פרשת המימד החמישי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
הרחבה
תגיות: עריכה חזותית עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד עריכה מתקדמת מהנייד
הסרתי מקטע שטוען שהפרשה כולה משמשת ככלי ניגוח על ידי יריביו הפוליטיים של בני גנץ מאחר וזה לא נכון. הפרשה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 1: שורה 1:
'''פרשת {{שתי שקל|המימד}} החמישי''' היא פרשה שנחקרה על ידי [[מבקר המדינה]], במסגרתה נחקרה התקשרות שלא על פי הנהלים המקובלים בין [[משטרת ישראל]] וחברת תוכנה פרטית בשם "{{שתי שקל|המימד}} החמישי". יו"ר מועצת המנהלים של החברה היה [[בני גנץ]], מה שהפך את הפרשה לכלי ניגוח פוליטי בידי יריביו הפוליטיים כאשר עמד מאוחר יותר בראש רשימת [[כחול לבן (רשימה)|כחול לבן]]. הפרשה נחשפה לראשונה על ידי [[גידי וייץ]] בעיתון "[[הארץ]]" בפברואר 2019{{הערה|{{הארץ|גידי וייץ|המשטרה התקשרה עם החברה של גנץ בעלות של מיליונים ובלי מכרז|1.6938029|15 בפברואר 2019}}}}.
'''פרשת {{שתי שקל|המימד}} החמישי''' היא פרשה שנחקרה על ידי [[מבקר המדינה]], במסגרתה נחקרה התקשרות שלא על פי הנהלים המקובלים בין [[משטרת ישראל]] וחברת תוכנה פרטית בשם "{{שתי שקל|המימד}} החמישי". יו"ר מועצת המנהלים של החברה היה [[בני גנץ]]. הפרשה נחשפה לראשונה על ידי [[גידי וייץ]] בעיתון "[[הארץ]]" בפברואר 2019{{הערה|{{הארץ|גידי וייץ|המשטרה התקשרה עם החברה של גנץ בעלות של מיליונים ובלי מכרז|1.6938029|15 בפברואר 2019}}}}.


==חברת {{שתי שקל|המימד}} החמישי==
==חברת {{שתי שקל|המימד}} החמישי==

גרסה מ־17:39, 5 בפברואר 2020

פרשת המימד החמישי היא פרשה שנחקרה על ידי מבקר המדינה, במסגרתה נחקרה התקשרות שלא על פי הנהלים המקובלים בין משטרת ישראל וחברת תוכנה פרטית בשם "המימד החמישי". יו"ר מועצת המנהלים של החברה היה בני גנץ. הפרשה נחשפה לראשונה על ידי גידי וייץ בעיתון "הארץ" בפברואר 2019[1].

חברת המימד החמישי

המימד[2] החמישי הייתה חברת הזנק שהוקמה ב-2014, אשר פיתחה מערכות בינה מלאכותית ליישומי מודיעין צבאי, ממשלתי ואזרחי. היא הוקמה על ידי גיא כספי ודורון כהן, לשעבר בכיר ב"מוסד". בשיאה העסיקה החברה יותר מ-100 עובדים במשרדיה בתל אביב-יפו. ב-2015 מונה גנץ ליו"ר החברה[3], וב-2016 מונה רם בן ברק לנשיא החברה[4].

החברה פיתחה מערכת המסוגלת לנתח כמויות גדולות של נתונים ומידע גולמיים, הנאספים בין השאר על ידי גופי ביון ואכיפת חוק. סוגי המידע יכולים להיות מגוונים: הודעות טקסט, שיחות טלפון, צילומי וידאו, מיילים, מידע מעמדות ביקורת דרכונים, מאתרי קניות של כרטיסי טיסה, שימוש בכרטיסי אשראי, משלוחים, רשומות ברשתות חברתיות, ועוד. המערכת עושה שימוש בטכניקות של בינה מלאכותית, כדי לנתח את המידע, ולזהות קשרים בין פרטי המידע, וכך בסופו של דבר לאתר התארגנויות טרור ופשיעה[4].

בסוף 2018 נסגרה החברה[5]. הסיבה העיקרית לסגירת החברה הייתה הסתבכותו של האוליגרך הרוסי ויקטור וקסלברג, משקיע מרכזי בחברה, שהיה אמור להשקיע סכום נכבד להמשך הפיתוח של מוצרי החברה. המימשל האמריקאי הטיל מגבלות על עסקאות עם וקסלברג לאחר שנודע כי קרן ההשקעות האמריקאית שבשליטתו העבירה תשלומים לעורך הדין מייקל כהן לצורך תשלום דמי שתיקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס.[6] כמו כן וקסלברג, ממקורביו של פוטין, חשוד בניסיונות להעברת טכנולוגיה מערבית לרוסיה. [7]

דו"ח מבקר המדינה

במרץ 2018 פרסם מבקר המדינה יוסף שפירא דו"ח העוסק באי-סדרים בהתקשרויות של המשטרה עם ספקים חיצוניים. בין היתר, עסק הדו"ח בהתקשרות עם "המימד החמישי" (אף שהחברה לא הוזכרה בשמה, הפרטים שצוינו זיהו אותה באופן ברור). לאחר שהחברה הדגימה בהצלחה את יכולותיה בפני המשטרה, סיכם המפכ"ל, רוני אלשיך, בפגישה שנערכה עם בני גנץ ודורון כהן בחודש אוגוסט 2016, כי המשטרה תתקשר בהסכם עם החברה ללא מכרז, בו תספק החברה שירותים למשטרה בתחום הבינה המלאכותית בסכום של 50 מיליון ש"ח, וזאת למרות שלחברת המימד החמישי לא היה באותה עת מוצר מוגמר, ולא היו לה שנות ניסיון מספקות בתחום המדובר. המבקר קבע שבדיון מסוג זה, שנשא אופי מקצועי, לא היה מקום לדון בהתקשרות בין המשטרה לחברה.

ועדת המכרזים של המשטרה אישרה פיילוט, שתוקצב בסכום של ארבעה מיליון ש"ח, ולשם עריכתו רכשה המשטרה חומרה בעלות 1.5 מיליון ש"ח. לאחר מכן נסגרה החברה והפיילוט הופסק. ברשתות החברתיות הופצו חדשות כזב לפיהן חברת המימד החמישי כבר קיבלה כביכול 50 מיליון ש"ח ממשטרת ישראל.

המבקר מצא עוד, שלא ננקטו צעדים מספיקים על ידי המשטרה בכדי לאתר חלופות אחרות למוצר שהציעה החברה וכן שהתשתית העובדתית שהניח מנהל הטכנולוגיות של המשטרה בפני ועדת המכרזים באשר לחברת "המימד החמישי" הייתה שגויה. בין היתר, נטען שלחברה חמישה לקוחות ביטחוניים, בעוד שבאותה עת לא היו לחברה לקוחות אחרים[8].

השלכות פוליטיות

כאמור, בסוף 2018 נסגרה חברת המימד החמישי. בדצמבר אותה שנה הקים בני גנץ את מפלגת חוסן לישראל, ובפברואר 2019 מונה ליו"ר רשימת כחול לבן. פרסום דוח המבקר, חודש לאחר מכן, שימש כלי בידי הליכוד לתקיפת הרשימה החדשה, והעומד בראשה. הליכוד טען שנעשה ניסיון להוציא כספים במרמה מהמשטרה, ודרש מן היועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית כנגד גנץ, כפי שנפתחו חקירות נגד ראש הממשלה ויו"ר הליכוד, בנימין נתניהו. הליכוד גם ניצל את סגירת החברה כדי לטעון שגנץ אינו כשיר להיות ראש ממשלה אם חברה שבניהולו פשטה את הרגל,[9] אף שהחברה לא פשטה רגל, אלא נסגרה ללא חובות.

עתירות לפתיחת חקירה פלילית

במרץ 2019 פנתה תנועת אומ"ץ ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בבקשה לפתיחת חקירה פלילית נגד רוני אלשיך, ולבדיקת מכלול האירועים בעניין ההתקשרות בין משטרת ישראל וחברת המימד החמישי.[10]

בנובמבר 2019 עתרה לבג"ץ עמותת "לביא", המזוהה עם הימין, נגד פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה בדרישה שתיפתח חקירה פלילית בעניין הפרשה. באותו חודש השיבה המדינה שחומרי החקירה נמסרו לפרקליטות ממשרד מבקר המדינה ב-22 באוקטובר 2019, והם יבחנו לבדיקת ההיבטים הפליליים בפרשה[11].


הערות שוליים

  1. ^ אתר למנויים בלבד גידי וייץ, המשטרה התקשרה עם החברה של גנץ בעלות של מיליונים ובלי מכרז, באתר הארץ, 15 בפברואר 2019
  2. ^ אף שהכתיב המדויק של המילה 'מימד' הוא 'ממד', החברה נרשמה בשם 'המימד החמישי החזקות בע"מ', וכך היא מופיעה בערך זה.
  3. ^ הגר רבט, בני גנץ על הכוונת: NSO במגעים לרכישת המימד החמישי, באתר כלכליסט
  4. ^ 1 2 שגיא כהן, סטארט־אפ חשאי: רם בן ברק מונה לנשיא המימד החמישי, באתר כלכליסט
  5. ^ הגר רבט, הכישלון האזרחי של בני גנץ: חברת הממד החמישי נסגרת, באתר כלכליסט
  6. ^ טל שחף, ‏האוליגרך שהסתבך, דמי השתיקה לשחקנית הפורנו והקשר לטראמפ. הסיפור שמאחורי סגירת חברת הסייבר של בני גנץ, באתר גלובס
  7. ^ יוסי שני, חשד: 'המימד החמישי' של גנץ סיכן סודות מדינה, באתר קול הזמן, ‏31 במרץ 2019
  8. ^ משה גורלי וירון דרוקמן, המבקר: חשש לפלילים ברכש משטרתי; החברה של גנץ קיבלה הקלות תמוהות, באתר כלכליסט, 27 במרץ 2019
  9. ^ עקיבא נוביק, האיחוד מוכיח שוב: בישראל יש "רק ביבי ו"רק לא ביבי" • פרשנות, באתר חדשות 13, 21 בפברואר 2019
  10. ^ בקשה לפתיחת חקירה פלילית דחופה נגד מפכ"ל המשטרה בדימוס ולבדיקת מכלול האירועים בעניין ההתקשרות בין משטרת ישראל וחברת המימד החמישי, באתר תנועת אומ"ץ, 28 במרץ 2019
  11. ^ יעל פרידסון, הפרקליטות החלה בבחינת החומרים בפרשת "המימד החמישי", באתר ynet