מחלקת הקרנות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מחלקת הקרנות היא ביטוי שתחתיו מסווגים חלק מן המוזיקאים המנגנים בכלי נשיפה מסוימים. משמעות הביטוי משתנה על פי הסגנונות המוזיקליים השונים.

במוזיקה קלאסית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתזמורת סימפונית מחלקת הקרנות היא מחלקה של נגנים המנגנים בכלי הנקרא קרן יער, או קרן צרפתית. מדובר בארבעה מוזיקאים היושבים לרוב בצד השמאלי של התזמורת, מנקודת מבטו של המנצח, ומספרם 1 עד 4, משמאל לימין. מחלקת הקרנות יושבת קרוב למנצח בזווית המאפשרת למנצח לראות את הקרן מבפנים. בצורה זו המנצח שומע את הנגנים באיכות הטובה ביותר.

במוזיקה מודרנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעידן המודרני מחלקת הקרנות מתייחסת לקבוצת כלי נשיפה מתכתיים, לרוב סקסופון, חצוצרה וטרומבון. לעיתים מחלקת הקרנות המודרנית לא כוללת את כל הכלים הללו, לעיתים היא כוללת יותר מאחד מכל כלי, ולעיתים היא כוללת כלים אחרים כדוגמת טובה או קלרינט.

מקור המחלקה בביג בנדים של הסווינג, אך היא נפוצה מאוד בג'אז ומשם היא המשיכה לסגנונות נוספים, כגון מוזיקת נשמה, פיוז'ן, ג'אז - רוק, רית'ם אנד בלוז, פאנק, גוספל ולעיתים גם בלוז. ישנן גם דוגמאות של שימוש במחלקת הקרנות במוזיקת רוק, למשל ללהקת הדלתות יש אלבום שלם, The Soft Parade, שבו נעשה שימוש נרחב במחלקת הקרנות.

המילה "קרן" התגלגלה מהמובן הזה והיא משמשת בג'אז המודרני לדיבור על אחד הכלים השייכים למחלקה, גם כשהוא בנפרד. כך, למשל, כאשר דיברו החצוצרן מיילס דייוויס והסקסופוניסט ג'ון קולטריין על סיום קטעי הסולו של קולטריין, אמר דייוויס "פשוט תוציא את הקרן מהפה!".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מחלקת הקרנות בוויקישיתוף