לדלג לתוכן

ליכן סקלרוזוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
Lichen sclerosus
Micrograph of lichen sclerosus showing the characteristic subepithelial sclerosus (right/bottom of image). H&E stain.
Micrograph of lichen sclerosus showing the characteristic subepithelial sclerosus (right/bottom of image). H&E stain.
שמות נוספים Balanitis xerotica obliterans, lichen sclerosus et atrophicus,[1] Lichen sclerosis et atrophicus,[2] lichen plan atrophique, lichen plan scléreux, Kartenblattförmige Sklerodermie, Weissflecken Dermatose, lichen albus, lichen planus sclerosus et atrophicus, dermatitis lichenoides chronica atrophicans, kraurosis vulvae[3]
תחום Gynaecology
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine 1123316 עריכת הנתון בוויקינתונים
MeSH D018459
סיווגים
ICD-10 L90.0 עריכת הנתון בוויקינתונים
ICD-11 EB60 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליכן סקלרוזוס (Lichen sclerosus) היא מחלת עור כרונית דלקתית שיכולה להשפיע על כל חלק בגוף, אך נוטה להופיע באיברי המין (פין, פות). היא גורמת לגירוד וכאב ועלול להוביל להפרעות בתפקוד המיני והשתן אצל נשים וגברים, המחלה יכולה להיות גם אסימפטומטית. סימנים ראשונים הם בדרך כלל הלבנה של עור, לפעמים אדמומיות וסדקים בעור הפגוע, ובהמשך עלולים להופיע צלקות והיצרות. המחלה אינה מדבקת[4].

ליכן סקלרוזוס קשור לסיכון מוגבר (4.0%) לסרטן בעור הפות [5].

שכיחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השכיחות המדויקת של ליכן סקלרוזוס אינה ידועה בגלל תת אבחון. השכיחות אצל ילדים מוערכת ב- 0.1%,  בקרב נשים עד גיל 80 1.6%, ובנשים מעל 80 שנים 3% . אצל גברים השכיחות 0.07%.[4]

מבחינת גיל התחלת המחלה, נמצא שהשכיחות גדלה אצל ילדות לפני גיל ההתבגרות ונשים אחרי גיל המעבר [6].

תסמינים וסימנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אצל אישה בוגרת באזור הפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפעמים עשוי להיות אסימפטומטי והוא מתגלה בבדיקה מקרית. לרב התסמין העיקרי הוא גירוד, כאב יופיע כתוצאה של פציעה או סדק. הגירוד עלול להחמיר בלילה עד כדי הפרעות בשינה. בנוכחות פצעים, סדקים הצרויות עלול לגרום לכאבים ביחסי מין [7]והפרעה בחיי המין [8].

סימנים בעור- הופעה של אזורים לבנים ופאפולות (בליטה של העור). הנגעים מלווים לעיתים ב היפרקרטוזיס (עיבוי השכבה החיצונית של העור).הכתמים הלבנים נראים מקומטים מזכירים מרקם של נייר קרפ. אזורים אופייניים הם השפתיים הקטנות, הדגדגן, כיפת הדגדגן, חֵיץ הַנְּקָבַיִם. הצטלקויות כתוצאה מהמחלה עלולה לגרום לספיגה של השפתיים הקטנות וכיסוי הדגדגן . נגעים ב חֵיץ הַנְּקָבַיִם. מופיעים ב-30% מהמקרים [7] [9].

אצל ילדות ונערות באזור הפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסימנים בעור דומים לאלה של נשים בוגרות. ממצאים בחֵיץ הַנְּקָבַיִם הוא ממצא שכיח וגם כאבים במתן שתן. המחלה משתפרת לרב בגיל ההתבגרות. לא דווח על סיכון לממאירות אצל בנות צעירות [7].

אצל גבר באזור הפין[עריכת קוד מקור | עריכה]

המקום השכיח של הפגיעה בעור הוא בעטרת הפין והעורלה. התלונה בדרך כלל היא כאבים בזמן יחסי מין, שינוי בזרם השתן. גירוד אינו הסימפטום הבולט [7].

סימנים נוספים בעור[עריכת קוד מקור | עריכה]

נגע של ליכן סקלרוזוס בעור

נגעים מחוץ לאברי מין, שכיח ב12% מהמקרים אצל נשים עם ליכן סקלרוזוס [10]. המקומות השכיחים הם גב עליון, כתפיים, בית שחי, ישבן וירכיים[7].

גורמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיבה למחלה לא ידועה אבל נמצא שגורמים גנטיים, זיהומים, טראומתים והורמונליים השפיעו על הופעת המחלה. ל - 10% מהחולים עם ליכן סקלרוזוס  יש קרובי משפחה עם אותה מחלה. תוארו שינויים אימונולוגיים שעשויים להצביע על רקע אוטואימוני של המחלה [10] [11].

מהלך המחלה וסיבוכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדובר במחלה כרונית עם תקופות של הפוגה והתלקחות. שינוי בתפקוד הפיברובלסט בשכבת הדרמיס, מובילים לשינויים של שכבת העור החיצונית וללַיֶּפֶת (Fibrosis). איברי המין והרירית נפגעים בתדירות הגבוהה ביותר [9]. המחלה עלולה לגרום לסדקים בעור ולדימום, כאבים וזיהומים משניים [12]. אצל נשים עלולה לגרום לשינויים במבנה הפות, ספיגה של השפתיים הקטנות, התכסות הדגדגן ברקמה צלקתית. המעבר לנרתיק עלול לעבור היצרות. אצל גברים פתח השופכה עלול להצטלק ולעבור היצרות [11]. לנשים עם ליכן סקלרוזוס יש סיכון לממאירות של תאי הקשקש של 3.5-7% בעור הפות [13].

אבחון[עריכת קוד מקור | עריכה]

האבחנה היא בדרך כלל על פי הבדיקה הגופנית. נשים המתלוננות על גירוד וכאב באזור הפות, צריכות להיבדק על ידי רופא עם מומחיות בהפרעות עור הפות (רופא גינקולוג/ רופא עריה). ביופסיה נעשית במקרים בהם יש ספק באבחון, אזורים שלא מגיבים לטיפול או על מנת לשלול התפתחות של דיספלזיה או ממאירות בפות [12]. הביופיסה נעשית תחת הרדמה מקומית באזור אברי המין או הנגעים במקומות אחרים בגוף [14]. בביופסיה של ליכן סקרלוזוס ניתן למצוא ממצאים הסטולוגיים כמו היפרקרטוזיס, אטרופיה של האפידרמיס, טרשת של דרמיס ופעילות לימפוציטים בדרמיס [15]. אבחנה מבדלת- ליכן סקלרוזוס עלול להיות מאובחן בצורה שגויה כקנדידה אלביקנס (דלקת הנגרמת על ידי פטריה בנרתיק) או כאטרופיה נרתיקית לאחר גיל המעבר [12].

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות שאין תרופה, ישנם מספר אפשרויות טיפול שנבדקו כדי להשיג הפוגה ומניעת התקדמות המחלה. המטרות של הטיפול נועדו להקל על תסמינים של גירוד וכאב, למנוע שינויים אנטומיים עקב צלקות, ויתכן שינויים ממאירים בעור הפות [16].

קו הראשון לטיפול הם משחות למריחה מקומית בעלת פעילות האנטי דלקתית חזקה כמו משחת דרמובט [17](Dermovate ointment / Clobetasol-Propionate)  או משחת אלוקום [18](Mometasone Furoate / Elocom ointment) [19].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארגון שְׁלֵמָה- אתר למתמודדות עם וולוודיניה - כאב כרוני בפות ובנרתיק.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ James, William D.; Berger, Timothy G. (2006). Andrews' Diseases of the Skin: clinical Dermatology. Saunders Elsevier. p. 227. ISBN 0-7216-2921-0.
  2. ^ "Lichen sclerosus". Autoimmune Registry Inc. נבדק ב-14 ביוני 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Meffert, Jeffrey J; Davis, Brian M; Grimwood, Ronald E (במרץ 1995). "Lichen sclerosus". Journal of the American Academy of Dermatology. 32 (3): 393–416. doi:10.1016/0190-9622(95)90060-8. PMID 7868709. {{cite journal}}: (עזרה)
  4. ^ 1 2 Kirtschig G,et al, EuroGuiderm guideline on lichen sclerosus Eur Acad Dermatol Venereol, 2024
  5. ^ Vieira-Baptista, Pedro et al, Risk of Development of Vulvar Cancer in Women With Lichen Sclerosus or Lichen Planus: A Systematic Review, Journal of Lower Genital Tract Disease Volume 26 - Issue 3, 2022, עמ' 250-257
  6. ^ Lisa K Pappas-Taffer, Lichen Sclerosus, Medscape, ‏2020
  7. ^ 1 2 3 4 5 Lewis FM et al, British Association of Dermatologists guidelines for the management of lichen sclerosus, Br J Dermatol Apr;178(4), 2018, עמ' 839-853
  8. ^ G. Vittrup et al, Quality of life and sexuality in women with lichen sclerosus, Clinical and Experimental Dermatology 47, Issue 2, 2022, עמ' 343–350
  9. ^ 1 2 Lisa K Pappas-Taffer et al, Lichen Sclerosus, medscape, ‏2020
  10. ^ 1 2 Fistarol, S. K., & Itin, P. H., Diagnosis and treatment of lichen sclerosus: an update, American journal of clinical dermatology 14(1), 2013, עמ' 27–47
  11. ^ 1 2 Corazza, M et al, Vulvar Lichen Sclerosus from Pathophysiology to Therapeutic Approaches: Evidence and Prospects, Biomedicines 9, 2021
  12. ^ 1 2 3 Singh, Nilanchali, Ghatage, Prafull, Etiology, Clinical Features, and Diagnosis of Vulvar Lichen Sclerosus: A Scoping Review, Obstetrics and Gynecology International, 2020
  13. ^ David A. De Luca et al, Lichen sclerosus: The 2023 update, Frontiers in Medicine, ‏2023
  14. ^ Kirtschig G, Lichen Sclerosus-Presentation, Diagnosis and Management., Deutsches Arzteblatt international 113(19), 2016, עמ' 337–343
  15. ^ David A. De Luca et al, Lichen sclerosus: The 2023 update, Frontiers, ‏2023
  16. ^ Jill M Krapf et al, Vulvar Lichen Sclerosus: Current Perspectives, International Journal of Women's Health 12, 2020
  17. ^ דרמובט משחה, באתר משרד הבריאות -מאגר התרופות אגף הרוקחות
  18. ^ אלוקום משחה, באתר משרד הבריאות- מאגר התרופות אגף הרוקחות
  19. ^ Corazza, M et al, Vulvar Lichen Sclerosus from Pathophysiology to Therapeutic Approaches: Evidence and Prospects., Biomedicines 9(8), 2021

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.