ג'ון ריס-דייוויס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון ריס-דייוויס
John Rhys-Davies
ג'ון ריס-דייוויס, 2018
ג'ון ריס-דייוויס, 2018
לידה 5 במאי 1944 (בן 79)
בריטניהבריטניה סולסברי, וילטשייר, אנגליה
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1964 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון ריס-דייוויסאנגלית: John Rhys-Davies; נולד ב-5 במאי 1944) הוא שחקן קולנוע ולשי. מועמד פרס אמי, מוכר לרבות בזכות תפקידיו בטרילוגיית "שר הטבעות", בסדרת סרטי "אינדיאנה ג'ונס" ובסדרה הבדיונית "גולשים בזמן".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גימלי (גמד לוחם עם גרזן קרב) - בגילומו של ג'ון רייס-דייוויס, בסרטי "שר הטבעות" של פיטר ג'קסון

דייוויס נולד בסולסברי, וילטשייר שבמערב אנגליה לזוג הורים ממוצא וולשי. את מרבית ילדותו בילה דייוויס בבית אימו שבאמנפורד. את השכלתו רכש דייוויס באוניברסיטת מזרח אנגליה. לאחר מכן זכה דייוויס במלגה שאיפשרה לו ללמוד באקדמיה המלכותית לאמנות הדרמה.

דייוויס החל את קריירת המשחק שלו בשנת 1975 בדרמה הקומית הביוגרפית המבוססת על ספרו של קוונטין קריספ "ערום בשירות הציבור". הוא התפרסם לראשונה ב-1976 כשגילם את דמות מפקד המשמר הפרטוריאני, נוויוס סוטוריוס מקרו בסדרת הטלוויזיה של ה-BBC, אני, קלאודיוס. ב-1980 שיחק דייוויס בסדרת הדרמה ההיסטורית זוכת 3 פרסי גלובוס הזהב "שוגון", על תפקידו בסדרה היה דייוויס מועמד לפרס אמי.

בהמשך שנות ה-80 של המאה ה-20 הופיע דייוויס במגוון סרטים כשהבולטים שבהם היו: סרט ההרפתקאות זוכה 4 פרסי אוסקר של סטיבן ספילברג "שודדי התיבה האבודה", בסרט גילם דייוויס את דמותו של סלאח, "החופר הכי טוב בקהיר", חברו של אינדיאנה ג'ונס (האריסון פורד) שעוזר לו למצוא את ארון הברית ובמאבקו כנגד הנאצים הרודפים אחריו ומחפשים גם הם את הארון.

דמות ידועה נוספת אותה גילם דייוויס הייתה בסרט ה-15 בסדרת "סרטי ג'יימס בונד", "007 באזור המסוכן". בסרט גילם דייוויס את דמותו של גנרל לאוניד פושקין, ראש סוכנות הק.ג.ב. שהחליף את גנרל גוגול.

בסוף שנות ה-80 השתתף דייוויס בסרט השלישי ב"סדרת סרטי אינדיאנה ג'ונס", "אינדיאנה ג'ונס ומסע הצלב האחרון". בסרט חובר סלאח לג'ונס ולאביו ד"ר הנרי ג'ונס (שון קונרי) במטרה למצוא את הגביע הקדוש, ולמנוע מהנאצים להשתלט עליו. בנוסף שיחק דייוויס בסדרת הדרמה "תקוות גדולות" המבוססת על הרומן באותו שם מאת צ'ארלס דיקנס.

בשנות ה-90 של המאה ה-20 פתח דייוויס בקריירת דיבוב משחקי מחשב, החל בהמשכון הרביעי של הרצון לעוצמה (סדרת משחקים) ובהמשך משחקים כגון Dune 2000 (שזכה להורדת כוכב באחד המגזינים עקב השתתפותו בו כ"יצאנית מולטימדיה"[1]). במקביל התפרסם בעיקר בזכות דמותו הראשית בסדרה הבדיונית "גולשים בזמן" בה גילם את דמותו של פרופסור מקסימיליאן ארתורו, מרצה לפיזיקה של גיבור הסדרה קווין מלורי (ג'רי אוקונל). דייוויס עזב את הסדרה אחרי העונה השלישית לאחר ביקורת חריפה נגד שינויים דרמטיים שהרשת רצתה, האיכות הרדודה של התסריטים ונגד המפיק בפועל דייוויס פקינפה.

בשנת 2001 נבחר דייוויס על ידי פיטר ג'קסון לתפקיד בסרט הפנטזיה זוכה 4 פרסי אוסקר "שר הטבעות: אחוות הטבעת", בסרט גילם דייוויס את דמותו של הגמד גימלי, המתנדב ללוות את ההוביט פרודו בגינס, כנציג הגמדים, במסעו להשמיד את הטבעת האחת.

בשנה שלאחר מכן השתתף דייוויס בתפקיד כפול בחלק השני, זוכה שני פרסי האוסקר בטרילוגיה "שר הטבעות: שני הצריחים", מלבד גילומו של גימלי דיבב דייוויס גם את דמותו הספרותית של זקן-עץ מנהיג האנטים, עץ עתיק מאוד שיודע לדבר אשר פוגש את פיפין ואת מרי בעת מנוסתם מהאורקים. יחד עם אנטים אחרים הוא תוקף את סרומן במשכנו.

ב-2003 שיחק דייוויס את דמותם של גימלי וזקן-עץ בחלק האחרון ב"טרילוגיית סרטי שר הטבעות","שר הטבעות: שיבת המלך". הסרט זכה ב-11 פרסי אוסקר וגרף למעלה ממיליארד דולרים.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייוויס נשוי משנת 1966 למתורגמנית סוזן ווליקנסון, לזוג שני בנים: בן וטום. בתחילת שנות ה-80 נפרד דייוויס מאשתו אולם הם לא התגרשו רשמית ונשארו נשואים עד מותה בשנת 2010.

משנת 2004 גר דייוויס עם ליסה מנינג, מנחת טלוויזיה לשעבר, להם ילדה אחת בשם מאיה.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון ריס-דייוויס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Dune 2000 (PC)". Next Generation. Imagine Media (48): 134. בדצמבר 1998. נבדק ב-5 באפריל 2021. {{cite journal}}: (עזרה)