משתמש:Noam7/(המהומות בעכו (2008

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: נייטרליות ופירוט יתר מוגזם.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: נייטרליות ופירוט יתר מוגזם.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. שכתוב
Noam7/(המהומות בעכו (2008
חלק מהמהומות בישראל (2021)
תאריך 11 עד 15 במאי 2021
מקום עכו, ישראל
מטרה אזרחים יהודים, משטרה
סוג ירי חי, לינץ', השחתות רכוש, הצתות, השחתת, הצתות רכבים, מבנים ועסקים
נשק רובים, סכין, בקבוקי תבערה, אבנים ועוד
פצועים עשרות במצב קל
מניע התגרות ערבית ביום כיפור, לאומני פלסטיני, לאומני אסלאמיסטי, תמיכה של ארגוני טרור

המהומות בעכו (2008) הן רצף של אירועים אלימים בין יהודים לערבים שאירעו בעכו על ידי תושבי העיר והסביבה לאחר שהחל פוגרום של מאות ערבים בערב יום הכיפור בעקבות הודעה שקרית. המהומות החלו בערב יום כיפור (בשעה 23:30 לערך) זאת לאחר ששלושה ערבים תושבי העיר נכנסו במכוניתם אל ליבה של שכונה יהודית (שכונת בן גוריון) באופן פרובוקטיבי.[1] אל הרכב יודו אבנים אך למרות שנהג הרכב נפצע קלות בלבד, הופצו שמועות שונות ובניהן כי הנהג נהרג או נפצע קשה. בתגובה יצאו קריאות מסיתות במסגדים ומאות ערבים, בניהם גם ערבים מחוץ לעיר, החלו במסע פוגרומים מתמשך בתוך השכונות היהודיות במהלכו ניזוקו והוצתו מאות רכבים ו-30 חנויות הושחתו.[2][3] מסע הפוגרום הקשה סוקר בתקשורת בצורה רחבה ובעקבות כך הוביל להגעתם של יהודים וערבים לעיר מה שהגביר עוד יותר את המתיחות. בימים שלאחר מכן העיר עכו ידעה מתיחות רבה שלוותה בתגבור של אלפי שוטרים בהם כוחות מיוחדים, מסוקים ואירועי אלימות רבים. בעקבות האירועים העיר תוגברה בכל שנה באופן מיוחד במהלך ימי הכיפור הבאים. האירוע הפך למוקד של פוליטיקאים ולובה עוד יותר על ידי גורמים קיצוניים וארגוני טרור שיעים וסונים. מרבית הפצועים היו יהודים במצב קל.

שרשרת האירועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

08 באוקטובר

בשעה 23:30 לערך במהלך חג יום הכיפור על פי טענות של תושבי המקום היהודים נהג רכב ערבי עשה "רונדלים" במשך דקות ארוכות בשכונה יהודית סביב בית העם לכיוון כיכר הגפרורים כאשר מרכבו יצאו קולות גבוהים של מוזיקה, זאת בשעה שבאזור נמצאים יהודים כחלק ממצעד יום הכיפור הנהוג בערב יום הכיפורים בכל שנה במהלכו רבים מהתושבים היהודים בעיר נוהגים לצעוד על הכביש. ככל הנראה לאחר זמן מה מספר יהודים השליכו לעברו אבנים, נהג הרכב התעמת עם היהודים והזעיק את בני משפחתו ובמקום התפתחה מהומה רבה, שמשת הרכב נופצה ונהג הרכב נמלט לבסוף למשפחה ערבית באזור. נהג הרכב טען כי הוא נסע במהירות איטית ורק התכוון לבקר את משפחתו, אולם הוא מסר גרסאות שונות בערוצי התקשורת בניהם כי נסע במהירות של 25 קמ"ש והיה קשה לאמוד את עדותו. לאחר שהמשטרה גיבשה עדויות נהג הרכב נעצר בטענה כי נהג במהירות מופרזת וסיכן חיי אדם ופגע ברגשות הדת. [4] חה"כ לשעבר תאופיק ח'טיב, תושב העיר, גינה את נהג הרכב.

ככל הנראה הופצה שמועה שקרית שנהג הרכב נהרג או נפצע קשה, ההודעה ככל הנראה הופצה גם במסגדים. בשעה 2:30 בערך בלילה בזמן שמרבית מהתושבים ישנים, החל מסע פוגרום של מאות ערבים חמושים באלות, גרזנים וסכינים בשכונות יהודיות בעכו אשר התמשך על פני 2 ק"מ ועבר במספר רב של של שכונות עם רוב יהודי מוחלט, הערבים קראו קריאות "איטבח אל יהוד" ו"אללה אכבר" ו"תצאו מהבתים ונשחט אתכם", במהלך הפוגרום הושחתו והוצתו מאות רכבים, הוצתו וניזוקו עשרות חנויות ברחוב בן עמי, כולם של יהודים. [5][6][7][1][3][8][9]על אף קריאות של תושבים רבים למשטרה, המשטרה כך נדמה חששה להגיע למקום ולא התייחסה דיו לקריאות, השוטרים שאיישו את המשמרת באותו זמן היו שוטרים ערבים ודרוזים בשל יום הכיפור. נהג הרכב תוופיק ג'מאל תועד כמה שנים לאחר מכן בפעילות במסגד אל אקצ'ה "לשמירה על הזהות הערבית של ירושלים". [10][11]התושבים היהודים תיארו את גל הפוגרום כגל צונאמי של רוצחים, הרס ופחד.[12]התמונות הקשות מהפוגרום שסוקרו בימים שלאחר צאת יום כיפור הביאו להגעתם של יהודים לעיקר ובמקביל הגעה של ערבים מהכפרים הסמוכים.

09 באוקטובר



02:30 - התקפה על שכונה יהודית. רחוב יוסף גדיש. נזק לעשרות מכוניות ובתים. ברחוב בן עמי הושחתו עשרות חנויות של יהודים.


  1. ^ 1 2 מה בדיוק קרה בעכו ביום כיפור?, באתר ערוץ 7, ‏15 באוקטובר 2008
  2. ^ אחיה ראב"ד ויונתן ובר, הלילה: מהומות קשות בין יהודים לערבים בעכו, באתר ynet, ‏09 באוקטובר 2021
  3. ^ 1 2 Akko Arab against Israelis Yom Kipur 2008, ‏11 באוקטובר 2008
  4. ^ אחיה ראב"ד, נעצר הנהג שהצית את המהומות בעכו, באתר ynet, ‏13 באוקטובר 2008
  5. ^ Acre's Arabs Wreak Destruction on Yom Kippur 8/10/08 טרור בעכו בליל יום כיפור
  6. ^ שמעון כהן, פוגרום עכו, כיפור תשס"ט, אוקטובר 2008 - מסלול נזקים, באתר עכונט, ‏10 באוקטובר 2008
  7. ^ מהומות עכו 2008 | מבט לחדשות, באתר יוטיוב, ‏10 באוקטובר 2008
  8. ^ Yom Kipur 2008 my father talkes
  9. ^ אלי לוי, עימות בין ערבים ליהודים בעכו: "כמו אינתיפאדה", באתר NRG, ‏09 באוקטובר 2008
  10. ^ عكا: بالصور الشباب يحافظون على المقدسات في القدس, עכאנט
  11. ^ אלברט לוי, תמונות מדברות של צעירים מעכו בהר הבית בירושלים, באתר עכונט, ‏24 בינואר 2015
  12. ^ חזקי ברוך, הפורעים פגעו בבית כנסת בעכו, באתר ערוץ 7, ‏10 באוקטובר 2008