קרב לניאנו (אופרה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרב לניאנו
La battaglia di Legnano
מלחין ג'וזפה ורדי
ליברטיסט סלבטורה קמאראנו
מספר מערכות 4
זמן התרחשות העלילה 1176
שפה איטלקית
שנה 1849
מקום התרחשות העלילה צפון איטליה
תפקידים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרב לניאנו (איטלקית: La battaglia di Legnano) היא אופרה בארבע מערכות מאת המלחין ג'וזפה ורדי ללברית מאת סלבטורה קמאראנו, המבוססת על המחזה "קרב טולוז" (La Bataille de Toulouse) מאת ז'וזף מרי. הצגת הבכורה הייתה ב-27 בינואר 1849, בתיאטרון ארגנטינה ברומא.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה ראשונה - מילאנו, בסמוך לחומות העיר

אריגו, לוחם צעיר שנחשב כמת לאחר שנפצע קשות בעבר, מתייצב עם הכוחות הלומברדיים שהתאספו כדי לצאת נגד פרידריך ברברוסה, הקיסר הגרמני. אריגו מזכיר איך אימו חבשה את פצעיו כאשר הוזנח לדמם למוות, כיצד החלים, וכעת לפני שהוא עוזב הוא חפץ לראות שוב את אהובתו לִידה. ידידו של אריגו, רולנדו, מנהיג הכוחות ממילאנו מגיע ולהפתעתו הרבה מזהה את אריגו, השניים מתחבקים. הלוחמים נשבעים להגן על מילאנו בפני העריצים.

תמונה שנייה - סמוך לסוללות המגן

לידה, אשת רולאנדו, מדוכאת בגלל המלחמה הנמשכת. אסיר גרמני, מרקוואלדו, שזכה לאמונו של רונאלדו ולמידה מסוימת של חופשיות, מבטא את אהבתו ללידה, אך היא חשה בחילה מהרעיון. לידה שומעת שבעלה חוזר הביתה עם לא אחר מאשר אריגו. כאשר הם מופיעים, ברור כי אריגו כועס בנוכחותה. רולנדו נענה לקריאה, עוזב אותם לבד, ולידה מנסה להסביר לאריגו כי אביה שכנע אותה להתחתן עם רולנדו מאחר שכולם חשבו כי אריגו מת. בכנותו אותה "בלתי נאמנה", אריגו ממהר מהמקום, מתאוה למות בקרב.

מערכה שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית העירייה של העיר קומו

נכבדי העיר מתאספים לשמוע את החדשות בדבר התנאים בהם נאלצה מילאנו להיכנע בפני הכובשים. אריגו ורונאלדו נכנסים, ומודיעים כי צבא חדש חדר מהצפון, הם דורשים את עזרת העיר קומו בטענה כי היא המפרידה בין הכובשים למילאנו, בתקווה כי העיר קומו תיחלץ לטובת העניין האיטלקי. לפתע ברברוסה עצמו נכנס ומכריז על עצמו כ"ייעודה של איטליה". חייליו כיתרו את העיר קומו, ויעדם הבא הוא מילאנו. הוא דורש מאריגו ורונאלדו לשוב אל מילאנו ולארגן את הכניעה.

מערכה שלישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה ראשונה - בזיליקת סנט אמברוג'ו, מילאנו

אריגו מצטרף למסדר "אבירי המוות", קבוצה שנשבעה להילחם עד מוות למען איטליה, ולא להיכנע או ליפול בשבי. הנוכחים מתאחדים בשבועה להגן על איטליה.

תמונה שנייה - טירת רולנדו

השמועה על אריגו החובר לאבירי המוות מגיעה אל לידה, היא מנסה ליצור עמו קשר באמצעות מסר שהיא שולחת באמצעות המשרתת שלה, אימלדה. כאשר אימלדה עומדת לצאת, רונאלדו מופיע כדי להפרד מאשתו ובנו, ודורש מאימלדה להביא אליו את בנו. אימלדה מחביאה את במהירות את ההודעה המיועדת לאריגו, ויוצאת מהמקום. רונאלדו מספר ללידה על תחושות הנאמנות שלו למולדת, ומבקש ממנה לגדל את בנו עם אהבה למולדת.

רונאלדו, שאינו יודע על הצטרפות אריגו לאבירי המוות, מזמן את אריגו אליו ומבקש ממנו להגן על אשתו ובנו אם יהרג בקרב. לאחר שאריגו עוזב, מגיע מרקוואלדו, ואומר לרונאלדו כי כבודו נבגד - מרקוואלדו שמצא את ההודעה הסודית של לידה אל אריגו מראה אותה לרונאלדו הזועם, שנשבע לנקום את כבודו.

תמונה שלישית - חדר במגדל

אריגו נמצא לבדו, כשלפתע נכנסת לידה, שלא שמעה ממנו תגובה על ההודעה. הם מתוודים על אהבתם ההדדית, אך אריגו מספר ללידה כי לא קיבל שום הודעה מלידה. רונאלדו מנסה לפרוץ לחדר, לידה מסתתרת במרפסת המגדל. כאשר רונאלדו פורץ לחדר, הוא מאשים את אריגו בהצטרפות לאבירי המוות. רונאלדו פותח את הדלת למרפסת ומגלה את לידה. הגברים מתעמתים, ולידה מכריזה כי היא האשמה. רונאלדו בזעמו יוצא מהמרפסת בעודו נועל את השניים על המרפסת. רונאלדו מוביל את חילותיו בהגנה על מילאנו בעוד אריגו רק צופה מהמרפסת. אריגו לא מסוגל להשלים עם זה, ובמעשה מסוכן מצליח לזנק מן המרפסת אל הלחימה, מותיר את לידה הנואשת.

מערכה רביעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיכר במילאנו

הנאספים בכיכר שרים לכבוד הניצחון. אימלדה מרגיעה את לידה, בידיעה כי אריגו נראה כשהוא יוצא מזירת הקרב. לידה מתפללת לשלום שני הגברים. המנון ניצחון נשמע, קצינים המגיעים למקום מכריזים כי ברברוסה נהרג בידי אריגו. לפתע נכנסים אבירי המוות כשהם נושאים את אריגו הגוסס בידיהם. רונאלדו ניגש לאריגו, הנשבע לו כי לידה חפה מכל פשע, ובנשימתו האחרונה אומר: "איטליה ניצלה!".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרב לניאנו בוויקישיתוף