ג'ק פלאש המקפץ (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ק פלאש המקפץ
Jumpin' Jack Flash
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי פני מרשל עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי לורנס גורדון, ג'ואל סילבר עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט דייוויד פרנזוני
צ'ארלס שייר
ננסי מאיירס
כריס תומפסון
עריכה מארק גולדבלט עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים וופי גולדברג
ג'ונתן פרייס
ירון קרבה
ג'יימס בלושי
קרול קיין
ג'ון לוביץ
פיל הארטמן
טרייסי אולמן
מוזיקה תומאס ניומן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום מתיו פ' לאונטי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Lawrence Gordon Productions
Silver Pictures
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 10 באוקטובר 1986
משך הקרנה 101 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה קומדיה, ריגול, מתח
תקציב 18,000,000‏$
הכנסות 29,844,101‏$
הכנסות באתר מוג'ו jumpinjackflash
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ק פלאש המקפץאנגלית: Jumpin' Jack Flash) הוא סרט ריגול קומי משנת 1986 בכיכובה של וופי גולדברג. זהו סרט הקולנוע באורך מלא הראשון מאת הבמאית האמריקאית פני מרשל.[1]

פסקול הסרט כולל שתי גרסאות של השיר "Jumpin' Jack Flash": המקורי, בביצוע להקת הרולינג סטונז, וגרסה מחודשת בביצוע אריתה פרנקלין, הנשמע על רקע כתוביות הסיום של הסרט. גרסתה של פרנקלין לא נכללה באלבום הפסקול של הסרט, אך שוחררה כסינגל.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תרזה "טרי" דוליטל (וופי גולדברג) עובדת בבנק הלאומי הראשון במנהטן, ניו יורק, מעבירה כספים בין חשבונות. המראה שלה קצת חריג בשביל עבודה במקום שמרני שכזה, ולמרות היותה עובדת טובה ופופולרית בקרב עמיתיה לעבודה - סינתיה (קרול קיין), דאג (ג'ון לוביץ), קארן (לין מארי סטיוארט) ופרד (פיל הארטמן) - היא ננזפת לעיתים קרובות על ידי הבוס שלה ג'יימס פייג' (פיטר מייקל גץ).

על רקע תקופת המלחמה הקרה, אדם הקורא לעצמו "ג'ק פלאש המקפץ" יוצר קשר עם טרי, באמצעות המחשב שלה בעבודתה, ומציג את עצמו כסוכן בשירות המודיעין הבריטי במזרח אירופה שנרדף על ידי הק.ג.ב.. ג'ק שולח אותה אל הקונסוליה הבריטית, כדי להעביר מסר בשמו אל מחלקה C. טרי פוגשת בג'רמי טלבוט (ג'ון ווד), שמודיע לה כי אין כלל מחלקה שכזו. ג'ק מבקש מטרי ללכת את דירתו שבניו יורק, ולאסוף משם רשימה של אנשי קשר שלו מה-CIA, בתקווה שאחד מהם יוכל לסייע לו להשיג דרכון ולצאת ממזרח אירופה. בינתיים, מגיע אל הבנק עובד חדש - מרטי פיליפס (סטיבן קולינס). כמו כן, טכנאי מחשבים (ג'יימס בלושי) מגיע אל הבנק, על מנת לתקן את המסוף של טרי, אולם כאשר טרי מתקשרת אל חברת המחשבים, על מנת לאשר את זהותו, הטכנאי נעלם באופן מסתורי. לאחר שטרי יוצאת מדירתו של ג'ק, היא נכנסת למונית, ונבהלת לגלות שנהג המונית הוא אותו טכנאי מחשבים, שמתכנן לחטוף אותה, אולם היא מצליחה להימלט מתוך המונית.

טרי יוצרת קשר עם אחד מעמיתיו של ג'ק מארק ואן מיטר (ירון קרבה), שפוגש אותה בנמל. הוא נדהם לגלות שטרי היא אזרחית, ללא כל קשר אל קהילת המודיעין, וכאשר הוא מבחין כי מישהו עוקב אחריהם, הוא דוחף את טרי אל תוך האיסט ריבר, ובכך מציל את חייה, אך נורה למוות ונהרג בעצמו. המשטרה לא מתייחסת ברצינות לטענותיה של טרי כי מדובר במעשה רצח, ומרטי מגיע לתחנת המשטרה ולוקח אותה הביתה. לאחר שהיא מוצאת מודעת אבל בעיתון, טרי הולכת ללוויה של ואן-מיטר, שם היא פוגשת בליז קרלסון (אנני פוטס), אשתו של הארי קרלסון, אחד מאנשי הקשר של ג'ק; כמו כן, היא פוגש בעוד אחד מאנשי הקשר של ג'ק, ארצ'ר לינקולן (רוסקו לי בראון). טרי מנסה לדבר עם לינקולן, אבל הוא עוזב את המקום לפני שהיא מספיקה לגשת אליו. ליז מזמינה את טרי חזרה לביתה, ומספרת לה שככל שידוע לה - בעלה עדיין נמצא עם ג'ק. מאוחר יותר, כאשר טרי מספר לג'ק על פגישותיה עם ליז ועם לינקולן, שניהם מסיקים שהארי כבר נהרג. ג'ק מנחה את טרי כיצד לפרוץ למחשב המרכזי של הקונסוליה הבריטית, אולם טלבוט מגלה את תוכניותיהם, ומנתק את המחשב לפני שג'ק מספיק להתחבר אליו. טרי נוסעת אל ביתה של ליז, לבקש את עזרתה, אך מגלה שליז וילדיה נעלמו וכי הבית נטוש. בעודה עוזבת את המקום, ניגש אליה ארצ'ר לינקולן, שמספר לה שלליז ולילדים כבר יש זהויות חדשות, שהוענקו להם מידי ה-CIA. לאחר שהיא נפגשת עם חברתו של ג'ק שרה בילינגס (שרה וטספורד), טרי נלכדת על ידי הק.ג.ב., אך נמלטת מהמקום, לא לפני שאדם הלבוש כקצין משטרה (אבל למעשה הוא טכנאי המחשבים / נהג המונית שטרי כבר פגשה בעבר) מחדיר לגופה סם אמת. טרי שבה ונפגשת עם שרה, ומבקשת ממנה את עזרתה לחלץ את ג'ק, אך שרה מסרבת. טרי, עדיין תחת השפעת הסמים, מגיעה לבנק הלאומי הראשון, מתעמתת עם הבוס שלה מר פייג', ומתעלפת.

טרי מתעוררת בביתה, וזוכה לביקור משרה, ששינתה את דעתה, ונותנת לטרי פרטים של איש קשר, שיעזור לג'ק. לאחר שהיא מוסרת את המידע לג'ק, טרי נתפסת שוב על ידי הק.ג.ב., ומגלה כי טלבוט הוא חפרפרת של הק.ג.ב. וכי הפרטים של איש הקשר שהוא סיפק (באמצעות בעלה של שרה, ראש ה-MI5) הם מלכודת על מנת לחשוף ולהרוג את ג'ק. אנשי הק.ג.ב. מתכננים לענות את טרי, אך היא בורחת מהמקום ונתפסת על ידי המשטרה. בתחילה, היא סבורה שהמשטרה מצילה אותה, אך כאשר היא מבינה כי בכוונתם לעצור אותה ולא להגן עליה, היא בורחת מהם, וממהרת לבנק, על מנת ליצור קשר עם ג'ק ולהזהיר אותו מהמלכודת. כשהיא מגיעה לשם, היא מגלה שטלבוט ואנשי הק.ג.ב. כבר הקדימו אותה למקום. טרי מנסה לגשת אל המחשב שלה, אבל אחד מאנשי הק.ג.ב. פותח באש עם רובה עוזי. מרטי הורג את אנשי הק.ג.ב. החמושים, בעוד טרי מתעמתת עם טלבוט, ומצליחה בסופו של דבר לשלוח הודעה לג'ק. מרטי מגלה לטרי כי שמו האמיתי הוא פיטר קאן (אחד מאנשי הקשר של ג'ק), והוא שולח לג'ק פרטיו של איש קשר אמיתי, שיעזור לו לשוב הביתה בבטחה.

באותו הערב, טרי מגיעה למסעדה, שבה היא וג'ק תכננו לאכול ארוחת ערב ביחד, אבל ג'ק לא מופיע. רגע לפני שהמסעדה נסגרת, פיטר מגיע למקום, ואומר לטרי שג'ק לא יכול היה להגיע, והוא מנחם את טרי המאוכזבת. למחרת בבוקר, עמיתיה לעבודה של טרי מגלים לה כי מר פייג' קיבל קידום, וכי הוא עוזב לסניף אחר של הבנק, והיא תהיה המחליפה שלו. טרי, עדיין מדוכאת בגלל אירועי הלילה הקודם, מופתעת מכך שג'ק (ג'ונתן פרייס) מופיע במשרדה. הוא אומר לה שהוא רוצה להודות לה באופן אישי על עזרתה, בכך שייקח אותה לארוחת ערב. טרי מציג אותו בפני עמיתיה לעבודתה, וכולם מברכים את ג'ק בחום. טרי וג'ק עוזבים ביחד את המשרד, כשכולם מוחאים להם כפיים.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות אודות הדמות
וופי גולדברג תרזה "טרי" דוליטל גיבורת הסרט. עובדת בנק משועממת הנערצת על ידי עמיתיה לעבודה בשל גישתה הצינית לחיים ודיבורה הגלוי. היא עוזרת לג'ק לברוח מרודפיו ולחזור הביתה בשלום.
ג'ונתן פרייס "ג'ק" סוכן מודיעין הלכוד במזרח אירופה, כשהוא נרדף על ידי סוכני הק.ג.ב.. במהלך רוב הסרט, הוא לא נראה אלא רק קולו נשמע, כשהוא מדבר אל טרי באמצעות המחשב. בסצנה האחרונה של הסרט הוא פוגש את טרי בבנק הלאומי הראשון, בו היא עובדת.
סטיבן קולינס "מרטי פיליפס" / פיטר קאן קאן הוא סוכן סמוי של ה-CIA וחבר של ג'ק. הוא מתחזה ל"פיליפס" - עובד חדש בבנק בו טרי עובדת.
ג'ון ווד ג'רמי טלבוט האנטגוניסט הראשי של הסרט. הוא סוכן רדום של הק.ג.ב. שעובד כסוכן כפול בקונסוליה הבריטית שבניו יורק. הוא מנסה להשתמש בטרי כדי לפתות את ג'ק לחשוף את עצמו למארב קטלני.
ירון קרבה מארק ואן-מיטר אחד מאנשי הקשר של ג'ק.
ג'יימס בלושי שיפוצניק / נהג מונית / שוטר.
שרה בוטספורד שרה בילינג אחת מחברותיו של ג'ק.
פיטר מייקל גץ ג'יימס פייג' מנהל בבנק הלאומי הראשון, והבוס הישיר של טרי, שבדרך כלל מתוסכל ממנה.
ויטו רוגיניס קארל סוכן ק.ג.ב., איש-אמונו של טלבוט.
קרול קיין סינתיה עמיתה לעבודה של טרי.
ג'ון לוביץ דאג עמית לעבודה של טרי.
לין מארי סטיוארט קארן עמיתה לעבודה של טרי.
פיל הארטמן פרד עמית לעבודה של טרי.
טרייסי אולמן פיונה
מייקל מק'קין לזלי
אני פוטס אליזבת' קרלסון

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההפקה של הסרט, שנוצר במקור עבור שלי לונג, הייתה בעייתית. התסריט היה בעייתי, ולעיתים קרובות היה משוכתב על הסט. בתחילה, הווארד זיף היה הבמאי, אך הוא הוחלף כבר בתחילת ההפקה בפני מרשל.[1]

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבום הפסקול שוחרר על גבי תקליטים וקלטות על ידי Mercury Records, ומאוחר יותר גם על גבי CD על ידי Spectrum.

ג'ק פלאש המקפץ - שירי פסקול הסרט
מס' שםביצוע משך
1. Set Me Free The Pointer Sisters 4:23
2. A Trick of the Night Bananarama 4:37
3. Misled Kool And The Gang 4:21
4. Rescue Me Gwen Guthrie 4:32
5. Hold On Billy Branigan 4:04
6. Jumpin' Jack Flash הרולינג סטונז 3:37
7. Window to the World Face to Face 3:21
8. You Can't Hurry Love סופרימס 2:44
9. Breaking the Code תומאס ניומן 3:41
10. Love Music תומאס ניומן 2:47

הגרסאות המקוריות של "Set Me Free" (בביצוע של The Pointer Sisters) ושל "Rescue Me" (בביצוע של פונטלה בס) נשמעות בסרט, אך באלבום הפסקול כלולות רק גרסאות הכיסוי של שירים אלו.

ביקורות ותגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ק פלאש המקפץ קיבל בעיקר ביקורות שליליות ממבקרי הקולנוע, ועל כן קיבל דירוג של 28% בלבד, באתר Rotten Tomatoes. דירוג קהל הצופים באתר העניק לו דירוג של 58% (2.8 / 5).[2]

Blu-ray[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט שוחרר על Blu-ray על ידי Anchor Bay Entertainment[3] ב-28 במאי 2013.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Abramowitz, Rachel (2000). Is That a Gun in Your Pocket? Women's Experience of Power in Hollywood. New York: Random House, ISBN 0-679-43754-1, pp. 296–298
  2. ^ http://www.rottentomatoes.com/m/jumpin_jack_flash/
  3. ^ "Jumpin' Jack Flash Blu-ray". Blu-ray.com. נבדק ב-2013-12-02.