אופנה במדינות המערב בשנות ה-90 של המאה ה-20

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אחד מהטרנדים הבולטים ביותר בתחום האופנה בשנות ה-90 היו חולצות פלנל בסגנון שלבשו אמני מוזיקת הגראנג' במהלך העשור

במשך רוב העשור האופנה במדינות המערב בשנות ה-90 של המאה ה-20 הוגדרה על ידי חזרה לאופנה מינימליסטית,[1] בניגוד למגמות המתוחכמות של שנות השמונים. האופנה מזוהה לרוב עם גזרה נקייה, זיקוק צורני, ומיעוט בפרטים.

העלייה בפופולריות של מוזיקת הגראנג' והרוק האלטרנטיבי בתחילת העשור השפיעה רבות על האופנה הפופולרית לאורך העשור, ומזווית האופנה, המילה "גראנג'" מתארת סגנון בלתי-מוקפד ובלתי-מתואם במתכוון, שהיוותה ניגוד גמור להופעתם המצוחצחת יחסית של להקות גלאם מטאל של שנות השמונים.

מגמות בולטות בעולם המערבי היו העלייה בפופולריות של קעקועים,[2] ופירסינג. שנת 1993 היא שנה של פריצת דרך של תופעת הפירסינג אל המיינסטרים, בזכות שילוב נסיבות של ידוענים ודוגמניות אשר הופיעו עם פירסינגים שונים, כמו פירסינג הטבור שהיה אופנתי במיוחד בתקופה זו, וזכייתו של הוידאו-קליפ "Cryin'" של אירוסמית' - בו הוצגו פירסינג בטבור - כקליפ השנה של MTV, והפך את התופעה הרחבה לנפוצה.

בשל הזמינות המוגברת של האינטרנט[3] והטלוויזיה בלוויין ברחבי העולם האופנה הפכה גלובלית יותר[4] והומוגנית יותר מאי פעם בסוף שנות התשעים[5] ובתחילת העשור הראשון של המאה ה-21.[6][7]

כמה מדוגמניות האופנה המובילות בשנות ה-90 כללו בין היתר את לינדה אוונג'ליסטה, נעמי קמפבל, אווה הרציגובה, נדיה אוורמן, כריסטי ברינקלי, כריסטי טרלינגטון, קייט מוס, קרלה ברוני, הלנה כריסטנסן, קלאודיה שיפר, סטפני סימור, מילה יובוביץ', וטיירה בנקס.

אופנת צעירים בשנות התשעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופנת הגראנג'[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד מהאופנות הבולטות ביותר בשנות ה-90 הייתה אופנת הגראנג' שהפכה פופולרית ב-1992. אופנת הגראנג' הושפעה בעיקר ממוזיקת הגראנג' שהפכה פופולרית במהלך 1992 הודות להצלחת להקת נירוונה והלהיטים שהיא הוציאה באותה העת, כמו "Smells Like Teen Spirit". העלייה בפופולריות של אופנת הגראנג' אופיינה בעיקר בלבישת חולצות פלנל משובצות, מכנסי ג'ינס כחולים.

אופנת הגראנג' הובילה גם לעלייה בפופולריות של מגפי דוק מרטינס, ונעלי אולסטאר. כמו כן, בהשראת אופנת הגראנג' נערים רבים גידלו שיער ארוך. אופנת הגראנג' נשארה פופולרית עד 1994.[8][9]

אופנת ההיפ הופ[עריכת קוד מקור | עריכה]

סצנת ההיפ הופ והראפ השפיעה על מגמות אופנה רבים במהלך העשור. צעירים רבים החלו ללבוש כובעי בייסבול לאחור. נעלי ספורט גבוהות הפכו פופולריות, ובמיוחד נעלי אייר ג'ורדן של נייקי.

צבעי ניאון[עריכת קוד מקור | עריכה]

האופנה הדומיננטית בקרב בני נוער בתחילת שנות התשעים הייתה מאופיינת בשימוש בצבעי ניאון. לבגדים עם צבעי ניאון היה קונוטציה של קיץ, גלישה, וחוף. חמשת צבעי הניאון היו כחול, ירוק, כתום, ורוד וצהוב. בגדים עם צבעי ניאון היו פופולריים במיוחד בקרב בני נוער, אך חולצות ומכנסיים עם צבעי ניאון היו גם פופולריים בקרב גברים רבים בעולם המערבי. בגדים עם צבעי ניאון כללו חולצות טריקו, גרביים, שרוכים, סקראנצ'י לשיער, ופאוצ'ים.

מגמות אופנה נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פירסינג[עריכת קוד מקור | עריכה]

פירסינג בטבור הפך אופנתי בסביבות שנת 1993 בקרב נערות ונשים בעולם המערבי. בעקבות כך הייתה עלייה בפופולריות של חולצות בטן שהותירו את הבטן חשופה על מנת שהטבור יהיה חשוף. סוגים אחרים של פירסינג הפכו פופולריים בהמשך העשור.

תסרוקות בשנות התשעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תסרוקות נשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיער המסולסל עם הנפח שהיה פופולרי בשנות ה-80 בקרב נשים רבות חדל באופן הדרגתי להיות פופולרי והוחלף בהדרגה בשיער ארוך וישר, ולעיתים קרובות עם פוני. תספורת המאלט נשארה פופולרית עד סביבות שנת 1992. בסתיו 1994 התספורת החדשנית של הדמות רייצ'ל גרין בעונות הראשונה והשנייה של הסדרה "חברים" הפכה למודל לחיקוי בקרב מיליוני נשים ברחבי העולם ונחשבת לתספורת המבוקשת ביותר בהיסטוריה; דווח כי קרוב ל-11 מיליון נשים הסתפרו באותו סגנון. התופעה כונתה "תספורת רייצ'ל" או "הרייצ'ל".[10]

תסרוקות גברים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תסרוקות גברים פופולריות בתחילת שנות התשעים כללו בין היתר שיער וילונות (אנ'), תספורת מאלט, ושיער עם זנב סוס היו פופולריים.

באמצע שנות התשעים היו מספר טרנדים בקרב תספורת גברים - עבור גברים צעירים רבים הפכה "תספורת יוליוס קיסר" פופולרית. סגנון זה הפך פופולרי בעיקר משום שהדמות אותה גילם ג'ורג' קלוני בתוכנית הטלוויזיה המצליחה ER הייתה תספורת זו.[11] בעוד שלבני נוער מרדנים יותר היה שיער ארוך יחסית בהשפעת אופנת מוזיקת הגראנג'.

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונות שמציגות מגמות בולטות באופנה במהלך העשור

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1990s Minimalism
  2. ^ "Bad fads: Tattoos". אורכב מ-המקור ב-2011-11-28. נבדק ב-2011-11-30.
  3. ^ Popsugar insights
  4. ^ Globalization of fashion
  5. ^ Globalisation of fashion
  6. ^ A window into globalization
  7. ^ Fashioning globalization
  8. ^ "Fashion and Dress: Year In Review 1994". נבדק ב-17 במרץ 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ "1994 Fashion Hits & Misses". נבדק ב-17 במרץ 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ "Jennifer Aniston Biography". People. ארכיון מ-28 בפברואר 2011. נבדק ב-6 באפריל 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "George Clooney's Hair Evolution". נבדק ב-30 בנובמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)