חלום אמריקאי (סרט, 2013)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חלום אמריקאי
American Hustle
מבוסס על פרשת Abscam
בימוי דייוויד או. ראסל עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי צ'ארלס רובן, ריצ'רד סאקל, מייגן אליסון
תסריט אריק וורן סינגר, דייוויד או. ראסל עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'יי קסידי, קריספין סטרת'רס ואלן באומגרטן
שחקנים ראשיים כריסטיאן בייל
איימי אדמס
בראדלי קופר
ג'ניפר לורנס
ג'רמי רנר
מוזיקה דני אלפמן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום לינוס סאנדגרין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה סרטי קולומביה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי קולומביה
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 20 בדצמבר 2013
משך הקרנה 138 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פשע, סרט קומדיה, סרט שוד, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 40 מיליון דולר
הכנסות 251 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו davido2013
פרסים פרס גלובוס הזהב לסרט הטוב ביותר - קומדיה או מוזיקלי עריכת הנתון בוויקינתונים
www.americanhustle-movie.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חלום אמריקאיאנגלית: American Hustle) הוא סרט קולנוע אמריקאי שיצא לאקרנים בשנת 2013. במאי הסרט והתסריטאי הוא דייוויד או. ראסל. בסרט מככבים כריסטיאן בייל, בראדלי קופר, איימי אדמס, ג'ניפר לורנס וג'רמי רנר.

הסרט מבוסס על פרשת Abscam, פרשה בה ה-FBI ביצע תרגיל עוקץ במטרה להפליל אישי ציבור מושחתים.

הסרט זכה בפרס גלובוס הזהב לסרט הטוב ביותר, כמו כן זכתה איימי אדמס בפרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר, וג'ניפר לורנס בפרס גלובוס הזהב לשחקנית המשנה הטובה ביותר. הסרט היה מועמד לפרס אוסקר ב-10 קטגוריות, בהן לסרט הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר, לתסריט המקורי, לשחקן והשחקנית הראשיים ולשחקן והשחקנית בתפקידים המשניים. הסרט זכה בפרס גילדת שחקני המסך לצוות השחקנים הטוב ביותר.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

אירווין רוזנפלד הוא נוכל קטן, בעלים של רשת מכוני ניקוי יבש בניו יורק, עם מוטו שאנשים יאמינו למה שהם רוצים להאמין. במהלך מסיבה הוא פוגש את סידני פרוסר, חשפנית לשעבר, ובין השניים מתפתחת כימיה ורומן על רקע אהבתם למוזיקה של דיוק אלינגטון. סידני חוברת לרוזנפלד במעשי הנוכלות שלו כשהיא מתחזה לליידי אנגלית ועסקיהם פורחים. במקביל נמצא רוזנפלד במערכת יחסים סבוכה עם אשתו רוזלין שאת בנה אימץ, היא מסרבת להתגרש ממנו והוא חושש לאבד את הקשר עם בנו.

רוזנפלד וסידני נתפסים על ידי סוכן ה-FBI ריצ'רד דימאסו. דיאמסו סוחט את רוזנפלד ומכריח אותו לקחת חלק במעשי עוקץ שהוא רוקם במטרה להפליל אישי ציבור מושחתים. הבוס של דימאסו מתנגד לניסיון להפיל את קרמין פוליטו, ראש העירייה הפופולרי של קמדן בניו ג'רזי, שמנסה לקדם את אטלנטיק סיטי ולהקצות למבצע כספים, אך בזכות תושייתה של סידני הם מצליחים לגרום למבצע לצאת לדרך.

רוזנפלד מתחבב על פוליטו, רוכש את אמונו ומשכנע אותו לקחת שוחד, בעוד דימאסו נופל בשבייה של סידני. במסגרת תרגיל העוקץ מתחזה שחקן לשייח' ערבי עשיר שמעוניין להשקיע באטלנטיק סיטי. הם נפגשים עם ויקטור טלג'יו, מנהיג במאפיה שמסביר להם כי על מנת לקדם את הפרויקט על השייח' לקבל אזרחות אמריקאית, ופוליטו יוכל לקדם את הליך האישור המהיר באמצעות קשריו, כמו כן הוא דורש שהשייח' יפקיד 10 מיליון דולר בחשבון הבנק על מנת לאשר שמדובר בהזדמנות אמיתית.

החבורה נפגשת עם עורך הדין של טליג'יו ומאשרת עמו את העברת הכספים לחשבון הבנק, דימאסו חוגג במטה ה-FBI לאחר שהצליח להפליל את טליג'יו באמצעות הקלטה בסתר של הודאת עורך הדין במעשים פליליים. רוזנפלד נוסע לביתו של פוליטו ומתוודה בפניו שרימה אותו ושה-FBI הפיל אותו בפח, פוליטו שבור הלב מגרש אותו מביתו.

בפגישה במטה ה-FBI מתברר כי הכסף לא הועבר לחשבון של טלג'יו אלא נעלם, ושהארגון קיבל שיחה אנונימית בה צוין כי בתמורה לחסינות עבור רוזנפלד וסידני, ועונש מופחת לפוליטו יתקבל הכסף בחזרה, עוד מתברר כי עורך הדין כביכול של טלג'יו היה חבר של רוזנפלד וסידני שהתחזה לו ושה-FBI נפל בעצמו קורבן לעוקץ.

בסוף הסרט מסופר כי שישה חברי בית הנבחרים של ארצות הברית וסנאטור אחד נעצרו בפרשה, הכסף הוחזר ל-FBI ובתמורה פוליטו אכן קיבל עונש מופחת של 18 חודשי מאסר, כאשר פורסמה הפרשה שמו של דימאסו כלל לא הוזכר. רוזנפלד עבר לחיות יחד עם סידני כשהוא זוכה להתחלק במשמורת על בנו המאומץ, והשניים פתחו יחד גלריית אמנות.

דמויות ושחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמות בסרט שחקן/ית תיאור
אירווין רוזנפלד כריסטיאן בייל נוכל סדרתי קטן המתמחה בתרגילי עוקץ, נאלץ לשתף פעולה עם ה-FBI
סידני פרוסר איימי אדמס חשפנית לשעבר, שותפתו של רוזנפלד בתרגילי העוקץ בהם מתחזה לליידי בריטית
ריצ'רד דימאסו בראדלי קופר סוכן FBI
קרמין פוליטו ג'רמי רנר ראש עיריית קמדן (ניו ג'רזי)
רוזלין רוזנפלד ג'ניפר לורנס אשתו (בנפרד) של אירווין רוזנפלד
סטודרט תורסון לואי סי. קיי. הבוס של ריצ'רד דימאסו ב-FBI
אנתוני אמאדו אלסנדרו ניבולה הבוס של תורסון ב-FBI
ויקטור טלג'יו רוברט דה נירו בוס אכזר במאפיה
פאקו הרננדז מייקל פניה מתחזה לשייח' עשיר
דולי פוליטו אליזבת רוהם רעייתו של קרמין פוליטו
פיט מוסיין ג'ק יוסטון חבר במאפיה ומאהבה של רוזלין
קארל אלווי שיי ויגהאם נוכל המשמש כמתווך לקשר עם פוליטו

הפקת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

התסריט לסרט שנכתב על ידי אריק וורן סינגר ועובד על ידי דייוויד או. ראסל, מבוסס על פרשת Abscam מסוף שנות ה-70 ותחילת שנות ה-80. שקופית ההתחלה של הסרט מציינת כי "Some of this actually happened" ("חלק מהאירועים אכן התרחשו"), מה שרומז על החופש האומנותי שלקחו יוצרי הסרט. לתפקידים הגבריים הראשיים לוהקו שחקנים שעבדו בעבר בהצלחה עם ראסל, כריסטיאן בייל (בסרט "פייטר") שלצורך התפקיד העלה במשקל כ-20 קילוגרם וגילח את שיער ראשו, ובראדלי קופר (עבד עם ראסל בסרט "אופטימיות היא שם המשחק"), לתפקידים הנשיים לוהקו איימי אדמס וג'ניפר לורנס שאף הן עבדו עם ראסל בסרטים "פייטר" ו"אופטימיות היא שם המשחק" בהתאמה. צילומי הסרט החלו במרץ 2013 והתקיימו באזור בוסטון ובניו יורק.

תגובות לסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה להצלחה בקרב המבקרים וקהל הצופים. הוא רשם הכנסות של מעל 250 מיליון דולר, לעומת תקציב של כ-40 מיליון דולר. באתר Rotten Tomatoes זכה הסרט לציון של 93% בקרב כלל המבקרים, 96% בקרב המבקרים הבכירים ו-79% בקרב הקהל הרחב.[1]

קלאודיה פיוג מUSA Today העניקה לסרט 3.5 כוכבים מתוך 4, שיבחה את צוות השחקנים וציינה שמדובר בסרט נועז, מרתק ומצחיק ביותר. היא הוסיפה שהסרט מהנה ושופע אנרגיה בלתי מרוסנת שתגרום לצופה לרצות ולרקוד.[2]

אן הורנדיי מהוושינגטון פוסט העניקה לסרט 3.5 כוכבים וציינה כי מדובר בסרט מהנה לצפייה בו הבמאי מכושף מהדמויות שיצר.[3]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חלום אמריקאי בוויקישיתוף

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]