שודדי התיבה האבודה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
שודדי התיבה האבודה
Raiders of the Lost Ark
בימוי סטיבן ספילברג עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'ורג' לוקאס, פרנק מרשל, הווארד קזניאן עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט לורנס קסדן
ג'ורג' לוקאס
עריכה מייקל קאן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים האריסון פורד
קארן אלן
ג'ון ריס-דייוויס
דנהולם אליוט
אלפרד מולינה
פול פרימן
רונאלד לייסי
וולף קאהלר
מוזיקה ג'ון ויליאמס עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום דאגלס סלוקומב עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה לוקאס פילם עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי פרמאונט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 12 ביוני 1981 (ארצות הברית)
משך הקרנה 115 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פעולה, סרט חיפוש מטמון עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 18,000,000‏$
הכנסות 389,925,971‏$
הכנסות באתר מוג'ו raidersofthelostark
פרסים חמישה פרסי אוסקר
שבעה פרסי סאטורן
פרס באפט"א
פרס גראמי
פרס הוגו
סרט הבא אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שודדי התיבה האבודהאנגלית: Raiders of the Lost Ark) הוא סרט הרפתקאות ופנטזיה משנת 1981 בבימויו של סטיבן ספילברג, בהפקתו של ג'ורג' לוקאס ובכיכובו של האריסון פורד. הסרט הוא הראשון בסדרת סרטי אינדיאנה ג'ונס, אם כי הוא שני מבחינה כרונולוגית.

נכון להיום, הסרט עדיין נחשב לאחד משוברי הקופות הגדולים של כל הזמנים, וזכה להכרה רחבה ולשלל מועמדויות לפרסים. הוא זכה בחמישה פרסי אוסקר (ביצוע אמנותי, עריכה, פסקול, אפקטים מיוחדים ועיבוד קול) ושבעה פרסי סאטורן (סרט הפנטזיה הטוב ביותר, שחקן ראשי, שחקנית ראשית, בימוי, כתיבה, פסקול ואפקטים מיוחדים). בנוסף, הסרט זכה בפרס באפט"א בקטגוריית העיצוב האמנותי, פרס גראמי בקטגוריית הפסקול הטוב ביותר וכן פרס הוגו בקטגוריית העיבוד הדרמטי הטוב ביותר. הצלחת הסרט הובילה להפקתם של ארבעה סרטי המשך - "אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור (1984), "אינדיאנה ג'ונס ומסע הצלב האחרון" (1989), "אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הבדולח" (2008) ו"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" (2023).

הסרט נבחר למקום השני ברשימת 500 הסרטים הגדולים של כל הזמנים, לפי מגזין אמפייר[1]. בשנת 1999 הוא נכלל בספריית הקונגרס של ארכיון הסרטים הלאומי של ארצות הברית בשל חשיבותו התרבותית, ההיסטורית והאמנותית.

הסרט זכה לביקורות טובות ולציון של 95% באתר Rotten Tomatoes[2].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ד"ר הנרי "אינדיאנה" וולטון ג'ונס ג'וניור (האריסון פורד) הוא ארכאולוג ומרצה להיסטוריה בקולג' בארנט. במקביל לעבודתו העיונית באוניברסיטה, נוסע ג'ונס ברחבי העולם במסעות אחר פריטים ארכאולוגיים שונים בשליחות האוניברסיטה ואחרים.

בתחילת הסרט, המתרחש בשנת 1936, נראה ג'ונס בלווית שלושה מדריכים צועד בג'ונגלים של דרום אמריקה ומגיע למקדש עתיק בו מצוי פסלון מוזהב. לאחר שהצליח להתגבר על המלכודות במקום, ועם נטישתם ובגידתם של מלוויו, הוא ועוזרו שנותר נכנסים אל המקדש. ג'ונס מצליח להניח את ידיו על הפסל אך העוזר לוקח ממנו את הפסל והשוט (מה שמקשה על ג'ונס לברוח) אך הוא מצליח לקפוץ לצדו השני של תהום קטן, לוקח את הפסל מגופתו של העוזר שנהרג במלכודת ובורח עמו מהמקדש. ביציאה מהמקדש הוא פוגש ארכאולוג צרפתי יריב בשם בֶלוק (Belloq) אשר המתין לו עם צבא ילידים קטן. בלוק לוקח את הפסל, אבל ג'ונס מצליח לברוח ממנו במטוס ים קטן שהוכן מבעוד מועד.

מאוחר יותר, בקולג' בו מלמד ג'ונס, פוגשים אותו שני קצינים מהמודיעין הצבאי האמריקאי, מספרים לו על תקשורת נאצית שיורטה ומסיקים שהנאצים מנסים להניח את ידיהם על ארון הברית מתוך הנחה שיוכלו לנצל את כוחו האלוהי כנשק כנגד בעלות הברית. בסיום שיחה זו, מחליט ג'ונס לנסות להקדים את הנאצים ולחפש את ארון הברית בעצמו.

ראשית, נוסע ג'ונס לנפאל על מנת לפגוש את מורו, פרופסור רייבנווד, אשר התמחה בתאוריות ביחס למיקומו של ארון הברית. בהגיעו לנפאל, מוצא ג'ונס את בתו, מריון רייבנווד, ומגלה שהפרופסור נפטר. מריון מחזיקה במדליון אשר יאפשר את מציאת ארון הברית, אך אינה שישה לתת אותו לאינדיאנה ג'ונס גם בעבור תשלום, ואומרת לו שתחשוב על כך ומבקשת ממנו שיחזור אליה ביום המחרת. זמן קצר לאחר יציאתו של ג'ונס, מגיע סוכן נאצי סאדיסט בשם טוט אל מריון, ומבקש ממנה את המדליון. כאשר מריון מסרבת, מחליט טוט לקחת ממנה את המדליון בכוח, אך אינדיאנה ג'ונס נכנס לחדר בדיוק בזמן כדי להציל את מריון, ולהבריח את טוט ועוזריו מהמקום. במהלך המאבק עולה בית המרזח שבבעלות מריון באש והיא מחליטה להצטרף לג'ונס בחיפושיו, עכשיו כשנותרה מחוסרת בית.

משם ממשיך ג'ונס לקהיר שם הוא נעזר בחברו סאלאח (ג'ון ריס-דייוויס) בחיפושיו אחר ארון הברית ובמאבקו אחר הנאצים הרודפים אחריו ומחפשים גם הם את הארון.

בקהיר הנאצים תופסים את מריון ומזייפים את מותה אך למעשה כולאים אותה. ג'ונס מתגנב לאתר החפירות של הנאצים ובעזרת המדליון מצליח לאתר את המיקום המדויק של ארון הברית. הוא מוצא את האוהל בו מוחזקת מריון ומגלה שהיא עדיין בחיים. כדי לא לעורר את חשד הנאצים שאכן הוא נמצא באתר החפירות ומצא את מיקום ארון הברית, ג'ונס לא משחרר אותה. ג'ונס מגייס קבוצה של חופרים ומורה להם לחפור במיקום בו נמצא ארון הברית. החפירה חושפת מקדש תת-קרקעי מלא בנחשי אפעה (אחד מפחדיו הגדולים ביותר של ג'ונס). בעזרת חבל מורד ג'ונס אל המקדש, מצליח למצוא את התיבה ומעלה אותה אל פני הקרקע. הנאצים שבאתר מזהים מרחוק את התגלית ומגיעים למקום, לוקחים את התיבה, זורקים את מריון אל תוך המקדש ומשאירים אותה יחד עם ג'ונס ללא כל אפשרות להימלט. בעזרת כישוריו, ג'ונס מוצא באחד מקירות המקדש פרצה ומצליח להוציא אותו ואת מריון דרכה.

הנאצים מתכננים להעלות את התיבה למטוס שייקח אותה לגרמניה. ג'ונס ומריון משבשים להם את התוכנית וגורמים לפיצוץ של המטוס. הנאצים במהירות מעלים את התיבה למשאית ובורחים איתה. ג'ונס במאבק ארוך וקשה מצליח לגנוב להם את המשאית עם התיבה ולהתחמק מהם. סלאח מסדר לג'ונס להצטרף למכר שלו שייקח אותו ואת התיבה בספינתו לאנגליה. בבוקר למחרת הנאצים עוצרים את הספינה, לוקחים את התיבה וחוטפים שוב את מריון. ללא ידיעתם ג'ונס מצליח לעלות על ספינתם. הנאצים מגיעים לחוף ורוצים לבחון את התיבה לפני שמציגים אותה בפני אדולף היטלר. ג'ונס חושף עצמו ומאיים לפוצץ את התיבה בעזרת משגר טילים אולם הארכאולוג בלוק יודע שהוא משקר וכארכאולוג הוא סקרן לראות בעצמו את כוחות התיבה ולא יפוצץ אותה.

ג'ונס נכנע ונקשר יחד עם מריון לעמוד. הנאצים מחליטים לפתוח את התיבה ולראות את כוחה. ג'ונס מזהיר את מריון שהיא חייבת לסגור את עיניה. בעוד הנאצים מתרשמים מיופייה של התיבה, יוצאות ממנה לפתע רוחות (הנראות כנשמות או כמלאכים) שמשנות את מראיהן לשטניות. הרוחות מכווצות את פניו של דיטריך, שורפות את פניו של טוט עד שנמסות ואת פניו של בלוק הן מפוצצות. כל שאר החיילים הנאצים, שהסתכלו אל תוך התיבה נשרפו גם הם. האש עולה לשמים ומורידה ברק שסוגר את התיבה. רק לאחר שהרגישו שהסכנה חלפה, ג'ונס ומריון פוקחים את עיניהם ולוקחים את התיבה חזרה לוושינגטון. צבא ארצות הברית לוקח את התיבה ונאמר לג'ונס שהיא תהיה במקום בטוח ותיחקר על ידי האנשים הטובים ביותר. במציאות רואים שהתיבה נסגרה בתוך ארגז עץ שעליה נכתב "סודי ביותר" והיא מאוחסנת באזור 51 יחד עם תיבות רבות אחרות.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • האריסון פורד - ד"ר הנרי "אינדיאנה" ג'ונס ג'וניור, ארכאולוג ומרצה להיסטוריה בקולג' בארנט, ובמקביל לעבודתו באוניברסיטה, ג'ונס נשלח מדי פעם למסעות ברחבי העולם אחר פריטים ארכאולוגיים שונים בשליחות האוניברסיטה או אחרים, הגיבור הראשי של הסרט והדמות המרכזית.
  • קארן אלן (אנ') - מריון רייבנווד, בתו של פרופסור אבנר רייבנווד, מורו של ג'ונס שנפטר. היא מחזיקה במדליון שיאפשר למצוא את ארון הברית. בסוף הסרט היא הופכת למושא אהבתו של ג'ונס ואפילו לאשתו בסרט הרביעי.
  • ג'ון ריס-דייוויס - סאלח, החופר הכי טוב בקהיר שנשכר בידי הנאצים כדי לעזור להם למצוא את הארון אך בוגד בהם והופך לחברו הטוב ביותר של ג'ונס.
  • דנהולם אליוט - ד"ר מרקוס ברודי, חברו הטוב ביותר של אביו של ג'ונס וחברו הקרוב ביותר אל בנו שאחראי על המסע בחיפוש אחר ארון הברית.
  • וולף קהלר - קולונל דיטריך, קצין נאצי חסר רחמים שמנהיג את מבצע החיפוש אחר הארון, אבל עד מהרה הוא נהרג בידי כוחותיו העל-טבעיים של הארון בעת פתיחתו, דיטריך הוא הנבל השלישי של הסרט.
  • רונלד לייסי - מייג'ור ארנולד טוט, חוקר נאצי של הגסטפו אכזרי ביותר וחסר רחמים שמנסה לענות את מריון שעוזר לדיטריך במבצע החיפוש אחרי הארון ונהרג בידי כוחותיו של הארון, טוט הוא הנבל המשני של הסרט.
  • פול פרימן - רנה בלוק, אויבו המושבע של ג'ונס, בלוק הוא גם ארכאולוג שמחפש אחר הארון עם דיטריך וטוט שעובד למען הנאצים. הוא ניסה לפתוח את הארון לפני היטלר תוך שהוא לובש בגדי כהן גדול יהודי ונכשל כי נהרג גם הוא בידי כוחות הארון. בלוק הוא הנבל הראשי של הסרט.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לביקורות חיוביות והיווה השראה לשלל סרטים ובמאים. הסרט קיבל דירוג של 95% מתוך 100 ב-Rotten tomatoes. נכון ל-2020 הסרט נמצא במקום ה-56 ברשימת הסרטים עם הדירוג הגבוה בין משתמשי אתר IMDb.[3]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס תאריך הטקס קטגוריה מועמדים ומקבלי הפרס תוצאה
פרסי האקדמיה האמריקאית לקולנוע (פרס אוסקר) 29 במרץ 1982 הסרט הטוב ביותר פרנק מרשל מועמדות
הבמאי הטוב ביותר סטיבן ספילברג מועמדות
הצילום הטוב ביותר דאוגלס סלוקומבה מועמדות
הפסקול הטוב ביותר ג'ון ויליאמס מועמדות
מיקס הסאונד הטוב ביותר ביל וראני, סטיב מאסלו, גרג לנדקר ורוי צ'רמן זכייה
עריכת סאונד בן בארט וריצ'רד אנדרסון זכייה
עיצוב התפאורה הטוב ביותר לסלי דילי, נורמן ריינולדס ומייקל פורד זכייה
האפקטים הטובים ביותר ג'ו ג'ונסטון, ברוס ניצ'ולסון, קיט ווסט וריצ'רד אדלונד זכייה
העריכה הטובה ביותר מייקל קאן זכייה
פרס הוגו 1981 העיבוד הדרמטי ביותר זכייה
פרסי האקדמיה הבריטית לאומנויות הקולנוע והטלוויזיה 1982 הסרט הטוב ביותר פרנק מרשל מועמדות
הצילום הטוב ביותר דאוגלס סלוקומבה מועמדות
המוזיקה הטובה ביותר ג'ון ויליאמס מועמדות
הסאונד הטוב ביותר ביל וראני, סטיב מאסלו, גרג לנדקר ורוי צ'רמן מועמדות
העריכה הטובה ביותר מייקל קאן מועמדות
פרסי גלובוס הזהב 30 בינואר 1982 הבמאי הטוב ביותר - סרט קולנוע סטיבן ספילברג מועמדות
פרס סאטורן 27 ביולי 1982 סרט הפנטזיה הטוב ביותר זכייה
הבמאי הטוב ביותר סטיבן ספילברג זכייה
השחקן הטוב ביותר האריסון פורד זכייה
השחקנית הטובה ביותר קארן אלן זכייה
שחקן המשנה הטוב ביותר פול פרימן מועמדות
התסריט הטוב ביותר לורנס קסדן זכייה
הפסקול הטוב ביותר ג'ון ויליאמס זכייה
עיצוב התלבושות הטוב ביותר דבורה נדולמן מועמדות
האפקטים הטובים ביותר ריצ'רד אדלונד זכייה

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את המוזיקה לסרט כתב והלחין ג'ון ויליאמס.

רשימת השמעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "The Raiders March" (a.k.a. "Indiana Jones Theme")
  2. "Flight from Peru"
  3. "The Basket Game"
  4. "The Map Room: Dawn"
  5. "The Well of the Souls"
  6. "Desert Chase"
  7. "Marion's Theme"
  8. "The Miracle of the Ark"
  9. "End Credits"

מהדורה מורחבת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. The Raiders March (a.k.a. "The Indiana Jones Theme")
  2. Main Title: South America, 1936
  3. In the Idol's Temple
  4. Flight from Peru
  5. Journey to Nepal
  6. The Medallion
  7. To Cairo
  8. The Basket Game
  9. The Map Room: Dawn
  10. Reunion and the Dig Begins
  11. The Well of the Souls
  12. Airplane Fight
  13. Desert Chase
  14. Marion's Theme
  15. The German Sub / To the Nazi Hideout†
  16. Ark Trek
  17. The Miracle of the Ark
  18. The Warehouse
  19. End Credits

שודדי התיבה האבודה: מהדורת דלוקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

1. "In the Jungle"  
2. "The Idol Temple"  
3. "Escape from the Temple"  
4. "Flight from Peru"  
5. "Washington Men / Indy's Home*"  
6. "A Thought for Marion / To Nepal"  
7. "The Medallion"  
8. "Flight to Cairo"  
9. "The Basket Game"  
10. "Bad Dates*"  
11. "The Map Room: Dawn"  
12. "Reunion in the Tent / Searching for the Well"  
13. "The Well of the Souls"  
14. "Indy Rides the Statue*"  
15. "The Fist Fight / The Flying Wing"  
16. "Desert Chase"  
17. "Marion's Theme / The Crate"  
18. "The German Sub"  
19. "Ride to the Nazi Hideout"  
20. "Indy Follows the Ark"  
21. "The Miracle of the Ark"  
22. "Washington Ending & Raiders March"  

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שודדי התיבה האבודה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]