דפנה אילת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דפנה אילת
לידה 19 ביוני 1938
תל אביב, פלשתינה (א"י)
פטירה 4 בנובמבר 2002 (בגיל 64)
הרצליה, ישראל
מוקד פעילות ישראלישראל ישראל
תקופת הפעילות 19632002 (כ־39 שנים)
עיסוק מלחינה, פזמונאית, מתרגמת
סוגה זמר עברי
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גן הנצחה לדפנה אילת בשכונת גן רש"ל בהרצליה

דפנה אילת (19 ביוני 19384 בנובמבר 2002) הייתה מלחינה, פזמונאית, משוררת, שחקנית ומתרגמת ישראלית. כתבה למבצעים רבים ובהם חוה אלברשטיין, שאיתה עבדה במשך שנים רבות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אילת נולדה בתל אביב לשחקנית שושנה דוידון לבית וייס, ילידת גרודק יגילונסקי וליעקב דוידון, יליד בוברויסק מחזאי, סאטיריקן ובעל בתי הקולנוע התל אביביים גן רינה ובית העם[1]. היא למדה בבית הספר למשחק בית צבי והלחנה אצל פאול בן-חיים.

אילת כתבה שירים רבים בין השאר עבור שלישיית גשר הירקון ואריק איינשטיין. שיתוף הפעולה שלה עם איינשטיין הוביל לאלבום הסולו הראשון שלו, אריק איינשטיין שר בשבילך, שיצא ב-1966. לאלבום זה כתבה אילת אחד עשר שירים והלחינה שישה.

בין פזמוניה המוכרים: "אל תבכי ילדה", "הגשם מתופף" (שניהם מאלבום הבכורה של איינשטיין), "הדרך לאי שם", "הכל בגלל האהבה", "בגלל הלילה" (מילים: תרצה אתר), "סולווג", "שיר עולה", "בת עשרים ושש" ו"בלדה לבת הטוחן". הלחינה את "משירי ארץ אהבתי" של לאה גולדברג. אילת העניקה משיריה לאלבום הבכורה של שלמה ארצי ולמבצעים נוספים שהבולטת שבהן היא חוה אלברשטיין, איתה עבדה במשך שנים רבות. כמו כן, הלחינה מוזיקה לתוכניות טלוויזיה, בהם קלאסיקות ישראליות כמו "רגע עם דודלי", "פרפר נחמד" ו"פלאי קלעים".

אילת תרגמה וכתבה לשלישיית גשר הירקון ולהרכבים נוספים. מאוחר יותר עברה לתרגום מחזות, ותרגמה מחזות רבים, ביניהם: "אומנות המשחק", "אגדת אוהבים", "הנערה מן הכפר", "חסיה היתומה".

כמו כן, שיחקה בסרטים ומחזות שהידוע בהם הוא סרטו של אורי זוהר "חור בלבנה".

בחודש יולי 1998 התארחה בפרק של "פרפר נחמד" יחד עם שירה ווס.

בשנת 2002 חלתה בסרטן הלבלב. היא פנתה בתלונה למשרד הבריאות על התנהלותה של מערכת השר"פ בבית החולים איכילוב בתל אביב, ובעקבות זאת פתח משרד הבריאות בבדיקה ובסיומה פרסם את מסקנתו לפיה השר"פ בבית חולים איכילוב הפך למנגנון לא חוקי להקדמה ולקיצור תורים לבדיקות ולטיפולים[2].

אילת נפטרה ממחלתה ב-4 בנובמבר 2002. הייתה נשואה למשה בן-שושן ואם לשלוש בנות[3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]