איחוד הארגונים היהודים באירופה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איחוד הארגונים היהודים באירופה
European Jewish Association
סמל הארגון
סמל הארגון
פעילות הגנה על האינטרסים של יהודי אירופה, חיזוק הזהות היהודית באירופה ושיפור תדמית ישראל באירופה
תחום ארגון ללא מטרות רווח
מדינה בלגיהבלגיה בלגיה
משרד ראשי בריסלבריסל בריסל, בלגיה 13°22′37″N 52°31′18″E / 13.3770184°N 52.5215983°E / 13.3770184; 52.5215983
סניפים בלגיה, ישראל, פריז, לונדון, ברלין, רומא, קרואטיה, הולנד
מקום פעילות אירופה
מייסדים הרב מנחם מרגולין
יושב ראש הרב מנחם מרגולין
מנכ"ל יורגוס פאפדקיס
אנשי מפתח הרב מנחם מרגולין, טל רבינא, יורגוס פאפדקיס
תקופת הפעילות 2007–הווה (כ־17 שנים)
מוטו The Jewish Voice of Europe - הקול היהודי של אירופה
https://ejassociation.eu/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איחוד הארגונים היהודים באירופהאנגלית: European Jewish Association; ידוע בראשי תיבות: EJA) הוא ארגון מייצג של קהילות וארגונים יהודים אורתודוקסים באירופה.

ממקום מושבו של הארגון, למול מוסדות האיחוד האירופי בבריסל שבבלגיה, מפעיל הארגון ומתאם עשייה במאות קהילות יהודיות ברחבי אירופה וביותר מעשרים ארגונים יהודים שונים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגון נוסד בשנת 2007 על ידי הרב מנחם מרגולין. רוב פעילויותיו של הארגון מתבצעות ממשרדיו הראשיים בבריסל. האגודה פועלת ממשרדים במדינות נוספות בעולם.

הארגון רשום כעמותה ללא מטרות רווח (ASBL) בבלגיה, ונמצא בפנקס השקיפות של ארגוני לובינג מוסמכים המוחזקים על ידי המוסדות האירופיים.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגון עוסק בסיוע לקהילות יהודיות באירופה, ומספק להם תמיכה תורנית וביטחונית, תוכניות חברתיות וחינוכיות, ומזון כשר, בעיקר בחגי ישראל.

הארגון פועל להעלאת המודעות וקידום מאבק חוקי וציבורי באנטישמיות. במסגרת זו יזם האיגוד את תוכנית "עשרת הדיברות של ה-EJA למיגור האנטישמיות" הכוללת:

  • עידוד והדגשת החשיבות למדינות האיחוד האירופי, ששמירה על זכותם של יהודים במדינות השונות לחיות על פי אמונתם, היא זכות יסוד של האיחוד האירופי.
  • קידום יוזמות חינוכיות להטמעה בתוכניות ממלכתיות, המדגישות כי אין לאנטישמיות מקום באירופה המודרנית והסובלנית.
  • הקצאת תקציב מהאיחוד האירופי, ועידוד המדינות החברות להקדיש תקציב לתחזוקה ותמיכה של מוסדות חינוך יהודיים.
  • עידוד מדינות האיחוד לתמוך בביטחון המוסדות והבניינים היהודיים, ולהגביר את התמיכה בעת מתיחות מוגברת.
  • לחץ על רשתות חברתיות לפעול באופן מהר ותכליתי יותר למניעת תוכן שנאה, ולהשתת עונשים חמורים וכספיים כאשר תוכן כזה מתפרסם.
  • על מדינות האיחוד לפעול נגד ארגונים או קבוצות המקדמים או תומכים באנטישמיות על פי הגדרת IHRA.
  • התניית קבלת מימון מהאיחוד האירופי בהתחייבויות למאבק בגזענות, אנטישמיות ואפליה.
  • על מדינות שטרם מינו נציב מיוחד למאבק באנטישמיות לעשות זאת בהקדם, ובנוסף להקים ועדות רשמיות לניטור ומלחמה באנטישמיות בפרלמנטים הלאומיים.
  • הקמה ומיסוד של אמצעי הגנה משפטיים נגד BDS ברמה הפאן-אירופית והמדינתית.
  • החלת איסור על מכירת מזכרות נאציות במכירות פומביות וברשת לאנשים פרטיים או לגופים שאינם מעורבים ישירות במתקני חינוך כגון אוניברסיטאות או מוזיאונים.

כחלק מהתוכנית, יזם האיגוד הקמה של קבוצות עבודה פרלמנטריות במוסדות האיחוד האירופי ובפרלמנטים ברחבי אירופה להנעת התהליך ולקידום חקיקה בנושא.

מאבק במכירות מזכרות נאציים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגון עומד בראש המאבק נגד המכירות הפומביות של מזכרות נאציות, בפן הציבורי על ידי העלאת המודעות העולמית לתופעה ובפן המשפטי על ידי קידום חקיקה בנושא.[1][2][3]

שימור זיכרון השואה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האיגוד פעיל מאוד בתחום בשימור זיכרון השואה. הוא מקדם תוכניות חינוכיות בנושא המאבק באנטישמיות ומדי שנה יוזם משלחות של מאות שרים, חברי פרלמנט ודיפלומטים אירופאים לכנסי זיכרון במחנות השמדה ומחנות ריכוז ברחבי היבשת.[4] מדי שנה מפעיל האיגוד את קמפיין הרשתות החברתיות - האשטאג NotOnMyWatch# (בעברית - "לא במשמרת שלי") המתקיים ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה, ובמסגרתו מאות נרות זיכרון מופצים בקרב ראשי מדינות, שרים, חברי פרלמנט ואישי ציבור, מודלקים ומצולמים תחת ההאשטאג.[5]

תמיכה בקהילות יהודיות באירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגון מפעיל שורה של פרויקטים לסיוע לקהילות יהודיות באירופה לשמירה וקיום אורח חיים יהודי הכוללים תמיכה ביטחונית, חלוקת סלי מזון כשר, הקמת בתי כנסת ומקוואות, ותוכניות חינוכיות.

מטרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז כינונו בשנת 2007, מתמקדות מטרותיו של הארגון בשלוש זירות מרכזיות:

  1. הגנה על האינטרסים של יהודי אירופה, באמצעות קשרי ממשל, תקשורת ומערכת המשפט. הארגון הוביל את הפעילות פוליטית, המשפטית והציבורית לביטול חקיקות ופסיקות בתי משפט באירופה שביקשו לאסור קיום אורח חיים יהודי במדינות אירופיות - למשל, ביצוע ברית מילה[6][7] ושחיטה כשרה.[8] החלטות שלולא שונו עלולות היו להיות בעלות השלכות מרחיקות לכת על חיי היהודים באירופה כולה. כך בגרמניה, בהולנד, בפולין ובמדינות נוספות. הארגון מתנהל מדי יום הן במוסדות האיחוד האירופי והן במדינות אירופה, תוך שיתוף פעולה מלא עם הארגונים היהודיים האחרים, גורמי ממשל ישראלים ובסוגיות הכשרות אף עם ארגוני דת מוסלמים ברחבי אירופה.
  2. חיזוק הזהות היהודית באירופה, באמצעות פרויקטים חינוכיים ותרבותיים, סיוע לקהילות יהודיות והכשרת מנהיגות רוחנית ונשית, בין היתר באמצעות הארגונים השותפים לו ברחבי העולם.
  3. שיפור התדמית של מדינת ישראל באירופה: לנוכח האנטישמיות הגואה באירופה, הוקמו בשנת 2012 שני ארגונים הפועלים לקידום ענייניה של ישראל מול חברי הפרלמנט האירופי, בכירי מוסדות האיחוד האירופי וידוענים שונים ברחבי אירופה. מאז הקמתם, הארגונים אירחו בישראל מאות פרלמנטרים, פרשנים, כתבים ועורכים בכירים ממגוון מדינות באירופה. מאות עורכים וכתבים אירופאים משתתפים בתדרוכי הארגון בבירות אירופה השונות עם פוליטיקאים ועיתונאים ישראלים. באמצעות אתר האינטרנט שלו והרשתות החברתיות, מפיץ הארגון חומר על ישראל והמזרח התיכון ליותר מ-3,500 פרלמנטרים ואנשי תקשורת בכירים.

ארגונים שותפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם מספר ארגונים שותפים לאגודה היהודית האירופית, להם יעדים דומים ברחבי היבשת. ארגונים אלו תורמים למען מגוון רחב של פעילויות:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]