משתמש:Omer abcd/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

טיפ
תמיד תוכלו לחזור לדף זה בצורה הבאה:

  • גשו לוויקיפדיה:ברוכים הבאים בעזרת הקישור "ברוכים הבאים" בסרגל הניווט.
  • בפרק "לימדו עוד על עריכה" לחצו על הקישור "לימדו עוד על עריכת דפים".

ברוכים הבאים למדריך צעד אחר צעד בוויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית שנכתבת במשותף על ידי הגולשים. גם אתם מוזמנים לכתוב בה. המדריך מורכב מאוסף של שלבים עצמאיים ומציג את האפשרויות הבסיסיות ואת הידע הדרוש לכתיבה בוויקיפדיה.

חשוב לזכור שהמדריך מציג רק את קצה המזלג, ולא את כל אפשרויות התוכנה. אם תהיו מעוניינים במידע נוסף ומפורט יותר, אתם מוזמנים לעיין בדפי העזרה המפורטים של ויקיפדיה (מפתח עזרה נמצא בדף עזרה:תפריט ראשי - ישנו קישור קבוע בצד ימין של כל דף). אינכם חייבים לקרוא את דפי העזרה המפורטים והארוכים, אף שמומלץ לעשות כן אם ברצונכם להכיר את כל אפשרויות התוכנה וכללי ויקיפדיה. אם תזדקקו לעזרה כלשהי, תמיד תוכלו לפנות לוויקיפדיה:דלפק ייעוץ או לוויקיפדיה:הכה את המומחה. תוכלו גם לפנות לחממה כדי לקבל סיוע מצוות החונכים, ויקיפדים בעלי ניסיון שישמחו לעזור לך.

הרגישו חופשיים לבצע נסיונות עריכה ולתרגל את הכתיבה בוויקיפדיה בארגז החול.

מומלץ לפתוח חשבון שישמש אתכם ויאפשר לכם שימוש טוב יותר באתר.


רעיון הוויקי שעליו מושתתת ויקיפדיה פירושו שכל אחד יכול לערוך ולכתוב על כל נושא. השינויים שתבצעו ישנו את הדפים בצורה מיידית לכלל המשתמשים.
נתחיל בהסבר על האפשרות החשובה בוויקי: עריכת דף.
אם אתם מוצאים טעות בערך, תוכלו לתקנה בצורה הבאה: (לחצו על התמונות להגדלה)

כמעט בכל דף בוויקיפדיה יש לשוניות "עריכה" ולשונית "עריכת קוד מקור" שנמצאות למעלה ושמאפשרות עריכה של הדף שבו אתם צופים. לחצו על לשונית העריכה שנמצאת למעלה כדי לערוך את כל הדף.
בנוסף, בדפים בהם יש כותרות (בדף זה, אין כותרות) יש קישור "עריכה" לצד כל כותרת המאפשר עריכה של הפסקה המצויה תחת הכותרת.
עריכה חזותית
עריכה חזותית
בלחיצה על עריכה או עריכת קוד מקור ייפתח דף העריכה עם הסברים. אין צורך להבין את כל ההסברים כבר בנסיונכם הראשון - פשוט גללו בתיבת העריכה ומצאו את הטקסט שרציתם לערוך. כתבו את התיקון או את העריכה שלכם. (אך שימו לב, לא למחוק מילים או סימנים אשר אינכם מכירים ולא ראיתם אותם קודם שלחצתם על כפתור עריכה. סימנים אלו משמשים את המערכת לצורכי עיצוב, על חלק מהם נלמד בהמשך המדריך.)

בסיום העריכה לחצו על "פרסום השינויים" (שבעבר נקרא "שמירה") לשמירת השינויים ולפרסומם. לפני השמירה ספקו בתיבת התקציר הסבר קצר למהות העריכה שביצעתם - למשל טעות הקלדה או תיקון טעות או כל פרט אחר שיוכל להסביר את מהות עריכתם. לאחר מכן לחצו על כפתור "פרסום השינויים".

בעריכת קוד מקור: אם שיניתם יותר מפסיק או מילה, לחצו קודם על כפתור "תצוגה מקדימה" כדי לבדוק שהתוצאה היא אכן כפי שרציתם. כל כותב עלול לשגות, ובעזרת אפשרות התצוגה המקדימה ניתן להימנע מטעויות מיותרות.

כעת מומלץ לתרגל את הנושא ולצבור מעט ניסיון. גשו לדף ויקיפדיה:ארגז חול, עדיף בחלון חדש, ונסו לערוך אותו, למשל להוסיף בו ברכת שלום.


לאחר שלמדנו כיצד להוסיף ולערוך טקסט, נעבור על כמה חוקי תחביר בסיסיים.

נהוג להדגיש את כותרת הערך. כדי להוסיף הדגשה מציבים את הטקסט המודגש בין שלושה סימני ' מכל צד (במקלדת עברית סטנדרטית הסימן נמצא בצד שמאל, במקום שנמצאת האות W). המילה '''מודגשת''' מופיעה כמודגשת. כך למשל משפט הפתיחה של הערך ירושלים יראה כך:

"ירושלים היא בירת ישראל...".

כדי להתחיל פסקה חדשה יש להוסיף שורה ריקה, בין הפסקה הקודמת לפסקה החדשה.

ניתן לשפר את מבנה הדף באמצעות הוספה של כותרות, שאותן יוצרים באופן הבא:

==כותרת ראשית== (כותרת דרגה 2)
===כותרת משנה=== (כותרת דרגה 3)

בדפים שבהם יש לפחות ארבע כותרות, תיצור המערכת באופן אוטומטי תוכן עניינים.

אם כל זה נראה לכם מורכב, זכרו שהדבר החשוב ביותר באנציקלופדיה הוא התוכן, והעיצוב הוא עניין משני. אם תיתקלו בקשיים בעיצוב זכרו שתמיד יבוא משתמש ותיק ומנוסה ויסייע לכם בעיצוב הערך. לאחר שתתנסו די זמן בוויקיפדיה ותצברו ניסיון, תוכלו לעשות זאת בקלות.


קישורים

קישורים פנימיים, כלומר קישורים שמקשרים לערכים נוספים בוויקיפדיה, משפרים מאוד את נוחות השימוש בוויקיפדיה. קישורים אלו מאפשרים לקרוא מידע נוסף אודות נושאים הקשורים לערך.

איפה כדאי לקשר?

כדי ללמוד איפה כדאי ליצור קישורים מומלץ לבקר בערכים המומלצים וללמוד מהסגנון שלהם. במקרה של ספק באשר לנחיצות קישור, שאלו את עצמכם האם הקישור עשוי להועיל לקורא המצוי.

איך יוצרים קישור?

כדי ליצור קישור ממילה לערך בעל שם זהה למילה יש להוסיף סוגריים מרובעים כפולים משני צדי המילה. כך [[אנציקלופדיה]] יהפוך לקישור לערך אנציקלופדיה.

אך מה לעשות כשרוצים שהקישור יקשר לשם ערך שונה ממילת הקישור? ניתן לפתור בעיה זו באמצעות הוספת הסימן | (במקלדת: ⇧ Shift+\) בקישור שיפריד בין שם הערך למילת הקישור. כך למשל [[האומות המאוחדות|האו"ם]] יציג את המילה "האו"ם" שתקשר לערך האומות המאוחדות, כך: האו"ם.

הסימן | נמצא יחד עם קו נטוי הפוך \ יש ללחוץ באותו זמן על מקש שיפט (הכפתור ממוקם ליד מקש ה-BackSpace).

לעיתים קיימים מספר ערכים בעלי שם דומה, למשל: נשר (מטוס קרב) ונשר (עיר). אם ברורה הכוונה, ניתן להשתמש בטריק פשוט שחוסך את כתיבת כל הקישור מחדש: פשוט כתבו את הקישור לערך והוסיפו את הסימן "|" בסופו. כל הטקסט שבסוגריים לא יוצג. למשל [[נשר (עיר)|]] יהפוך למילת הקישור "נשר" שתקשר לנשר (עיר), כך: נשר.

קישורים חיצוניים

קישורים לאתרים מחוץ לוויקיפדיה מופיעים ברוב המוחלט של המקרים תחת הכותרת קישורים חיצוניים בסוף הערך. בדרך כלל יש להימנע מקישורים לאתרים חיצוניים באמצע הערך.

הצורה הפשוטה ביותר ליצירת קישור חיצוני היא להוסיף את כתובת אתר האינטרנט (URL) שאליה ברצונכם לקשר. למשל לכתובת http://he.wikipedia.org המערכת תוסיף קישור באופן אוטומטי. עם זאת, צורה זו אינה מקובלת כל כך, היות שהתוצאה אינה יפה לעין, ובקישור אין הסבר מעבר לכתובת.

שיטה מקובלת יותר היא באמצעות הוספת כתובת האינטרנט אליה רוצים לקשר, ולאחריה רווח ותיאור הכתובת, כשכל זה (הכתובת והתיאור שלה) מוכנסים בין סוגריים מרובעים. לדוגמה:

[https://he.wikipedia.org ויקיפדיה העברית]
והתוצאה: ויקיפדיה העברית

הערות שוליים

הערות שוליים הן מידע שאמור להרחיב לנו את המידע על מה שאנחנו קוראים, בין אם באמצעות מידע מפורט יותר, בין באמצעות מקורות למידע, וכדומה.
את ההערות נהוג לקשר בצורה כזאת {{הערה|כאן נכתוב את הטקסט}} התוצאה שתתקבל היא:[1]. כדי לראות את הערת השוליים נוסיף בסוף הדף (תחת כותרת הערות שוליים) {{הערות שוליים}} התוצאה שתתקבל היא:
  1. ^ כאן נכתוב את הטקסט

קטגוריות

אם החלטתם להיות נועזים וליצור ערך חדש, חשוב לצרף אותו לקטגוריות ישימות – זוהי הדרך הטובה ביותר להבטיח שהערך לא "ילך לאיבוד" במרחבי ויקיפדיה. קטגוריה מוסיפים בסוף הערך באופן הבא: [[קטגוריה:שם הקטגוריה]]. ניתן, ואף רצוי, לצרף ערך לקטגוריות אחדות, בלז פסקל, למשל, שייך לקטגוריות "פיזיקאים", "מתמטיקאים" ו"פילוסופים". דרך פשוטה היא להוסיף קטגוריות לפי ערך דומה. עוד על קטגוריות בקישורים להסברים המפורטים.

קישורים אדומים

כשלא קיים עדיין ערך, יוצג קישור בצבע אדום במקום בצבע כחול. קישור אדום הוא לא רע, כי ויקיפדיה כל הזמן גדלה ונכתבים ערכים חדשים. אם תרצו, תוכלו ללחוץ על הקישור האדום, שיוביל אתכם לדף העריכה המוכר, ולכתוב את הערך בעצמכם (זכרו לבדוק לפני כן שלא קיים כבר ערך בנושא). מידע נוסף על כתיבת ערכים בפרק הבא...

קישורי בינוויקי

קישורי בינוויקי משמשים לקישור ערך חדש לערכים מקבילים בשפות אחרות. על הדרך לעשות זאת ראו עזרה:בינוויקי.


כתיבה

שימו לב שעל נושאים רבים כבר קיימים ערכים בוויקיפדיה, ולכן לפני שניגשים לכתוב ערך חדש יש לבדוק שלא קיים כבר ערך בנושא.

שינוי בלבד

אנו ממליצים למתחילים להתחיל מהוספה לערכים קיימים ומהרחבתם. בחרו תחום שמעניין אתכם וקראו ערכים שכבר כתובים בנושא. בשלב זה או אחר תתקלו בשינוי, תיקון או הרחבה שתרצו לבצע באחד הערכים. באופן זה, תרכשו במהירות ניסיון בעריכת ערכים.

טקסט המקור של ערכים מסוימים עשוי להיראות בתחילת דרככם כמורכב. חלקים שכאלו עשויים להיות למעשה אלמנטים מורכבים, כדוגמת טבלאות. אל תירתעו! במקרה הצורך פשוט דלגו על הטקסט הלא ברור.

ייתכן שלאחר הוספה משמעותית תגלו שנוספה לערך שערכתם תבנית "עריכה" או "שכתוב". אל דאגה! הודעות אלו נועדו למשוך עורכים שיוסיפו קישורים פנימיים ויסדרו את הטקסט שלכם בהתאם למה שמקובל באתר ולכן רצוי שלא להוריד את ההודעה. אף אחד לא נולד עם ידע בוויקיזציה ולא מצפים מכם שכבר בשלבים הראשונים תגלו שליטה מלאה. אנא, התייחסו בסובלנות להערות שנועדו לשפר את פני האתר.

כתיבת ערך חדש

טיפ
מדריך ייעודי עבור כתיבת ערך חדש נמצא בויקיפדיה:אשף הערכים. המדריך מסתמך על ידע שנרכש במדריך זה.

בשלב מסוים, לאחר שתרכשו ניסיון בעריכת ערכים קיימים, תרצו בוודאי להוסיף ערכים חדשים. אחת השגיאות הנפוצות ביותר בקרב מתחילים היא להתחיל בכתיבה מהירה של עשרות ערכים קצרים מאוד המורכבים ממילים ספורות או ממשפט בודד. לערכים אלו למרבה הצער סיכוי גדול להימחק, כי הם אינם עומדים בדרישות הסף באנציקלופדיה, והמחיקה עלולה לגרום לאכזבה גדולה לכותב המתחיל.

כדי להימנע מגורל המחיקה, ערך חדש צריך להפגין איכות: לפחות כמה משפטים, כשהמשפט הראשון יהיה לרוב הגדרה של נושא הערך. ויקיפדיה אינה מילון, והציפייה היא שהערכים יכללו תמיד יותר מהגדרה מילונית. מאידך גיסא, איננו מצפים שכל ערך חדש יהיה עבודת דוקטורט. לסיכום, מומלץ להשקיע מעט יותר זמן לכתיבת ערך טוב, מלמהר ולכתוב ערכים דלים וקצרים מאוד.

כשתרגישו מוכנים לכתיבת ערך ולאחר שתצברו ניסיון בעריכת ערכים קיימים, תוכלו ליצור ערך באמצעות אשף הערכים.


שיחות

צד חשוב בוויקיפדיה הוא היכולת לשוחח על ערכים עם ויקיפדים אחרים. אם יש לכם הערה, תהייה או שאלה בקשר לערך כלשהו, גשו לדף השיחה דרך לשונית השיחה למעלה וכתבו את הערותיכם. שימו לב: אם הקישור לשיחה אדום אין זו סיבה לדאגה, פשוט דף השיחה טרם נכתב.

כתיבה של הודעה בנושא חדש נעשית לאחר הקשה על הלשונית "פסקה חדשה" המופיעה לצד "עריכה".

לא רק לערכים ישנם דפי שיחה. יש גם דפי שיחה של משתמשים, בהם ניתן לפנות אליהם. תוכלו לגשת לדף השיחה שלכם בקישור משמאל למעלה במסך, היכן שכתוב "שיחה". כשמישהו משאיר לכם הודעה בדף השיחה שלכם, תקבלו על כך התראה בכל מקום שתהיו בוויקיפדיה, יחד עם קישור לדף השיחה שלכם. תוכלו גם לכתוב הודעות לוויקיפדים אחרים, בדף השיחה שלהם (ניתן לגשת אליו דרך לשונית ה"שיחה" בדף המשתמש הישים, או פשוט להקליד בתיבת החיפוש: "שיחת משתמש:פלוני", כאשר "פלוני" הוא שם המשתמש).

כוויקיפדים חדשים אתם עשויים להיתקל בדף השיחה שלכם בשפע של הצעות, טענות ומענות שנראות לעתים כמו ביקורת ולעתים כמו התקפה של ממש מצד הוויקיפדים הוותיקים. כל הפניות באות מתוך כוונה טובה וכדי לשפר את כתיבתכם בוויקיפדיה. במקרה שבו אתם מקבלים פניות רבות, אשר נראות בתחילה כהטרדה לשמה, עדיף לפנות לאחד הפונים ולבקש את הדרכתו.

סדר

כשמשיבים להודעה, יש לכתוב את ההודעה לאחר תו רווח מההודעה אליה אתם מגיבים. הוספה של נקודתיים (":") בתחילת השורה תאפשר לכם להזיח את תגובתכם. דרך נוספת לעשות זאת היא באמצעות הוספת כוכבית ("*", שמשמשת בדרך כלל לרשימות). הן כוכביות והן נקודתיים יכולות לחזור מספר פעמים: כל חזרה גורמת להזחה נוספת. לעתים נעשה שימוש גם ב-"#" כדי ליצור רשימה ממוספרת, למשל בהצבעות.

אם מישהו השאיר לכם הודעה בדף השיחה האישי שלכם, ענו לו באותו דף ולא במקום אחר. הוא יראה שעניתם כאשר יצפה ב"רשימת המעקב" שלו.

חתימה

חשוב לחתום על הערות הנכתבות כדי שמשתמשים אחרים ידעו מי כתב אותן. ניתן לחתום פשוט באמצעות הוספת ארבעה סימני טילדה רצופים (~~~~), שיהפכו לאחר שמירת הדף באופן אוטומטי לחתימה עם שמכם ושעת כתיבת ההודעה. על סגנונות ועיצוב חתימה ראו עזרה:חתימה.

הזחה

בדפי שיחה נהוג להזיח תגובה באמצעות נקודתיים (:) בתחילת התגובה. אם כבר יש נקודתיים בתגובה הקודמת – נהוג להוסיף זוג אחד נוסף. כך נשמר הסדר והעיצוב בהודעות.

תרגול

מומלץ לנסות לתרגל את הנושא. לתירגול, היכנסו לארגז החול וכתבו הערה כלשהי כולל הזחות ובסופה חתמו עם ארבעה סימני ~ כפי שהוסבר לעיל.


התנהגות בין חברי הקהילה

ויקיפדיה כקהילה כוללת עוד משתמשים שונים, בעלי דעות ואמונות שונות. חשוב מאוד לשמור על האווירה החיובית בקהילה ולזכור שהכתיבה בוויקיפדיה נעשית מתוך התנדבות. לכן יש להתייחס בכבוד למשתמשים אחרים, אין ללעוג למשתמשים אחרים ואין לתקוף התקפות אישיות.

נקודת מבט נייטרלית

בוויקיפדיה יש עקרונות וקווים מנחים רבים לכתיבת ערכים. עקרון חשוב הוא שמירה על נקודת מבט נייטרלית - אין לכתוב ערכים תוך הצגה מגמתית ויש להקפיד לאזכר את מגוון הדעות השונות. כשעורכים או כותבים ערך בנושא שנוי במחלוקת, כדוגמת ערכים פוליטיים חשוב להקפיד שבעתיים בעניין זה, ולבדוק שאינכם מכניסים דעות אישיות. אם אינכם מסוגלים לכתוב בנושאים שנויים במחלוקת, זכרו שיש מגוון רחב של נושאים אחרים פחות מעוררי מחלוקת שאפשר לכתוב עליהם.

זכויות יוצרים

בוויקיפדיה חל איסור מוחלט על העתקה מאתרי אינטרנט אחרים או ממקורות אחרים ללא אישור מבעלי הזכויות! אם אינכם בטוחים, אתם מוזמנים לשאול אנשים אחרים בדף הייעוץ בנושא.


בקריאת המדריך נחשפתם לנקודות החשובות ביותר בוויקיפדיה, וכעת אתם מוכנים לכתיבה בוויקיפדיה. אם יש דברים לא ברורים או הערות על המדריך אנא ציינו אותם בדף השיחה.

מובן שנותר עוד הרבה מה ללמוד. המדריך הוא קצר ככל האפשר כדי לא להלאות ולהרתיע משתמשים חדשים וכיוון שכך הוא אינו כולל את כל המידע על כתיבה בוויקיפדיה. להלן כמה קישורים שעשויים לסייע לכם בהמשך דרככם אם תזדקקו לעזרה נוספת:

קוד מקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

{{לשוניות2 |רקע=#fcf803 |שם1=התחלה|תוכן1={{ויקיפדיה:ויקיפדיה צעד אחר צעד}} |שם2=ממשק העריכה|תוכן2={{ויקיפדיה:ויקיפדיה צעד אחר צעד/1}} |שם3=תחביר ויקי|תוכן3={{ויקיפדיה:ויקיפדיה צעד אחר צעד/2}} |שם4=קישורים|תוכן4={{ויקיפדיה:ויקיפדיה צעד אחר צעד/3}} |שם5=כתיבה|תוכן5={{ויקיפדיה:ויקיפדיה צעד אחר צעד/4}} |שם6=שיחה|תוכן6={{ויקיפדיה:ויקיפדיה צעד אחר צעד/5}} |שם7=כללים|תוכן7={{ויקיפדיה:ויקיפדיה צעד אחר צעד/6}} |שם8=סיום|תוכן8={{ויקיפדיה:ויקיפדיה צעד אחר צעד/7}} }}