הקיץ האחרון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף זה הקיץ האחרון שלי)
"הקיץ האחרון"
סינגל בביצוע שפיות זמנית
מתוך האלבום הקיץ האחרון
יצא לאור אוקטובר 1990
פורמט תקליט שדרים
הוקלט 1990
סוגה רוק
שפה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 4:56
חברת תקליטים פונוקול
כתיבה מקס גת-מור
לחן מקס גת מור
הפקה מקס גת מור
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הַקַּיִץ הָאַחֲרוֹן

"זה הקיץ האחרון
שלי אתכם,
עם הגשם הראשון
אני אעלם..."
......
"אני איש של חורף
בין אלפי אנשי ים,
אך בחורף הזה כבר
לא אהיה קיים."

תחילת שני הבתים הראשונים בשיר

"הקיץ האחרון" הוא שיר שבוצע על ידי להקת "שפיות זמנית" והושמע לראשונה ברדיו בשנת 1990. השיר נכתב על ידי בסיסט הלהקה מקס גת-מור. השיר זכה להצלחה רבה, צעד 52 שבועות במצעד הפזמונים של רשת ג' ואף זכה בתואר "שיר השנה" של הרשת במצעד הפזמונים העברי השנתי בשנת 1991.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת כתיבת השיר, הוזמנה "שפיות זמנית" להשתתף בתחרות "רוק ירוק" שנערכה ברעננה. הלהקה הופיעה שם עם השיר "הקיץ האחרון", שכתב גת מור. גת מור כתב את השיר בהיותו בן 15 בלבד, לדבריו בתוך 15 דקות בלבד (יש שפירשו את מסר השיר כדיכאוני ואובדני, אך גת מור התייחס לפירוש זה ואמר שלא כך הדבר). הלהקה, שבפועל הוקמה רשמית לקראת התחרות, זכתה במקום הראשון, מה שזיכה אותה בהקלטת סינגל. הסינגל פורסם שלושה חודשים לפני מלחמת המפרץ, והיה כבר בתהליך ירידה במצעד העברי ברשת ג' יום לפני שפרצה המלחמה, אך במהלכה הושמע רבות בתחנות הרדיו.

השיר שהה במצעד הפזמונים של רשת ג' במשך 52 שבועות, מתוכם שבועיים במקום הראשון, הישג שאף שיר אחר במצעד לא הגיע אליו (הכי קרוב היה השיר "אהבה קצרה" של מאיר בנאי, שצעד 43 שבועות). לאחר מכן, זכה השיר בתואר "שיר השנה" במצעד הפזמונים העברי השנתי ל-1991 של התחנה, בהצלחה שנחשבת נדירה לשיר בכורה של להקה.

השיר היה שיר הנושא של אלבומה הראשון של הלהקה, שיצא בשנת 1991 בחברת "פונוקול" על גבי תקליט, דיסק וקלטת אודיו.

הצלחת השיר, ביחס לשיריה האחרים של הלהקה, יצרה לה בטעות תדמית ציבורית של להקה של להיט אחד, על אף שהיו לה להיטים נוספים שהצליחו אך נשכחו.

במאי 2019, להקת "ההרצלים" ביצעה גרסה מיוחדת לשיר בתוכניתו של יואב גינאי "מה יהיה" בגלי צה"ל לרגל יום השואה. באופן זה, השיר נשא עמו אז משמעות נוספת.

באוקטובר 2023 בזמן מלחמת חרבות ברזל חידש היוטיובר דילן דרור את השיר שנקרא תזכרו שהבטחתם עם בתים ששינו לראפ והפזמון נשראר איך שהוא היה במקור.

יוצרי הפזמון ומבצעיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכן השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר בולט במילותיו הקשות, ומדבר על פרידה כואבת, מוות, ואבל עתידי. הבית הראשון נפתח במילים: "זה הקיץ האחרון שלי אתכם, עם הגשם הראשון אני אעלם". הבית השני נפתח במילים: "אני איש של חורף בין אלפי אנשי ים, אך בחורף הזה כבר לא אהיה קיים...". הבית הרביעי פותח במילים "אני רוצה לטפס על ההרים כי הם שם", משפט שנלקח מדבריו של מטפס ההרים ג'ורג' מאלורי, בתגובה לשאלה מדוע הוא כה להוט לטפס על ההרים, השיב "רק כי הם שם". תשובה זו מצאה חן בעיני כותב השיר מקס גת-מור שהתרגש מהרצון "לכבוש את ההר", והיא מצאה את מקומה בין מלות השיר. השיר מסתיים במסר למתאבלים בעתיד: "תעצמו את העיניים כל גשם ראשון ותחשבו עלי".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]