הרמיוני באדלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרמיוני באדלי
Hermione Baddeley
הרמיוני באדלי
הרמיוני באדלי
לידה 13 בנובמבר 1906
ברוסליי, שרופשייר, אנגליה
פטירה 19 באוגוסט 1986 (בגיל 79)
לוס אנג'לס, קליפורניה, ארצות הברית
מקום קבורה Church of St Mary and St Melor, Amesbury עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1927–1986 (כ־59 שנים)
בן או בת זוג
צאצאים Pauline Tennant, David Tennant עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס גלובוס הזהב
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הרמיוני באדלי

הרמיוני באדליאנגלית: Hermione Baddeley; ‏13 בנובמבר 190619 באוגוסט 1986) הייתה שחקנית קולנוע, טלוויזיה ותיאטרון אנגלייה זוכת פרס גלובוס הזהב על תפקידה בסדרה הקומית "מוד" ומועמדת פרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר לשנת 1959 על הופעתה בסרט "מקום בצמרת".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרמיוני רובי יולנדה קלינטון באדלי נולדה בעיירה ברוסליי שבמחוז שרופשייר, מערב אנגליה. באדלי הייתה אחותה הצעירה של השחקנית אנג'לה באדלי ונצר למשפחתו של הגנרל הבריטי הנרי קלינטון ממפקדי הצבא הבריטי הקולוניאלי במלחמת העצמאות של ארצות הברית. החלה את דרכה במשחק על במות מגיל 6.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

באדלי התגלתה לראשונה בבריטניה בסוף שנות ה-40 בדרמת הפשע של האחים בולטינג "ברייטון רוק" בתפקיד איידה ארנולד לצידו של ריצ'רד אטנבורו ובקומדיה "דרכון לפימליקו". בשנת 1951 שיחקה באדלי בפנטזיה "סקרוג'", עיבוד קולנועי בריטי ל"מזמור חג המולד" בתפקיד גברת קרצ'יט. כמו כן היא השתתפה בדרמה הקומית "מסמכי פיקוויק", עיבוד קולנועי לרומן "רשומות מועדון הפיקוויקים" ובקומדיה "הפעמונים של סט' טיריאן".

בשנת 1959 הועמדה באדלי לפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר על הופעתה בתפקיד אלספת' חברתה של אליס איסגיל (סימון סיניורה) בדרמה של ג'ק קלייטון "מקום בצמרת". באדלי הופיעה בסרט במשך 2 דקות ו-20 שניות בלבד, התפקיד הקצר ביותר אי פעם עליו הועמדו שחקן/נית לאוסקר. באותה השנה השתתפה באדלי גם בדרמה המוזיקלית "אקספרסו בונגו".

בשנות ה-60 זכתה להצלחה רבה בזכות הופעות בימתיות שהתבטאו במועמדות לפרס טוני על תפקידה במחזה של טנסי ויליאמס "רכבת החלב לא עוצרת פה עוד". באותו עשור שיחקה בקומדיות הקולנועיות המצליחות "מרי פופינס" של רוברט סטיבנסון בתפקיד אלן המשרתת של משפחת בנקס, "מולי בראון הבלתי נלאית" של צ'ארלס וולטרס בתפקיד גברת גורגן ו"המיליונר השמח ביותר" בתור גברת וורת'. ב-1960 הופיעה במותחן "קולות בערפל". ב-1965 שיחקה בקומדיה "נישואין על שרטון" לצידם של פרנק סינטרה, דברה קר ודין מרטין.

באדלי שנודעה בעיקר לקהל היעד הבריטי נסעה בשנות ה-70 לעבוד בארצות הברית ושם זכתה להערכה רבה על הופעותיה בעונות השלישית והרביעית של הסיטקום "מוד" בתפקיד גברת נוגטוק . תפקיד בעבורו זכתה באדלי בפרס גלובוס הזהב לשחקנית המשנה הטובה ביותר בסדרה/מיני סדרה לשנת 1975. כמו כן היא שיחקה בסדרת הדרמה "בית קטן בערבה" בתפקיד אורח.

באדלי לא חזרה מאז להופיע בסרטים משמעותיים, היא דיבבה בסרטי האנימציה "חתולים בצמרת" את דמותה של מאדאם אדלייד בונפמייל ו"על קסמים ועכברים" של דון בלות' את דמותה של דודה שרו.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1928 התחתנה באדלי עם האריסטוקרט דייוויד טננט בנו של הברון אדוארד טננט, לזוג נולדו שני ילדים דייוויד והשחקנית, משוררת פאולין טננט. באדלי וטננט התגרשו ב-1937.

בשנת 1940 נישאה בשנית, למייג'ור ג'.ה. וויליס והתגרשה בשנת 1946. הייתה לה מערכת-יחסים ארוכה עם השחקן לורנס הארווי, שהיה צעיר ממנה בשנים רבות.

באדלי מתה ב-19 באוגוסט 1986 ב"מרכז הרפואי סידרס סיני" שבלוס אנג'לס לאחר שעברה סדרה קשה של מקרי שבץ מוחי, בת 79 הייתה במותה. היא נקברה ב"כנסיית סט' מרי וסט' מלור פריש" שבעיירה אמסבארי, מערב אנגליה.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]