HMV

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
HMV
נתונים כלליים
תקופת הפעילות 1908–הווה (כ־116 שנים)
חברת אם EMI
 
www.hmvgroup.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

HMV (ראשי תיבות באנגלית של His Master's Voice, "קול בעליו") הוא תאגיד בידור ומוזיקה בריטי. שורשי החברה נעוצים בחברת התקליטים חברת גרמופון (Gramophone Company) הבריטית, שנוסדה בשנת 1897 על ידי ממציא הגרמופון, אמיל ברלינר. בשנת 1899 רכש בארי אוון, שותפו של ברלינר, את הזכויות על הציור His Master's Voice והפך אותו למותג לכל החברות שלו, כאשר בבריטניה הפכה "חברת גרמופון" למזוהה עם המותג "קול בעליו"-His Master's Voice ובקיצור: HMV. בשנת 1931 התמזגה HMV לענק הבידור והאלקטרוניקה, EMI, אולם המותג נשמר. רשת חנויות התקליטים של HMV התחילה מחנות אחת בלונדון ב-1921 וצמחה לרשת כלל עולמית, עם מעל 300 חנויות ברחבי העולם בשיאה, ב-1996. ב-2002 הונפקה הרשת כחברה ציבורית נפרדת.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקליט של חברת גרמופון עם הכיתוב His Master's Voice

חברת גרמופון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1892 הקים אמיל ברלינר, ממציא הגרמופון, את חברת ברלינר גרמופון בארצות הברית, ב-1897 פתח יחד עם שותפיו, ויליאם בארי אוון (William Barry Owen) וטרוור ויליאמס (Trevor Williams) את השלוחה הבריטית (השלוחה הגרמנית, דויטשה גרמופון, נפתחה שנה מאוחר יותר והיא קיימת עד היום).

למרות שהמותג "His Master's Voice" שימש את ויקטור טוקינג משין (החברה שירשה את "ברלינר גרמופון" בארצות הברית) כבר מ-1902, בבריטניה החלו להנפיק תוויות הנושאות את הסמל רק ב-1909, לפני כן נעשה שימוש בתוויות עם ציור של מלאך. מאז נקראה החברה בפי כל "His Master's Voice", או בקיצור, HMV.

בשנת 1921 נפתחה חנות התקליטים הראשונה של HMV בלונדון, ברחוב אוקספורד, מאז גדלה רשת החנויות במקביל לחברת התקליטים, ומכרה גם תקליטים של חברות מתחרות.

בשנת 1931 חברה HMV יחד עם חברת קולומביה גרפופון הבריטית ליצירת EMI.

כחטיבה ב-EMI[עריכת קוד מקור | עריכה]

חנות HMV ברחוב אוקספורד בלונדון, 2005

HMV נותרה כמותג הקלטות נפרד בתוך EMI ושמרה על רשת החנויות. בין 1966 ו-1976 הפכה רשת חניות HMV לגדולה מסוגה בבריטניה. ב-1986 הפכה רשת החנויות לחטיבה נפרדת ב-EMI‏[1].

אחד הנכסים שהביאה עמה HMV ל-EMI היה מפיק המוזיקה הקלאסית וולטר לג וקטלוג ההקלטות הקלאסיות של HMV אוחד למותג "EMI Classics". הקטלוג הקלאסי כלל בין היתר את התזמורת של לה סקאלה, זמרי האופרה ג'וזפה די סטפנו, טיטו גובי וויקטור דה סאבאטה, הזמרות פרידה ליידר וזלמה קורץ, הצ'לנית ביאטריס האריסון, הפסנתרן קרל אולריך שנאבל, הכנר אנטל דוראטי ועוד.

ב-2002 הונפקה HMV בבורסה לניירות ערך בלונדון והיא מהווה אחת מ-250 החברות הגדולות הבאות לאחר 100 החברות הגדולות ביותר בבורסה זו (מדד FTSE 250). בשיאה, ב-1996, היו ל-HMV ‏300 חנויות בבריטניה, אירלנד, קנדה, אוסטרליה, יפן, סינגפור, הונג קונג והודו. נכון ל-2010 הרשת עדיין פעילה רק בבריטניה, קנדה, סינגפור והונג קונג, בעוד שבשאר המדינות נמכרה השליטה לחברות מקומיות. הרשת מוכרת ציוד מוזיקה ובידור מגוון: CD, DVD, ספרים, תוכנות, משחקי מחשב, משחקי וידאו, נגני מדיה ניידים (כגון נגני MP3 ודומיהם) וכדומה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא HMV בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]