ג'ון ליידון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון ליידון
John Lydon
לידה 31 בינואר 1956 (בן 68)
הולוויי, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה John Joseph Lydon עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Johnny Rotten עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1975 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים קולג' וסטמיניסטר קינגסוויי עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה פאנק רוק, רוק ניסיוני, דאנס-פאנק, גל חדש, נויז רוק, רוק אלטרנטיבי, דאנס אלטרנטיבי, פוסט-פאנק (Punk), פוסט-רוק עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול טנור לירי עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Nora Forster (19796 באפריל 2023) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.johnlydon.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ג'ון ליידון

ג'ון ליידון, הידוע גם בכינוי ג'וני רוטן (מילולית ג'וני הרקוב)אנגלית: John Joseph Lydon; נולד ב-31 בינואר 1956), הוא נחשב לאחד האמנים המשפיעים ביותר על מוזיקת ותנועת הפאנק. ליידון היה בין היתר חבר בלהקת הפאנק "סקס פיסטולס" ובלהקת "Public Image Limited".

סקס פיסטולס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1975 בחנות אנטי-אופנה קטנה בבריטניה חשב יזם צעיר בשם מלקולם מקלארן על הקמת להקת רוק חדשה. מקלארן החליט לצרף ללהקה הזאת את פול קוק, סטיב ג'ונס וגלן מטלוק. הוא הכיר להם בחור בשם ג'ון ליידון. כאשר ראה ג'ונס את ליידון הוא החל לכנות אותו ג'וני רוטן (רקוב) בגלל חוסר ההיגיינה שלו. רוטן הצטרף ללהקה בתור הזמר הראשי והפתיע את כל חבריה ביכולות הקוליות המיוחדות שלו, אף על פי שקודם לכן הוא מעולם לא שר. בהתאם לאופייה המרדני של הלהקה, רוטן היה מסתובב עם חולצה בעלת הכיתוב: "אני שונא את פינק פלויד!" (הגם שציין את פינק פלויד כאחת מהשפעותיו).

הלהקה, שהחלה לקרוא לעצמה סקס פיסטולס, קיבלה תדמית של להקה אלימה לאחר שרוב הופעותיה הסתיימו באלימות. לתדמית האלימה לא התאים מטלוק, כיוון שהוא היה "ילד טוב" בהשוואה לשאר חברי הלהקה. הלהקה החליטה להחליף אותו בחבר ילדות של רוטן, סיד וישס.

סמוך לחגיגות היובל של מלכת אנגליה הוציאו הסקס פיסטולס שיר שלעג למלכה ושמו God Save the Queen. השיר הגיע למקום הראשון במצעדי הפזמונים אך צונזר – ריבוע שחור הופיע במקום שם השיר במצעדי הפזמונים. פעם אחת, כאשר הסתובב רוטן ברכבת התחתית, תקפו אותו חבורת בריונים שהיו בעד המלכה ודקרו אותו. לאחר כל זה רוב המועדונים בבריטניה לא נתנו לסקס פיסטולס להופיע אצלם, והסקס פיסטולס נאלצו לנסות את מזלם בארצות הברית. במהלך אחת ההופעות בארצות הברית כינה רוטן את האמריקאים בכינוי "בוקרים". הכינוי הזה הרגיז מאוד את הקהל האמריקני והוא החל להשליך חפצים לכיוון הלהקה.

בעוד סיבוב ההופעות בארצות הברית נמשך וישס החל להתמכר קשות להרואין. רוטן שכבר איבד את סבלנותו לווישס ולסקס פיסטולס החליט לפרק את הלהקה.

Public Image Limited[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר פירוק הסקס פיסטולס חזר רוטן לבריטניה ושינה את שמו בחזרה לג'ון ליידון. ליידון החליט להקים להקה חדשה וביחד עם קית' לווין, ג'ון וובל וג'ים ווקר הקים את להקת Public Image Limited (או בקיצור PIL).

להקת PIL הגיע לשיאה עם אלבומה השני Metal Box שלאחר מכן יצא בארצות הברית בשם Second Edition. בעקבות אלבום זה יצאה הלהקה לסיבוב הופעות בארצות הברית שבמהלכה היא הספיקה לפטר את וובל ולהחליף אותו במתופף חדש בשם מרטין אטקינס שפוטר גם הוא בסוף סיבוב ההופעות.

לאחר כמה שנים פרש לווין מהלהקה ובעקבות זאת הלהקה התחילה להתפרק. הלהקה התפרקה בשנת 1993 לא לפני שליידון חזר לשם הבמה שלו ג'וני רוטן כמה שנים קודם לכן.

בשנת 2009 התאחדה הלהקה ויצאה לסיבוב הופעות עולמי, ואף הוציאה אלבום חדש בשם This is PiL.

רוטן עצמאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר פירוקה של PIL החל רוטן בקריירת סולו. את קריירת הסולו הוא פתח עם הסינגל Open Up שיצא ביחד עם ההרכב לפטפילד.

בשנת 1996 לרגל חגיגות העשרים להקמת הסקס פיסטולס התאחדו חברי הלהקה לסיבוב הופעות עולמי. חודש לאחר סיבוב ההופעות הם הוציאו אלבום בהופעה חיה.

בשנת 2004 זכה רוטן לתוכנית מציאות על חייו.

השפעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד למה שניתן לחשוב, השפעותיו של ליידון, שונות לחלוטין מהסגנון בתחילת הקריירה שלו יחד עם הסקס פיסטולס. עם הקמת PIL, השפעות אלו התבטאו יותר כשהוא דומיננטי יותר בכיוון של ההרכב. בין השפעותיו הוא מציין את להקת מאגמה, טים באקלי, ג'ון קייל, קפטן ביפהארט, פיטר האמיל וואן דר גראף ג'נרייטור, ניל יאנג, להקת הקראוטרוק Can, וז'אנרים כמו רגאיי ודאב.

מאבק משפטי על זכויות מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2021, תבע את יוצרי הסדרה העתידית פיסטול, בזמן שהסדרה עדיין הייתה בשלבי ההפקה, ומתח ביקורת על הסדרה וכינה אותה בכינויים פוגעניים. זמן קצר לאחר מכן, הוא הגיש תביעה נגד חברי הלהקה לשעבר, סטיב ג'ונס, פול קוק, גלן מטלוק ויורשיו של סיד וישס, על מנת למנוע שימוש במוזיקה של הלהקה בסדרה. ב-23 באוגוסט 2021, פורסם שליידון הפסיד במאבק המשפטי ובית המשפט התיר להשתמש במוזיקה של הלהקה בסדרה.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון ליידון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ K.J. Yossman, Variety, Variety, ‏2 ביולי 2021