ארץ חדשה (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארץ חדשה
בימוי אורנה בן דור-ניב
הופק בידי חיים שריר
תסריט קובי ניב
עריכה עינת גלזר-זרחין
שחקנים ראשיים אניה בוקשטיין, מיכאל פלמן, רמי דנון, אתי אנקרי, שולי רנד, אשר צרפתי, אמנון פישר, שרה פון שוורצה, גדליה בסר, נטליה ויטלוביץ', גיא ברכה
מוזיקה אורי וידיסלבסקי
צילום אמנון זלאייט
מדינה ישראל
הקרנת בכורה 1994
משך הקרנה 105 דקות
שפת הסרט עברית, פולנית, לדינו, מרוקאית יהודית, יידיש ואחרות
דף הסרט ב־IMDb

ארץ חדשה הוא סרט מחאה ישראלי, המתאר את קשיי העולים החדשים לישראל, הגרים במעברה, בשנת 1950[1], כמו גם את בעיותיו של הממסד הישראלי. את התסריט כתב קובי ניב, הבמאית הייתה אורנה בן דור-ניב והמפיק היה חיים שריר. בין השחקנים ניתן למנות את רמי דנון, אתי אנקרי, שולי רנד, מיכאל פלמן ואת אניה בוקשטיין בתפקידה הראשון בקולנוע.

צילומי החוץ של הסרט נערכו בקיבוץ גבעת השלושה ובפארקים של פתח תקווה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילות מסגרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדמוני (גדי פור), מנהל המעברה, כמעט ואינו מנהל אותה בפועל. מטעם הרשויות, עובדים במעברה מדריך, מדריכה ומחסנאי. המדריך, אורי (אמנון פישר), נראה כצבר לכול דבר. הוא בז לגלותיות ולעולים עם מבטא גלותי. הוא מזלזל גם בנשים ניצולות שואה כי הוא משוכנע שהן כולן ניצלו בזכות זה, שהן שכבו עם הנאצים.

המדריכה, בטי (שרה פון שוורצה) עולה ותיקה וניצולת שואה בעצמה, לא מצליחה לשכנע אותו בטעותו.

המחסנאי, ברדוגו (רמי דנון), שהוא עולה חדש, דורש מתושבי המעברה כסף וטובות הנאה עבור האספקה שמגיעה להם. הוא גם מנסה להוריד את בנותיהם לזנות וגם מספסר באספקה של המעברה, בשוק השחור. לכן, לא פעם מתפתחות קטטות במעברה בשל מחסור במצרכים.

המדריך והמחסנאי מקשים במיוחד על הזוג פנחס (גדליה בסר) ומרישה (נטליה ויטלוביץ')- הוא פרופסור יהודי-פולני זקן וחולה והיא תלמידתו לשעבר, שאינה יהודייה, שהתאהבה בו והצילה אותו מאימת השואה. פנחס מבקש מהמדריך, שיעזור לו למצוא בארץ את בנם של שכניו, שעלה ארצה לפני שמשפחת השכנים נספתה בשואה. אולם, המדריך מזלזל בבקשתו של פנחס ולועג למבטאו הפולני.

מרישה מחפשת תרופה עבור פנחס וברדוגו מוכן לתת לה את התרופה רק אם היא תשכב איתו. למרישה קשה מאוד עם דרישתו של ברדוגו, משום שכדי להציל את פנחס, היא נאלצה לא פעם לשכב עם אנשי שררה. היא מפצירה בפנחס לעזוב את ישראל משום שלדבריה, ישראל היא "ספרטה של היהודים". אולם פנחס עדיין משוכנע שישראל היא חוף מבטחים.

מצב בריאותו של פנחס הולך ומתדרדר ובסופו של דבר מרישה מגיעה למחסן של ברדוגו, מתפשטת ופורצת בבכי רם. ברדוגו מרחם עליה ונותן לה מיד את התרופה. כאשר פנחס רואה את התרופה הוא חושב, שאהובתו שוב נאלצה למכור את גופה למען חייו ולכן הוא מתאבד. משנודע דבר ההתאבדות, אורי המדריך נשבר ומגלה לאנה את סודו. אורי לא היה יליד הארץ - הוא היה בעצמו, אותו ילד יוצא פולין, שפנחס חיפש.

אולם, יש גם התרחשויות חיוביות במעברה. העולה אמזלג (גיא ברכה) מוצא בה חברה ויוצר קשרים בארץ וכהשהמעברה נסגרת, הוא וחברתו יוצאים ממנה ברכב משלהם. כמו כן רוזה (אתי אנקרי) וצדיקו (אשר צרפתי), שניהם אלמנים והורים שכולים, ניצולי שואה, מגיעים למעברה כזוג אוהבים, יולדים בה את ילד משותף והופכים למשפחה מאושרת. ביום סגירת המעברה באים לאסוף אותם קרובי משפחה אבודים (אודליה מורה-מטלון ומארק איווניר), שהם הצליחו למצוא בישראל.

עלילה מרכזית[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיבורי הסיפור הם אנה בת השמונה (אניה בוקשטיין) ואחיה יאן בן הארבע עשרה (מיכאל פלמן). הם ניצולי שואה, יתומים מאב, שאמם נעדרת. הם למדו להתפרנס מכיוס. אנה מתעקשת לחפש את האם בארץ ומפחדת לעברת את שמה, פן אמה תתקשה למצוא אותה. לעומתה, יאן מעוניין להסתדר במקום החדש ולשכוח את העבר. השניים רבים ואנה בורחת, נרדמת בחורשה ונעשית חולה. אחד העולים, מלול (שולי רנד), שהוא רוקח בהשכלתו, מצליח לרקוח לה פניצילין מעצי האקליפטוס.

נחום (דניאל וקסמן), חבר הקיבוץ, שליד המעברה, מעוניין לקבל לקיבוץ את יאן, אך לא את אנה וגם לא את רוב נערי וילדי המעברה האחרים. את אנה הוא לא רוצה כי היא ילדה חלשה עם בעיות, כמו בריחת שתן. את רוב הנערים האחרים הוא אינו מקבל, כי לדעתו הם נראים כמו גנבים, למרות שדי ברור, שהגנבים היחידים שם הם יאן ואנה. אולי יש לזה קשר לעובדה, ששאר הנערים הם ממוצא מרוקאי ויווני.

אנה מבקשת מיאן לעזוב את ישראל ולטוס אל ארץ חדשה. היא מאמינה, שהדובי שלה יכול לעוף ולקחת אותם איתו למקום טוב יותר. אולם, יאן מקבל מהמדריך של המעברה עצות להתחזות ליליד הארץ, משנה את שמו ל"דן", עובר מהמעברה אל הקיבוץ הסמוך ומפציר באנה ללכת למשפחה אומנת, במושב קרוב. היא מסרבת והוא מתחיל להתעלם מאחותו. עול הטיפול באנה נופל על אנשים אחרים. היא גם הופכת לתלותית עוד יותר ומסרבת להתרחץ. לאט לאט, מרבית תושבי המעברה מוצאים עבודה ומקומות מגורים מחוץ למעברה. אנה לא מוכנה להצטרף אל איש מהם כילדת אומנה ומתעקשת לחזור אל אחיה, שמנסה להתגורר בקיבוץ בלעדיה.

בסופו של דבר, המעברה נסגרת ואנה עומדת להישאר לבדה בלא איש בעולם. בדרכו לעזוב את המעברה הסגורה, אורי המדריך מצליח לשכנע את יאן לחזור ולטפל באחותו ומצליח לשכנע את הקיבוץ לקבל אליו את אנה. אלא שחברי הקיבוץ מכריחים את אנה לזרוק את הדובי הישן שלה כי הוא בלוי ומסריח.

יאן מבין עד כמה חשוב הדובי עבור אנה וכשהלילה יורד, יאן מוציא את אנה מחדר הילדים של הקיבוץ והם הולכים לחפש את הדובי בפחי האשפה. הם לובשים מחדש את הבגדים עמם הגיעו ארצה, אוחזים בידיו של הדובי וממריאים איתו אל המרחק.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן דמות
רמי דנון ברדוגו המחסנאי
אתי אנקרי ואשר צרפתי רוזה וצדיקו - זוג ניצולי שואה יוונים
אניה בוקשטיין אנה
שולי רנד מלול
מיכאל פלמן יאן
גדליה בסר פנחס
נטליה ויטלוביץ' מרישה
אמנון פישר אורי המדריך
שרה פון שוורצה בטי המדריכה
גיא ברכה אמזלג - נער ותיק במעברה
דניאל וקסמן נחום הקיבוצניק
גדי פור אדמוני מנהל המעברה
סיני פתר רופא
רונה תמיר דלי, בתו של נחום
יהויכין פרידלנדר מר וינברג
חגית דסברג גב' וינברג
דניאל מ. סינה מישל'ה וינברג
פביאנה מיוחס מטפלת בקיבוץ
אהרון זילברברג עוזר ברדוגו

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הצופה המכיר את ההיסטוריה של ארץ ישראל מבין באיזו שנה מדובר משום שבסרט נראה השלג, שפקד את מישור החוף בשנת 1950.