סדרני הדשא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סדרני הדשא
סדרני הדשא, 1997
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
מוקד פעילות ישראלישראלנתניה, ישראל
תקופת הפעילות 19971992
2004 (איחוד)
סוגה פוסט פאנק
חברת תקליטים NMC
חברים
מורג רובננקו - שירה
בן רכטמן - תופים
מיכה קפלן - בס
רונן חג'ג' - גיטרה
חברים לשעבר
יריב שילה - תופים

סדרני הדשא הייתה להקת פוסט פאנק ישראלית שפעלה בין השנים 1997-1992 והתפרסמה בזכות סגנונה המוזיקלי ושיריה הפרובוקטיביים.

נקודות ציון בחיי הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

1992 - הרקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה הוקמה ב-1992 בבית ספר תיכון בנתניה על ידי הזמרת מורג רובננקו, אחייניתו של עזר ויצמן, נינתו של מפעיל דוכן הגזוז הראשון בתל אביב בתחילת שנות ה-20 של המאה ה-20 - "גזוז האחים רובננקו". רובננקו הייתה אז חברת מקהלת העפרוני שניהלה מיה שביט. היא פגשה את הבסיסט מיכה קפלן (שהיה בין 1996-1995 בסיסט להקת זקני צפת) ויחד אליהם הצטרפו הגיטריסט רונן חג'ג' והמתופף יריב שילה. רובננקו החליטה לפרוש ממקהלת העפרוני ואז הוקמה הלהקה. כיוון שחג'ג' היה בעברו סדרן בחירות וקפלן אהב את המילה "דשא", נקראה הלהקה סדרני הדשא (מתוך ריאיון לעיתון תל אביב).

הלהקה הושפעה מלהקות פאנק כמו בלאק פלאג, האסקר דו, דד קנדיז ואליס דונאט והחלה להופיע בבתי ספר ובמועדונים כמו רוקסן, הפינגווין, בבל והגדה השמאלית, שם נערכה הופעתה הראשונה, כשרובננקו לבושה בשמלה שחורה, מחזיקה בובת תינוק עם עורלה ולא נעה ממקומה על הבמה אף לרגע. הופעת הבכורה של הלהקה נעצרה לאחר שלמקום הגיעו שוטרים וניתקו את החשמל, עיכבו את שילה לחקירה וצרחו את המשפט "תכבו להם את התופים!", בטענה שהמוזיקה של הלהקה רועשת מדי. באותה שנה חיממה הלהקה את הופעתה של בייבס אין טוילנד במועדון הרוקסן.

1993 - הפריצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איציק ליכטנפלד, שניהל והפיק אז את זקני צפת, ראה את סדרני הדשא בהופעה והציע להם את עצמו כמנהל ויחצ"ן.

ב-1994 הוחתמה הלהקה על חוזה בחברת NMC. ליכטנפלד הביא את יובל שפריר כמנהל מוזיקלי, אך ניסיון זה לא עלה יפה, בין השאר בגלל רצונם של חברי הלהקה לעבוד עם ברי סחרוף. בהמשך ליכטנפלד חזר בתשובה והתרחק מעבודתו באולפן, מה שהביא להקפאת העבודה. הלהקה אף ניסתה להוציא שישה משיריה על גבי EP, אך ללא הצלחה. באותה שנה הקליטה הלהקה קלטת סקיצות שחלק משיריה יופיעו בהמשך באלבומה היחיד, וכן גרסת כיסוי לשיר "White Rabbit" של ג'פרסון איירפליין.

ב-1995 חזרה הלהקה לפעילות ונכנסה לאולפן ההקלטות עם ברי סחרוף כמפיק, ותוך ארבעה ימים בלבד הקליטה את האלבום, רובו בנגינה חיה. בקיץ של אותה שנה הייתה אמורה הלהקה להשתתף בפסטיבל ערד[1], אך הופעתה בוטלה ברגע האחרון לאחר האירוע שבמהלכו שלושה בני נוער נמחצו למוות בשל תדחוקת הקהל.

1997 - יציאת האלבום "רקוב" והתפרקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרני הדשא על שער פנזין הקומיקס "סטיות של פינגווינים", בגיליון 17 שהוקדש להם ובו הודיעה רובננקו על פירוק הלהקה. האיור מבוסס על תצלום של הלהקה.

באפריל 1997, אחרי תהליך מיקסים ארוך, הוציאה הלהקה את האלבום, שנקרא "רקוב", בהפקתו של סחרוף.

את רוב שירי האלבום כתבה רובננקו והלחינו חג'ג' וקפלן. השירים היו קצרים, מהירים, פרובוקטיביים, בוטים, חריפים ומלאי זעם, והלהיט הגדול מתוכו היה השיר "מוות לסמלת". מילותיו נלקחו באישורו של נתן זך משירו "שיר No טיפוסי" שנכתב בזמן מלחמת לבנון הראשונה, בתוספת שורה שכתב קפלן: "אני עבד, מוות לסמלת, זין לסמלת". מתוך האלבום יצאו השירים "קדרים באים" ו"בובה שמן" על גבי סינגל, ונוצרו שני קליפים לשירים "מריר" ו"קדרים באים".

האלבום - שהיה כעצם בגרון ל-NMC (שהייתה מחויבת בחוזה מול ליכטנפלד להוציא להקות שהחתים, אולם לא באמת תמכה בקו המוזיקלי שהציגה הלהקה) - נמכר ב-800 עותקים וזכה לקהל מעריצים מצומצם אך נלהב, כמו גם להתייחסות חיובית מצד מוזיקאים ומבקרי מוזיקה (ביניהם עלי מוהר, שהילל את הלהקה ואת הטקסטים החריפים של רובננקו בטורו האישי במקומון "העיר"), השיר "מוות לסמלת" ולהיטים נוספים בפוטנציה כ"החתול שלי", "פיפי" (בפ' רפה), "כולם פה מורדים", "עד להתפקע", "היוסף (חוות הדגים)" ו"במבי TOO". שבועות אחדים לאחר מכן הופיעה הלהקה בתוכנית "לילה גוב" עם השיר "פיפי" כשאת מקומו של יריב שילה, שפרש מהלהקה, תפס בן רכטמן, שניגן בתזמורת הצבא האדום בברית המועצות וישב שם בכלא בשל זיוף באחת ההופעות. גם גידי גוב הילל ושיבח את התקליט, אם כי נדמה שהקהל היושב באולפן לא בדיוק ידע איך לעכל את התופעה.

ביום שישי ה-13 ביוני באותה שנה ערכה הלהקה הופעת פרידה בפסטיבל נקסט. מתוכה הוקלטו השירים "אתה כמו אני" ו"בפל", שהושמעו לראשונה ברדיו הר הצופים ב-2008, באירוח של רובננקו יחד עם בן זוגה לשעבר, הזמר ירון גן. באותה הופעה התארח ברי סחרוף והלהקה ביצעה יחד איתו את "מוות לסמלת".

ב-2000 הופיעה רובננקו בתיאטרון הסימטה בפסטיבל "אינטימה נקסט" לכבוד יום האהבה עם שירי סדרני הדשא בעיבוד אינטימי. בהמשך השנה הקליטה רובננקו עם די ג'יי שלומי קאופמן את השיר "Amazona". השיר, למרות שמו, נכתב בעברית, והופיע באי.פי הבכורה של קאופמן "Israeli Voodoo" שיצא באותה שנה.

2004 - איחוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-12 באוגוסט 2004 התאחדה הלהקה להופעה חד פעמית יחד עם המתופף המקורי, ממנה הוקלט הביצוע לשיר "דני מת בדשא".

ב-2007 חזרו רובננקו וחג'ג' עם פרויקט חדש, שנקרא "שיבוטה". ההרכב ניגן שירים אקוסטיים ועדינים יותר מאלה של סדרני הדשא, אך לא זכה להאריך חיים.

ב-2009, אירחה להקת "השלוליות" במופע ההשקה לאלבומן היחיד "בית הקברות של פרנסיס" את רובננקו בדואט לשיר "במבי TOO" של סדרני הדשא. "השלוליות" הקליטו גרסה משלהן לשיר, ללא רובננקו.

ב-16 בינואר 2013 עלתה להורדה קלטת הסקיצות של הלהקה בתוספת השירים "בפל" ו"אתה כמו אני", שהוקלטו בהופעת הפרידה.

ב-2020, האלבום "רקוב" עלה לשירותי הסטרימינג, ביניהם דף הבנדקאמפ של חברת התקליטים נענע דיסק.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]