טייגר וודס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טייגר וודס
Tiger Woods
וודס, 2019
וודס, 2019
לידה 30 בדצמבר 1975 (בן 48)
סייפרס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Eldrick Tont Woods עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום מגורים Windermere, Jupiter Island, מחוז אורנג' עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
תקופת הפעילות מ-1996 עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית בודהיזם עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
  • אלין נורדגרן (5 באוקטובר 200423 באוגוסט 2010) עריכת הנתון בוויקינתונים
  • לינדזי וון (20132015) עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
tigerwoods.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלדריק טונט "טייגר" וודסאנגלית: Eldrick Tont "Tiger" Woods; נולד ב-30 בדצמבר 1975) הוא שחקן גולף מקצועני אמריקאי, שבזכות הישגיו הוא מדורג בין שחקני הגולף המצליחים ביותר בהיסטוריה. וודס הוא שחקן הגולף המקצועני בעל ההכנסה הגבוהה ביותר בעולם, הודות לפרסים שצבר והשתתפותו במסעות פרסום. נכון לשנת 2019, בגיל 44, הוא זכה ב-15 ניצחונות באליפויות הראשיות, יותר מכל שחקן גולף פעיל אחר בסבב הגולף המקצועני (PGA) ושני לאחר 18 הזכיות של ג'ק ניקלאוס.

בעקבות זכייתו בטורניר פדאקס זכה וודס ב-10 מיליון דולר, ובעקבות כך הפך לספורטאי הראשון בהיסטוריה שהרוויח למעלה ממיליארד דולר מעיסוקו בספורט.

לזכותו של וודס נזקפת התעניינות מחודשת בציבור האמריקאי בספורט הגולף, בעיקר בקרב צעירים ובני מיעוטים.

ב-2019 העניק לו נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ את מדליית החירות הנשיאותית.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

טייגר וודס נולד בסייפרס שבקליפורניה וכונה בשם "טייגר" (טיגריס) על שם חברו הטוב של אביו, אשר שירת עמו יחד במלחמת וייטנאם. מהעת שהחל להתפרסם כשחקן גולף, הפך כינויו לשמו הפרטי והוא נקרא בפי כל "טייגר וודס". וודס גדל באזור העיר לוס אנג'לס ולמד בתיכון בעיר אנהיים. אביו של וודס, ארל וודס, אשר הלך לעולמו בשנת 2006, השתחרר מצבא ארצות הברית בדרגת לוטננט קולונל (סגן-אלוף). משפחתו של אביו אפרו-אמריקאית. אמו של וודס היגרה לארצות הברית מתאילנד והיא ממוצא מעורב, סביה מצד אביה הם תאילנדים, בעוד סביה מצד אמה הם ממוצא סיני וממוצא הולנדי.

וודס היה בן יחיד להוריו, אולם יש לו שני אחים-למחצה ואחות אחת למחצה מנישואים קודמים של אביו. בשנת 2004 התחתן וודס עם הדוגמנית השוודית אלין נורדגרן (אנ'), שאותה הכיר באמצעות אחד מעמיתיו הגולפאים ולהם שני ילדים. הזוג התגורר באי "יופיטר איילנד" שבפלורידה, בבית אותו רכשו ב-2006 ב-39 מיליון דולר, והחזיק בבתים נוספים במדינות ויאומינג וקליפורניה שבארצות הברית ובשוודיה.

לאחר שפורסם בתקשורת כי וודס ניהל רומנים רבים במהלך נישואיו לנורדגרן, התגרש הזוג ב-23 באוגוסט 2010.

ב-23 בפברואר 2021, היה וודס מעורב בתאונת דרכים קשה עם רכבו בלוס אנג'לס קליפורניה[1].

דרכו המקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת הדרך, קריירה כחובבן[עריכת קוד מקור | עריכה]

וודס היה "ילד פלא" בספורט הגולף והחל לשחק כבר בגיל שנתיים. בשנת 1978, בהיותו בן שלוש, הוא הופיע בתוכנית אירוח בטלוויזיה אמריקאית בה הפגין את כישרונו. כבר בגיל חמש הצליח לשחק גולף ברמה שחובבנים מנוסים רבים מתקשים להגיע אליה, וכישרונו תואר בירחון הגולף המוביל Golf Digest. בשנת 1984 ניצח בתחרות לגילאי 9–10 במסגרת אליפות העולם בגולף לנוער, והוא בן שמונה בלבד, אך צורף לתחרות מכיוון שלא הייתה קבוצת גיל שהתאימה לגילו. החל מאותה שנה זכה וודס באליפות העולם בגולף לנוער שש פעמים, מהן ארבע ברציפות בשנים 19881991. בגיל 15 היה לאלוף הנוער בגולף בארצות הברית, המנצח הצעיר ביותר בתחרות זו מאז ומעולם. באותה שנה נבחר לשחקן השנה החובבן בגולף על ידי הירחון גולף דייג'סט.

בשנת 1992, לאחר שהגן על תוארו כאלוף הנוער של ארצות הברית בגולף חובבים, התחרה וודס לראשונה כחובבן באירוע של התאחדות הגולף המקצועני (PGA), באליפות הפתוחה של לוס אנג'לס. בשנת 1993 זכה בפעם השלישית ברציפות באליפות הנוער של ארצות הברית בגולף, ועד היום הוא אלוף הנוער הצעיר ביותר בארצות הברית והיחיד שהצליח לזכות ביותר מאליפות אחת. בשנת 1994, לאחר שזכה באליפות ארצות הברית לחובבנים, היה חבר בנבחרת ארצות הברית לאליפות העולם לגולף חובבים. בהמשך אותה שנה החל את לימודיו באוניברסיטת סטנפורד, ובשנת 1995 ניצח בתחרות גולף ארצית לסטודנטים. וודס הגן על תוארו כאלוף ארצות הברית לחובבנים בשנת 1995 ובאוניברסיטה שבה למד, נבחר לאתלט הבולט ביותר בשנת לימודיו הראשונה. באותה שנה השתתף לראשונה, עדיין כשחקן חובב, בתחרות גולף מקצועני באליפות ראשית (מייג'ורס), הצליח לעבור את שלב הניפוי וסיים במקום ה-41, כחובבן היחיד שעבר את שלב הניפוי. בגיל 20 היה וודס לשחקן הגולף הראשון בהיסטוריה של ארצות הברית שהצליח לנצח שלוש פעמים ברציפות באליפות ארצות הברית לחובבנים. באותה שנה ניצח אף לראשונה בתחרות גולף יחידים, לסטודנטים ואף הישווה את שיא החבטות לחובבן באליפות בריטניה הפתוחה בגולף. לאחר שבילה שנתיים כסטודנט, עזב את האוניברסיטה והצטרף לשורות הסבב המקצועני בגולף.

קריירה מקצוענית[עריכת קוד מקור | עריכה]

וודס באליפות המאסטרס 2006 - אליפות שבה לא זכה
וודס בתנועת החבטה בכדור, 2007

בחודש אוגוסט 1996 הכריז וודס על הצטרפותו לסבב המקצועני בגולף ומיד חתם על חוזה פרסום עם חברת נייקי, למוצרי ספורט, בשווי 40 מיליון דולר ועם חברת טייטליסט (אנ'), למוצרים לספורט הגולף, בשווי 20 מיליון דולר. האליפות הפתוחה של מילווקי הגדולה, הייתה התחרות הראשונה בה השתתף כמקצוען והוא סיים בה במקום ה-60. אולם בשלושת החודשים הבאים ניצח בשתי תחרויות מקצועניות ובכך רכש לעצמו כרטיס כניסה לאליפות הסבב. בשנת 1996 הכתיר אותו ירחון הספורט היוקרתי של ארצות הברית, ספורטס אילוסטרייטד כ"ספורטאי השנה", בזכות השפעתו על משחק הגולף, והתאחדות הגולף המקצועני (PGA) הכתירה אותו כ"שחקן הצעיר הטוב של השנה". עד היום הוא שחקן הגולף היחיד בסבב הגולף המקצועני שזכה לתואר זה שנה בלבד לאחר שנכנס לסבב. בחודש אפריל 1997 ניצח וודס בתחרות המאסטרס בהפרש של 12 חבטות מהבא אחריו והיה למנצח הצעיר בכל הזמנים בתחרות זו ולמנצח הראשון ממוצא אפריקני או אסיאתי. בדרכו לניצחון שבר וודס 20 שיאים של תחרות המאסטרס, והשווה שישה שיאים אחרים והפך מאז לשחקן הגולף הבולט בעולם. באותה שנה הוא המשיך וזכה בשלוש תחרויות מקצועניות נוספות בארצות הברית וב-15 ביוני 1997 דורג לראשונה כמספר אחד בעולם בין שחקני הגולף המקצוענים. היה זה 42 שבועות לאחר שהחל בקריירה המקצוענית שלו – העלייה המהירה ביותר בהיסטוריה של הגולף למקום הראשון בדירוג העולמי.

אף על פי שהציפיות מוודס הלכו וגברו, יכולתו בשדה הגולף החלה לרדת במחצית השנייה של שנת 1997, ובשנת 1998 ניצח בתחרות אחת בלבד בסבב הגולף המקצועני. וודס ענה למבקריו כי הוא מנסה לשנות את אופן החבטה שלו בכדור וכי הוא מקווה להשתפר בעתיד.

בחודש יוני 1999 ניצח וודס בטורניר ממוריאל, ובכך סימן את תחילתה של התקופה הארוכה ביותר שבה שלט שחקן גולף כלשהו בראשות הגולף המקצועני. במשך שנתיים אחר כך זכה ב-17 תחרויות גולף מקצועני, ובמהלך חמש שנים נוספות זכה ב-32 תחרויות נוספות, הישג חסר תקדים מזה עשרות שנים בספורט הגולף. את שנת 1999 סיים עם שמונה ניצחונות בתחרויות, הישג שלא היה דומה לו בעשרים וחמש השנים הקודמות. הוא נבחר באותה שנה לשחקן השנה בגולף על ידי סבב הגולף המקצועני וכן לאתלט השנה על ידי סוכנות הידיעות Associated Press. בסוף שנת 1999 החל וודס רצף של 264 שבועות בראשות הדירוג העולמי בגולף, הישג שאין שני לו. החל משנת 1999 ועד לשנת 2002 זכה וודס בשבע מתוך אחת-עשרה אליפויות בסבב הראשי (ה"מייג'ורס" - טורניר המאסטרס, אליפות ארצות הברית הפתוחה בגולף, האליפות הפתוחה של בריטניה, ואליפות ה-PGA). בשנת 2000 ניצח באליפות הפתוחה של ארצות הברית בגולף בהפרש של 15 חבטות מהבא אחריו, שיא חדש ששבר שיא הפרש חבטות קודם שהושג כ-140 שנים קודם לכן בשנת 1862.

את שנת 2000 פתח וודס בניצחון חמישי ברציפות בתחרות המקצוענית שבה שיחק, ובסך הכול ניצח באותה שנה בשלוש אליפויות בסבב הראשי, ובתשע תחרויות מקצועניות והישווה או קבע 27 שיאים חדשים בסבב המקצועני. בתחרות AT&T הפגין את מלוא יכולתו כאשר שבע גומות לפני סיום התחרות פיגר אחר המוביל בשבע חבטות, ולמרות זאת הצליח בסופו של דבר לנצח בתחרות. לאחר שניצח באליפות הפתוחה של ארצות הברית לשנת 2000, הפך וודס לשחקן עם סך הזכיות הכספיות הגבוה ביותר בהיסטוריה של הגולף המקצועני. וודס מחזיק גם בשיא המקצועני לניצחון במספר החבטות הנמוך ביותר מתחת לתקן בתחרות מקצוענית (19 חבטות מתחת לתקן). וודס המשיך לשלוט בגולף המקצועני אף בשנת 2001, זכה פעם נוספת בטורניר המאסטרס, והיה לשחקן היחיד שזכה באותה שנה בכל ארבע האליפויות בסבב הראשי (המייג'ורס). ממוצע החבטות שלו בשנת 2000 היה הנמוך אי פעם בהיסטוריה של סבב הגולף המקצועני.

בשנים 2003 - 2004 המשיך וודס להיות אחד השחקנים הבולטים בסבב המקצועני, אך כבר לא היה השליט המנצח במגרשי הגולף. בשנים אלו לא זכה וודס באף אחת מהאליפויות הראשיות. בשנת 2003 היה השני בדירוג הזכיות הכספיות ובשנת 2004 במקום הרביעי. בחודש ספטמבר 2004 ירד וודס מהמקום הראשון בדירוג הכללי בגולף המקצועני. למרות שהישגו של וודס בדירוג היה חסר תקדים, רבים מהפרשנים תהו לגבי הירידה בכושרו. חלקם תלו זאת בשינוי אופן החבטה שלו בכדור, אחרים ייחסו זאת לאירוסיו. וודס הודיע באותה עת כי הוא מתאמן פעם נוספת בשינוי אופן החבטה שלו באופן שיפחית את העומס על ברכו השמאלית, שבה עבר ניתוח אורתופדי כתוצאה משחיקה ממושכת.

בשנת 2005 שב טייגר וודס לנצח. הוא חזר ועלה למקום הראשון בדירוג המקצועני. בשנת 2005 ניצח שוב באליפות המאסטרס. בתחילת יולי 2005 ניצח וודס בפעם השנייה באליפות הפתוחה של בריטניה, ובכך זכה בפעם העשירית בקריירה באליפות ראשית. סך הכול ניצח בשש תחרויות בסבב המקצועני באותה שנה ובסופה עמד בראש דירוג הזכיות הכספיות.

שנת 2006 החלה אף היא בשליטה של וודס בגולף המקצועני, אולם בחודש מאי נפטר אביו, שהיה גם מורהו הרוחני בגולף ומקור השראתו, מסרטן הערמונית. וודס התקשה להתגבר על משבר זה בחייו ויצא לחופשה של תשעה שבועות מהסבב המקצועני. כאשר שב להתחרות באליפות ארצות הברית הפתוחה, ניכר היה כי אינו באותו כושר משחק, והוא לא הצליח להעפיל משלב הניפוי, בפעם הראשונה בקריירה המקצוענית שלו. אולם, שלושה שבועות אחר כך סיים במקום השני בתחרות ווסטרן הפתוחה והשתיק בכך את מבקריו. בהמשך אותה שנה המשיך וזכה באליפות הפתוחה של ארצות הברית ואף באליפות ה-PGA. עד נובמבר 2006, זכה וודס ב-54 תחרויות מקצועניות בסבב התאחדות הגולף המקצועני והוא השחקן הצעיר ביותר שניצח ביותר מחמישים תחרויות.

ב-11 שנים שבהן התחרה וודס בסבב המקצועני, עד לסוף שנת 2007, הוא הרוויח כ-101 מיליון דולר אך ורק מניצחונותיו הספורטיביים בתחרויות גולף מקצועניות. הכנסותיו מחוזי פרסום עולים בהרבה על סכום זה, ומסתכמים בכ-769 מיליון דולר.

ב-4 ביוני 2009 בחר המגזין האמריקאי "פורבס" להציב את וודס במקום החמישי ברשימת 100 המפורסמים החזקים בעולם, על כך שהרוויח 110 מיליון דולר בשנה שחלפה.

ב-11 בדצמבר 2009 הודיע וודס על פרישה מגולף עד להודעה חדשה, בעקבות שערוריית המין שיוחסה לו בתקשורת.

אחרי שהודיע ב-16 במרץ 2010 על חזרתו להתאמן[2] השתתף בטורניר המאסטרס 2010 ב-8 באפריל 2010.

ב-8 בדצמבר 2021 הודיע וודס על חזרתו לשחק גולף תחרותי, במסגרת "אתגר אבות ובנים" (אנ') שיתחיל ב-18 בדצמבר באותה שנה. וודס ישחק בקבוצת האבות שיתחרו בקבוצת בניהם, בה ישתתף צ'ארלי, בנו בן ה-12 של וודס[3].

רשימת זכיות בטורנירים ראשיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחרות מספר זכיות שנות זכייה
טורניר המאסטרס 5 1997, 2001, 2002, 2005, 2019
אליפות ה PGA 4 1999, 2000, 2006, 2007,
אליפות ארצות הברית הפתוחה 3 2000, 2002, 2008
אליפות בריטניה הפתוחה 3 2000, 2005, 2006

פעילויות מחוץ למגרש הגולף[עריכת קוד מקור | עריכה]

וודס יסד מספר פרויקטים נדבניים לעזרת הנוער, ביניהם:

  • קרן טייגר וודס – נוסדה בשנת 1996 על ידי וודס ואביו. הקרן מעודדת פרויקטים לילדים. בתחילה היו רוב פעולותיה בקיום ימי השתלמות בגולף לילדים (במיוחד מעוטי יכולת) וכן קרן מלגות. היום מעניקה הקרן אף מלגות לתלמידי אוניברסיטאות ומפעילה תוכנית לעידוד פיתוח האישיות שבה השתתפו יותר ממיליון ילדים עד לשנת 2003.
  • השתלמויות עירוניות בגולף ופסטיבלים – מאז שנת 1997 מארגנת קרן טייגר וודס השתלמויות בגולף לנוער בכל ארצות הברית. הקרן החלה בהשתלמויות כאלה בערים בשנת 2003 ויועדו לנוער בגילאי 7–17 וכן למשפחות. כל אירוע נמשך שלושה ימים וכולל שיעורי גולף ופסטיבל בסוף האירוע. ההדרכה באירועים אלה נעשית על ידי שחקני גולף מקצוענים. השחקנים המצטיינים בכל השתלמות מוזמנים בסוף השנה להשתתף בהשתלמות השנתית של קרן טייגר וודס בפלורידה.
  • מרכז הלמידה של טייגר וודס - וודס הקים בעיר אנהיים שבקליפורניה, מרכז חינוכי ששטחו 3,000 מ"ר ואשר נפתח בפברואר 2006. המרכז מיועד לאלפי תלמידים אשר יבואו בשעריו מדי שנה.
  • הטייגר ג'אם – קונצרט צדקה שנתי לצורך איסוף תרומות. בקונצרט השנתי השישי, בשנת 2006, הופיעה להקת סטינג.

וודס אף השתתף באירוע צדקה שערך נושא כליו (הקאדי), סטיב ויליאמס, לעידוד בני נוער מעוטי יכולת לפתח קריירות בתחום הספורט.

  • בדצמבר 2009 הסתבך וודס בפרשיה מביכה המאיימת על המשך ההכנסה שלו מחסויות, כאשר בעקבות ריב אלים שלו עם אשתו, נחשפו עדויותיהן של נשים רבות עמן קיים יחסי מין במהלך נישואיו. בעקבות הפרשייה החליט וודס לפרוש אך ב-16 במרץ 2010 חזר בו בהחלטתו.

חוזי פרסום[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן קצר לאחר יום הולדתו ה-21 החל וודס לחתום על חוזי פרסום רבים. בין החברות עימן חתם על חוזי פרסום נמנות אקסנצ'ר, ג'נרל מוטורס, ג'נרל מילס, אמריקן אקספרס ועוד.
חוזה הפרסום הידוע ביותר של וודס נחתם עם חברת נייקי. וודס חתם עם נייקי חוזה פרסום לחמש שנים בשווי 100 מיליון דולר, חוזה הפרסום הגדול ביותר עם אתלט כלשהו, בעת שנחתם. וודס שיתף פעולה אף עם חברת השעונים TAG Heuer(אנ') לפיתוח שעון היד הראשון לשחקני גולף מקצוענים, אשר יצא לשוק באפריל 2005.
בארצות הברית אוסרת התאחדות ה-PGA על שחקני גולף מקצוענים לגבות שכר בעבור הופעה לתחרות, אולם הדבר מקובל במקומות אחרים בעולם. ההשערות היו כי עד לשנת 2006 גבה וודס מיליון דולר עבור הופעתו בתחרות ראווה (ללא קשר לביצועיו בה) והחל משנה זו החל לגבות שלושה מיליון דולר בעבור כל הופעה. וודס מפרסם גם את מוצרי ג'ילט, ביחד עם שחקן הטניס רוג'ר פדרר ושחקן הכדורגל תיירי הנרי.
על פי תחקיר שפרסם מגזין הגולף "גולף דייג'סט", בין השנים 1996 עד 2007 הרוויח וודס 769,440,709 דולר. בשנת 2009 קבע המגזין הכלכלי "פורבס" כי וודס הרוויח יותר ממיליארד דולר וכי לאחר תשלום מיסים הונו הוא כ-600 מיליון דולר. וודס המשיך להופיע בפרסומות אף לאחר הפרשיה בה הסתבך בשנת 2009, אם כי חלק מהחברות הפרו את החוזה איתו בעקבות הפרשייה, ביניהן אקסנצ'ר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מערכת ONE, וודס נפצע בתאונת דרכים קשה, הובהל לביה"ח, באתר ONE, ‏23 בפברואר 2021
  2. ^ מערכת גלי צה"ל, טייגר וודס שב למדשאות הגולף, באתר גל"צ, 5 באפריל 2010
  3. ^ Tapp, Tom (December 8, 2021). Tiger Woods Announces Return To Competitive Golf Alongside Son Charlie In Family-Centric Event – Update. Deadline Hollywood. Retrieved December 8, 2021