ברוך פרידלנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברוך פרידלנד
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 3 בספטמבר 1963 (בן 60) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברוך פרידלנד (נולד ב-3 בספטמבר 1963) הוא זמר, מלחין, פזמונאי ומפיק ישראלי. פעל במשך השנים במסגרת להקת "תופעת דופלר".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרידלנד גדל להורים ילידי פולין שבזמן מלחמת העולם השנייה ברחו לרוסיה. כילד דיבר יידיש בלבד עד לגיל חמש[1]. בתיכון למד במגמת אלקטרוניקה ואת שירותו הצבאי עשה כטכנאי נ"מ בחיל האוויר, משירותו הגיע שם הלהקה, על שם אפקט דופלר[1].

בשנת 1982, במהלך שירותו הצבאי, הקים יחד עם ארז הקיני את להקת "תופעת דופלר"[2]. כעבור ארבע שנים יצא לרדיו הסינגל הראשון של הלהקה, "לראות את הפנים"[1]. הלהקה הוציאה לאור חמישה אלבומים: "ליפול על גן עדן" (1993)[3], "מחליף צבעים" (1995), "לאן נעלם ברוך פרידלנד?" (1998), "הבוטלג של ברוך" (2010) ו"בין שמיים לארץ" (2017).

בעקבות החשיפה לה זכה השיר "לראות את הפנים" הזמין המפיק סולו יורמן את פרידלנד לכתוב שיר לאלבום של גלי עטרי "צעד אחד לפני הנהר". השיר "מקיץ אל חלום", שיצא לאור ב-1988, זכה להצלחה גדולה ובעקבותיו הוזמן פרידלנד לכתוב שירים לאמנים נוספים[1]. במשך השנים כתב פרידלנד עשרות פזמונים ולחנים לשירים של אמנים רבים. בנוסף כתב פתיחים ושירים לתוכניות רדיו וטלוויזיה רבות.

בשנת 1989 כתב שני שירים לאלבום הראשון של דפנה דקל, בנוסף הוציאה לאור דפנה דקל, יחד עם תופעת דופלר, את הסינגל "זמנים משתנים"[4]. באותה שנה גם כתב את השיר "זאת השתיקה" לאלבום "הדרך אלי" של עדנה לב. אחר כך כתב והלחין את רוב השירים באלבום "קרוב ללב" של דורון מזר, יחד עם שותפו לתופעת דופלר ירון ניב (ניסימוב)[5].

בשנת 1990 העלה פרידלנד אופרת רוק שכתב וביים יחד עם אילן ברק בשם "סקסודוס", בשבוע התיאטרון המקורי בתיאטרון הסימטה[6]. ב-1992 עלתה האופרה שוב בפסטיבל ערד, בהפקה מוזיקלית של גלעד עצמון, יחד עם להקת תערובת אסקוט[7].

בשנת 1991 כתב את השיר "ארץ נהדרת" לאילנית ואת מילות השיר "בואו נשתגע" עבור אורנה ומשה דץ.

בשנת 1992 היה שותף לכתיבת השירים באלבומם של להקת הרידינג ג' ובהם השיר "מנגנת באך"[8].

בשנת 1995 הקים פרידלנד את חברת התקליטים העצמאית "זיקידיסק", שבמסגרתה הוציא את אלבומיה של "תופעת דופלר". במהלך השנים כתב והלחין ג'ינגלים לחברות מסחריות רבות, בהן "בזק", "עלית", "דן" ו"ריבוע כחול - ישראל".

בשנת 2000 השתתף בשיר "יותר מחבר" של סאבלימינל, שנכלל באלבום "האור מציון".

בשנת 2013 הופיעה "תופעת דופלר" עם מני בגר והוציא לאור שיר משותף בשם "מגיהנום לגן עדן".

בשנת 2014 החל לעורך ולהגיש את תוכנית המוזיקה הלילית "עטלפים" ברדיו 88FM[9].

החל משנת 2022 מופיע כסולן עם להקת שליחי הבלוז.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשוי ואב לשני ילדים, מתגורר בכפר סבא. היה נשוי לאחותו של המוזיקאי ירמי קפלן והם גם שיתפו פעולה מספר פעמים במשך השנים[10].

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרידלנד הוא זוכה פרס אקו"ם לשנים 1999 ו-2000. בנוסף, שימש כחבר מועצת אקו"ם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]