לאוניד פסטרנק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לאוניד פסטרנק
Леонид Пастернак
דיוקן עצמי, 1908
דיוקן עצמי, 1908
לידה 22 במרץ 1862 (יוליאני)
אודסה, בפסקה זו רשומה אחת נוספת שטרם תורגמה, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 31 במאי 1945 (בגיל 83)
אוקספורד, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות פוסט-אימפרסיוניזם עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי Luigi Iorini עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות The Night before the Exam, בפסקה זו רשומה אחת נוספת שטרם תורגמה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג רוזה קאופמן עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים אלכסנדר פסטרנק, ג'וזפין פסטרנק, בוריס פסטרנק, לידיה פסטרנק סלייטר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לאוניד אוסיפוביץ' פסטרנקרוסית: Леонид Осипович Пастернак;‏ 3 באפריל 186231 במאי 1945) היה צייר אימפרסיוניסטי רוסי-יהודי. אביו של הסופר בוריס פסטרנק.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאוניד פסטרנק, שבלידתו ניתן לו השם יצחק לייב, היה הצעיר מבין ששת ילדיו של בעל בית מרזח יהודי מאודסה. לאוניד נמשך מילדותו לציור אך הוריו ניסו להניאו מכך ושכנעו אותו ללמוד רפואה, מקצוע אותו החל ללמוד בשנת 1881 באוניברסיטה של מוסקבה.

לאוניד נשר מלימודי הרפואה לטובת לימודי משפטים אך גם את המקצוע הזה עזב ובשנת 1885 החליט להתמסר לאהבתו לציור. הוא נסע לגרמניה ולאחר שהשלים את לימודיו באקדמיה המלכותית לאמנות במינכן ב-1887, חזר לרוסיה ושירת שנתיים בצבא. בשנת 1889 החל בקריירת הציור ובאותה שנה נישא לרוזה קאופמן, פסנתרנית יהודייה רוסייה.

ההצלחה האירה פנים לצייר הצעיר באופן כמעט מיידי: בשנת 1892 הוצע לו להשתתף, לצד שלושה ציירים מפורסמים, באיור הרומן המונומנטלי של לב טולסטוי "מלחמה ושלום". על איוריו אלה זכה פסטרנק בפרס שהוענק לו ביריד העולמי של פריז בשנת 1900. בעקבות הכרותו של פסטרנק עם טולסטוי הוא הוזמן יחד עם אשתו וילדיו הקטנים להתארח באחוזתו של הסופר הדגול, יאסנאיה פוליאנה שליד טולה, שם הוא צייר פורטרטים רבים של הסופר הדגול.

הבכור שבארבעת ילדיו של פסטרנק, בוריס, התרשם עמוקות מדמותו של טולסטוי וכשבגר היה עצמו לסופר מפורסם - בוריס פסטרנק, זוכה פרס נובל לספרות. ב"מכתבים מטולה", אחת מיצירותיו הראשונות, ניכרת השפעת חוויות הילדות שספג באחוזתו של טולסטוי בפאתי העיר טולה.

לאוניד פסטרנק היה אחד הציירים הרוסים הראשונים שהצהיר שהוא אימפרסיוניסטי. ברוסיה של שלהי המאה ה-19 היה בהצהרה זו חידוש שמשך תשומת לב אל הצייר ששמו החל ללכת לפניו. בשנת 1905 נבחר להיות חבר באקדמיה המלכותית לאמנות. רוברט פלק היה בין תלמידיו. בשנת 1921 עזב פסטרנק את ברית המועצות, יחד עם אשתו ושתי בנותיו יוספינה ולידיה, ועבר לברלין. את אחרית ימיו בילה באנגליה שם המשיך לצייר עד ליומו האחרון.

לאוניד פסטרנק נפטר באוקספורד ב-31 במאי 1945.

שתי יצירות של פסטרנק הובאו למוזיאון של בצלאל בשנת 1924[1]. בשנת 1932 הוצגה בבצלאל תערוכה של כ-25 מיצירותיו[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לאוניד פסטרנק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]