Work It Out

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Work It Out"
סינגל בביצוע ביונסה
מתוך האלבום Austin Powers in Goldmember: Music from the Motion Picture
יצא לאור 11 ביוני 2002
סוגה פאנק ‏•‏‏ R&B
אורך 4:06
חברת תקליטים קולומביה
כתיבה ביונסה נואלס, פארל ויליאמס, צ'אד הוגו
הפקה הנפטונז
כרונולוגיית סינגלים של ביונסה
"I Got That"
(2000)
"Work It Out"
(2002)
"'03 Bonnie & Clyde"
(2002)
דגימת קול

"Work It Out" הוא סינגל הבכורה של הזמרת-יוצרת האמריקאית ביונסה כאמנית סולו. את השיר הוציאה לאור ב-11 ביוני 2002 חברת התקליטים קולומביה רקורדס, והוא נכלל כרצועה הראשונה בפסקול הסרט "אוסטין פאוורס - גולדממבר", בו היא מגלמת את דמותה של פוקסי קלאופטרה. מאוחר יותר נכלל במספר מהדורות בין־לאומיות של אלבום הבכורה שלה, Dangerously in Love‏ (2003). יחד עם פארל ויליאמס וצ'אג הוגו חיברה ביונסה את מילות השיר, שמאופיין בצלילי R&B, פאנק ופוסט-דיסקו.

רבים מהמבקרים שיבחו את הפקת השיר, ושמו דגש על סגנון הרטרו המיוחד שלו. הוא רשם את אבן הדרך הראשונה של ביונסה כאמנית סולו, לאחר פירוק להקת הדסטיניז צ'יילד. בטקס פרסי Black Reel 2003 קיבל מועמדות לפרסי השיר המקורי והשיר המעובד הטוב ביותר. במצעד הבילבורד הוט 100 לא זכה להצלחה גבוהה, אולם הוא דורג בעשרת השירים הפותחים במצעדי פזמונים נוספים שמפיץ המגזין.

הווידאו קליפ לשיר צולם ובוים על ידי מתיו רולסטון, והציג את ביונסה כפוקסי קלאופטרה מהסרט. הוא קיבל מועמדות לפרס וידאו קליפ יפני עבור הסרטון הטוב ביותר". "Work It Out" זכה למספר הפקות פארודיה, וסוקר במספר תוכניות טלוויזיה בשידור חי, כולל אמריקן איידול. מאז יציאתו מבוצע השיר במספר קונצרטים וסיבובי הופעות של ביונסה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרט "אוסטין פאוורס - גולדממבר" מגלמת ביונסה את דמותה של פוקסי קלאופטרה, הגיבורה הנשית שמופיעה לצד הדמות הראשית, אוסטין פאוורס, אותה מגלם שחקן הקולנוע הקנדי מייק מאיירס. קלאופטרה היא דמות פארודית בסרטי בלאקספלויטיישן, כמו "פוקסי בראון". סגנון הלבוש ותספרות האפרו שלה שאובות מהמראה המקובל של תקופת הדיסקו בשנות ה-70. בהשראת דמותה, אימצה ביונסה בשיר את הפרסונה שלה. היא מבצעת את מילותיו בצורה מהירה וקולנית בהתאם לאופיה של קלאפוטרה.

"Work It Out" נכתב על ידי ביונסה, פארל ויליאמס וצ'אד הוגו, ופורסם לראשונה ב-23 במאי 2002 דרך אמריקה און ליין. נכלל כסינגל הראשון מתוך הפסקול Austin Powers in Goldmember: Music from the Motion Picture.‏[1] הסינגל השני היה "Boys" של בריטני ספירס. "Work It Out" יצא לאור באופן רשמי תחת חברת התקליטים קולומביה רקורדס ב-11 ביוני. תחילה נועד להיות הסינגל המוביל של אלבום הבכורה של ביונסה, Dangerously in Love, אולם לבסוף הוחלף ב-"Crazy in Love" ונכלל במהדורות דלוקס שונות של האלבום.

"Work It Out" הוא שיר R&B המשלב את סוגת הנשמה עם הפאנק בעל מקצב בינוני של 84 פעימות לדקה. לרבים ממאזיניו הזכיר את המוזיקה המקובלת בשנות ה-60 וה-70.[2][3] קרייג סימור מ-Entertainment Weekly תיאר את מנגינתו כ"מקצב רטרו נוסטלגי".[4] רוב פיצפטריק מ-NME טען כי הוצאת השיר היא ניסיון לשחזר קלאסיקות ישנות של לין אנדרסון וג'יימס בראון.[5] ניק דוארדן ממגזין Spin וג'ון מולבי מ-New Musical Express הצביעו כי הנפטונז העניקו בשיר מספר מחוות לבראון.[6][7] תוך התייחסות לעובדה כי ב-"Work It Out" באים לידי ביטוי מספר רב של סגנונות מוזיקליים תיאר סאל צ'ינקוומני מ-Slant את ביונסה כטינה טרנר החדשה.[2] בנוסף, נטוו מספר קווי דמיון בינה לבין אריתה פרנקלין, על סגנון השירה של שתיהן.[8][4]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Work It Out" זכה לשבחים ממבקרי המוזיקה, שרובם ציינו את ז'אנר הפאנק שעליו הוא נסוב. בביקורת מלאה על פסקול הסרט כתב ג'וש טיראנגיאל מ-Entertainment Weekly כי כל שיריו היו בלתי ניתנים לשמיעה.[9] עם זאת, קרייג סימור מאותו מגזין העניק לשיר ציון A-.‏[4] מארק אנתוני ניל מ-PopMatters טען כי הצלחתה של ביונסה גדולה בהרבה מאלו של חברותיה לדסטיניז צ'יילד, מישל ויליאמס וקלי רולנד.[10]

סטפן טומס ארלוויין מ-"AllMusic" תיאר את "Work It Out" כאתנחתא קומית בפסקול, שטובה הרבה יותר מאלבום האחרון של הדסטיניז צ'יילד, Survivor.‏[11] לעומתו מגזין Vibe קבע שהוצאת הסינגל רשמה תוצאה שלא עמדה בציפיות הגדולות מביונסה. Contactmusic תיאר את הרצועה כגולת הכותרת של הפסקול,[12] ורוב בוס מוולמארט ציין לטובה את החן הטבעי של הזמרת, לאחר שצפה בה הן בווידאו קליפ והן בסרט הקולנועי.[13] אולם הוא סבר כי היא צריכה להתמקד יותר בשירה ולא במשחק. רוב פיצפטריק מ-New Musical Express שיבח את השילוב ה"מעולה", לטענתו, בין הפאנק לז'אנרים אחרים. ג'ון מולווי, שכתב עבור אותו מגזין, הכתיר את "Work It Out" כשיר הטוב ביותר של ביונסה מאז "Say My Name".‏[7]

Spin כלל את השיר בשתי רצועות שונות, "שירים שאתה צריך להאזין" (מקום חמישי) ו"שירים של ביונסה על פי דירוג". Vibe הכניס את השיר לרצועות הנשמעות ביותר של צוות הכותבים שלה. יאנסי סטריקלר מ-Flak Magazine הצביעה על נקודות דמיון בין ביונסה לפאם גריר.[14] לאחר יציאת השיר בשנת 2002 ביצעה ביונסה אותו במספר טקסי פרסי מוזיקה שונים. הוא קיבל מועמדות לזכייה בקטגוריית "השיר המקורי או המעובד הטוב ביותר" בפרסי Black Reel.‏[15]

גרסאות כיסוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

להקת ויטמין סטרינג קווארטט מלוס אנג'לס הקליטה גרסת כיסוי לשיר, שנכללה באלבום המחווה שלה לביונסה, The String Quartet Tribute to Beyoncé‏ (2003). בדומה לשאר רצועותיה גם בגרסה זו השתמשה הלהקה ביותר ארבעה כלי נגינה שונים. טים סנטרה מ-AllMusic כינתה זאת כ"מחווה סימפונית לביונסה".[16] בעונה החמישית של "אמריקן איידול" ביצעה פאריס אנאיס בנט את "Work It Out", כמענה למשימה היומית של התחרות: "להופיע עם שיר משש השנים האחרונות". היא עברה לשלב הבא, ופאנל השופטים אף טען פה מלא כי מדובר בביצוע הטוב ביותר של המתמודדת מתחילת דרכה בעונה.[17]

הצלחה מסחרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Work It Out" נכשל בניסיון להיכנס למצעד הבילבורד הוט 100 ולמצעד שירי ה-R&B/היפ הופ. עם זאת, הוא דורג במקום הרביעי במצעד השירים מתחת לשירי ה-R&B/היפ הופ. בנוסף, הגיע לפסגת מצעד שירי הדאנס קלאב של הבילבורד, וזכה להצלחה מתונה ברחבי יבשת אירופה. ב-27 ביולי 2002 הופיע לראשונה במצעד הסינגלים הבריטי במקום השביעי, שם שהה אחד־עשר שבועות רצופים. הוא הגיע בשיאו למקום השלישי, ה-12 וה-14 בנורווגיה, באירלנד ובדנמרק בהתאמה. במצעד הסינגלים של ניו זילנד הגיע למקום ה-36, ובאוסטרליה דורג במשך שבועיים רצופים במקום ה-23.

וידאו קליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

פריים מתוך הווידאו קליפ

הווידאו קליפ של השיר בוים על ידי מתיו רולסטון, וצולם בניו יורק בתחילת יוני 2002. לפני שיצא במלואו ב-17 ביוני פורסמו קטעים מאחורי הקלעים של הפקתו ב-7 ביוני.[18][19] הוא מציג את ביונסה שרה את מילותיו של "Work It Out" כמאחוריה עומד ג'רמי אלכסיס ומנגן על גיטרת הבס שלו. התפאורה שאובה מהסגנון המקובל של שנות ה-70, ובהתאמה גם בגדיה של הזמרת. על הקונספט של הסרטון אמרה: ”רציתי שהוא ייראה שונה מכל הווידאו קליפים שפרסמתי עד היום. התכנון היה לדמות תוכנית ישנה מהטלוויזיות של שנות ה-70”. הבמאי ציין כי ההשארה לסגנון המיוחד נלקחה מתוכניות, כמו "המופע של סוני ושר".[18]

הקליפ מתחיל כשביונסה (בדמותה של פוקסי קלאופטרה) נועדת עם פארווס באולם קולנוע, המציג את כתוביות ההתחלה של הסרט "אוסטין פאוורס - גולדממבר". כשהוא מתחיל עולה הזמרת לבמה, ומבצת את השיר יחד עם להקה אינסטרומנטלית. במרוצת הסרטון מתחילה לשיר את הבית שלה לתוך מיקרופון מנוצנץ ששמה כתוב עליו. התפאורה הכללית צבעונית ומלאת ברק, וסצנות נבחרות מתוך הסרט מוצגות לאורך הסרטון. בבית השני מופיעה ביונסה בתוך קובייה עם כדורי דיסקו התלויים מהתקרה ומהקירות. הווידאו מסתיים בריקוד ובהדרן של קהל האולם בסיום הקרנת הסרט.

סינתיה פוקס מ-PopMatters ציינה לטובה על השימוש בגופה של ביונסה כמוטיב פמיניסטי מתוך הווידאו קליפ. ”בקליפ מוצגים מספר חלקי גוף סטנדרטיים – עיניים, טבור, שיער אפרו ועוד – שמדגישים בו זמנית את הכוח האדיר של ביונסה כאייקון פמיניסטי. הרגע בו היא שרה לתוך המיקרופון המנוצנץ מזכיר לי את ימי הזוהר של טינה טרנר” – כתבה באתר. היא שיבחה את יכולותיה הטובות של ביונסה בסצנת ההולה הופ, וטענה כי הכללתה בקליפ גורמת לצופיו תחושת סחרור מדהימה.[20] תמר אניתי מ-MTV האמינה כי התסרוקת של ביונסה מגוחכת, מרוטשת והדוקה מדי. הקליפ קיבל מועמדות לזכייה בקטגוריית "הקליפ הטוב ביותר בסרט" בטקס פרסי הווידאו קליפ של MTV יפן בשנת 2003. אולם ידו לא הייתה על העליונה, ומי שקטף את הזכייה במקום הראשון היה אמינם עם השיר "Lose Yourself" מתוך פסקול הסרט "8 מייל".[21]

הופעות חיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביונסה מבצעת את "Crazy in Love" עם בעלה ג'יי-זי במהלך סיבוב ההופעות "I Am... World Tour", כחלק ממחרוזת עם "Work It Out".

החל מצאתו ביצעה ביונסה את "Work It Out" במספר הזדמנויות. הוא נכלל ברשימת השירים של סיבוב ההופעות הראשון שלה, "Dangerously in Love", והביצוע בארנה של ומבלי אף נכלל באלבום ההופעה Live at Wembley.‏[22][23] ברצף ההופעות הראשון שלה, "I Am... Yours", הופיעה עם השיר. זה הוקלט ויצא לאור מאוחר יותר ב-23 בנובמבר 2009 באלבום ההופעה I Am... Yours: An Intimate Performance at Wynn Las Vegas.‏[24] במהלך סיבוב ההופעות "I Am... World Tour" בוצע כמחרוזת עם "Crazy in Love",‏ "I Just Wanna Love U (Give It 2 Me)",‏ "Let Me Clear My Throat",‏ "Pass the Peas".

ביונסה ביצעה את השיר פעמים רבות בטלוויזיה. הביצוע הראשון בפלטפורמה זו הוקלט בערב הסילבסטר בחוף ניקי שבסן ברתלמי.[25] גם בתוכניות אירוח כמו Rove ו-Top of the Pops.‏[26] בביקורת על ביצועי הקונצרטים של "Work It Out" כתבה מימי ואלדס מ-Vibe כי ביונסה לא מפסיקה להזיז את גופה לרגע בעת ההופעה. ”היא מעיפה את ראשה, מטלטלת את גופה ומסובבת את מעמד המיקרופון. היא גרסת המילניום החדשה של טינה טרנר. צנועה ואנושית בחיי היום-יום, וכוכבת ממגנטת בבמה”.

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים (2002)
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטרליה מצעד הסינגלים האוסטרלי 21
מצעד השירים האורבניים 5
אירופה אירופה הוט 100 36
אירלנד מצעד הסינגלים האירי 12
ארצות הברית בילבורד הוט 100 -
מצעד השירים מתחת לשירי ה-R&B/היפ הופ 4
בריטניה מצעד הסינגלים הבריטי 7
מצעדי שירי ה-R&B/היפ הופ 2
גרמניה GfK – טופ 100 75
דנמרק היטליסטן 14
הולנד מצעד 40 הסינגלים ההולנדיים 30
ולוניה אולטראטופ 40 40
נורווגיה VG-lista 3
ניו זילנד המצעד הניו זילנדי הרשמי 36
סקוטלנד מצעד הסינגלים הסקוטי 6
פלנדריה אולטראטופ 50 2
צרפת SNEP 87
שוודיה סוורייטופליסטן 23
שווייץ המצעד השווייצרי 48
‏  מצעדי סוף שנה (2002)
מדינה מצעד מיקום שיא
בריטניה מצעד הסינגלים הבריטי 121

נתוני מכירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקום תארים מכירות
אוסטרליה (ARIA) זהב 35,000
נורווגיה (IFPI Norway) זהב 5,000

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Beyoncé – Discography – Work It Out". Billboard. אורכב מ-המקור ב-29 בספטמבר 2007. נבדק ב-25 בפברואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 Sal Cinquemani (13 בדצמבר 2003). "2003: Year in Music | Music". Slant Magazine. נבדק ב-20 בפברואר 2011. {{cite journal}}: (עזרה)
  3. ^ "Work It Out digital sheet music (Digital Download)". MusicNotes.com. Hal Leonard Corporation.
  4. ^ 1 2 3 Seymour, Craig (14 ביוני 2002). "Work It Out | Music". Entertainment Weekly. אורכב מ-המקור ב-20 באוקטובר 2012. נבדק ב-21 בפברואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Fitzpatrick, Rob. (July 2, 2003) Review: Dangerously in Love. NME. Retrieved on February 20, 2011.
  6. ^ Nick Duerden (31 ביולי 2006). "Bedazzled From Destiny's Child to destiny fulfiller, 24-year-old Beyoncé tops Spin's list". Spin: 79. נבדק ב-20 בפברואר 2011. {{cite journal}}: (עזרה)
  7. ^ 1 2 John Mulvey. (July 12, 2002) Beyoncé : Work It Out. NME Retrieved on February 20, 2011.
  8. ^ Verrico, Lisa (20 ביוני 2003). "Beyoncé: Dangerously in Love – Beyoncé is growing up, but not too much". The Times. London. נבדק ב-20 בפברואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Josh Tyrangiel (19 ביולי 2002). "Austin Powers in Goldmember | Music". Entertainment Weekly. אורכב מ-המקור ב-20 באוקטובר 2012. נבדק ב-21 בפברואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ Neal, Mark Anthony (11 ביולי 2003). "Beyoncé: Dangerously in Love". PopMatters. נבדק ב-31 באוקטובר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ Thomas, Stephen. "Austin Powers in Goldmember [Original Soundtrack] – Original Soundtrack". AllMusic. נבדק ב-31 באוקטובר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "Gold Member – Soundtrack". Contactmusic.com. נבדק ב-21 בפברואר 2011. {{cite journal}}: (עזרה)
  13. ^ "Austin Powers In Goldmember Soundtrack, Soundtrack: Soundtracks". Walmart. 16 ביולי 2003. נבדק ב-21 בפברואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ Yancey Strickler. "Beyonce – 'Dangerously In Love'". Flak Magazine. J. R. Norton. נבדק ב-2 במרץ 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  15. ^ "Black Reel Awards 2003". IMDb. 2 במרץ 2003. נבדק ב-28 בפברואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  16. ^ Tim Sendra (25 בנובמבר 2003). "The String Quartet Tribute to Beyonce". AllMusic. נבדק ב-21 בפברואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ "Fame or Shame". Atlanta: 62. 31 בינואר 2007. נבדק ב-25 בפברואר 2011. {{cite journal}}: (עזרה)
  18. ^ 1 2 "Making the Video – Work It Out video premiere : June 7, 2002". Season 9. June 7, 2002. MTV.
  19. ^ "Video: Work It Out – Beyoncé". MTV Overdrive. 25 באוקטובר 2007. נבדק ב-25 בפברואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ Caine, Michael (26 ביולי 2002). "Austin Powers in Goldmember (2002): Mike Myers, Beyoncé, Verne Troyer – PopMatters Film Review". PopMatters. נבדק ב-25 בפברואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  21. ^ "VIDEOS 歴代VMAJアーカイブ 2003年│MTV Video Music Awards Japan 2003" (ביפנית). MTV Japan. אורכב מ-המקור ב-23 באוגוסט 2017. נבדק ב-24 בפברואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  22. ^ "Live at Wembley – Beyoncé". AllMusic. נבדק ב-31 באוקטובר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  23. ^ Beyoncé: Live at Wembley (Media notes). Columbia Records. 2004.
  24. ^ "I Am...Yours. An Intimate Performance at Wynn Las Vegas(2CD/1DVD): Beyoncé: Music". Amazon. נבדק ב-24 בפברואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  25. ^ "Beyoncé New Year's Eve: Performing For Gaddafi Family?". Mediaite. 3 בינואר 2010. נבדק ב-24 בפברואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  26. ^ "Beyoncé – Work It Out (Live On Rove) | Beyoncé | Hollywood Video". Hollywood Video. פברואר 22, 1999. אורכב מ-המקור ב-מרץ 19, 2012. נבדק ב-פברואר 1, 2011.