פיד"ה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איגוד השחמט העולמי
FIDE
ענפי ספורט שחמט
תחום השיפוט בין-לאומי
מיקום המטה אתונה, יוון
נשיא רוסיהרוסיה ארקדי דבורקוביץ'
יושב ראש ארקדי דבורקוביץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
מנכ"ל ישראלישראל אמיל סוטובסקי
תאריך ייסוד 1924
מקום ייסוד פריז, צרפת
מספר חברות 158
www.fide.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיד"הצרפתית: Fédération Internationale des Échecs‏, בראשי תיבות: FIDE, בתרגום לעברית: איגוד השחמט העולמי) הוא ארגון בין-לאומי שנוסד כדי לאחד מספר איגודים לאומיים של שחמט שהיו בעולם. נוסד בפריז, צרפת ב-20 ביולי 1924.

פיד"ה מגדירה את מד הכושר של השחקנים. מזמן לזמן מתפרסם אלבום תמונות של בעיות השחמט הטובות ביותר, וכן מוענקים תארים של אמן הפיד"ה (FIDE Master או בקיצור FM), אמן בין-לאומי (International Master או בקיצור IM) ורב-אמן בין-לאומי (Grand Master או בקיצור GM) - דרגות כלליות (הפתוחות לגברים ונשים) ודרגות לנשים בלבד.

ב-1993 פרש אלוף העולם גארי קספרוב מהאיגוד והקים ארגון מתחרה - PCA‏ (Professional Chess Association). כך נוצר מצב שבו היו שני אלופי עולם - אחד של פיד"ה ואחד של PCA. הארגון קרס לאחר זמן לא רב, וגם ארגון שהקים קספרוב לאחר מכן, WCA, לא החזיק מעמד כלכלית, וכיום פיד"ה הוא עדיין האיגוד המרכזי לשחמט בעולם.

חברים מייסדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברים מייסדים היו: אישטוואן אבוני (הונגריה), רוברטו גראו (ארגנטינה), יון גודז'ו (רומניה), פלורנציאנו מארוסי (איטליה), מארק ניקולט (שווייץ), יעקב מ. אובדיה (יוגוסלביה), פנלבר אי זמורה (ספרד), פרנסיס הובר רולינס (בריטניה הגדולה), אלכסנדר רואב (הולנד), קרל סקאליצ'קה (צ'כוסלובקיה), סטיבן פרנסיס סמית (קנדה), איזאק טובין (פולין), אנטול טשפורנוף (פינלנד), פייר וינסנט (צרפת), ליאון וולטנס (בלגיה). אלכסנדר רואב מהולנד נבחר לנשיא הראשון.

נשיאי פיד"ה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנים נשיא
19241949 אלכסנדר רואב
19491970 פולקה רוגרד
19701978 מקס אויבה
19781982 פרדריק אולפסון
19821995 פלורנסיו קמפומאנס
19952018 קירסן איליומז'ינוב
2018 - ארקדי דבורקוביץ'

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]