בחירתו של הובסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בחירתו של הובסון
Hobson's Choice
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על מחזה של הרולד בריגהאוס
בימוי דייוויד לין עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי דייוויד לין, אלכסנדר קורדה
תסריט דייוויד לין, ויניארד בראון, נורמן ספנסר עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה פיטר טיילור
שחקנים ראשיים צ'ארלס לוטון
ברנדה דה בנזי
ג'ון מילס
מוזיקה מלקולם ארנולד
צילום ג'ק הילדיארד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה בריטניהבריטניה בריטניה
חברה מפיצה British Lion Films
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 19 באפריל 1954
משך הקרנה 107 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה דרמה קומית, סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים פרס דב הזהב עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בחירתו של הובסוןאנגלית: Hobson's Choice) הוא סרט קולנוע בריטי משנת 1954 בבימויו של דייוויד לין עם צ'ארלס לוטון, ברנדה דה בנזי וג'ון מילס בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על מחזה בשם זה משנת 1915 מאת הרולד בריגהאוס (אנ'). המחזה זכה להצלחה ומועלה עד היום בתיאטראות בעולם (בישראל, הועלה בתיאטרון הקאמרי ב-1964). מלבד העיבוד הקולנועי ב-1954 הוא הופק גם ב-1920 כסרט אילם וב-1931.

זו הייתה הופעתה השנייה בקולנוע של פרונלה סקיילס שהתפרסמה כאשתו של פולטי בסדרת הטלוויזיה "המלון של פולטי".

הסרט זכה בפרס באפטא לסרט הטוב מיותר. ברנדה דה בנזי הייתה מועמדת לפרס באפטא לשחקנית הטובה ביותר. ג'ון מילס היה מועמד לפרס באפטא לשחקן הטוב ביותר, ודייוויד לין היה מועמד לפרס באפטא לתסריט הטוב ביותר.

דייוויד לין זכה בפרס דב הזהב בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בברלין.

בישראל נקרא הסרט: "בנות גידלתי".

התקופה היא שנות ה-80 של המאה ה-19 בעיר סלפורד במחוז מנצ'סטר, שם גם צולמו צילומי החוץ של הסרט.

המונח ברירת/בחירת הובסון (אנ') משמעותו אשליה של בחירה בין שתי אפשרות שלמעשה יש רק ברירה/בחירה אחת.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנרי הובסון (צ'ארלס לוטון) הוא אלמן בעל חנות לממכר וייצור מגפיים בעיר סלפורד. יש לו שלוש בנות: מגי הבכורה (ברנדה דה בנזי), אליס (דפנה אנדרסון) וויקי (פרונלה סקיילס). הבנות עובדות בחנות ללא שכר, ואילו הובסון מבלה את רוב זמנו בשתיית אלכוהול ובסיפור בדיחות לחבריו.

הוא מתייחס לבנותיו בהתנשאות ורואה בהן שפחות שעליהן לשרת אותו. לאליס ולויקי הוא אומר כי רק הוא יבחר את חתניהן ולמגי הוא אומר כי היא בת 30, עברה את גיל הנישואים ועליה להישאר בחנות ולנהל אותה.

וילי מוסופ (ג'ון מילס) מייצר מגפים במרתף מתחת לחנות. כל חייו עבר במרתף זה, לא למד והוא אנאלפבית. גברת הפוורת', לקוחה עשירה מופיעה בחנות ומשבחת בפני כולם את עבודתו של וילי.

מגי מחליטה לעשות מעשה, היא מבקשת מווילי להתחתן אתה ומאביה לשלם לה משכורת על עבודתה. כשהובסון מסרב ולועג לה היא עוזבת את החנות עם וילי והם נישאים.

בעזרת הלוואה שהם מקבלים מגברת הפוורת' הם שוכרים דירה מוזנחת, ולאחר שיפוץ הם פותחים שם חנות לממכר ולייצור מגפים. בעזרת כושר הניהול של מגי ואומנותו של וילי הם מצליחים להחזיר את חובם ולרוקן את חנותו של הובסון מלקוחות המצטרפים אליהם. מגי מלמדת את וילי קרוא וכתוב וביטחונו העצמי גובר.

הובסון שוקע בשתיית אלכוהול וחווה הזיות אלכוהול. הרופא מזעיק את מגי ווילי. וילי, כעת בעל ביטחון עצמי מציע תנאים להובסון: החנות תיקרא מוסופ-הובסון, והובסון יהיה רק שותף סמוי. הובסון מתנגד לכך בתוקף, אבל לאחר שאליס וויקי הנשואות מודיעות לו כי אין בכוונתן להישאר בחנות, הוא נכנע ומקבל את דרישתו של וילי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]