לברקוזן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ליברקוזן)
לברקוזן
Leverkusen
סמל לברקוזן
סמל לברקוזן
סמל לברקוזן
דגל לברקוזן
דגל לברקוזן
דגל לברקוזן
מדינה גרמניהגרמניה גרמניה
מדינה פדרלית נורדריין-וסטפאליהנורדריין-וסטפאליה נורדריין-וסטפאליה
מחוז קלן
ראש העיר Uwe Richrath - SPD
תאריך ייסוד 1930
על שם Carl Leverkus עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 78.85 קמ"ר
גובה 60 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 165,748 (31 בדצמבר 2022)
קואורדינטות 51°2′0″N 6°59′0″E / 51.03333°N 6.98333°E / 51.03333; 6.98333
אזור זמן UTC +1
www.leverkusen.de
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לברקוזןגרמנית: Leverkusen) היא עיר בדרום מדינת נורדריין-וסטפאליה שבמערב גרמניה. זוהי עיר עצמאית ללא מחוז. היא ממוקמת על הגדה המזרחית של נהר הריין, ומבחינה גאוגרפית היא שוכנת חלקה בברגישס לנד וחלקה בחבל הריין. בחלקה הדרומי גובלת לברקוזן בעיר קלן ובחלקה הצפוני היא סמוכה לעיר דיסלדורף.

לברקוזן היא אחת הערים הקטנות במדינת נורדריין-וסטפאליה ובה כ-160,000 תושבים.

העיר מפורסמת רבות בזכות תאגיד הכימיקלים והתרופות הענק "באייר" (Bayer AG) אשר משרדיו הראשיים שוכנים בה, ובזכות מועדון הכדורגל "באייר לברקוזן".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר, הקרויה על שמו של הכימאי קארל לברקוז, נוסדה בשנת 1930 על ידי איחוד של מספר כפרים (וִיסדורף, שליבוש, לוצנקירשן, שטיינבוכל וריינדורף), כאשר בשנת 1975 הצטרפו לאיחוד שלושה כפרים נוספים (אופלדן, היטדורף ובריגשס נוייקירשן).

בשנת 1860 נבחר הכפר וִיסדורף (כיום חלק מן העיר) על ידי קארל לברקוז כמקום מושבו של מפעל הצבע שלו. בשנת 1891 עבר המפעל לידי שליטת חברת באייר, ובשנת 1912 העבירה החברה את מקום משכנה לוויסדורף בהופכה את המקום למרכז תעשיית הכימיקלים בגרמניה. במהלך מלחמת העולם השנייה הופצץ מפעלה של חברת באייר.

אתרים בעיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר לברקוזן היא ביתם של כמה מוזיאונים העוסקים במגוון רחב של נושאים כגון המוזיאון העירוני לציור ואמנות מודרנית אשר מציג את עבודותיהם של אמנים עכשוויים. מוזיאון תעשייתי בו ניתן לחוות את סביבת העבודה והחיים במאה ה-19. מוזיאון המושבה בויסדורף בו יש תערוכות מתחלפות, הרצאות וסיורים מודרכים אשר ניתן לראות בהם את מראהו האופייני של הכפר והחיים בו בסגנון 1930. ווילת רומר באופלדן המכונה "בית תולדות העיר", בה יש תערוכות מתחלפות על היסטוריה עירונית ואזורית. מוזיאון לילדים ונוער עם תערוכות שונות על אנרגיה והגנה על איכות הסביבה.

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לברקוזן בוויקישיתוף