אוברטו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוברטו
Oberto, Conte di San Bonifacio
מלחין ג'וזפה ורדי
ליברטיסט טמיסטוקלה סולרה
מספר מערכות 2
זמן התרחשות העלילה 1228
שפה איטלקית
שנה 1839
מקום התרחשות העלילה צפון איטליה
תפקידים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוברטו (שם מלא באיטלקית: Oberto, Conte di San Bonifacio) היא אופרה בשתי מערכות מאת המלחין ג'וזפה ורדי, ללברית מאת טמיסטוקלה סולרה, המבוססת על לברית של אנטוניו פיאצה, שנקראה ככל הנראה "רוצ'סטר".

זוהי האופרה הראשונה של ורדי, אותה הלחין במשך ארבע שנים. הופעת הבכורה התקיימה ב-17 בנובמבר 1839, בתיאטרון לה סקאלה במילאנו. הצלחת האופרה הייתה "סבירה", ועל כן הזמין מנהל הלה סקאלה, ברתולומאו מרלי עוד 2 אופרות מורדי.

האופרה לא זכתה להצלחה בינלאומית רחבה, והיא מוצגת לעיתים נדירות. בלונדון בוצעה לראשונה בגרסה קונצרטנטית רק בשנת 1965, ובגרסה בימתית מלאה רק ב-1982. בארצות הברית הוצגה לראשונה האופרה בשנת 1978 בתיאטרון אמאטו בניו יורק. ב-2001 ו-2007, ביצעו 3 חברות אופרה את אוברטו במסגרת תוכנית לביצוע כל האופרות של ורדי לפני 2013 (מאה שנה לפטירתו).

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע: בקרב בין אוברטו, הדוכס מסן בוניפאצ'ו, וצבאו של ריקרדו מסאלינגוארה שהונהג בידי אצלינו דה רומאנו, נוצח אוברטו שנמלט למנטובה. בתו לאונורה, פותתה על ידי ריקרדו וננטשה על ידו. ריקרדו עומד להנשא לאחותו של אצלינו, קוניצה. לאונורה בדרכה לבאסאנו להתעמת עם ריקרדו ביום חתונתו.

מערכה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה ראשונה - בשדות על יד באסאנו

ריקרדו מתקבל על ידי מקהלה כאשר הוא עומד להיכנס לטירת אצלינו. הוא שר בשמחה על קרבתו ואהבתו לקוניצה. הקהל נכנס לטירה. לאונורה מגיעה ונשבעת לנקום את נטישתה, על אהבתה, ולהחזיר לעצמה את אותם ימים אבודים. היא עוזבת לכיוון הכפר.

תמונה שנייה - אי שם ליד טירת באסאנו

אוברטו, שמח להיות שוב בארץ מולדתו, אך מודאג מכוונותיה של לאונורה. לאונורה מגיעה למקום והשניים נפגשים ומתאחדים שוב אב וביתו. דאגתו של אוברטו הופכת לשמחה, והשניים מטקסים עצה כיצד לחבל בחתונה.

תמונה שלישית - חדר בארמון אצלנו

מקהלה שרה לכבוד צאת הכלה. כאשר קוניצה נמצאת לבד עם ריקרדו היא מביעה חשש במקום להביע את אהבתה אליו. אחרי שהזוג עוזב את המקום. נכנסת לאונורה, אימלדה פוגשת בה ושואלת למעשיה. לאונורה מספרת לאימלדה כי אביה אוברטו גם הוא נמצא, וכאשר הוא נכנס, היא מספרת לה על בגידתו של ריקרדו בה. אימלדה נעתרת לבקשתם ומסכימה לסייע בתוכנית. אימלדה מחביאה את אוברטו, ומזמינה את ריקרדו ושאר האורחים להצטרף אליה. כאשר הם נכנסים, אימלדה מציגה את לאונורה המאשימה את ריקרדו בחוסר נאמנות. תשובותיו של ריקרדו נגד לאונורה, מרגיזות את אוברטו שנכנס לחדר ממחבואו ומאתגר את ריקרדו לדו-קרב.

מערכה שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה ראשונה - חדרה של קוניצה

קוניצה ואימלדה נמצאות בחדר, כאשר המשרת מודיע כי ריקרדו מבקש לשוחח עם אימלדה. קוניצה מקוננת על אהבתה האבודה(Oh, chi torna l'ardente pensione), אך מורה לאימלדה לומר לריקרדו לחזור ללאונורה, כשהיא בטוחה שעשתה את ההחלטה הנכונה (Piu che i vezzi e lo splendore).

תמונה שנייה - מקום בקרבת גני הארמון

אנשי החצר מביעים הזדהות עם צרתה של לאונורה. אוברטו מגיע ממתין ליריבו, ומכריז על רצונו בנקמה. אנשי החצר מנסים להרגיע אותו בטענה שקוניצה נוטה לטובתו בעניין, וכי אין לו מה לחשוש מריקרדו, אך אוברטו עדיין מתרכז במחשבות הנקם. ריקרדו מגיע והשניים מתחילים להילחם, אך מופסקים כאשר קוניצה ולאונורה מופיעות. קוניצה מתעקשת שריקרדו יודה בבגידתו וישא את לאונורה לאישה. אוברטו, המתכוון להמשיך להילחם בריקרדו, סוחט ממנו הבטחה להפגש ביער להמשך העימות. מאחורי הקלעים ניתן לשמוע את המשך הדו-קרב, ואז מופיע ריקרדו המכיר בכך שהרג את אוברטו, ונמלא חרטה על כך. קוניצה ואימלדה נכנסות ומספרות כי לאונורה משתטחת בחוסר אונים על גופת אביה המת. ריקרדו בורח ומשאיר מכתב כי יצא לגלות וכי הוא מותיר את כל רכושו ללאונורה, אך לאונורה ביאושה מחליטה להיות נזירה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוברטו בוויקישיתוף