חסמבה ונערי ההפקר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חסמבה ונערי ההפקר
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי יואל זילברג
הופק בידי יצחק נער
תסריט יגאל מוסינזון
עריכה נלי גלעד
שחקנים ראשיים שלמה ארצי
זאב רווח
דובי גל
אבי אוריה
מני פאר
עמוס טלשיר
דודו ירדני
מוזיקה מישה סגל
צילום אדם גרינברג
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי נח
הקרנת בכורה 2 באוקטובר 1971
משך הקרנה 90 דקות
שפת הסרט עברית
סרט הבא חסמבה ושודדי הסוסים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חסמבה ונערי ההפקר הוא סרט קולנוע ישראלי משנת 1971 של הבמאי יואל זילברג, על פי ספרו של יגאל מוסינזון "חסמבה וילדי ההפקר", הספר החמישי בסדרת חסמבה. בסרט מככבים שלמה ארצי וזאב רווח.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חסמבה היא חבורת נערים הנלחמת בפשיעה, ממפקדתם, "המערה החשמלית", הנמצאת במקום סודי. בראש החבורה עומד ירון זהבי האמיץ, בגילומו של שלמה ארצי. ירון זהבי מקבל על עצמו את המשימה לעצור את הפושע אלימלך זורקין (זאב רווח). אם תצליח חסמבה לעצור את זורקין יקבלו חבריה כרטיסים לאולימפיאדת מינכן. אם תיכשל, חבריה יושפלו פומבית ברחובות תל אביב.

זורקין מגייס נערי רחוב לכנופייתו, "המטפחת השחורה". עוזי הרזה (דובי גל) חודר אל הכנופיה, אך נחשף ונופל בשבי. תוכניתו של זורקין היא גאונית – לחדור דרך מנהרה אל הקיר האחורי של חדר הכספות בבנק, וכך לפרוץ את הבנק מבלי שניתן יהיה לדעת זאת מתוך הבנק עצמו.

חסמבה מסכלת את תוכניתו של זורקין, תוך שימוש באמצעים מתוחכמים כ"גז צחוק" ו"גז עצבים". ירון זהבי ואהוד השמן משחררים את עוזי, ושובים את זורקין וכנופייתו. זורקין נמלט, אך נתפס לאחר מרדף משטרתי.

ירון זהבי מחזיר לבנק את הכסף שנשדד, ובתמורה דורש עשרה אחוזים מן הכסף – 25,000 לירות. בכסף הוא רוכש מצרכים, ואנשי כנופיית "המטפחת השחורה" שחזרו למוטב מחלקים אותם לנצרכי תל אביב. במשאית המובילה את המצרכים, הנהוגה על ידי ירון, מתוודה תמר הסגנית באוזני ירון כי "אתה מוצא חן בעיני".

מעמדו של הסרט בקולנוע הישראלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטיפת ה-DVD

את המוזיקה לסרט הלחין ותיזמר מישה סגל, והוא גם שר בשיר "גם אנחנו רוצים". את שיר הפתיחה הלחין דן עמיהוד למילותיו של אהוד מנור ומבצעת שלישיית לא אכפת להם.

הסרט זכה לאהדת הקהל, והערוץ הראשון, שהיה ערוץ הטלוויזיה היחיד במשך עשורים רבים, נהג לשדר אותו פעם אחת בכל חופשת קיץ. מאוחר יותר הוא הוקרן מדי יום עצמאות בערוצי הטלוויזיה הישראליים. סרט חסמבה נוסף, משנת 1985 בשם "חסמבה ושודדי הסוסים" בו כיכב ספי ריבלין בתפקיד אלימלך זורקין הופק בהמשך.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנ/ית דמות
שלמה ארצי ירון זהבי
זאב רווח אלימלך זורקין
דובי גל עוזי הרזה
אבי אוריה אהוד השמן
מני פאר ירחמיאל הממושקף
עמוס טלשיר דיליז'נס
גליה גופר תמר הסגנית
איציק וייס רפאל כדורי
עדית פאנק שולמית החובשת
יעקב נוי פרוייקה
דודו ירדני ג'מוס
שלמה תרשיש בוק ג'ונס
יוסי גרבר מנהל הבנק
גד אורון דני הנרדם
ז'אק כהן נהג מונית
יעקב בנאי סוחר התכשיטים
ציפורה פלד נשדדה על ידי זורקין
משה טל
לאה בלוך
דוד רם
נתן מרקו
מיה בן ציון

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]