היירספריי (סרט, 2007)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היירספריי
Hairspray
מבוסס על המחזמר היירספריי (2002)
הסרט היירספריי (1988)
בימוי אדם שאנקמן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי קרייג זדן
ניל מרון
תסריט לזלי דיקסון
עריכה מייקל טרוניק עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ניקי בלונסקי
ג'ון טרבולטה
מישל פייפר
כריסטופר ווקן
אמנדה ביינס
ג'יימס מרסדן
קווין לטיפה
זאק אפרון
מוזיקה מרק שיימן
סקוט ויטמן
צילום בוז'אן בזלי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה Ingenious Media עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה ניו ליין סינמה
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 20 ביולי 2007
ישראלישראל 26 ביולי 2007
משך הקרנה 117 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה קומדיה רומנטית, סרט מוזיקלי, סרט נעורים עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 75 מיליון דולר
הכנסות 202,548,575 דולר
הכנסות באתר מוג'ו hairspray07
www.hairspraymovie.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

היירספרייאנגלית: Hairspray, בתרגום חופשי: תרסיס לשיער) הוא סרט מוזיקלי קומי משנת 2007, אשר בוים על ידי אדם שנקמן. הסרט הוא עיבוד של מחזמר זוכה פרסי טוני משנת 2002, בעל אותו שם, שנוצר על פי סרט משנת 1988 בשם "היירספריי", שנכתב על ידי ג'ון ווטרס.

על אף שעלילת הסרט מתרחשת בבולטימור, הוא צולם ברובו בטורונטו והמילטון שבקנדה ורק חלק מהסצנות צולמו בבולטימור עצמה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתרחש בבולטימור של 1962, בתקופה בה מתקיימת הפרדה גזעית במדינות הדרום של ארצות הברית.

טרייסי טורנבלד היא נערה בעלת משקל יתר, שמעריצה את תוכנית הריקודים "המופע של קורני קולינס" שמשודרת בתחנת הטלוויזיה שמשווקת את תרסיס השיער "היירספריי" (ומכאן שם הסרט). היא נוהגת לצפות בתוכנית ביחד עם חברתה הטובה פני פינגלטון, שנשלטת בידי אימה המרשעת והאדוקה דתית, פרודי.

יום אחד רואות טרייסי ופני כי בתוכנית הריקודים התפנה מקום לרקדנית חדשה, וטרייסי, למרות מבנה גופה הגוצי, מחליטה לנסות להיבחן לתוכנית. אמה של טרייסי, עדנה, כובסת שמנה למדי שלא יצאה עשור מביתה, לא מוכנה שבתה תלך לנסות להשתתף בתוכנית בטענה שמוטב לחשוב בקטן כדי לא להתאכזב. אביה של טרייסי, וילבור, מעודד את טרייסי ללכת ולהיבחן ולהגשים את חלומה.

כאשר מגיעה טרייסי למבחן הבד, תוך כדי שהיא "מבריזה" מבית ספרה, מנהלת התחנה, ולמה וון טאסל, ובתה אמבר, משפילות אותה לאור מראה המגוחך והיא חוזרת לבית הספר נכלמת. בבית הספר טרייסי נתפסת ונשלחת לריתוק.

בריתוק פוגשת טרייסי את סיוויד ג'יי. סטאבס, תלמיד שחור בבית ספרה שמשתתף במופע של קורני קולינס ב"יום השחורים" (“the “Niger Day): יום הנערך בתוכנית אחת לחודש ובו משתתפים שחורים בלבד (בניגוד לשאר הימים בתוכנית, בהם משתתפים לבנים בלבד). בריתוק אין מורה וכל התלמידים שנמצאים בו, מלבד טרייסי, הם שחורים, מה שמוביל לכך שחדר הריתוק הוא חדר הריקודים שלהם. סיוויד מלמד את טרייסי לרקוד, וביצועיה לא רעים.

כשיוצאת טרייסי מחדר הריתוק בסוף היום, היא נתקלת בלינק לארקין, תלמיד לבן בכיתתה שגם משתתף בתוכנית הריקודים. לינק הוא אהוב ליבה של טרייסי, והיא חולמת עליו בהקיץ.

במסיבה בבית הספר (בה ישנו שטח מחולק בין לבנים לשחורים), טרייסי מבצעת את הריקוד שלימד אותה סיוויד בריתוק, וגורמת גם לשאר הלבנים שאיתה לבצע את הריקוד. קורני קולינס, אשר מנחה את האירוע, מחליט שטרייסי תהיה הרקדנית החדשה במופע. לינק, שמשמש כזמר במסיבה, מתחיל להתעניין בטרייסי.

נוכחותה החדשה של טרייסי מטרידה את אמבר, שמשתתפת במופע, ואת אימה ולמה, מפני ששתיהן חוששות שאמבר תאבד את התואר שלה כמלכת המופע. אי לכך מנסות השתיים להילחם בטרייסי ולגרום לה לעזוב את התוכנית. בינתיים טרייסי זוכה לאהדה גדולה, חנות המתיחות של אביה עושה הון הודות למוצרי טרייסי שונים, התסרוקת של טרייסי הופכת ללהיט ובחנות למידות גדולות מבקשים מטרייסי להיות דוברת החנות. כאשר טרייסי הופכת את עדנה לסוכנת שלה, הדבר גורם לכך שאחרי שנים רבות יוצאת עדנה אל הרחוב.

כמו כן, הקשר בין טרייסי ללינק מתחזק, דבר נוסף שמפריע לאמבר (שמשמשת כחברתו). באחד הימים הולכים טרייסי ולינק ביחד עם סיוויד ואחותו הקטנה אינז, שחולמת להופיע במופע של קורני קולינס, למסיבה של שחורים בקצה השני של העיר אצל מנחת "יום השחורים" ואמם של סיוויד ואינז, מייבל. אמבר מלשינה על כך לעדנה, וזאת יוצאת במהירות לאסוף את טרייסי. כאשר היא מגיעה לשם, משכנעת אותה מייבל להישאר לאכול. כשמסתיימת המסיבה מספרת מייבל שוולמה ביטלה את יום השחורים. טרייסי מציעה לעשות הפגנה בנושא למען סיום ההפרדה בין שחורים ולבנים ולמען אינטגרציה גזעית בתוכנית ורוצה להשתתף, אך עדנה מנסה לגרום לה לוותר על הרעיון מחשש שהדבר יפגע בעתידה, ולינק לא רוצה להשתתף בהפגנה מחשש שיסלקו אותו מתוכנית הריקודים, כאשר ביום בו בוחרים את מלך ומלכת התוכנית אמורים לבוא סוכנים, מה שאמורה להיות הפריצה הגדולה שלו. הדבר גורם לטרייסי אכזבה רבה מלינק.

בינתיים, ולמה מנסה לפתות את וילבור בחנות המתיחות שלו, אך הוא אינו מבין את הרמזים המיניים ששולחת לו ולמה, ולכן עליה להתנפל עליו בנשיקות. כאשר עדנה נכנסת לחנות ותופסת אותם, ולמה מעמידה פנים שהדבר נעשה בהסכמתו ומרצונו החופשי, ובורחת מהחנות. עדנה מאמינה לוולמה, ומכריחה את וילבור לישון בחנות. בגלל מה שקרה, היא לא מרשה לטרייסי להשתתף בתוכנית הריקודים. טרייסי הולכת ומדברת עם אביה, ששוב משכנע אותה ללכת בעקבות מה שהיא מאמינה בו. לאחר מכן הוא עולה לדירה ומשלים עם עדנה.

ביום למחרת טרייסי מצטרפת להפגנת השחורים נגד תחנת הטלוויזיה ובעד האינטגרציה, המתקיימת בצורה של צעדת מחאה. עדנה מגיעה לשם ומנסה לשכנע את טרייסי לחזור הביתה, אך טרייסי מסרבת ועדנה נתקעת בהפגנה. לפני שמגיעה הצעדה לתחנה, היא נעצרת בידי כוחות המשטרה. אחד השוטרים מדבר לא יפה אל מייבל, וטרייסי מכה אותו עם השלט שלה. הדבר גורם לכך שהשוטרים מתחילים במעצר של משתתפי ההפגנה. טרייסי מצליחה לברוח אל ביתה של פני, אך שם שתיהן נתפסות על ידי פרודי. פרודי נועלת את טרייסי במרתף וקושרת את פני בחדרה.

עדנה מצליחה להגיע לביתה, ואז היא מגלה שווילבור שחרר בערבות את מי שנעצר בהפגנה. לינק מגיע לביתם כי הוא מרגיש אשם על כך שלא היה מוכן לוותר למען טרייסי, ומבין שהוא מאוהב בה. באותו פרק זמן סיוויד וחבורתו משחררים את טרייסי ופני ומביאים אותן לביתו של סיוויד, שם גם יוצאת לאור אהבתם של פני וסיוויד. טרייסי יוצרת קשר עם עדנה, ומתכננת תוכנית כיצד להתנקם בתחנת הטלוויזיה.

ביום התוכנית, מסתננים עדנה, פני, מייבל, סיוויד, ואינז לאולפן תחת מסווה. בכניסה לאולפן נערכות בדיקות בידי המשטרה שטרייסי, שהיא עדיין בגדר פושעת נמלטת, לא תנסה להיכנס לאולפן. במהלך הריקודים מנסה להיכנס לאולפן וילבור כשהוא מחופש לטרייסי ולכן עוצרים אותו. בינתיים נועלים "אנשיה" של טרייסי את הדלתות של התחנה מבפנים. השוטרים פורצים את הדלת באמצעות פסל של תרסיס שיער שמוצב בכניסה. השוטרים מדווחים לוולמה שכנראה הייתה חדירה, והם הולכים לכניסה של התחנה, בזמן שאנשיה של טרייסי נועלים את האולפן מבפנים. ולמה והשוטרים מגלים שטרייסי נכנסה לפסל התרסיס בזמן שהשוטרים עיכבו את וילבור ושלמעשה השוטרים הם שהכניסו אותה פנימה.

בינתיים טרייסי מתפרצת לשידור רגע לפני שמכריזים על הזוכה בתחרות, ומבצעת ריקוד משלה עם לינק. לאחר מכן לינק מעלה את אינז לרקוד. התוצאות משתנות ואינז זוכה בתואר של מלכת הריקודים, וכך זוכה להגשים את חלומה. אמבר מוכנה ורוצה להשלים את המציאות, אך ולמה אינה מוכנה ומספרת לאמבר שהיא רימתה בספירת הקולות של הצופים. רגע לאחר מכן היא מגלה שעדנה צילמה אותה, והיא מפוטרת בידי הבעלים של התחנה. בינתיים עדנה עולה לרקוד על הבמה, וטרייסי ולינק וגם סיוויד ופני מכריזים על אהבתם. קורני קולינס מודיע ששחורים ולבנים מאותו יום ירקדו ביחד.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – היירספריי - דמויות
שם השחקן/ית שם הדמות
ניקי בלונסקי טרייסי טורנבלד
ג'ון טרבולטה עדנה טורנבלד
מישל פייפר ולמה וון טאסל
כריסטופר ווקן וילבור טורנבלד
אמנדה ביינס פני פינגלטון
ג'יימס מרסדן קורני קולינס
קווין לטיפה מייבל סטאבס
בריטני סנואו אמבר וון טאסל
זאק אפרון לינק לארקין
אלייז'ה קלי סיוויד סטאבס
אליסון ג'ני פרודי פינגלטון
טיילור פרקס אינז סטאבס

הופעות אורח וקמאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסרים בסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט עוסק בהפרדה בין הלבנים והשחורים שהייתה קיימת בארצות הברית, ומדבר בעד אינטגרציה, שוויון ועירוי של השחורים בחברה, מבלי קשר לצבע עורם. לעיתים נראה שהיוצר מציג את השחורים כמוצלחים יותר מהלבנים: רקדנים טובים יותר, זמרים מוצלחים יותר וכו'.

הסרט עוסק גם באפליה נגד שמנים: טרייסי ועדנה סובלות מהקנטות רבות בשל מצבן הגופני: עדנה חוששת לצאת מהבית בגלל משקלה העודף, ואת טרייסי בהתחלה לא רוצים לקבל לתוכנית בגלל המבנה הגופני שלה.

הסרט גם לועג לתרבות הבידור בארצות הברית, כאשר הוא מראה כיצד החסות לתרסיס השיער שמשווקת החברה נכנסת בכל מקום אפשרי בתוכנית הריקודים (כולל בשיר הפתיחה של תוכנית הגמר), וגם כשמתברר לצופה שוולמה הגיעה לאן שהגיעה הודות לכך שקיימה יחסי מין עם האנשים הנכונים.

רשימת השירים לפי סדרם בסרט (על פי הפסקול)[עריכת קוד מקור | עריכה]

היירספריי - שירי פסקול הסרט
מס' שםביצוע משך
1. Good Morning Baltimore ניקי בלונסקי 3:54
2. The Nicest Kids in Town ג'יימס מרסדן, חברי המועצה 2:42
3. It Takes Two זאק אפרון 3:04
4. The Legend of Miss Baltimore Crabs מישל פייפר, חברי המועצה 4:08
5. I Can Hear the Bells ניקי בלונסקי 4:14
6. Ladies' Choice זאק אפרון 2:28
7. The New Girl in Town בריטני סנואו, שרה ג'יין ג'נסן, היילי פודשון, הדיינאמייטס 2:16
8. Welcome to the 60's ניקי בלונסקי, ג'ון טרבולטה, הדיינאמייטס, ג'רי סטילר 5:13
9. Run and Tell That אלייז'ה קלי, טיילור פרקס 3:51
10. Big, Blonde and Beautiful קווין לטיפה, הילדים השחורים 2:35
11. (Reprise)‏ Big, Blonde and Beautiful ג'ון טרבולטה, מישל פייפר 1:06
12. You're Timeless to Me ג'ון טרבולטה, כריסטופר ווקן 4:47
13. I Know Where I've Been קווין לטיפה, הילדים השחורים, ניקי בלונסקי, אלייז'ה קלי 4:13
14. Without Love זאק אפרון, ניקי בלונסקי, אלייז'ה קלי, אמנדה ביינס, הילדים השחורים 3:40
15. It's Hairspray ג'יימס מרסדן, חברי המועצה 2:20
16. You Can't Stop the Beat ניקי בלונסקי, זאק אפרון, אמנדה ביינס, אלייז'ה קלי, ג'ון טרבולטה, קווין לטיפה, כריסטופר ווקן, ג'יימס מרסדן, בריטני סנואו, מישל פייפר 5:25
17. (Got So Far to Go) ‏Come So Far קווין לטיפה, ניקי בלונסקי, זאק אפרון, אלייז'ה קלי 4:17
18. Cooties איימי אלן 2:42
19. Mama, I'm a Big Girl Now ריקי לייק, מריסה ג'ארט וינוקור, ניקי בלונסקי, הארווי פירסטיין 3:19

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא היירספריי בוויקישיתוף