גריפין דאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גריפין דאן
Thomas Griffin Dunne
לידה 8 ביוני 1955 (בן 68)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1975 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • בית הספר לתאטרון נייברהוד פלייהאוס
  • Fay School
  • Fountain Valley School of Colorado
  • סטודיו אייץ' בי עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג קארי לוול (19891995) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים האנה דאן עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס עולם התיאטרון (1992) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תומאס גריפין דאן'אנגלית: Thomas Griffin Dunne נולד ב-8 ביוני 1955) הוא שחקן, מפיק ובמאי קולנוע אמריקאי. היה מועמד פרס אוסקר לסרט הקצר ביותר בתור במאי, פרס גלובוס הזהב ופרס אמי בתור שחקן על הופעותיו בסרט "שגעון של לילה" ובסדרה "פרייז'ר".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דאן נולד בניו יורק סיטי, בנם של הפעילה החברתית אלן בטריז ושל הסופר, מפיק והעיתונאי דומיניק דאן. אחותו השחקנית דומיניק דאן נרצחה בגיל 22. למד ב"מכללת מדינת קולורדו" ועזב בגיל 18 לניו יורק כדי להיות שחקן. דאן היה נשוי לשלוש נשים, המפיקה קייט פורטה למשך שנה, לשחקנית קארי לוול איתה לדאן ילדה אחת ולאשתו השלישית והנוכחית אן בינגמן.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

התפרסם לראשונה בקומדיית האימה "זאב אמריקאי בלונדון" בתפקיד הסטודנט ג'ק גודמן שנהרג בתחילת הסרט וחוזר כרוח. בשנת 1985 עבד דאן ביחד עם מרטין סקורסזה והפיק איתו את הקומדיה "שגעון של לילה", בסרט גם לקח דאן חלק כשחקן הראשי והועמד לפרס גלובוס הזהב על הופעתו בתור פול האקט, פקיד הנקלע לשרשרת אירועים מוזרים. ב-1987 שיחק לצידה של מדונה בקומדיית הפשע הרומנטית "מי הנערה הזו?" בתפקיד עורך הדין לודון טראוט, ושיחק בסרטו של ג'ון לנדיס "נשות האמזונס על הירח".

ב-1988 השתתף בדרמת הצלילה של לוק בסון "הכחול הגדול", ב-1991 בקומדיה "החברה שלי" בתור מר ביקסלי המורה של ואדה סולטנפוס וב-1994 בדרמה ההיסטורית של רוברט רדפורד "חידון האשליות". בשנת 1996 הועמד לפרס אמי על הופעת אורח שעשה בסדרה הקומית "פרייז'ר".

בשנת 2001 שיחק בסרט "פיניירו". בשנת 2002 שיחק בקומדיה "לא יכול בלי". בשנת 2006 שיחק בסרט הדרמה "עבדות" לצד מייקל אנגרנו, ושיחק בסדרת הטלוויזיה שלא האריכה ימים "3 ק"ג", ברשת CBS.

בשנת 2007 בדרמה "מלאכי שלג" בתור הפרופסור דון פרקינסון ולאחרונה בדרמה "אתמול בלילה". בשנת 2008 שיחק בדרמה הקומית "באק האוורד הגדול" בכיכובם של טום הנקס וג'ון מלקוביץ'.

בשנת 2015 שיחק בקומדיה הרומנטית "מצב רגיש", בכיכובם של ג'ייסון סודייקיס ורבקה הול.

כבמאי וכמפיק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקריירה שלו במפיק עבד דאן ביחד עם מרטין סקורסזה בקומדיה השחורה "שגעון של לילה", עליה זכה דאן ביחד עם שני מפיקים נוספים בפרס הסרט העצמאי הטוב ביותר של פרס אינדפנדנט ספיריט ועם סידני לומט, איתו הפיק את דרמת ההתבגרות "אהבה במלכוד". ב-1990 הפיק את הדרמה הארוטית "כשגבר אוהב אשה" וב-1996 את הקומדיה המוזיקלית "הדירה של ג'ו". ב-1995 הועמד לפרס האוסקר בקטגוריית הסרט הקצר הטוב ביותר על עשיית הסרט "דוכס הגרוב". ב-1997 ביים את סרטו הראשון, הקומדיה הרומנטית "מכורים לאהבה". ב-1998 ביים את סרטו המצליח בקריירה כבמאי, הפנטזיה הקומית "קסם מעשי" בכיכובן של זוכות האוסקר סנדרה בולוק וניקול קידמן. ב-2005 ביים והפיק את דרמת הנעורים הספרותית "אנשים ללא מורא". ב-2008 ביים את הקומדיה הרומנטית "בעל מזדמן" בכיכובם של אומה תורמן וקולין פירת'.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גריפין דאן בוויקישיתוף