אריה מאובן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אריה מוסבך)
קריאת טבלת מיוןאריה מאובן
עצם חישור של אריה
עצם חישור של אריה
תקופה
אמצע-סוף פליסטוקן
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: טורפים
תת־סדרה: דמויי חתול
משפחה: חתוליים
סוג: פנתר
מין: אריה מאובן
שם מדעי
Panthera fossils
רייכנאו, 1906
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אריה מאובן הקרוי גם אריה מוסבך (שם מדעי: Panthera fossilis) הוא מין של פנתר פרהיסטורי, שחי בתקופת הפליסטוקן באירופה. הוא התגלה בממצאים מהעיר מאואר, על יד היידלברג שבדרום גרמניה, וגם במחוז סאפוק שבדרום-מזרח אנגליה, ותוארך לתקופה שלפני 680 אלף שנה מהיום. ממצאים נוספים של המין התגלו באיסרניה, איטליה ובדרום-מערב סיביר והם הממצאים הראשונים של אריה זה מאסיה. הממצאים תוארו בשנת 1906 בידי החוקר הגרמני וילהלם רייכנאו (גר') ובצורתם דמו למאובני אריות, אך היו חלקיים וכללו בעיקר לסתות, שיניים שבורות ועצמות גפיים. משמעות שם המין הוא: "מאובן".

אריה זה היה גדול בהרבה מהאריות האפריקאים ואפילו מהטיגריס והוא הגיע לאורך 2.4 מטרים ולמשקל של מעל 350 קילוגרם. הוא התחרה אפילו עם האריה האמריקני שעלה על 2.5 מטר והיה גדול החתוליים מעולם. היו לו לסתות וגרון רחבים יותר מהאריות המודרניים ושיניים תחתונות קצרות יותר. הוא התמחה בחיים באזור קרים לאורך ערבות אירואסיה, בהם חיו מינים צמחוניים רבים ביניהם: היפופוטם אנתיקוס, סטפנורינוס, פיל ישר-חט, ממותות, יחמורים ועוד. האריה צד באזורים אלה לצד טורפים נוספים כמו צבועיים, זאבים, דוביים ושנחרבים. הוא חי גם ליד ראשוני האנשים, כפי שנראה משרידי לסת של הומו היידלברגנסיס שהתגלו במאואר בגרמניה סמוך לשרידיו.

אריה זה התפתח בסוף הפליסטוקן לפני 300 אלף שנה לאריה אחר, ייתכן שלמין נפרד הידוע כאריה מערות (Panthera spelaea), אשר חי במהלך עידן הקרח האחרון עד ההולוקן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אריה מאובן בוויקישיתוף