דוד אויסטרך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דוד אויסטרך
Давид Ойстра
לידה 17 בספטמבר 1908 (יוליאני)
אודסה, פלך חרסון, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 24 באוקטובר 1974 (בגיל 66)
אמסטרדם, הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Давид Фёдорович (Фишелевич) Ойстрах עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות נובודוויצ'יה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות האימפריה הרוסית, הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוקראינית, ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים הקונסרבטוריון של מוסקבה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה קלאסית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה כינור עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג תמרה רוטרבה (193024 באוקטובר 1974) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים איגור אויסטרך עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
דוד אויסטרך (משמאל) עם פרנץ קונוויטשני (במרכז) ובנו איגור אויסטרך (מימין), 1957

דויד פיודורוביץ אוֹיְסְטְרַךרוסית: Давид Федорович Ойстрах; 30 בספטמבר 190824 באוקטובר 1974) היה כנר יהודי סובייטי. הוא השאיר אחריו מספר רב של הקלטות, ויצירות רבות הוקדשו לו. מגדולי הכנרים במאה העשרים.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אויסטרך נולד בשנת 1908 בעיר אודסה שהיתה אז חלק מהאימפריה הרוסית, כיום אוקראינה. כילד למד כינור בעירו אצל פיוטר סטוליארסקי. את הופעת הבכורה שלו נתן שם, בגיל 6. אחר כך המשיך בלימודיו אצל סטוליארסקי בקונסרבטוריון של אודסה (19231926) והופיע כסולן בקונצ'רטו לכינור של גלאזונוב בניצוח המלחין, בקייב, 1927.

הקלטותיו והופעותיו בקונצרטים של שוסטקוביץ' נודעות במיוחד, אבל הוא הרבה לנגן גם קונצרטים קלאסיים. הוא עבד עם תזמורות ברוסיה, וכן עם מוזיקאים באירופה ובארצות הברית. עוד הקלטה מפורסמת היא זו של הקונצרט המשולש של בטהובן, שניגן עם סביאטוסלב ריכטר ומסטיסלב רוסטרופוביץ'. הקונצ'רטו לכינור של אראם חאצ'טוריאן הוקדש לו, וכך גם שני הקונצ'רטי לכינור של דמיטרי שוסטקוביץ'.

אויסטרך קיבל את הכשרתו הראשונה והיחידה מן המורה לכינור פיוטר סטוליארסקי. בניגוד להשקפה המקובלת, אויסטרך לא היה וירטואוז מלידה. לאמיתו של דבר, הוא החל בנגינת ויולה בתזמורת הקונסרבטוריון, ורק כמה חודשים אחר כך עלה לדרגת סולן וניגן בהופעת הבכורה שלו את הקונצ'רטו בלה מינור של באך עם התזמורת. כעבור שנה, הופיע לראשונה כסולן ברסיטל. הוא סייר ברוסיה במשך שנתיים, ולבסוף הופיע בפעם הראשונה בלנינגרד, בנגינת הקונצ'רטו לכינור של צ'ייקובסקי.

בשנת 1936 זכה אויסטרך בפרס שני בתחרות וייניאבסקי. העובדה שלא זכה בפרס ראשון סותרת גם היא את האגדה שהיה וירטואוז מלידה. לבסוף הטביע את חותמו בזירה הבינלאומית כשזכה בפרס ראשון בתחרות על שם המלכה אליזבת (שהייתה ידועה אז בשם "תחרות איזאיי") בבריסל. הקריירה של אויסטרך יצאה לדרך מנקודה זו, פרט למכשול אחד קטן - ברית המועצות הפריזה בהגנה על אזרחיה, ולא הרשתה לו לעזוב. הוא המשיך ללמד בקונסרבטוריון של מוסקבה, אבל כאשר פלשה גרמניה הנאצית אל ברית המועצות, יצא לחזית וניגן לפני החיילים כדי לעודד את רוחם.

במשך כעשר שנים ניגן אויסטרך בסטרדיוואריוס קונטה די פונטנה שלו משנת 1702. בשנת 1966 החליף אותו בסטרדיבריוס אקס מרסיק משנת 1715. הוא זכה לכבוד והוקרה כמורה, שעשה את שנותיו החזקות בפקולטה של קונסרבטוריון של מוסקבה (בשנת 1939 מונה לפרופסור) בין ידועי שם כמו יורי ינקלביץ ובוריס גולדשטיין.

דוד אויסטרך היה אביו של הכנר איגור אויסטרך וסבו של הויולן ולרי אויסטרך. דוד ואיגור אויסטרך הרבו להקליט בצוותא.

אויסטרך נפטר בעקבות התקף לב שלקה בו במהלך סיור הופעות עם התזמורת המלכותית ההולנדית באמסטרדם בשנת 1974. גופתו הוחזרה למוסקבה, שם נקבר בבית העלמין נובודוויצ'י.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משנת 2000 מתקיים בעיר פרנו שבאסטוניה "פסטיבל דוד אויסטרך" לזכרו. אויסטרך נהג לבלות באופן קבוע את חופשות הקיץ שלו בעיר במשך 24 שנים, וגם הופיע שם. את הפסטיבל מארגן המנצח נמה ירווי, ובין השאר משתתפים בו כנרים שלמדו בעבר אצל אויסטרך.

החל משנת 2006 מתקיימת במוסקבה תחרות כנרים שנתית הנקראת על שמו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דוד אויסטרך בוויקישיתוף
מדליה רוסית לזכרו של אויסטרך