בית פתחיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פתחיה
פעילות חינוך מיוחד
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים יצחק גולדקנופף
מנכ"ל אריה לייב גולדקנופף
תקופת הפעילות 1995–הווה (כ־29 שנים)
https://petachya.org.il/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פתחיה - מוסדות לחינוך מיוחד, היא עמותה רשומה המספקת חינוך לילדים בעלי צרכים מיוחדים, באמצעות עשרות מוסדות בערים השונות ברחבי ישראל.

העמותה הוקמה בשנת 1995 כדי לתת מענה לילדים המתמודדים עם קשיים שפתיים ורגשיים, ובהמשך התפתחה והיא כוללת גם מוסדות המטפלים בילדים בעלי עיכוב התפתחותי, מוגבלות שכלית-התפתחותית, תסמונת דאון, הפרעות תקשורת ולקויות אחרות.

בשנת הלימודים תשפ"ד לומדים ב-158 מוסדות הרשת מעל 4,500 ילדים, ומועסקות בה כ-1000 נשות צוות חינוכי וטיפולי. מלבד זאת מפעילה הרשת צהרונים בחינוך הרגיל כזכיינית של משרד החינוך.

הקמה והתפתחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1995 הקים יצחק גולדקנופף, מנכ"ל רשת גני ילדים ומעונות יום בית יעקב, את המוסד הראשון של פתחיה בירושלים. היוזמה נולדה בעקבות הצורך שעלה מן השטח: כאשר נוכח יצחק גולדקנופף לראות, כי בגנים החרדיים חסר מענה מקצועי לקידום ילדים בעלי לקויות למידה וקשיים ספציפיים – כגון קשיי שפה, התנהגות ועוד – הוא הקים עבורם מסגרות מתאימות.

המוסדות הראשונים של רשת פתחיה נועדו לילדים בעלי מצוקות שפתיות ורגשיות, אך בהמשך התפתחה הרשת לתחומים נוספים, והקימה מסגרות לימודיות וטיפוליות עבור ילדים המתמודדים עם לקויות שונות, כגון: עיכוב התפתחותי, מוגבלות שכלית-התפתחותית, תסמונת דאון, אוטיזם ועוד.

נכון לשנת 2024 פועלת פתחיה בירושלים, בית שמש, גן יבנה, מודיעין עילית, ערד, בני ברק, ביתר עילית ונתיבות.

האג'נדה המייחדת את רשת פתחיה היא השאיפה להביא את תלמידיה למקסימום עצמאות והשתלבות מיטבית בקהילה. הרשת פיתחה מודל ייחודי לשילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות רגילות, והיא מיישמת אותו, בין היתר, באמצעות שיתוף פעולה עם רשת "גני ילדים ומעונות יום בית יעקב", ושילוב הילדים המיוחדים במסגרותיה.

פעילות הרשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת הלימודים תשפ"ד מפעילה הרשת מעל 70 גנים טיפוליים ומשלבים, מעל 60 צהרונים וכן מעונות יום, מרפאות להתפתחות הילד ובתי ספר לילדים ולצעירים בעלי מוגבלות שכלית-התפתחותית.

הרשת מפעילה גנים בעברית וביידיש.

נוסף לפעילות במסגרות החינוכיות והשיקומיות, הרשת הקימה בתשע"ח (2018) את "פלוס" - מרכז לפיתוח מצוינות מקצועית בקרב מטפלות פרא-רפואיות.

מסגרות הרשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

גני שפה וגני התפתחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרשת מפעילה ברחבי הארץ כ-60 גני שפה וגני התפתחות, שהם גנים יעודיים לילדים בעלי קוגניציה תקינה, המתמודדים עם לקות ספציפית - שפתית ו/או רגשית. גני השפה וההתפתחות מעניקים לילדים מעטפת חינוכית, לימודית וטיפולית מלאה, שבאמצעותה הם מצמצמים פערים ורוכשים כלים ומיומנויות להשתלבות מיטבית במסגרות לימוד רגילות.

הצוות הפרא-רפואי בגני השפה כולל קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק ומטפלת רגשית.

כמו בכל מסגרות "פתחיה", גם בגני השפה וההתפתחות מושם דגש משמעותי על שילוב הילדים בגנים רגילים. מיקומם של רבים מהגנים, בסמוך לגני ילדים של רשת "בית יעקב", מאפשר שילוב טבעי ואופטימלי, באמצעות פעילויות משותפות לילדי שני הגנים.

גני קידום (מש"ה)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרשת מפעילה גני קידום המיועדים לילדים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה), תסמונת דאון ולקויות אחרות. יום הלימודים בגנים אלה כולל סל טיפולים שניתן על ידי קלינאית תקשורת, פיזיותרפיסטית, מרפאה בעיסוק ומטפלת רגשית.

גם הילדים בגני הקידום (מש"ה) נהנים מתוכנית שילוב אישית, המותאמת להם במדויק, ובמסגרתה הם חווים מפגשים ועשייה משותפת עם ילדים בגנים רגילים.

עבור ילדי גני הקידום (מש"ה) מפעילה רשת פתחיה גם צהרונים ומועדוניות טיפוליות.

גני שילוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

גני השילוב של הרשת מיועדים לילדים בעלי קשיים שפתיים משמעותיים, אך כאלה שנמצאו מתאימים לגן רגיל. גן השילוב פועל כ'תת-כיתה' במסגרת גן ילדים רגיל. ילדי גן השילוב מעבירים את רוב יום הלימודים במסגרת הגן הרגיל, כאשר שעות מסוימות מוקדשות למפגשים עם גננות בעלות הכשרה לחינוך מיוחד. עיקר העבודה עם הילדים מוקדש לקידום כישורי השפה והכנה להשתלבות מלאה בכיתה א'.

גני תקשורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

פתחיה מפעילה טב"מ (טיפול בריאותי מקדם) בגני תקשורת המיועדים לילדים בגילאי 3-7, המאובחנים על רצף האוטיזם (ASD). בגנים אלה פועל צוות מקצועי רב-תחומי, הכולל: קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק, פיזיותרפיסטית (בהתאם לצורך הספציפי של הילד), עובדת סוציאלית קלינית, מטפלת באמנויות ומנתחת התנהגות. רופא מלווה את הגן ומעניק ייעוץ רפואי על פי הצורך. תוכנית קידום אישית נבנית ומיושמת עבור כל ילד באופן פרטני.

מעונות יום שיקומיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרשת מפעילה מעונות יום שיקומיים בפריסה ארצית, עבור תינוקות ופעוטות בעלי צרכים מיוחדים. בשנת 2005 הוגדרה פתחיה כ"זכיינית מס' 1 להפעלת מעונות יום שיקומיים" מטעם משרד הרווחה ומשרד הבריאות.

מעון תקשורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

במועצה המקומית גן יבנה מפעילה פתחיה מעון ייעודי לתינוקות ופעוטות המוגדרים על רצף האוטיזם (ASD). בדומה למעונות השיקומיים, גם במעון התקשורת ניתן לילדים סל טיפולים מקיף על ידי צוות פרא-רפואי. סביבת הלימודים במעון מופחתת גירויים ומותאמת במיוחד לצרכיהם הייחודיים של הילדים.

בית ספר 'פיתוחים'[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2019 הקימה 'פתחיה' בית ספר לחינוך מיוחד בעיר בית שמש. בית הספר משרת ילדים בעלי מוגבלות שכלית והתפתחותית בינונית עד קשה, והוא בית הספר הראשון לחינוך מיוחד הראשון בעיר. בשנת 2023 הוקם בירושלים סניף נוסף של בית הספר פיתוחים, המיועד לילדי תסמונת דאון בתפקוד גבוה.

הקו המוביל בבתי הספר של פתחיה הוא פיתוח מקסימלי של עצמאות אצל התלמידים, והרחבת טווח ההישגים שלהם מתוך כבוד ואמון בלתי מסויג ביכולותיהם.

מרפאות להתפתחות הילד[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרשת מפעילה מרפאות להתפתחות הילד אשר מעניקות לילדים מעטפת של אבחון מקיף ושל טיפולים פרא רפואיים בתחומי התקשורת, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, והדרכת הורים ע"י עובדת סוציאלית. היחידות מעניקות שירות בעברית, יידיש, אנגלית, צרפתית ורוסית.

המרכז לפיתוח מצוינות מקצועית "פלוס"[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרכז שהוקם ע"י פתחיה בשנת 2018, ומיועד לנשות מקצוע בתחומי הטיפול הפרא-רפואי. המרכז מקיים סדנאות, השתלמויות והרצאות ע"י המומחים המובילים, ומנגיש לנשות המקצוע מגוון הזדמנויות להתפתחות מקצועית ואישית.

מנהלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יצחק גולדקנופף, מייסד הרשת. ניהל אותה בין השנים תשנ"ה – תשפ"ב (1995 – 2022).
  • ישראל גולדקנופף, מנכ"ל הרשת בין השנים 2017-2022
  • מנכ"ל הרשת מאז 2022 הוא יהודה אריה גולדקנופף.

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2004 זכתה הרשת לתעודת הוקרה מאת בית איזי שפירא.[1]

בשנת 2017 קיבל מייסד הרשת ומנהלה עד לשנת 2022, יצחק גולדקנופף, את אות 'מגן הבריאות' של שר הבריאות, על פעילות רשת 'פתחיה'.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על דגלה של 'פתחיה' חרטנו את מודל השילוב הייחודי שנבנה מתוך אמונה כי גם לילדים בעלי הצרכים המיוחדים מגיע שוויון הזדמנויות – לחיות ולגדול בסביבה הרגילה ולהרגיש שווה – תורם ולא רק נתרם

– יצחק גולדקנופף[3]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ זוכים קודמים, באתר בית איזי שפירא, ‏2 בספטמבר 2013 (באנגלית)
  2. ^ מייסד פתחיה נבחר למגן שר הבריאות | המודיע, באתר פתחיה, ‏2017-03-05
  3. ^ יונתן ליפשיץ, שוויון במילים? הגיע הזמן לשוויון במספרים המבשר 31.08.2017