וריאציות של משחק השחמט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

למשחק השחמט המציאו גרסאות רבות ומגוונות המתבססות על חוקי השחמט (ובייחוד חוקי תזוזת הכלים), אך נוספו בהם חוקים מיוחדים על מנת לתבל את המשחק בחריפות וליצור אפשרויות חדשות ומעניינות.

רוב הווריאציות הן מהסוגים הבאים:

  1. לוח שונה, או סידור שונה של הכלים
  2. שימוש בכלי שחמט אגדתיים
  3. שינוי חוקי הכאה, תזוזה, מטרת המשחק וכו'
  4. משבצות בעלות חשיבות מסוימת

שחמט לשלושה (אנ')[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחמט לשלושה

במשחק זה משחקים שלושה שחקנים - שצבעי הכלים שלהם הם לבן, שחור ואדום. על פי רוב, הלוח הוא בעל צורת משושה ומורכב מ-96 משבצות. וריאציה נוספת שנגזרה מתוך השחמט לשלושה היא שחמט 360.

שחמט לארבעה (אנ')[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחמט לארבעה

במשחק זה משחקים ארבעה שחקנים - שצבעי הכלים שלהם על פי רוב הם שחור, לבן, אדום וכחול. בשחמט לארבעה ניתן ליצור בריתות בין שני שחקנים.

שחמט כפול (אנ')[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחמט כפול

בשחמט כפול משחקים על לוח בגודל 16 על 12, המכיל שני "מגרשים" של 8 על 12 (לכל צד יש שני מלכים, שתי מלכות, ארבעה צריחים, ארבעה פרשים, וכו'). המשחק נגמר כשלפחות אחד מהמלכים נמצא במט. חוקים נוספים הם, שמכיוון שחצי מגרש נגמר בשורה 6, הרגלי יכול להגיע לשורה זאת בצעד אחד, וגם שמלך יכול לבצע הצרחה רק בחצי שלו על המגרש.

שחמט זוגות (bughouse)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שחמט זוגות
משחק שחמט זוגות

מוכר בישראל גם כזוגיות ושחמט שוודי. שחמט זוגיות הוא מאוד פופולרי בישראל, ולמעשה, הוא מהווה שחמט השתלות בשני לוחות. בשביל המשחק דרושים ארבעה שחקנים, שני לוחות ושני שעוני-שחמט. מתחלקים לזוגות ויושבים זה ליד זה, כאשר בני-הזוג משחקים בצבעים צולבים (כלומר: האחד משחק בשחור, ובן-הזוג שלו משחק בלבן).

במשחק זה, כל כלי שמוכה מועבר לשותף של המכה, והוא יכול להשתילו בתורו, לפי חוקי ההשתלות שיפורטו לקמן. עתודת הכלים של כל שחקן צריכה להישמר בקרבת הלוח כך שכל השחקנים יוכלו לראות את רזרבת הכלים של כולם.

יש להחליט מהו היקף ההתייעצויות המותר בין שני השחקנים, כאשר הכול מסכימים שמותר לבקש מהשותף להשיג כלים ספציפיים. ניצחון במשחק מתרחש כאשר

  • הונחת מט באחד הלוחות - בדרך כלל לא ניתן להנחית מט מרחוק, אלא אם בלוח השני נגמרו הכלים שהכאתם תאפשר לחסום את האיום, או בשח כפול.
  • ליריב נגמר הזמן (והוכרז שנגמר לו הזמן על ידי אחד מארבעת השחקנים).
  • אחד השחקנים נכנע.
  • מצב שבו היריב "עצור" והזמן לרעתו - ראו פירוט בהמשך.

לפעמים נוצר מצב בו היריב נמצא במצב של מט בלתי נמנע בתוך מספר מהלכים עם או בלי השתלות. במצב כזה אומרים שהוא "עצור", משום שאם ישחק - יונחת עליו מט. ותקוותו היחידה היא ששותפו ינצח בטרם ייגמר לו הזמן. בן זוג שהגיע למצב "עצור", נתון לחסדי השעון ועל כן שותפו חייב לנצח לפני שיגמר הזמן. שחקן המצוי בסכנת מט אותה יכול למנוע רק על ידי השתלת כלי שאינו ברשותו הוא "עצור בלי כלים", כלומר אין לו מסע חוקי, והוא חייב להמתין עד שיקבל משותפו כלים להשתלה.

שחמט השתלות (crazyhouse)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שחמט השתלות
שחמט השתלות. האפשרות להשתיל כלים הופכת את המשחק לחריף במיוחד, כפי שנראה בקרב לעיל. הקרב מבוסס על משחק אמיתי שהתרחש בשרת FICS.

במשחק שחמט זה, כאשר שחקן מכה כלי של היריב, הוא עובר אליו ל"בנק" והוא רשאי להשתילו על הלוח - ככלי שלו, במקום לבצע מסע.

חוקי ההשתלות הם כדלקמן:

  • השתלה נחשבת כמסע.
  • מותר להשתיל כלי רק בערוגה ריקה.
  • אסור להשתיל רגלים בשורה הראשונה או האחרונה.
  • בחלק מהגרסאות אסור להשתיל כלי כך שינחית מט.

רגלים שהוצבו יכולים להכתיר בהגיעם לשורה השמינית, אך חוזרים להיות רגלים לאחר שהוכו.

בשחמט השתלות הכלים החזקים ביותר הם הפרש, הרגלי והמלכה. הפרש חזק כיוון שאי-אפשר לחסום אותו (אפילו באמצעות השתלה) ובגלל יכולתו להכות כלים שלא הוצבו כראוי. כוחם של הרגלים נובע דווקא מנחיתותם - ביכולתם ליצור טריז בלב מחנה האויב או לבצר את מחנך, מאחר שלרוב לא משתלם ליריב להקריב כלי כבד כדי להכותם.

שחמט השתלות הוא משחק דינמי וחריף, והוא פופולרי בעיקר באינטרנט ובמחשב.

שחמט מלך הגבעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשחמט מלך הגבעה (king of the hill) הצד המנצח הוא מי שמצליח להביא את המלך שלו ראשון למרכז הלוח (לאחת מהמשבצות ד4, ה4, ד5, ה5) ולכן המלך יותר חזק בו מבשחמט סטנדרטי. בנוסף, בווריאציה הזו, כמו בשחמט סטנדרטי, אפשר לנצח גם באמצעות מט. בניגוד לשחמט סטנדרטי, אם לכל אחד מהשחקנים נשאר רק המלך אין זה תיקו מכיוון שהשחקן שהמלך שלו יותר קרוב למרכז הלוח או שתורו לשחק בעמדה שבה שני המלכים שווים זה לזה במרחק שלהם ממרכז הלוח יכול לנצח באמצעות הבאה של המלך שלו למרכז הלוח.

שחמט קפבלנקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלים המשמשים ב"שחמט קפבלנקה": ארכיבישוף משמאל וקנצלר מימין.

"שחמט קפבלנקה" היא וריאציית שחמט שהומצאה על ידי אלוף העולם השלישי, חוסה ראול קפבלנקה, והיא עושה שימוש בשני כלים אגדתיים:

  • קנצלר: שילוב של צריח ופרש.
  • ארכיבישוף: שילוב של רץ ופרש. הארכיבישוף הוא הכלי היחיד שמסוגל להנחית מט על מלך היריב לבדו, מבלי שכלי אחר יגביל את המלך.

את המשחק משחקים על לוח 8x10. כל שחקן מתחיל עם סט כלים רגיל, בנוסף לשני הכלים האלה ושני רגלים נוספים. את הארכיבישוף ממקמים בטור ג', ואת הקנצלר בטור ח'. שאר הכלים ממוקמים כרגיל (כאשר הכלים המיוחדים נכנסים בין הרץ לפרש).

עוד לפני המצאת תוכנת השחמט הראשונה, חששו שחמטאי צמרת רבים, וביניהם קפבלנקה, ממצב שבו כל משחקי השחמט יסתיימו בתיקו. לכן ביקש קפבלנקה לערער את ההכנה המוקדמת של השחמטאים, והמציא את הווריאציה הזו כדי להחיות את המשחק, שחשב שעלול לאבד מערכו.

שחמט אומגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שחמט אומגה

בשחמט אומגה, מצטרפים שני כלים אגדתיים בשם wizard ו-champion ומשנים את הלוח. יש גם שחמט אומגה מתקדם, שבו נוסף כלי חדש בשם fool ונוספים מספר חוקים.

שחמט 960[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שחמט 960

בווריאציה הזו, מסודרים הכלים באופן אקראי וסימטרי בשורה הראשונה והשמינית, כאשר סידור הרגלים המקורי נשמר. הסידור אקראי, אך הרצים חייבים להיות מסודרים על משבצות שונות צבע והצריחים משני צידי המלך. חוקי ההצרחה לא משתנים, ובעת ביצועה נוחתים המלך והצריח באותן הערוגות שהיו נוחתים לו היה מדובר במשחק שחמט רגיל.

וריאציית השחמט הזו הומצאה על ידי אלוף העולם ה-11, רוברט ג'יימס פישר, שהבחין כי שחמטאים רבים לומדים בעל פה פתיחות וכך מתקבלים משחקים דומים זה לזה, באופן שמדכא יצירתיות. פישר ביקש ליצור מצב שבו השחקנים יחשבו כבר במסע הראשון.

הווריאציה נקראת כך משום שישנן 960 אפשרויות שונות לסידור הכלים.

שחמט סיני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשחמט סיני נוסף כלל חדש למשחק: כאשר כלי מוכה, השחקן שהכה את הכלי מחליט באיזו משבצת על הלוח להציב את הכלי המוכה (אסור להציב כלי בעמדת שח או מט). לפי חוק זה, ניתן להבין שבכל מהלך כל 32 הכלים נמצאים על הלוח ואין אף כלי שנמצא מחוץ ללוח באף שלב. משחק זה אורך בדרך כלל זמן רב כיוון שקשה להנחית מט כשכל כלי היריב נמצאים על הלוח.

שחמט 360/שחמט עגול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שחמט 360

ישנם אזורים בעולם בהם נהוג לשחק שחמט כאשר הלוח מצויר על עיגול, אשר חור נמצא באמצעו, כמו תקליטור. בשחמט הזה התנועה נעשית בערוגות סביב על ציר עגול, דבר שנותן מאפיין מגביל ולא שגרתי למשחק.

שחמט אטומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשחמט אטומי, ברגע שמתבצעת הכאה, כל הכלים ברדיוס ערוגה אחת מהכלי המוכה (מסגרת ריבועית של 8 ערוגות) יורדים מן הלוח. המטרה היא "לפוצץ" את המלך. לרגליים יש מגן.

שחמט פינתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק זה, הכלים מונחים בהתחלה בצורה שונה מהמשחק הרגיל. המלך מונח בפינה הימנית לידו שני הצריחים, המלכה, רץ, שני הפרשים ובפינה השמאלית הרץ האחרון.

שחמט הפוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ידוע גם בשם שחמט קופים.

במשחק זה השחור מתחיל ואין חשיבות לשח או למט וניתן להכות את המלך ככל כלי אחר. המטרה במשחק זה היא להגיע ל"פט", כלומר המנצח הוא זה שאינו מסוגל לבצע אף מהלך חוקי (כאמור, אובדן מלך נחשב חוקי), אם משום שאיבד את כל כליו ואם משום שכל כליו "תקועים" ואינם יכולים לנוע כלל.

חוק נוסף, שנועד להבטיח את התקדמות המשחק, הוא חוק "חובת הכאה": אם שחקן יכול להכות כלי יריב חובה עליו לעשות זאת.

בשחמט הפוך המלך מוערך ב-2 נקודות.

עמדות תיקו במשחק זה נדירות במיוחד ומתקיימות אך ורק בסיומים נדירים מאוד.

שחמט רב-מסעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

נקרא גם שחמט אירי, שחמט מהלכים, שחמט עולה או שחמט מוזיקלי.

בתורו הראשון, לבן מבצע מסע אחד.

בתורו הראשון, שחור מבצע שני מסעים ברצף.

בתורו השני, לבן מבצע 3 מסעים ברצף.

בתורו השני, שחור מבצע 4 מסעים ברצף.

וכן הלאה, עד שבעה מסעים.

המטרה היא להנחית מט. איום שח קוטע את רצף המסעים ומעביר את התור ליריב.

בשחמט זה, אם שחור אינו מגן כמו שצריך, לבן יכול להנחית מט כבר בתורו השני.

שחמט "קרבות"[עריכת קוד מקור | עריכה]

נפוץ בעיקר בתור משחק מחשב, בשחמט זה, כאשר כלי מכה כלי, יש אנימציה (לרוב היתולית) של שני הכלים נלחמים זה בזה, שבסופה הכלי המכה מנצח.

בגרסאות מתקדמות יותר, הקרב בין הכלי המכה למוכה איננו קבוע מראש ועל השחקן לגלות מיומנויות "ארקיידית" בשביל לנצח ולהכות את כלי היריב.

בחלק ממשחקי שחמט קרבות הכלים והאנימציות מתבססים על זיכיונות פופולריים כגון "מלחמת הכוכבים".

משחק שכזה הוא Battle Chess (אנ'), משחק שתחילתו בימי DOS המציג בצורה מונפשת את לוח השחמט.

סירסה ואנטי-סירסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסירסה, כאשר מכים כלי, הכלי המוכה חוזר לערוגה ההתחלתית שלו (לצריח לפרש ולרץ יש 2 ערוגות התחלתיות, לרגלי 8, למלכה 1). אם כל הערוגות ההתחלתיות שלו תפוסות אזי הוא יורד מהלוח. באנטי-סירסה הכלי המכה הוא זה שחוזר לערוגה ההתחלתית שלו.

ישנן גרסאות שבהן חוקים אלה תופסים גם לגבי הכאת מלך (מט).

שחמט הכאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק זה, כל עוד אפשרי להכות, חובה עליך להכות - אם יש בחירה בין שתי הכאות, הבחירה בידך. שאר הכללים רגילים.

שחמט עיוור (Dark Chess)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שחמט עיוור

במשחק זה רואים רק את הערוגות שמאיימים עליהן. למשל צריח רואה שורה שלמה או עד שיש כלי שחוסם אותו.

בשחמט זה משחקים בדרך כלל על מחשב. יש המבלבלים בין גרסה זו לבין משחק הסנוורים משום שגם הוא מכונה "שחמט עיוור" אבל חוקיו שונים במקצת.

גרסה נוספת לשחמט עיוור היא גרסה בה שני השחקנים לא רואים את הלוח, ונאלצים להשתמש בזיכרון לפי שמות המשבצות. במשחק זה יש צורך בשחקן נייטרלי שיזיז את הכלים ממקום למקום.

שחמט שלוש-שח (Three-check chess)[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק זה משחקים על הלוח הסטנדרטי, אולם המנצח הוא הראשון שמגיע לשלושה איומים על המלך (שח לא מט) או לשחמט. במשחק זה יש הקרבות רבות של כלים בתמורה לאיום על המלך.

שחמט אקראי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק זה, בתחילת המשחק כל שחקן מניח את הכלים בחצי הלוח שלו (הלבן בשורות 1–4 והשחור 5–8) ללא שהיריב רואה איך הוא מניח. החוקים דומים למשחק רגיל מלבד שבמשחק זה רק רגלים שהחלו בשורה השנייה (או השביעית לשחור) יכולים לצעוד שני צעדים קדימה.

למשחק זה שתי גרסאות:

בגרסה הראשונה, ניתן להניח את הכלים ללא שום הגבלות.

בגרסה השנייה, ניתן לשים את הכלים לפי מספר הגבלות:

  1. רץ אחד צריך להיות בערוגה לבנה והשני בערוגה שחורה.
  2. הרגליים לא יכולים להיות בערוגה האחרונה וצריך שבכל טור יהיה חייל אחד.

שחמט אגדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק זה, רק ה"קצינים" במשחק - הפרש, הרץ והצריח - הם בעלי התכונות המיוחדות. כאשר אחד מכלים אלו נמצא בטורים א', ב', ג', או ו', ז', ח' - הוא "הופך" לכלי שהוא נמצא בטור שלו. לדוגמה: רץ בטור ב' יתנהג כפרש, פרש בטור א' יתנהג כצריח, צריח בטור ו' יתנהג כרץ, ואם אחד מהכלים יעבור לטור אחר הוא יהפוך ל"כלי של הטור", ובטורים ד' ו-ה' הוא יחזור להיות עצמו. בנוסף, אם צריח אמיתי מכה כלי כלשהו (לא משנה אם הצריח הוא כעת רץ או פרש) - הוא "מתפוצץ", וגם הכלים שבשמונה המשבצות מסביב לכלי המוכה יורדים מהלוח (כולל הצריח).

פרש-לילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק רגיל, אך כל פרש יכול לנוע שני מהלכים בכל תור, בתנאי שכל אחד מהמהלכים הוא מהלך פרש חוקי בפני עצמו. אם המהלך הראשון הוא שח, הפרש לא יכול לממש את המהלך הבא והתור עובר ליריב. בפרט, אם לשחקן יש פרש שלו תנועה חוקית שאיננה שח, השחקן יכול לבצע מהלך ריק - הלוך ושוב עם הפרש - ובעצם להחזיר את התור ליריב.

שח-צריח[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק זה, ניתן "להעמיס" כלי על גבי הצריח. לדוגמה, ניתן להעמיס פרש על גבי הצריח ומתקבל קנצלר. העמסה או פריקה כרוכה בביצוע תור. אסור להעמיס מלך או רגלי על גבי הצריח.

שחמט מעגלי (אנ')[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצב פתיחה של שחמט מעגלי מודרני
ערך מורחב – שחמט 360

תחילתו עוד במאה העשירית.

שחמט תלת־ממדי (אנ')[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשחמט תלת־ממדי, הכלים יכולים לנוע גם למעלה ולמטה, ולא רק במקביל לשולחן. למשחק כמה גרסאות: גרסה אחת הכוללת כמה לוחות רגילים או עם פחות משבצות, אבל בגבהים שונים. בגרסה אחרת, יש כמה גודלי לוחות שונים וממד גובה ביניהם.

שחמט בחמישה ממדים עם מסע בזמן בין יקומים (5D Chess with Multiverse Time Travel)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – 5D Chess with Multiverse Time Travel

בשחמט בחמישה ממדים עם מסע בזמן בין יקומים, הכלים השונים יכולים לנוע אחורה וקדימה בזמן ולנוע בין צירי הזמן השונים שנוצרו כתוצאה מכך, בנוסף לתנועה הרגילה בין שורות וטורים. גרסה זו יצאה בשנת 2020 כמשחק מחשב בחנות הדיגיטלית סטים. המשחק מכיל גם וריאציות נוספות שמבוססות על הרעיון של מסע בזמן בין יקומים, כאשר חלקן כוללות כלי שחמט אגדתיים מיוחדים.

שחמט גלילי (אנ')[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחמט גלילי

גרסה של משחק השחמט בה מניחים כי הלוח אינו משטח דו־ממדי אלא גליל רציף. כך, הערוגה הימנית התחתונה בצד אחד צמודה לערוגה השמאלית התחתונה (מבחינת המשחק השני). במשחק זה כלי יחיד עשוי לאיים ב"שח כפול".

שחמט טורוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחמט טורוס

דומה לשחמט גלילי, אלא שכל משבצת קיצונית נחשבת צמודה למשבצת הקיצונית הנגדית אליה. ובעצם ללוח אין קצוות. במשחק זה תנאי ההתחלה שונים מהרגיל: בתנאי ההתחלה הרגילים שני המלכים היו מאיימים זה על זה, ולכן מתחילים כאשר הכלים מסודרים בשתי קבוצות של משבצות 3X3, שהמלך במרכזן והוא מוקף בקצינים. אין חיילים במשחק.

שחמט כדורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחמט כדורי

יש שני קטבים לכדור, וכל קוטב מייצג שחקן. השורות מחוברות מקצה לקצה, כך שללוח אין קצוות בשורות. הלוח עצמו רגיל 8X8, אך התנועות של הכלים יכולות להיות שונות, למשל צריח יכול להקיף את כל הלוח (בשורות), והרץ יכול להכות כלי שבלוח רגיל לא היה מתאפשר לו.

קיימת גם גרסת מחשב של שחמט המשתמשת בלוח כדורי, ונקראת Chess Sphere, בה יש כלים נוספים. במשחק זה הלוח יותר גדול מהרגיל, וכן אין לו קטבים.

שחמט קוביות (אנ')[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקום כלי משחק יש קוביית משחק בה מופיעים כמה כלים, הניתנים להחלפה במקרה הכאה. רק המלכה והמלך אינם ניתנים להחלפה.

שחמט שתייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכלים הם כוסות שתייה של אלכוהול. כאשר יש הכאה, השחקן שהפסיד את הכלי שותה.

משחקי שחמט בסביבות שונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק השחמט כל כך פופולרי שעם השנים נוספו אזורים שונים בהם משחקים את המשחק.

  • שחמט תוך כדי צלילה, ויש אף אליפויות[1].
  • בהזדמנויות שונות שיחקו אסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית שחמט[2].
  • קיימים טורנירים בהם הכלים עצמם הם אנשים מחופשים לכלי המשחק.

גלריית וריאציות של משחק השחמט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • רשימה מלאה של וריאציות שחמט בערך List of chess variants, בוויקיפדיה האנגלית

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Introducing Diving Chess!, Chess News, ‏2016-08-20 (באנגלית)
  2. ^ Shuttle Astronauts Play Chess, סרטון באתר יוטיוב (אורך: 2:32)