתעלם ממה שאני כותב לך וממציא במקום זה דרישות שלא הצגתי לך. לא ענית מדוע לא נתת קישור למקור שלך - ההשערה שלי היא שידעת עד כמה המקור לא תואם, לכן העדפת לא לתת קישור. לא ענית מי שמך לתרגם ליברטניזם לעמדות ליברליות - מדוע אינך עונה? המקור שהצגת חסר ערך - מלכתחילה ביקשתי מקורות מתוך המפלגה, אז אל תחפש בשדות זרים. ראית מה ארגזי ויואב אומרים על המפלגה? יש כל מיני אנשים שאומרים כל מיני דברים - הם לא מקורות. בברכה. ליש - שיחה 17:56, 30 באוגוסט 2013 (IDT)
civil liberterianism= ליברטריאניזם אזרחי. ליברטריאניזם אזרחי=ליברטריאניזם+אזרחי. ליברטריאניזם="הליברטריאניזם הוא המשכו כיום בארצות הברית של הליברליזם הקלאסי ולעתים שמות אלו משמשים באופן מקביל". מכאן נובע ש--כששני החוקרים האמריקאיים כתבו civil libertarianism, המונח הדומה ביותר שניתן לתרגם לעברית היא- ליברליזם אזרחי. מעבר לכך, אם היית קורא את הערך ליברליזם אזרחי הייתה מגלה שכתוב שם על 5 זכויות מרכזיות-חופש הביטוי, העיתונות והלשון, חופש הדת והמצפון, חופש ההתאגדות וההתכנסות, זכות האדם על גופו וחופש התנועה ו-זכויות פוליטיות. בכל אלו תומכת מרצ, וגם סיפקנו מקורות. אגב, אתה ביקשת מקורות בטענה "לא לנו לשפוט, אלא להיסטוריונים", אז במקום היסטוריונים, הבאתי לך מקורות מתחום מדע המדינה. אין סיבה להביא מקור מתוך המפלגה, כי לא אמרנו שמרצ מגדירה עצמה כמפלגה ליברלית או שהיא מפלגה ליברלית, אלא שהיא מחזיקה בעמדות ליברליות מבחינה אזרחיצ(שוב, ליברליזם אזרחי), ולכן עצם ההוכחה שתופסים אותה ככזאת+ המקורות על הזכויות הליברליות שהיא תומכת בהן, זה ממש מספיק. לא קישרתי בלינק ישיר כי הסתבכתי עם הערות השוליים. המקור הוא לחלוטין לא חסר ערך כמובן, אתה פשוט נמצא באיזשהו סוג של מסע צלב נגד המילה "ליברליזם ", בלי שאתה מבין את המונח עד בוריו. (אני מנחש שאתה כנראה תומך מפ"ם בעברך, נכון?) Mr. Kate - שיחה
אתה מתפלסף והולך סחור-סחור - יש ערך ויקיפדי בשם ליברטריאניזם אזרחי, לכן לא הייתה שום סיבה שבעולם לתרגם ל"ליברלים". אתה יודע שיש ערך כזה, אך נמנעת מלתת את התרגום המדויק וקל לנחש מדוע נהגת כך.
עוד פעם אתה לא מדייק ומעוות דברים - כשכתבתי על היסטוריונים, ציינתי במיוחד שזה יעשה לגבי מפלגות מהעבר - מפלגות בהווה אמורות לדבר בעד עצמן. מדוע אתה חושב שכותבי המקור שלך מוסמכים להעיד על מרצ? הם דוברים שלה? הם פרסמו עבודת מחקר עליה? על מה אתה מבסס את מומחיותם בנושא מרצ? על כלום. מה שאמרו החוקרים חסר ערך כמו כמה מהדברים שנאמרו בדף השיחה של הערך (אחד המתדיינים קובע שם שמרצ אינה סוציאליסטית, כי היא ציונית וזה לא הולך יחד...). לא, אתה טועה לגמרי, אני מכיר היטב את המונח ליברלי, כנראה עוד מלפני שנולדת ולא, אני לא הייתי מתומכי מפ"ם, אך אני בקי מאוד במפלגה הזאת וחורה לי לראות איך חסרי ידע גורמים נזקים ומתיימרים לדעת מה שאינם יודעים. בברכה. ליש - שיחה 18:34, 30 באוגוסט 2013 (IDT)
אני חושב שהדיון הזה מגוכח, אבל רק הערה - כשאמרתי שמרצ אינה סוציאליסטית כי היא ציונית התכוונתי לסוציאליזם הקלאסי ולמקורו המתנגד ללאומיות. לדעתי מרצ היא ליברלית בכל מובן המילה עם נגיעות של מדיניות רווחה - אבל זוהי דעתי האישית, ואני מבין שרוב החוקרים רואים אותה כמפלגה סוציאל-דמוקרטית על עקרונות של ליברליזם-אזרחי, אז אני מוכן להתפשר על כך. והייתי מעדיף שלא תקרא לי חסר ידע. Yoav Nachtailer - שיחה 18:52, 30 באוגוסט 2013 (IDT)
יואב, לא רוב החוקרים, כל החוקרים. אם לא תפגין בהתבטאויותיך חוסר ידע משוע כל כך, לא אקרא לך חסר ידע. בברכה. ליש - שיחה 13:32, 31 באוגוסט 2013 (IDT)
דווקא אתה הוא זה שמביע "חוסר ידע משוע", כשאתה אומר שכל החוקרים אומרים את זה. מעניין מה חוקרים מ"קדמה"/"התחברות-תראבוט"/"הקשת הדמוקרטית המזרחית" יגידו לך כשתשאל אותם על מרצ. Yoav Nachtailer - שיחה 14:28, 31 באוגוסט 2013 (IDT)

מרצ מפלגה ליברלית בנושאים אזרחיים[עריכת קוד מקור]

פרופ' בנימין נויברגר וד"ר סיגל בן רפאל גלנטי, מתחום מדעי המדינה, כותבים ב"תרבות יהודית בעידן חילוני - מבט אנציקלופדי", כרך רביעי, עמ' 483:

"מרצ (נוסדה ב-1992 כברית בין מפ"ם, רצ ושינוי) היא מפלגה שבשאלות דת ומדינה היו בין מייסדיה חילונים ממפ"ם ומרצ וליברלים משינוי. ניתן לאפיין אותה בסוגיית הדת: חילונית-ליברלית."

אורית קדר, פרופסור למדעי המדינה:

"Yossi Beilin, the leader of the liberal party Meretz, called on prospective voters to support his party with the following argument...:"

עמ' 39

זה דבר כמעט מובן מאליו, שאפשר למצוא אזכורים רבים מספור שלו "כדרך-אגב" בכל חיפוש קצר בגוגל. יש לנו חברת כנסת של מר"צ, לא פחות, שבעצמה כתבה לנו את זה. ההתעקשות נגד זה לא ברורה בכלל.Ben tetuan - שיחה 12:25, 31 באוגוסט 2013 (IDT)

שימו לב לכותרת: "מרצ מפלגה ליברלית בנושאים אזרחיים" - ומה הם הנושאים האזרחיים? בעלות על רכוש, יחסי עבודה, הפרטה, התארגנות עובדים, כל אלה הם נושאים אזרחיים ובכל הנושאים האלה מרצ אינה דוגלת בעקרונות הליברליזם, אז תפסיקו להטעות אנשים. כשכותבים במקור שבסוגיית דת מרצ היא חילונית-ליברלית, אל תתרגמו את זה לעמדות ליברליות, תשארו צמודים למקור ותכתבו מה שכתוב במקור.
פניתי באתר מרצ לדוברות וביקשתי מהם שישלחו נציג בר סמכא להגיב בשם מרצ בדף שיחה זה.
בברכה. ליש - שיחה 13:28, 31 באוגוסט 2013 (IDT)
כל כבוד על היוזמה. נחכה לתשובה שלו. למרות שנראה לי שהטרחה מיותרת, ודבריה של חברת הכנסת ושל החוקרים הנ"ל יותר ממספיקים. Ben tetuan - שיחה 14:10, 31 באוגוסט 2013 (IDT)
ליש, כשאתה לא מבין משהו אתה לא מבין משהו עד הסוף. אז שוב- ליברליזם אזרחי עוסק בחירויות האזרחיות של כל אדם(חירות הפרט) ולא בתפיסת עולם כלכלית. הפרטה למשל, זה לא קשור בכלל לליברליזם אזרחי. התארגנויות עובדים כן, אבל ליברליזם אזרחי תומך בהן, לא מתנגד להן. מתוך שמירה על חופש ההתארגנות וההתאגדות של כל אדם. את כל זה כתוב לך בערך ליברליזם. וגם כתבתי לך את כבר בשיחה בינינו. ליברליזם אזרחי=חופש הביטוי, חופש העיסוק, חופש ההתאגדות, חופש דת ומדת, חופש ההתארגנות וההתאספות. Mr. Kate - שיחה 14:25, 31 באוגוסט 2013 (IDT)
מרצ היא מפלגה סוציאליסטית-דמוקרטית שחרתה על דגלה את ההגנה על זכויות האזרח, שהן חירויות הפרט. אין צורך ואין סיבה חהגדיר אותה כמפלגה ליברלית, אם זה הפן היחיד שבו אפשר לשייך לה ליברליזם. הפלג של מרצ שדגל בליברליזם - שינוי - פרש מן המפלגה בשלבים, וכיום אין עוד איש משינוי בחזית מרצ. נותנת הטון במרצ כיום היא מפ"ם הסוציאליסטית ולצדה רצ, שקמה בראשית שנות ה-70' לקדם את זכויות האזרח. הצד הליברלי של מרצ פרש ממנה והקים את שינוי (פורז ואחרים) שחדלה להתקיים, וכיום אין לדעותיו ביטוי במצע המפלגה. כל בנושאים שהוגדרו לעיל כלולים בזכויות האדם וחרות הפרט ואינם מוגדרים כליברליים במצע מרצ.שלומית קדם - שיחה 19:01, 31 באוגוסט 2013 (IDT)
יוסי שריד היה ליברל ולמיטב ידיעתי הוא לא בא משינוי. Yoav Nachtailer - שיחה 19:05, 31 באוגוסט 2013 (IDT)
היכן מצאת שיוסי שריד מגדיר את עצמו ליברל? יוסי הוא סוציאליסט וציוני מבטן ומלידה, מבית מפאיניקי מובהק.שלומית קדם - שיחה 19:52, 31 באוגוסט 2013 (IDT)
ומפא"י סוציאליסטית? Yoav Nachtailer - שיחה 21:00, 31 באוגוסט 2013 (IDT)
מרצ היא לא מפלגה ליברלית בתחום האזרחי. המפלגה הזאת תומכת בחופש הפרט, זכות האדם על גופו, חופש העיסוק, חופש הביטוי וכו' רק כאשר זה משרת את האג'נדה של השמאל הקיצוני. לכן זאת מפלגת שמאל קיצוני ולא מפלגה ליברלית. ארגזי - שיחה 20:58, 31 באוגוסט 2013 (IDT)

הצעה לפשרה[עריכת קוד מקור]

המושג ליברליזם, לדעתי, נתון לפרשנות אישית, ולכן לא אנציקלופדי להחשיב מפלגה כליברלית אם אין הסכמה גורפת כי היא כזו, ובפרט אם היא לא מגדירה עצמה ככזו. עם זאת, אני חושב שמרצ לא צריכה להגדיר את עצמה מפלגה ליברלית על מנת להיות כזו. יש למרץ שורה של נקודות בעלות אופי ליברלי במצע שלה, כגון הותרה לצרוך קנאביס והותרת נישואים חד מיניים. מכל מקום, הפתרון הראוי, לדעתי, הוא לכתוב כי יש המגדירים את מרץ כמפלגה ליברלית, ולהביא את המקורות המתאימים. צור סופר - שיחה 16:21, 31 באוגוסט 2013 (IDT)

מקובל עלי. Yoav Nachtailer - שיחה 17:06, 31 באוגוסט 2013 (IDT)
לציין ש"יש המגדירים את מרצ כמפלגה ליברלית" יציג מצג שווא כאילו יש מחלוקת לגבי הנושא, כאשר דף השיחה על מרצ בויקיפדיה זה המקום היחידי שמחלוקת כזאת קיימת בו. יש מספר חוקרים וחברת כנסת מכהנת מטעם מרצ כמקורות שמציינים שמרצ היא ליברלית בנושאים אזרחיים. אין כל מקור שמטיל ספק בקביעה הזאת.
בכל אופן, נראה לי כדאי לחכות לתשובת דובר מרצ שלבטח תפתור את הסוגיה.. Ben tetuan - שיחה 17:22, 31 באוגוסט 2013 (IDT)
אני לא אוהב את ההקדמה "יש המגדירים". היא מיותרת בעיני. אפשר פשוט לציין מי מגדיר בלי ההקדמה הזו. ערןב - שיחה 10:35, 1 בספטמבר 2013 (IDT)
שוב פעם, בערך לא נכתב שמרצ היא מפלגה ליברלית, ואני חושב שמעטים טענו כך. הוצע לכתוב שמרצ תומכת במספר עקרונות ליברלייים אזרחיים. אני כותב שוב את הצעת הפשרה שהייתה בערך וזכתה להסכמה יחסית גורפת:

"המפלגה דוגלת בעמדות מן הליברליזם האזרחי-הפרדת דת ומדינה, חופש דת וחופש מדת‏[1], תמיכה נרחבת בזכויות להט"ב‏[2], חופש הביטוי וחופש ההתארגנות‏[3], לצד עמדות המנוגדות לתפיסה הליברלית הקלאסית כגון הפללה של צרכני שירותי מין, מלחמה בזנות,‏[4] והעדפה מתקנת; ובעמדות ליבה נוספות - פמיניזם, סביבתנות וקיימות." Mr. Kate - שיחה 14:33, 1 בספטמבר 2013 (IDT)

מדוע לא להשתמש במונח "ליברליזם סוציאלי" שמופיע אצלנו בערך ליברליזם? ערןב - שיחה 14:45, 1 בספטמבר 2013 (IDT)

תשובה רשמית מטעם דוברת מרצ[עריכת קוד מקור]

הלילה קיבלתי בדואר אלקטרוני את תשובת חמוטל כהן, דוברת מרצ והיא:

שלום אריה, מאחר ואין לי מושג איך לעדכן את זה בויקיפדיה, תוכל לעשות זאת בשמי?

התשובה שלי היא שמרצ היא מפלגת שמאל ציונית סוציאל דמוקרטית. אנחנו לא מגדירים את עצמנו כמפלגה ליברלית, על אף שתפיסת העולם שלנו שואבת ומבוססת בתחומים רבים על התפיסה הליברלית- בכל מה שנוגע לזכויות אדם, חופש ביטוי, חופש דת, שיוויון וכד'.

אנחנו כמובן מתנגדים לליברליזם הכלכלי ומציעים מדיניות כלכלית הוגנת וצודקת, שמאמינה במדינת רווחה ובמגזר ציבורי חזק, בצמצום האי-שוויון, וברגולציה ופיקוח שימנעו ניצול של עובדים ושל כספי ציבור.

זה נכון שישנן מדינות שקיימת בהן הבחנה בין שני סוגי הליברליזם, באופן שהליברליזם הכללי מתאר את השמאל הסוציאל דמוקרטי והליברליזם הכלכלי משמש לתיאור הימין. זה לא כך בישראל.

בשורה התחתונה אנחנו לא מפלגה ליברלית, אנחנו סוציאל- דמוקרטים.

עד כאן התשובה. כפי שתוכלו לראות, בראשית דבריה ובסופם הדוברת מכריזה מפורשות על אופיה של מרצ כמפלגת שמאל ציונית סוציאל-דמוקרטית ומכחישה את היותה של מרצ מפלגה ליברלית. בברכה. ליש - שיחה 03:31, 4 בספטמבר 2013 (IDT)

כפי שאתה רואה היא בעצמה כותבת "על אף שתפיסת העולם שלנו שואבת ומבוססת בתחומים רבים על התפיסה הליברלית- בכל מה שנוגע לזכויות אדם, חופש ביטוי, חופש דת, שיוויון וכד'."(שזה ליברליזם אזרחי). לעולם לא רצינו לכתוב שמרצ היא מפלגה ליברלית, אלא להגדיר אותה ציונית סוציאל-דמוקרטית, שמאמינה גם בעקרונות מתוך הליברליזם האזרחי. והנה, גם הדוברת כתבה את זה. Mr. Kate - שיחה 16:33, 4 בספטמבר 2013 (IDT)
תגיד לי, איפה ראית בתשובתה שהיא כותבת "שמאמינה גם בעקרונות מתוך הליברליזם האזרחי"? אל תיקח על עצמך תפקיד של מתרגם ופרשן - אתה יכול להשתמש רק במילים שלה, לא במינוחים שלך. בברכה. ליש - שיחה 16:58, 4 בספטמבר 2013 (IDT)
אם תרצה תוכל להכניס משפט מהצורה ”מרצ היא מפלגת שמאל ציונית סוציאל דמוקרטית ולא מגדירה עצמה כמפלגה ליברלית על אף שתפיסת העולם שלה שואבת ומבוססת בתחומים רבים על התפיסה הליברלית, בכל מה שנוגע לזכויות אדם, חופש ביטוי, חופש דת, שיוויון וכד'.” ולהפנות לדף השיחה כמקור, בברכה, Nurick - שיחה 17:06, 4 בספטמבר 2013 (IDT)
אכן, שכתבתי את הפתיח לפי תשובת דוברת מרצ. בברכה. ליש - שיחה 17:14, 4 בספטמבר 2013 (IDT)

שחזור אחרון[עריכת קוד מקור]

שיחזרתי שתי גרסאות ואני אסביר כאן את שני השחזורים:

  1. הגרסה של ארגזי: כבר כמה פעמים מחקת את התמיכה בחופש הביטוי בלי מקורות - שקלתי לבקש לחסום אותך כבר כעת, זו הטייה פוליטית מכוערת וילדותית - חדל!
  2. הגרסה של צור סופר: יונים - המקביל של נציים (כלומר יונים מהמילה יונה), גם אני לא הבנתי זאת מיד אבל אחרי כמה דקות הבנתי שזו הכוונה. במחשבה שניה ניתן להוסיף הבהרה אך איני יודע בדיוק איך לנסח אותה

בברכה, Nurick - שיחה 23:58, 31 באוגוסט 2013 (IDT)

נו, אז אם לוקח כמה דקות להבין מילה מסויימת, הרי שדרושה לה תבנית הבהרה. בשביל זה התבנית קיימת... צור סופר - שיחה 09:49, 1 בספטמבר 2013 (IDT)
הבעיה אינה במילה - הבעיה בקוראים, מאותה סיבה שאת המילה נציים הבנו מיד, גם את מילה זו אנו אמורים להבין מיד אלא שאנו לא נתקלים בה באותה תדירות וזו אשמתנו, אין צורך להסביר מילה זו יותר מאשר את המילה נציים לצורך העניין. אם אתה מוצא לנכון להסביר אותה - תוסיף הערת שוליים ובה תכתוב הסבר קצר (לדוגמא נגזר מהמילה יונה בדומה לנציים מהמילה נץ עם קישורים לעמודים רלוונטיים), בברכה, Nurick - שיחה 23:00, 1 בספטמבר 2013 (IDT)
ההתחצפות שלך כלפי לא עושה רושם. בנוגע להסרת התמיכה בחופש הביטוי - נימקתי זאת בתקצירי העריכה. מרצ תומכת בחופש הביטוי רק כאשר הביטוי מתאים לאג'נדה שלה. המפלגה לא תומכת בחופש ביטוי מצד הימין: [21] וגם תמכה באיסור פרסומי זנות באופן גורף [22] ארגזי - שיחה 20:45, 3 בספטמבר 2013 (IDT)
איזון בין זכויות, מכיר? הדוגמא הראשונה שלך היא דוגמא קלאסית למצב זה, מאותה סיבה שאסור, ובצדק, לפרסם קמפיינים גזעניים, רצוי, ובצדק, לבקש לפסול אותם משידור. לגבי הזנות, אני לא יודע מה דעתך בנושא אבל שוב יש כאן ניסיון לאזן בין זכויות, אין טעם לפתוח כאן את הדיון בנושא, ובכל אופן זו לא הוכחה לכך שמרצ לא בעד חופש הביטוי. להיות בעד משהו משמעו לאו דווקא להיות בעדו בכל מחיר, בברכה, Nurick - שיחה 21:32, 3 בספטמבר 2013 (IDT)
דוגמאות לכך שמרצ בעד (מרגיש ממש מטופש): [23] [24]ועוד אחד עם ציטוט: ”לעומת זאת, ח"כ זהבה גלאון וח"כ יעל דיין הוזמנו לתוכניות טלוויזיה רבות וצוטטו בהרחבה בעיתונות כמי שמתנגדות לפורנוגרפיה, אך מעדיפות את חופש הביטוי ולכן מתנגדות לחוק (ותומכות בהצעת ה"פשרה" של מיכאל איתן)” [25] ועוד אחד לקינוח [26], שיהיה בהצלחה, Nurick - שיחה 21:37, 3 בספטמבר 2013 (IDT)
הדוגמא היחידה שהבאת בה מרצ תמכה בחופש הביטוי של משהו שהיא נגדו היה פורנו בטלוויזיה, זה היה לפני יותר מעשור ואני לא בטוח שמרצ לא שינתה את עמדתה בנושא כי נראה שעם השנים המפלגה הקצינה את עמדתה. ארגזי - שיחה 22:03, 3 בספטמבר 2013 (IDT)
גלאון להזכירך היא ראש המפלגה היום לכן התאריך לא כל כך רלוונטי מה גם שיש כאן 4 דוגמאות והן מצביעות על התנהגות המפלגה לאורך זמן (כולל של יושבי ראש קודמים). המפלגה לא הקצינה, אין לך מה לדאוג. שתהיה לך שנה טובה, Nurick - שיחה 01:43, 4 בספטמבר 2013 (IDT)
3 מתוך ה-4 לא רלוונטיות כפי שהסברתי. אני הבאתי 2 דוגמאות בהן מרצ התנגדה לחופש הביטוי ואני יכול למצוא עוד. המפלגה כן הקצינה: לפני 15 שנה למשל הם אפילו לא חשבו בכיוון של הפללת לקוחות והיום זה מופיע במצע שלהם. נכון שגלאון היא כיום ראש המפלגה, אבל אני לא בטוח שהיא לא שינתה את עמדתה בנושא. ארגזי - שיחה 17:25, 4 בספטמבר 2013 (IDT)
אני מקווה שאתה מבין שאלו היו התוצאות הראשונות בגוגל ואני יכול למצוא עוד רבות בקלילות, אבל זה ממש חסר טעם. ראה בפסקה מעל ציטוט של הדוברות של מרץ שבה בדרך אגב מצויין שמרצ בעד חופש הביטוי, בברכה, Nurick - שיחה 17:40, 4 בספטמבר 2013 (IDT)
זה שהם טוענים שהם תומכים במשהו לא אומר שהם בהכרח תומכים בו. גם קוריאה הצפונית מכנה את עצמה דמוקרטיה, אבל זה לא אומר שהיא באמת כזו. ארגזי - שיחה 17:45, 4 בספטמבר 2013 (IDT)
עריכתך האחרונה בערך הייתה השחתה. אל תמשיך בדרך זו. דוד שי - שיחה 18:13, 4 בספטמבר 2013 (IDT)
מדובר בניסוח זהיר, הכולל את: "תפיסת העולם שלה שואבת ומבוססת בתחומים רבים על התפיסה הליברלית בכל הנוגע לזכויות אדם" (תחומים רבים, זה לא כל התחומים...), לכן הניסיון להסתייג בצורה מודגשת אינו מוצדק ויוצר הטייה של הערך. בברכת שנה טובה לכל הקוראים. ליש - שיחה 18:42, 4 בספטמבר 2013 (IDT)

"הדרת נשים"[עריכת קוד מקור]

מדובר בביטוי לא נייטרלי ולא אנציקלופדי בעל קונוטציה פוליטית ברורה. ניסיתי לתקן כאן אבל אופק מתעקתשת לשחזר אותי. שלא לדבר על העובדה שמרצ תומכת ב"הדרת נשים" שלא תואמות את האג'נדה שלה, למשל כאשר חברה מטעם המפלגה ניסתה למנוע את פתיחתו של מועדון חשפנות בתל אביב. אם חרדי היה מנסה למנוע פתיחת מועדון בבני ברק בו הייתה שירת נשים מטעמיים דתיים, מרצ היו טוענים שמדובר ב"הדרת נשים". ארגזי - שיחה 15:12, 10 באוקטובר 2013 (IDT)

דברים שמקומם בבלוג הפרטי שלך, ולא בדף שיחה. דוד שי - שיחה 21:13, 10 באוקטובר 2013 (IDT)
לטעמי מדובר בנתון די יבש, אבל מאחר שאינך אוהב את הביטוי שיניתי ל"אפליית נשים" שהוא כבר עובדה. את העריכות האחרונות שלך אתה מתבקש לבטל. אופק כחול - ביבר הזכוכית 21:51, 10 באוקטובר 2013 (IDT)