ברוקלין (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברוקלין
Brooklyn
מבוסס על הרומן "ברוקלין" מאת קולם טובין
בימוי ג'ון קראולי עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי פינולה דוואייר
אמנדה פוסי
תסריט ניק הורנבי עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'ייק רוברטס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים סרשה רונן
אמורי כהן
דונל גליסון
ג'ים ברודבנט
ג'ולי וולטרס
מוזיקה מייקל ברוק עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום איב באלנג'ר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה קנדה, אירלנד, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה BFI
BBC Films
Wildgaze Films
חברה מפיצה Fox Searchlight Pictures
TSG Entertainment
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 26 בינואר 2015
בריטניהבריטניה 6 בנובמבר 2015
אירלנדאירלנד 6 בנובמבר 2015
משך הקרנה 112 דקות[1]
שפת הסרט אנגלית
סוגה דרמה רומנטית
דרמה תקופתית
תקציב 10 מיליון דולר[2]
הכנסות 42.3 מיליון דולר[3]
הכנסות באתר מוג'ו brooklyn
פרסים מועמדות לשלושה פרסי אוסקר
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברוקליןאנגלית: Brooklyn) הוא סרט קולנוע תקופתי משנת 2015 בבימויו של ג'ון קראולי אשר נכתב על ידי ניק הורנבי, ומבוסס על רומן מאת קולם טובין באותו שם שיצא לאור ב־2009. בסרט מככבים סרשה רונן, אמורי כהן, דונל גליסון, ג'ים ברודבנט וג'ולי וולטרס. עלילת הסרט מתרחשת בשנת 1952, ומגוללת את סיפורה של אישה אירית צעירה המהגרת לברוקלין, אולם זמן קצר לאחר שהיא מצליחה להתאקלם בארץ החדשה, טרגדיה משפחתית מאלצת אותה לחזור לביקור במולדתה, והיא נאלצת לבחור בין האפשרויות "המנוגדות", על מנת להחליט היכן, וכיצד, להמשיך את חייה.

הקרנת הבכורה של הסרט הייתה בפסטיבל סאנדנס בשנת 2015, שם זכה הסרט לשבחי המבקרים.[4] הסרט יצא לאקרנים בארצות הברית ב-4 בנובמבר 2015, ובבריטניה יומיים אחר-כך.[5] הוא היה מועמד לשלושה פרסי אוסקר: פרס אוסקר לסרט הטוב ביותר, פרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר ופרס אוסקר לתסריט המעובד הטוב ביותר.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1952, אייליש לייסי (סרשה רונן) היא אישה צעירה מאנישקורת'י, עיירה קטנה בדרום מזרח אירלנד. היא לא מצליחה למצוא עבודה, ולכן נאלצת לעבוד רק שעתיים בשבוע, במהלך סופי השבוע, בחנות צרכניה המנוהלת על ידי מיס קלי (בריד ברנן) המרשעת. אחותה הגדולה של אייליש רוז (פיונה גלסקוט), מסדרת לה נסיעה לארצות הברית כדי למצוא שם עבודה, ועתיד טוב יותר. היא עוזבת, אבל באוניה היא סובלת ממחלת ים ומהרעלת מזון ובסופו של דבר מוצאת את עצמה בחדרה, כאשר תא השירותים נעול. האישה בדרגש מתחתיה, היא נוסעת מנוסה, העוזרת לה, מייעצת לה ותומכת בה בעת כניסתה של אייליש לארצות הברית ולחייה בברוקלין, ביתם החדש בארצות הברית של מהגרים אירים רבים.

אייליש גרה באכסניה אירית, שם היא סועדת בכל לילה עם מאדאם קיהו (ג'ולי וולטרס), בעלת הבית המסורתית, ועם שאר הדיירות, כולן נשים צעירות. היא מתחילה לעבוד בחנות כל-בו. בשל היותה ביישנית, מופנמת ושקטה האינטראקציה שלה עם הלקוחות לוקה בחסר ועל כך מעירה לה הממונה עליה, מיס פורטיני (ג'סיקה פארה). מכתבים המגיעים אליה מאחותה רוז, שבאירלנד, מציפים בה געגועים רבים אליה ומיס פורטיני מגלה אליה אמפתיה. היא זוכה לביקור מצד האב פלוד (ג'ים ברודבנט), כומר שסידר לה את עבודתה ואת מקום מגוריה, והוא מנסה לעזור בכך שהוא רושם אותה ללימודי הנהלת חשבונות בקולג'. כאשר היא יוצאת לערב ריקודים במרכז קהילתי בברוקלין, היא פוגשת בטוני (אמורי כהן), בן למשפחה איטלקית, המגלה בה עניין ועד מהרה הופך להיות החבר שלה. לאור התפתחויות אלה, אייליש מתחילה להרגיש יותר ויותר בנוח בנוגע לחייה החדשים בניו יורק. ואז מגיעה הטרגדיה. האב פלוד מודיע לאייליש שאחותה רוז מתה בפתאומיות, ממחלה שהייתה לה וככל הנראה הסתירה אותה. לאחר שיחת טלפון טרנס-אטלנטית עם אמה, אייליש מגלה שאמה מתמודדת בקושי עם הטרגדיה, שהביאה עליה בדידות רבה. היא מחליטה לחזור הביתה לביקור. טוני מתעקש שאם היא עוזבת, הם חייבים להתחתן בסתר, קודם לכן. השניים מתחתנים בנישואים אזרחיים מבלי לספר לאיש, ואייליש חוזרת לאירלנד.

חזרה באירלנד, נדמה לאייליש שכולם מעוניינים שתישאר ושלא תשוב לברוקלין. חברתה הטובה ביותר צפויה להתחתן שבוע לאחר המועד בו תכננה אייליש לשוב לאמריקה, כשאמה כבר אישרה בשמה את השתתפותה באירוע ואייליש מעכבת את חזרתה. חברתה מפגישה אותה שלא ברצונה עם רווק אירי מבוקש בשם ג'ים פארל (דונל גליסון), שעומד לרשת את הבית הגדול של הוריו ואת העסק המשפחתי. כמו כן, אייליש מוצאת את עצמה מחליפה, באופן זמני, את אחותה המנוחה, כמנהלת חשבונות במפעל מקומי. אייליש מגלה שכעת יש לה אפשרות לבנות לעצמה עתיד באירלנד, דבר שלא היה קיים כשעזבה. אייליש מפסיקה לפתוח ולקרוא את המכתבים שהיא מקבלת מטוני. התלבטותה האם לחזור או להישאר מסתיימת כאשר מיס קלי, מעסיקתה הקודמת של אייליש, מזמנת אותה במטרה להטיח בפניה כי נודע לה שהיא כבר נשואה. זה מזכיר באחת לאייליש את המנטליות של עיירה קטנה, שבה אין סודות, ואשר ממנה נמלטה. היא מזמינה מיד כרטיס הפלגה ובאותו ערב מודיעה לאמה על נישואיה ועל חזרתה לברוקלין למחרת היום. במהלך נסיעתה, היא פוגשת בבחורה צעירה שנוסעת לראשונה לאמריקה, והיא משחקת את התפקיד של הנוסעת המנוסה, המדריכה את המהגרת החדשה. הסרט מסתיים כאשר אייליש וטוני נפגשים ומתחבקים בשמחה.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השחקן/ית שם הדמות אודות הדמות
סרשה רונן אייליש לייסי מהגרת אירית צעירה, בברוקלין של שנות ה-50.‏[6]
אמורי כהן אנתוני "טוני" פיורלו גבר צעיר, בן למשפחת מהגרים איטלקים
דונל גליסון ג'ים פארל גבר אירי צעיר
ג'ים ברודבנט האב פלוד כומר קהילת המהגרים האירים בברוקלין
ג'ולי וולטרס מאדאם קיהו בעלים ומנהלת אכסניה בברוקלין
סמנתה מונרו דורותי
בריד ברנן מיס קלי בעלת מכולת באירלנד, מעסיקתה של אייליש
ג'יין ברנן גב' לייסי אמה של אייליש
פיונה גלסקוט רוז לייסי אחותה של אייליש
ג'סיקה פארה מיס פורטיני
איליין או'היגינס ננסי
ג'ן מורי (אנ') דולורס גרייס
אמילי בט ריקרדס פאטי מק'גווייר
איב מקלין דיאנה מונטיני
מרי או'דריסקול מיס מק'אדם
נורה-ג'יין נון שילה
מייקל זיגן מאוריציו פיורלו אחיו של טוני
פולינו נונס מר פיורלו אביו של טוני
ג'יימס דיג'יאקומו פרנקי פיורלו אחיו של טוני
כריסטיאן דה לה קורטינה לורנציו פיורלו אחיו של טוני
אלן דייוויד (אנ') גב' פיורלו אמו של טוני
ג'רארד מרפי לייסי
איארלה או' לאונרד פרנקי דורן
אווה בירת'יסטל ג'ורג'ינה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "BROOKLYN (12A)". British Board of Film Classification. 24 באוגוסט 2015. נבדק ב-24 באוגוסט 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Review: 'Brooklyn,' Starring Saoirse Ronan, Is A Masterpiece". Forbes.com. נבדק ב-2015-12-01.
  3. ^ "Brooklyn (2015)". Box Office Mojo. נבדק ב-8 בפברואר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Kit, Borys (27 בינואר 2015). "Sundance: Fox Searchlight Nabs 'Brooklyn'". Prometheus Global Media. נבדק ב-27 בינואר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "US date set for Saoirse Ronan-starring Brooklyn". Rte.ie. נבדק ב-2015-12-01.
  6. ^ Mekado Murphy (8 בפברואר 2016). "Bluffer's Guide to the Oscars: Best Actress". הניו יורק טיימס. נבדק ב-9 בפברואר 2016. {{cite web}}: (עזרה)