לדלג לתוכן

מועצת הג'יהאד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מועצת הג'יהאדערבית: مجلس الجهاد) היא המפקדה העליונה של ארגון הטרור חזבאללה. על המועצה, היושבת ברובע הדאחייה בביירות, בירת לבנון, מפקח מזכ"ל הארגון. מאז 1992 חסן נסראללה הוא מזכ"ל הארגון, ובשנת 1995 הורה נסראללה על הקמתה של המועצה. המועצה כוללת את ההנהגה המדינית-הצבאית הבכירה ביותר של הארגון, היא אחראית על הפעילות הצבאית של הארגון ומקבילה למוצב הפיקוד העליון בצה"ל. זהות חבריה, ברמת העיקרון, עלומה.

שותף בכיר לדיוני המועצה הוא מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האסלאמית, האחראי על הקשרים של איראן עם חזבאללה ועל השקעה בהתעצמות הארגון ועל העברת מודיעין, מימון ואמל"ח לידיו. במהלך מלחמת לבנון השנייה, מפקד כוח קודס גנרל קאסם סולימאני היה שותף לדיוני המועצה ולניהול המלחמה נגד ישראל מהדאחייה[1]. עקב המשקל הרב של הזרוע הצבאית בארגון, יש למועצת הג'יהאד גם השפעה רבה על התנהלות חזבאללה בנדבכים אזרחיים ופרלמנטריים למיניהם. תחת מזכ"ל חזבאללה מנוהלת מועצת השורא, שלה זרועות אזרחיות וצבאיות, בהן מועצת הג'יהאד[2]. בפועל, כל הזרועות של מועצת השורא כפופות למרות ולהחלטות מועצת הג'יהאד. מכאן שמועצת הג'יהאד מהווה את מרכז העצבים ואת אבי העורקים במבנה הארגוני של חזבאללה. עד חיסולו בשנת 2008, עימאד מורנייה היה איש המפתח במועצה.

מועצת הג'יהאד מפקדת על כל המערכים הצבאיים של חזבאללה ישירות, והם מחולקים לארבעה סוגי יחידות: יחידות מרחביות, שאחראיות על גזרות ברחבי לבנון ומקבילות לדיוויזיות בהרכב הסד"כ שלהן; יחידות זרועיות, שכוללות את המערך הרקטי והמערך האווירי של הארגון - שמפעיל את ארסנל הכטב"מים; יחידות מטה כגון יחידת הסייבר או יחידת הכספים האחראית על המימון של הארגון; ויחידות מודיעין, הכוללות את יחידת מודיעין החוץ 910, בפיקוד טלאל חָמִיָה[3]. תחת מועצת הג'יהאד פועלות גם יחידות נוספות במערך הצבאי שאינן עונות לקטגוריות הרשומות לעיל, בהן יחידת העילית כוח רדואן ויחידת תיק הגולן שאמונה על הפעילות המכוונת נגד ישראל מחבל הבשן בדרום סוריה.

לפי מאמר של מרכז עלמא מנובמבר 2023, על מועצת הג'יהאד מפקחים נסראללה ומפקד כוח קודס גנרל אסמאעיל קאאני, ובין חבריה נמנים אברהים עקיל – מי שיתכן שהוא מפקד הזרוע הצבאית של חזבאללה בפועל, היועץ הצבאי של נסראללה פואד שוכר, מפקד יחידה 910 טלאל חמיה, מפקד כוח האבטחה ח'ודר יוסף נאדר, מפקד מרחב דרום לבנון עלי קראקי, מפקד המועצה המבצעת האשם ספי א-דין (שדיווחים שונים סימנו אותו כיורש המיועד של נסראללה) ומוחמד חיידר, המשמש יועץ למועצה[4].

בעקבות מתקפת הפתע של חמאס על ישראל הורתה מועצת הג'יהאד ב-8 באוקטובר 2023 על פתיחתו של עימות מוגבל נגד ישראל ובכך פתחה את החזית הצפונית במלחמת חרבות ברזל. ב-27 ביולי 2024 פגיעת הרקטה במג'דל שמס רצחה 12 ילדים, וסימנה את הקו האדום מבחינת ישראל. ב-30 ביולי חיל האוויר הישראלי תקף את מושב מועצת הג'יהאד ברובע הדאחייה וחיסל את מנהיג הזרוע הצבאית וראש המערך האסטרטגי של הארגון, פואד שוכר, שכונה "רמטכ"ל חזבאללה"[5].

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]