אני והחבר'ה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אני והחבר'ה
Stand by Me
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על נובלה מאת סטיבן קינג
בימוי רוב ריינר
הופק בידי ברוס אוונס
אנדרו שיינמן
תסריט ריינולד גדעון
ברוס אוונס
עריכה רוברט לייטון
שחקנים ראשיים ויל ויטון
ריבר פיניקס
קורי פלדמן
ג'רי אוקונל
קיפר סאת'רלנד
מוזיקה ג'ק ניטשה
צילום תומאס דל רות'
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה סרטי קולומביה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי קולומביה
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 8 באוגוסט 1986
משך הקרנה 89 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט נעורים, סרט קומדיה, סרט דרמה, סרט הרפתקאות, סיפור התבגרות, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 8,000,000‏$
הכנסות 52,287,414‏$
הכנסות באתר מוג'ו standbyme
פרסים מועצת ביקורת הקולנוע האמריקנית: עשרת הסרטים הטובים ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אני והחבר'האנגלית: Stand By Me - בתרגום חופשי: "עמוד לצדי") הוא סרט התבגרות אמריקאי בבימויו של רוב ריינר מ-1986. הסרט מבוסס על נובלה של סטיבן קינג בשם "הגופה", הלקוחה מקובץ הנובלות "עונות מתחלפות". קובץ זה, מן הבודדים של סטיבן קינג שאינו מכיל סיפורי אימה, מכיל גם את הנובלות שעובדו לסרטים "תלמיד מצטיין מדי" ו"חומות של תקווה".

הסרט מגולל את סיפורם של ארבעה נערים צעירים היוצאים למסע חיפוש אחר גופה של ילד בן גילם. המסע, הכולל אתנחתות קומיות והרפתקאות נעורים, מהווה סיפור מסגרת למסע האמיתי המתרחש בנפשותיהם של הילדים. הסיפור עוסק למעשה ביחסים, בקרבה, בניכור, בבדידות ובהתבגרות. מקור שמו של הסרט בשירו של בן אי קינג "Stand by Me".

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסרט מסופרת ומקוריינת על ידי גורדי לצ'אנס (ריצ'רד דרייפוס), סופר בגיל העמידה, הכותב את זיכרונותיו על נעוריו בגיל 12, בעיירה הבדיונית קאסל-רוק שבמדינת אורגון.

גורדי לצ'אנס הצעיר (ויל ויטון), ילד שקט וביישן עם חיבה לכתיבת סיפורים קצרים, חש שאביו (מרשל בל) אינו אוהב אותו. בעקבות מותו בתאונת דרכים של אחיו הבכור דני (ג'ון קיוזאק), הבן המועדף וכוכב הפוטבול המקומי, הוריו כמעט ולא מתקשרים איתו. גורדי מתגעגע לאחיו, שהביע כלפיו הרבה יותר חיבה מאשר הוריהם. לגורדי שלושה חברים טובים: כריס צ'יימברס (ריבר פיניקס), בן למשפחת עבריינים אלכוהוליסטים מקומית; וורן טייסו (ג'רי אוקונל), ילד שמנמן ופחדן שכולם נטפלים אליו לעיתים תכופות; וטדי דוצ'אמפ (קורי פלדמן), בן לאב פגוע נפש המתעלל בו.

בספטמבר 1959, במהלך סוף השבוע האחרון שלפני תחילת שנת הלימודים, וורן מגלה לשלושת חבריו כי צותת לאחיו הגדול בילי (קייסי סימסקו) ולחברו צ'רלי הוגן (גארי ריילי), ומהם נודע לו מקום הימצאה של גופתו של הנער ריי בראוור, הנעדר מזה מספר ימים, והחיפוש המשטרתי אודותיו הפך לסיפור חדשותי גדול בעיירה הקטנה. בילי וצ'רלי מצאו את הגופה לאחר שהגיעו למקום הימצאה במכונית גנובה, ועל כן הם מחליטים שלא לדווח על כך למשטרה. ארבעת הבנים הצעירים מחליטים לצאת יחדיו למסע רגלי, לאורך פסי הרכבת, על מנת לראות אם הם יכולים למצוא את הגופה ובכך להפוך לגיבורים מקומיים.

בטרם יציאתם למסע, גורדי וכריס נתקלים במקרה ברחוב ב"אייס" מריל (קיפר סאת'רלנד), בריון מקומי כבן 20, ביחד עם "אייבול" (ברדלי גרג), אחיו הגדול של כריס. אייס חוטף מראשו של גורדי כובע בייסבול, אותו קיבל גורדי מתנה מאחיו המנוח דני. כריס מתעמת עם אייס, אך בסופו של דבר אייס מנצח ועוזב את המקום, ביחד עם אייבול והכובע. גורדי וכריס חוברים ביחד לוורן וטדי, והארבעה יוצאים למסע, אשר במהלכו עוברות עליהם חוויות רבות, שונות ומשונות.

למחרת היום ארבעת הנערים מגיעים למקום הימצאה של הגופה. זמן קצר לאחר מכן מגיעים למקום "אייס", ביחד עם חבורתו - "אייבול", בילי, צ'ארלי ונערים נוספים. אייס וחבורתו מעוניינים לקחת איתם את הגופה, על מנת לזכות בפרס כספי, אולם כריס נעמד בדרכם. אייס שולף סכין ומתקרב אליו אולם ירי לאוויר באקדח, שמבצע גורדי, מרתיע אותו. גורדי מאיים באקדחו על אייס, שעוזב את המקום ביחד עם חבורתו. גורדי מחליט שאף אחת מן החבורות לא תקבל קרדיט על מציאת הגופה, והם מחליטים לדווח לרשויות על מקום הימצאה בטלפון, בצורה אנונימית.

ארבעת הנערים עושים דרכם בחזרה לעיירה, ומגיעים אליה ביום ראשון בבוקר, יום לפני תחילת שנת הלימודים הראשונה שלהם בחטיבת הביניים. הסרט מסתיים כאשר גורדי המבוגר מסיים לכתוב את זיכרונותיו על המחשב הביתי שלו: וורן התחתן מיד לאחר שסיים תיכון, נולדו לו ארבעה ילדים והוא עובד כנהג מלגזה; טדי ניסה מספר פעמים להתגייס לצבא, אולם נדחה בשל ראייתו ושמיעתו הלקויים. הוא ישב בכלא זמן מה, וכעת עובד בעבודות מזדמנות בקאסל-רוק ובסביבה; לעומתם - גורדי וכריס עזבו את העיירה הקטנה בה גדלו, ושניהם הלכו ללמוד באוניברסיטה. כריס, בניגוד לציפיות הנמוכות שהייתה לסביבה ממנו בשל הייחוס המשפחתי שלו, הצליח בלימודיו והפך להיות עורך דין. לאחרונה, כריס נכנס למסעדת מזון מהיר, בה פרץ ויכוח בין שני אנשים, ואחד מהם שלף סכין. כריס, שוחר השלום, ניסה להפריד ביניהם וכתוצאה מכך - נדקר בצווארו. הוא מת זמן קצר לאחר מכן.

גורדי מסיים לכתוב את זיכרונותיו, מכבה את המחשב ומתפנה אל בנו הצעיר, אשר ביחד עם חברו מחכים כי ייקח אותם לבריכת השחייה.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
ריצ'רד דרייפוס גורדי לצ'אנס גורדי המבוגר
ויל ויטון גורדי לצ'אנס גורדי בגיל 12
ריבר פיניקס כריס צ'יימברס
קורי פלדמן טדי דוצ'אמפ
ג'רי אוקונל וורן טייסו
קיפר סאת'רלנד "אייס" מריל
ברדלי גרג "אייבול" צ'יימברס אחיו הגדול של כריס
קייסי סימסקו בילי טייסו אחיו הגדול של וורן
גרי ריילי צ'רלי הוגן
מרשל בל אביו של גורדי
פרנסס לי מקיין אימו של גורדי
ג'ון קיוזאק דני לצ'אנס אחיו הבכור והמנוח של גורדי

מועמדויות וזכיות בפרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה תוצאה
1987 פרס אוסקר התסריט המעובד הטוב ביותר מועמדות
1987 פרס גלובוס הזהב הסרט הטוב ביותר - דרמה מועמדות
1987 פרס גלובוס הזהב הבמאי הטוב ביותר (רוב ריינר) מועמדות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אני והחבר'ה בוויקישיתוף