ג'יין לינץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יין לינץ'
Jane Lynch
לינץ', 2016
לינץ', 2016
לינץ', 2016
לידה 14 ביולי 1960 (בת 63)
דולטון, אילינוי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Jane Marie Lynch עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת קומדיה
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1998
מקום לימודים
פרסים והוקרה פרס אמי
פרס גלובוס הזהב
https://www.janelynchofficial.com/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יין לינץ'אנגלית: Jane Lynch; נולדה ב-14 ביולי 1960) היא שחקנית, מדבבת, זמרת, סופרת וקומיקאית אמריקאית. זוכת ארבעה פרס אמי ופרס גלובוס הזהב. היא ידועה בעיקר בזכות תפקידה כסו סילבסטר בסדרת הטלוויזיה "glee", וכד"ר לינדה פרימן בסדרה "שני גברים וחצי", ובין היתר בסרטי הקולנוע "לילות טלדגה: הבלדה על ריקי בובי", "בתול בן ארבעים", "מודלים לחיקוי" ו-"קרועים על כל הראש".

חייה האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לינץ' נולדה וגדלה בדולטון שבאילינוי. אמה היא עקרת בית ואביה בנקאי. היא קיבלה תואר ראשון בתיאטרון מאוניברסיטת אילינוי הממלכתית, ותואר נוסף בתיאטרון מאוניברסיטת קורנל. היא גרה בצ'לסי במשך שנה וחצי. לינץ' היא לסבית מוצהרת והיא נישאה ללרה אמברי, פסיכולוגית קלינית, ב-31 במאי 2010, והתגרשה ממנה בשנת 2014. לינץ' סובלת מחירשות באוזן אחת.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ללינץ' יש רקע נרחב בתיאטרון. היא שיחקה במחזה "הו אחות, אחותי" אשר הופק במקור בשנת 1998. סרט הפריצה שלה היה "כוכב התערוכה" משנת 2000.

לינץ' היא גם שחקנית טלוויזיה. היא שיחקה עם ג'ון האנה וויליאם פיכטנר ב-"MDs" של שנת 2002 והופיעה בהופעות אורח בסדרות טלוויזיה רבות. בהן "פרקליטי אל איי", "הבית הלבן", "חברים", "פליסיטי", "משפחה בהפרעה", "העשב של השכן", "בוסטון ליגל", "ישנן בנות", "בנות גילמור", "כריסטין הישנה", "מחשבות פליליות" ו"מונק", "הסימפסונים", "icarly" ו"העולם של ריילי".

לינץ' כיכבה בסרטים רבים כמו: "ההפך", "הכי טוב בשלג", "בתול בן ארבעים", "הצ'יפמאנקס", "קופים בחלל", "עוד סיפור סינדרלה" ו"עידן הקרח 3: עלייתם של הדינוזאורים".

בשנת 2004 התארחה לינץ' בסדרה "חברים" בתור תפקיד קטן של מתווכת דירות, דיבבה בסדרת האנימציה "אב הגאווה", ושיחקה בסרט הנעורים "מסיבת פיג'מות" לצד ג'ף גרלין. בשנת 2006 שיחקה בקומדיה "הבלתי משודכים" לצד ונדי מקלנדון-קובי, וירדה מהאוויר לאחר 13 פרקים. בנוסף לינץ' התארחה בסדרה "iCarly" של ניקלודיאון, שם גילמה את אמה של סאם פוקט, אחת הדמויות הראשיות בסדרה.

בשנת 2009 שיחקה בסרט הקומדיה "נערת מזג האוויר", ושיחקה בקומדיה נוספת "חופשת אביב מטורפת" לצד איימי פולר. משנת 2009, לינץ' מופיעה בתוכנית הטלוויזיה "glee". היא זכתה לשבחים רבים על תפקידה כמאמנת המעודדות, סו סילבסטר. מרי מקנמארה, כתבת לוס אנג'לס טיימס כתבה "לינץ' לבדה גורמת ל-glee להיות שוות צפייה". ב-2010 זכתה לינץ' בפרס גלובוס הזהב ובפרס אמי לשחקנית המשנה הטובה ביותר על תפקידה ב-glee, וכמו כן בפרס בחירת הקהל. ב-2011 הנחתה את טקס פרסי האמי ה-63.

בשנת 2011 התארחה לפרק אחד בסדרה הקומית "טיפול אונליין" ברשת שואוטיים בכיכובה של ליסה קודרו.

בשנת 2013 שיחקה בקומדיה "ילדים בוגרים של גירושין" לצד ג'סיקה אלבה, ודיבבה בסרט האנימציה "מאסטר הג'ונגל". בשנה זו קיבלה לינץ' כוכב בשדרת הכוכבים של הוליווד.

בשנת 2016 שיחקה בסרטו של קווין פולאק "פריחה מאוחרת", והתארחה בסדרת הטלוויזיה הקומית "פסטיבל התאומים", בכיכובה של ג'ואי קינג. בשנה זו גם כיכבה בסדרה הקומית "מלאכית מהגיהנום" של רשת FOX, בתור איימי קאס, מלאך שנשלח כדי לשמור מקרוב על בחורה שעושה טעות אחר טעות בחיים.

בשנת 2017 שיחקה בתפקיד אורח בסדרת הדרמה והפשע"מצוד" של ערוץ דיסקברי, בדמותה של ג'אנט רינו, התובעת הכללית של ארצות הברית תחת נשיאותו של ביל קלינטון. בנוסף, החלה לשחק בסדרת הדרמה "הטובות לקרב" בתור סוכנת FBI, ובשנת 2018 שבה עם דמות זו לעונה השנייה.

בשנת 2018 גם דיבבה את דמותה של סמלת טמורה ג'ין קלהון בסרט ההנפשה "ראלף שובר את האינטרנט".

בשנת 2019 החלה לדבב בתפקיד ראשי בסדרה "חלל אינסופי", ואת מרדית' בסדרה "טוקה וברטי"; שתיהן בנטפליקס. בשנה זו זכתה לינץ' בפרס אמי לשחקנית אורחת בסדרה קומית על משחקה בסדרה "גברת מייזל המופלאה" מבית פריים וידאו, כסופי לנון.

בשנת 2020 שיחקה בסדרת הטלוויזיה הקומית "חיל החלל" מבית נטפליקס, בתפקיד של ראש המבצעים הימיים של צי ארצות הברית. באותה שנה דיבבה את דמותה של המפקדת בסרט ההנפשה האוסטרלי "100% זאב".

בשנת 2022 הצטלמה לסדרת טלוויזיה המבוססת על סדרת הספרים "אייבי + בין". בשנת 2023 דיבבה בפרק של סדרת ההנפשה "קראפופוליס" (אנ') ברשת Fox.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'יין לינץ' בוויקישיתוף