בית הקברות המרכזי בווינה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית הקברות המרכזי בווינה
Wiener Zentralfriedhof
הכנסייה לזכר קרל לואגר, במרכז בית הקברות
הכנסייה לזכר קרל לואגר, במרכז בית הקברות
הכנסייה לזכר קרל לואגר, במרכז בית הקברות
פרטי בית הקברות
תאריך הקמה 1 בנובמבר 1874
שטח 2.4 קילומטרים רבועים
מספר קבורים למעלה מ-3.3 מיליון
האתר הרשמי
מיקום Simmeringer Hauptstraße עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 48°09′09″N 16°26′24″E / 48.1525°N 16.44°E / 48.1525; 16.44
(למפת וינה רגילה)
 
בית הקברות המרכזי
בית הקברות המרכזי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית הקברות המרכזי בווינהגרמנית: Wiener Zentralfriedhof או Zentralfriedhof), הוא אחד מבתי הקברות הגדולים בעולם, והחשוב מבין 50 בתי הקברות שבווינה שבאוסטריה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הקברות תוכנן עבור העיר, אז בירת האימפריה האוסטרו-הונגרית, בשנת 1863, מתוך הבנה שבתי-הקברות שבעיר לא יספיקו עבור אוכלוסייתה הגדלה.

בית הקברות נפתח ב-1 בנובמבר 1874, יום כל הקדושים. פתיחת בית הקברות עוררה התנגדות בקרב האוכלוסייה הקתולית שבעיר, עקב אי הסכמת הנהגת העיר לפתיחה קתולית לבית הקברות, יחד עם הקצאת סכום כסף להקמת פינה יהודית בבית הקברות. הנקבר הראשון בבית הקברות, היה יהודי: יעקב זלצר, שקברו קיים עד היום בסמיכות למבנה התחזוקה בבית הקברות.

מבחינת שטחו, 2.4 קילומטרים רבועים, בית הקברות הוא השני בגודלו באירופה (לאחר בית הקברות אולסדורף בהמבורג). הוא בית הקברות בעל מספר הנקברים הגבוה ביותר באירופה (למעלה מ-3.3 מיליון קברים), ונקברים בו מדי יום כ-25 אנשים נוספים. בגלל גודלו הגדול של בית הקברות, ישנה אמרה וינאית על בית הקברות: "מחצית מגודלה של ציריך - ופי שניים יותר כיף" ("!Halb so groß wie Zürich - aber doppelt so lustig ist der Wiener Zentralfriedhof"). למעשה, מספר הנקברים בבית הקברות גדול פי שניים ממספר תושבי וינה עצמה.

הכנסייה במרכז בית הקברות נקראת על שמו של קארלו בורומאו, אבל ידועה יותר ככנסיית קארל לואגר, בגלל קברו המונומנטלי הסמוך.

בית הקברות היהודי[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלקות קבר בחלק היהודי של בית הקברות, ספטמבר 2011

בבית הקברות יש שתי חלקות יהודיות, ישנה וחדשה. במהלך ליל הבדולח נהרסו קברים רבים, אך כ-60,000 מתוכם עדיין קיימים.

האוהל על קברו של הרב יוסף ענגיל בבית הקברות המרכזי בווינה (בצד ימין), לצד האוהל של האדמו"ר מסקאליה, הרב ברוך פנחס רבינוביץ

בין הקברים המפורסמים, המוזוליאום של משפחת רוטשילד והאוהל של הרב יוסף ענגיל, והרב ברוך פנחס מסקאלא. בין השאר, קבורים שם גם:

ב-29 ביוני 2012 חוללו 43 קברים, ככל הנראה התקפה ממניעים אנטישמים.[1]

בתחילת אוקטובר 2020 הכריז שר התרבות האוסטרי ורנר קלוגרמפלגת הירוקים) בשם הממשלה הפדרלית האוסטרית על הקצאה של 600 אלף יורו לשיקום בית העלמין היהודי, 200 אלף יורו בכל שנה בשלוש השנים הקרובות.[2]

גישה ותחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנה תחבורה ציבורית לבית הקברות, על ידי רכבת קלה בקו 6 הוותיק, המהווה המשך לשירות הכרכרות שהיה מהעיר אל בית הקברות. גם הרכבת הקלה (S-Bahn) עוצרת בבית הקברות, סמוך לחלק היהודי שבו. רכבת U3 התחתית (U-Bahn) איננה עוצרת בבית הקברות, אך תחנת זימרינג (Simmering) ושם עולים בקו 6 שיש תחנה גם בשער 1 ואז ממשיך לשער 4 ממוקמת לא הרחק מבית הקברות עצמו.

אישים מפורסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבית הקברות קבורים אישים מפורסמים רבים ובהם:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]