הזמריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף זמריה)
הזמריה
מקהלת פועלי הבניין מסטוקהולם מופיעה בזמריה החמישית, 1964
מקהלת פועלי הבניין מסטוקהולם מופיעה בזמריה החמישית, 1964
סוג פסטיבל מוזיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראלישראל ישראל
מייסדים אהרן צבי פרופס עריכת הנתון בוויקינתונים
מועדים
תאריכי פעילות 1952–הווה (כ־72 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.zimriya.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הזִּמְרִיָּה היא מפגש מקהלות בינלאומי המתקיים בישראל אחת לשלוש שנים מאז 1952, עת נוסדה על ידי אהרן צבי פְּרוֹפֶּס.

הזמריה מאורגנת על ידי "עמותת הזמיר והנבל מייסודו של א. צ. פרופס". העמותה אחראית על הזמריה ועל תחרות הנבל הבינלאומית. חברת הכנסת לשעבר קולט אביטל היא כיום יושבת ראש העמותה. היא החליפה את אסתר הרליץ שמונתה כנשיאת כבוד של העמותה[1]. מנכ"ל העמותה הוא יוסי פרוסט.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזמריה הוקמה ביוזמתו של פרופס, איש מחלקת התיירות, אשר הכיר אירועים מקהלתיים מסוג זה בריגה. ב-1935 ייסד פרופס שתי אגודות בשם "זמיר" בוורשה ובתל אביב תחת רעיון של קיום מפגשי מקהלות יהודיות מרחבי העולם[2]. מספר שנים לאחר מכן הציע פרופס לראש הממשלה דוד בן-גוריון לקיים כנס מקהלות יהודיות בישראל. רעיון זה יצא אל הפועל באוגוסט 1952 כאשר ייסד פרופס את "הזמריה". טקס הפתיחה התקיים בהר הרצל[3] בט"ו באב ולאחר מכן התקיימו חגיגות במקומות שונים ובהם קונצרט שנערך באצטדיון רמת גן. בסך הכל השתתפו בזמריה הראשונה למעלה מ-40 אלף איש[4] מאז מתקיימת הזמריה מדי שלוש שנים. לאחר מותו של פרופס החליטה ממשלת ישראל לקרוא לזמריה על שמו. בשל התמעטות המקהלות היהודיות בעולם, הפכה הזמריה פתוחה לכל מקהלה.

בשנת 1958 נערכה הזמריה במסגרת חגיגות העשור למדינת ישראל, והוזמנו לראשונה מקהלות מרחבי העולם שאינן רק קהילות יהודיות[5].

בזמריות הראשונות הופיעו המקהלות ברחבי הארץ והתקבצו למפגשים באירועי הפתיחה והסיום בתל אביב ובירושלים. כך לדוגמה ב-1961 הזמריה ה־4 נפתחה בהיכל התרבות בתל אביב[6], ב-1970 הזמריה ה־7 נפתחה בבנייני האומה בירושלים, בנוכחות יושב ראש הכנסת וראש עיריית ירושלים טדי קולק[7], וב-1989 זמריה ה־15 נפתחה בתיאטרון ירושלים[8].

בשנות ה-90 של המאה ה-20 שונה אופייה של הזמריה והיא עברה להיות אירוע שעיקרו סדנאות שירה[9].

בין האנשים שניהלו את הזמריה על פני השנים, נמנה גם המנצח מיכאל שני.

בשנת 2020, בשל המגבלות שהוטלו על מופעי תרבות בעקבות התפשטות מחלת נגיף קורונה 2019, התקיימה "זמריה ברשת" במשך 3 ימים באופן מקוון, בהנחיית נועם גיל-אור, וכללה ראיונות שהוקלטו מראש בעכו וקליפי וידאו של עשרות הרכבים ישראליים. כל אירועי הזמרייה הועברו בשידור ביוטיוב[10] וכן בכל ערוצי התקשורת האירופיים ע”י Interkultur גרמניה, הגוף הבינלאומי הגדול ביותר לתחרויות ופסטיבלי מקהלות בינלאומיים באירופה.

ביוני 2023 תציין הזמרייה 70 שנה להיווסדה ותחגוג 75 שנה למדינת ישראל בעכו בסדנאות, בכיתות אומן, בקונצרטים ובמופעים בהשתתפות מנצחים מובילים ומאות זמרי מקהלות מהארץ ומחו"ל[11].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אסתר הרליץ, הזמריה: יובל לזמריה, 1952–2002, תל אביב: אגודת הזמיר, תשס"ב 2002. (חוברת)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]